Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaNina
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-12-2024
Ha allen,

Mijn vriendin's MacBook Pro uit 2011 (A1278) kan sinds gisteren de harde schijf niet meer vinden. We hebben al met Apple support aan de lijn gehangen en allerlei stappen ondernomen om de harde schijf weer aan de praat te krijgen, maar helaas zonder resultaat. Wat er gebeurde:

Bij het aanzetten van de laptop verscheen er een wit scherm en vervolgens een knipperend vraagteken. > Oftewel Mac kan systeem software niet vinden.
Na herhaaldelijk de MacBook opnieuw te hebben opgestart, hebben we het stappenplan van https://support.apple.com/nl-nl/HT204323 gevolgd. Maar doordat de MacBook de schijf niet kan vinden, kan deze hem ook niet repareren.
Ook nog op een externe harde schijf Mac OSX Lion geinstalleerd om van daaruit een back-up te maken, maar helaas zonder resultaat.

Het is nu het belangrijkste dat er alsnog een backup wordt gemaakt, of dat de data op een andere manier terug gehaald kan worden. Ze heeft de laptop al sinds 2011 en heeft nog nooit een back up gemaakt :F. Dus anders zijn alle foto's en bestanden weg, inclusief een nog niet ingeleverde scriptie. Daarom is het volledig herinstalleren niet een optie en lijkt het me ook niet slim om de laptop op te sturen naar Apple Support.

Ik ben zelf niet echt handig met computers, en van MacBooks weet ik al helemaal niets. Durf hem dan ook niet zelf open te maken of iets dergelijks. Weet iemand wat er nog gedaan kan worden? Of kennen jullie misschien iemand waar we de MacBook heen kunnen brengen? Of is er een bedrijf dat je aan kan bevelen?

Alvast heel erg bedankt!
Nina

PS: het modelnummer van de laptop is een A1278 en de harde schijf waarschijnlijk een 500gb seriele ATA met 5400 RPM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 13:01
Een acht jaar oude HDD welke niet meer gevonden kan worden? Die zal wel overleden zijn.

Probeer eens in de BIOS te kijken.....als die de HDD nog zien dan heb je kans dat ie nog niet helemaal overleden is.

Anders.....houd ik mijn hart vast gezien het feit dat er geen backup is.

ps. als jullie er beiden geen verstand van hebben en geen godsvermogen willen uitgeven ==> studentaanhuis.nl

[ Voor 15% gewijzigd door Panzer_V op 31-05-2019 14:17 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Ik zou nu stoppen met klote
Niks meer aan doen. Met alles wat je nu zelf doet loop je telkens meer riciso op een totale data los.

Vervolgens zou ik of via Apple informeren of zijn de schijf uit de laptop kunnen halen en aansluiten op een andere pc.

Of even via google zoeken naar data recovery.
Dit zijn bedrijven die niks anders doen, en veel meer programma's en kennis hebben om data terug te halen.

Suc6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-06 14:58
Studentaanhuis vervangt geen hardware (Ik heb er zelf gewerkt). Als je het risico wil lopen kan je er daar naar laten kijken maar de kans is groot dat inderdaad de harde schijf defect is. Beste kan je even langs bij een lokale computerwinkel of een erkende Apple reperateur.

AMD Ryzen 5 2600 @3,4Ghz , 16GB DDR4, Gigabyte Aorus B450M, Gigabyte GeForce GTX1070TI 8GB, 240GB SSD, 1TB HDD, Windows 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaNina
Dank jullie wel voor alle snelle reacties, echt super!

Ik moest even opzoeken wat een BIOS was, maar wat ik daar ook over las was dat je daar alleen aan moest zitten als je er verstand van hebt. Aangezien ik dat niet heb, denk ik dat ik dat dan maar beter niet kan doen?

