Beter geheugen voor de BBG mei 2019

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dnabbor
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:37
Voor de bbbg mei 2019 werd 8gb 2400 geheugen geadviseerd

Processors AMD Ryzen 3 2200G , Moederbord Asus Prime A320M-K en Geheugen G.Skill Value F4-2400C15D-8GNT

Echter werd er al geschreven dat de ryzen wel houd van sneller geklokt werkgeheugen.
Ik wilde graag 2x8gb ram reepjes bestellen maar weet echt niet meer welke.

Ik heb in mijn boodschappenlijstje de asus prime A320M-k vervangen voor de ASRock B450M Pro4 omdat ik dacht dat dit ten goede zou komen voor sneller geheugen, misschien heb ik dit helemaal mis hoor.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 85,-€ 85,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 32,95€ 32,95
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 244,75

Maar nu is dus mijn vraag welke 16gb geheugen moet ik hierbij aanschaffen of is dit helemaal zinloos?
(Waarom wil ik 16gb? omdat mijn huidige laptop dat ook heeft en ik eigenlijk met een nieuw systeem er niet op achteruit wou gaan.)

https://www.asrock.com/MB...20Pro4/index.asp#MemoryRR In deze lijst staan heel veel reepjes ram, maar niet degene die ik overal te koop zie staan. Moet ik nu 3200,3000,2933 of 2666 geheugen kopen?

Alle reacties

Verwijderd

Waar ga je het systeem voor gebruiken?

• dnabbor
Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:47:
Waar ga je het systeem voor gebruiken?
Daily driver, internetten, youtube, netflix, af en toe een spelletje. (zoals ets2,gta v,f1 2017,dirt)

Verwijderd

Dat moet allemaal wel kunnen, zolang je maar niet verwacht dat de zware games op hoge instellingen kunnen. Een GTA V zal op full HD op gemiddelde tot lage instellingen moeten worden ingesteld om het goed speelbaar te krijgen.

Wat betreft het geheugen prijstechnisch gezien is 2x8GB op 3000MT/s het meest interessant, dat is verkrijgbaar onder de 80 euro.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oa
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16
als 8GB of pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB als 16 GB

(denk btw niet dat je 16gb nodig hebt). druk de modules in bankje 2en4 vanaf cpu en stel de kloksnelheid op 2933(anders heeft sneller ram geen nut, en draait het op 2133)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• rickyy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02-2025
Je zou nog kunnen besparen op de voeding: pricewatch: Corsair VS350 (80Plus)

Ik gebruik in 3 systemen al jaren de vs450, probleemloos en ze zijn stil.

350 watt is zat voor dit systeem.

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
rickyy schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