Inmiddels gebeld naar AMac. Ik kan bij hun langs gaan en dan kijken ze er vandaag of morgen nog naar. In dat geval halen ze de harde schijf er uit om een een andere computer te leggen om zo te kijken of het de harde schijf zelf is die kapot is, of misschien iets anders en kijken ze of ze hem aan de praat krijgen. Als ze het niet lukt om hem weer aan de praat te krijgen, geven ze hem weer meer zonder clean wipe en zijn er verder ook geen kosten aan verbonden. Als ze het wel lukt, vragen ze er 50 euro voor.

Verder daarnaast gebeld naar een data recovery bedrijf. Zij denken de data sowieso wel terug te kunnen krijgen in twee weken voor 700 euro en ook no cure no pay.

Nu zitten we dus met het volgende: we weten niet 100% zeker of het de schijf zelf is of dat het iets anders is. Dus wat dat betreft lijkt het handig om eerst even langs AMac te gaan, te kijken of zij het kunnen verhelpen en daarna pas als dat niet lukt voor de dure optie gaan. Daarentegen liet ik google mij vertellen dat je vooral niet de schijf nog aan andere computers moest leggen wil je ergere schade voorkomen aan de hard schijf. Daarentegen denk(hoop) ik dat ze bij AMac wel weten wat ze doen.

Ik kan niet goed inschatten wat de kansen hier zijn, dus weet ik ook niet goed wat nu handig is om te doen. Hebben jullie misschien nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:50
Ja: neem het heft in eigen hand!

De MacBook:
Het volgende is gewoon een kwestie van goed opletten en schroefjes goed kunnen los/vastdraaien met een goed passende kruiskop schroevendraaier.
- schaf een SSD aan: deze past in de genoemde Macbook: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB (Vandaag besteld, morgen in huis, overmorgen klaar met installeren.)
- zodra je de SSD hebt, pak je een schone handdoek en je legt de Macbook er omgekeerd op, met de bodem naar boven. Met een kruiskop-horlogemaker schroevendraaiertje draai je alle schroefjes van het onderst deksel los en die leg je naast het schroefgaatje op de handdoek, zodat ze niet weg komen. Als de bodem los is, haal je de harddisk (links onder) uit de Macbook en bouw je de SSD (doe het zo dat de aansluitingen exact hetzelfde zitten) in de harddisk-houder waar nu de harddisk in zit. Vervolgens bouw je de harddisk terug in en je maakt de Macbook weer netjes dicht.
Schroefjes die vast zitten krijg je los door het goed passende schroevendraaiertje stevig in het schroefje te drukken en op de ribbeltjes een tang te zetten waarmee je de schroef los draait.
Vooraf kijken hoe dat precies moet: https://nl.ifixit.com/Gui...e+Replacement/816?lang=en
- zoek op internet hoe je de MacBook rechtstreeks opnieuw kunt inrichten met het huidige OS. Het nieuwe bestandssysteem moet (als dat wordt gevraagd) APFS worden. Dan loopt je Macbook weer en wel retesnel, sneller dan nieuw. Je hebt daar alleen de AppleID van je vriendin voor nodig, plus het bijbehorende wachtwoord (en de door haar gewenste nieuwe inlognaam).
De MacBook functioneert nu weer en kan door je vriendin weer in gebruik worden genomen.

En nu de data:
- met de harddisk die je hebt uitgebouwd, moet je nu voorzichtig zijn.
Wat je kunt proberen is een USB-SATA 2,5" case pricewatch: LogiLink USB 3.0 HDD Enclosure for 2.5" SATA HDD/SSD Zwart kopen (15 Euro, wellicht meteen met de SSD mee bestellen?) en daar de harddisk in aansluiten zonder hem dicht te klikken. Op de weer werkende Macbook kan je dan de harddisk aansluiten en kijken of die in de Finder tevoorschijn komt.
Zo ja: DIRECT alle data kopiëren naar de SSD!
Zo nee: niets meer mee doen!

Bij Nee:
Hoeveel is de data je vriendin waard?
- professionele recovery komt richting 800 Euro.
- wellicht kan een ervaren tweaker e.e.a. voor je betekenen: dat is goedkoper, maar met minder garantie op succes.
- je kan in dit topic risicoloos de SMART gegevens van de harddisk plaatsen (direct de tabel uitlezen en hier plaatsen, geen enkele test draaien!), dan vertellen we je wat er met de harddisk aan de hand is.

In de externe USB case kan later je een nog te kopen harddisk of SSD bouwen, waarop je vriendin vanaf nu elke maand backups gaat maken van al haar veranderde data. Het op de MacBook aanwezige Time Machine is daar uitermate voor geschikt. Tussen de backups door bewaart ze de backup-disk op een veilige plek.

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 31-05-2019 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:50
Sata kabel van dat model is een bekend probleem. Is heel makkelijk te testen door de hdd even via een usb sata converter aan te sluiten en kijken of hij dan daar wel van boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
.Maarten schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:46:
Sata kabel van dat model is een bekend probleem. Is heel makkelijk te testen door de hdd even via een usb sata converter aan te sluiten en kijken of hij dan daar wel van boot.
De beschadigde SATA-kabel leidt in een MacBook (pro) meestal tot performanceproblemen, niet tot een niet gevonden harddisk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Renault schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:49:
[...]

De beschadigde SATA-kabel leidt in een MacBook (pro) meestal tot performanceproblemen, niet tot een niet gevonden harddisk ...
Kan het wel veroorzaken. Heb het zelf een aantal keer meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Dat kan heel goed zijn, dat sluit ik ook niet uit in mijn reactie hierboven. :+

Maar de meest optredende verschijnselen zijn een wel opstartende maar zeer trage Macbook.
Het is namelijk een bekende fout in alle MacBooks en het verschijnsel hangt ervan af van welke lijntjes in die kabel het eerst kapot gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NinjaNina
Wauw, thanks! Ik krijg meteen zin om dat ding open te schroeven en te kijken of ik hem aan de praat krijg. Helaas is mijn vriendin echter nog niet overtuigd en wil die toch voor de zekerheid eerst bij AMac langs gaan .
Renault schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:45:
Ja: neem het heft in eigen hand!

De MacBook:
Het volgende is gewoon een kwestie van goed opletten en schroefjes goed kunnen los/vastdraaien met een goed passende kruiskop schroevendraaier.
- schaf een SSD aan: deze past in de genoemde Macbook: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB (Vandaag besteld, morgen in huis, overmorgen klaar met installeren.)
- zodra je de SSD hebt, pak je een schone handdoek en je legt de Macbook er omgekeerd op, met de bodem naar boven. Met een kruiskop-horlogemaker schroevendraaiertje draai je alle schroefjes van het onderst deksel los en die leg je naast het schroefgaatje op de handdoek, zodat ze niet weg komen. Als de bodem los is, haal je de harddisk (links onder) uit de Macbook en bouw je de SSD (doe het zo dat de aansluitingen exact hetzelfde zitten) in de harddisk-houder waar nu de harddisk in zit. Vervolgens bouw je de harddisk terug in en je maakt de Macbook weer netjes dicht.
Schroefjes die vast zitten krijg je los door het goed passende schroevendraaiertje stevig in het schroefje te drukken en op de ribbeltjes een tang te zetten waarmee je de schroef los draait.
Vooraf kijken hoe dat precies moet: https://nl.ifixit.com/Gui...e+Replacement/816?lang=en
- zoek op internet hoe je de MacBook rechtstreeks opnieuw kunt inrichten met het huidige OS. Het nieuwe bestandssysteem moet (als dat wordt gevraagd) APFS worden. Dan loopt je Macbook weer en wel retesnel, sneller dan nieuw. Je hebt daar alleen de AppleID van je vriendin voor nodig, plus het bijbehorende wachtwoord (en de door haar gewenste nieuwe inlognaam).
De MacBook functioneert nu weer en kan door je vriendin weer in gebruik worden genomen.

En nu de data:
- met de harddisk die je hebt uitgebouwd, moet je nu voorzichtig zijn.
Wat je kunt proberen is een USB-SATA 2,5" case pricewatch: LogiLink USB 3.0 HDD Enclosure for 2.5" SATA HDD/SSD Zwart kopen (15 Euro, wellicht meteen met de SSD mee bestellen?) en daar de harddisk in aansluiten zonder hem dicht te klikken. Op de weer werkende Macbook kan je dan de harddisk aansluiten en kijken of die in de Finder tevoorschijn komt.
Zo ja: DIRECT alle data kopiëren naar de SSD!
Zo nee: niets meer mee doen!

Bij Nee:
Hoeveel is de data je vriendin waard?
- professionele recovery komt richting 800 Euro.
- wellicht kan een ervaren tweaker e.e.a. voor je betekenen: dat is goedkoper, maar met minder garantie op succes.
- je kan in dit topic risicoloos de SMART gegevens van de harddisk plaatsen (direct de tabel uitlezen en hier plaatsen, geen enkele test draaien!), dan vertellen we je wat er met de harddisk aan de hand is.

In de externe USB case kan later je een nog te kopen harddisk of SSD bouwen, waarop je vriendin vanaf nu elke maand backups gaat maken van al haar veranderde data. Het op de MacBook aanwezige Time Machine is daar uitermate voor geschikt. Tussen de backups door bewaart ze de backup-disk op een veilige plek.
En dan, wat een uitgebreide uitleg, dank je wel! Ik ben dan ook alsnog voor je advies gegaan en heb de ssd en behouzing inmiddels besteld. Zelfs al blijkt de oude schijf het nog te doen en het bijvoorbeeld de SATA-kabel te zijn, dan denk ik dat de MacBook alsnog wel een upgrade kan gebruiken en het hoe dan ook een goede investering zal zijn. Het is ook fijn dat als het probleem wel de hdd is, zij dan tenminste wel nog een laptop heeft als de schijf bij een expert ligt (al moeten we nog even kijken hoe we dat financieel voor elkaar gaan krijgen).

Ik vroeg me nog wel iets af: Waarom dient de behuizing van de hdd eigenlijk open te blijven wanneer je deze op de MacBook aansluit?
.Maarten schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:46:
Thanks voor de tip! Aangezien mijn vriendin toch per se naar de AMac wilde, dacht ik dat ik hen hier dan ook meteen naar kon vragen. Ik neem in ieder geval aan dat zij wel zo’n kabel hebben liggen. Scheelt toch weer een beetje 😉.

Hoe dan ook, hopelijk weten we morgen meer. Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
- omdat je hem beschadigt als je hem nogmaals open maakt om een ander opslagmedium te gaan gebruiken in die behuizing.

- een defecte SATA-kabel is los te bestellen en het vervangen daarvan is ook niet heel moeilijk als je secuur kunt werken.

- let op bij AMac (heb daar verder niets tegen): laat hen helemaal niets proberen met de huidige harddisk (uitgezonderd uitlezen), dat brengt namelijk de data van je vriendin in gevaar. En wellicht is het handig om meteen een externe harddisk mee te nemen naar AMac, voor het geval zij gewoon bij de data kunnen en de hele bups meteen op de externe harddisk kunnen kopiëren. Scheelt je wellicht honderden euro's ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
NinjaNina schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:05:
Weet iemand wat er nog gedaan kan worden? Of kennen jullie misschien iemand waar we de MacBook heen kunnen brengen? Of is er een bedrijf dat je aan kan bevelen?
@NinjaNina Wanneer je naar Zwolle wilt komen wil ik je best assisteren om uit te zoeken wat er mis is. Apple's hebben niet zo veel geheimen meer voor mij, zeker niet de oudere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@NinjaNina
Wat mij nog te binnen schoot: naast de SATA en SATAPower aansluitingen (die zitten bij elke SATA harddisk naast elkaar) kan het nog zijn dat op het harddiskje een temperatuur sensor zit.
Die kan je zo goed mogelijk van de harddisk af halen (bv. met een afbreekmesje van de metalen behuizing af halen) en op de SSD plakken. Wat je in elk geval niet moet doen is die sensor op de harddisk laten zitten en het stekkertje losmaken: dan gaat de ventilator permanent blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NinjaNina
Jeetje, echt heel erg bedankt voor alle tips en informatie!
Vanochtend is de laptop naar de AMac gebracht en daar kregen ze hem gelukkig wel uitgelezen. De medewerker gaf ook aan dat het waarschijnlijk de kabel is die kapot is (@.Maarten je vermoeden klopte dus :) ).
Fijn om te weten dat een professionele data recovery nu dus waarschijnlijk niet nodig is (scheelt toch weer flink wat geld!).
Renault schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:06:
[...]

- een defecte SATA-kabel is los te bestellen en het vervangen daarvan is ook niet heel moeilijk als je secuur kunt werken.

- let op bij AMac (heb daar verder niets tegen): laat hen helemaal niets proberen met de huidige harddisk (uitgezonderd uitlezen), dat brengt namelijk de data van je vriendin in gevaar. En wellicht is het handig om meteen een externe harddisk mee te nemen naar AMac, voor het geval zij gewoon bij de data kunnen en de hele bups meteen op de externe harddisk kunnen kopiëren. Scheelt je wellicht honderden euro's ....
Goede tip van die externe harddisk. Deze hadden we inderdaad voor de zekerheid meegenomen. Helaas waren ze bij AMac niet bevoegd om de data over te zetten op deze externe disk. Dit in verband met privacy regelgevingen. Dat zullen we dus zelf moeten doen en de kabel moeten we ook nog eventjes bestellen.

@sypie Heel erg tof van je dat je zou willen helpen! Inmiddels is het probleem dus gevonden en gaan we even op zoek naar een nieuwe kabel en kijken hoe we de boel gaan repareren.

Voor nu moeten we helaas nog even wachten op DHL die een storing heeft waardoor ze het pas maandag kunnen bezorgen. AMac heeft de harde schijf los in antistatisch bubbeltjes plastic weer meegegeven, zodat we hem dan zonder al te veel moeite maandag in de behuizing kunnen plaatsen en als het goed is weer bij de data kunnen.

Tot slot nog een vraagje:
Een vriend zou eventueel wel de nieuwe SSD kunnen plaatsen. Nu weet ik echter niet of hij ook kan helpen met de kabel. Vraagt het vervangen van de kabel erg veel (extra) expertise? Of kunnen we met behulp van Google er van uit gaan dat die kabel ook wel goed moet komen?

Nogmaals heel, heeeel veel dank allemaal! Jullie hebben echt enorm geholpen! :D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Kabel is simpel te vervangen. Check ifixit maar voor een goede handleiding. Mooi dat het zoiets kleins is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@NinjaNina Ik weet niet welk model uit 2011 je hebt maar ik denk dat je met deze handleiding wel verder kunt. Stelt niet zoveel voor eigenlijk: https://nl.ifixit.com/Gui...+Replacement/5120?lang=en

Kabel zelf kost ongeveer €25-€35.

[ Voor 7% gewijzigd door sypie op 01-06-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
1 - 0 voor @.Maarten _/-\o_

Je moet even goed kijken bij het monteren van dat kabeltje: dat is niet moeilijk, maar er worden in de praktijk verschillende typen kabeltjes geleverd voor jouw laptop. Als het type kabel correct is geleverd, zitten de varianten in de precieze lengte ervan. Verwijder voorzichtig de oude kabel (de fotocamera in je telefoon kan je gebruiken om e.e.a. te fotograferen voordat je het loshaalt, zodat je kunt terugkijken hoe het zat) en monteer de nieuwe op exact dezelfde wijze. Sluit die goed aan en kijk of je hem mechanisch spanningsvrij kunt monteren zonder dat je aan een connector (er weer uit) trekt. Als dat zo is is exact het juiste type kabeltje geleverd.
Voor het geval het kabeltje 2 mm te kort is geleverd (dus net niet het goede type), laat je het schroefje weg: dan blijkt de kabel toch gewoon goed zitten met het connectordeel helemaal erin geschoven.
Pagina: 1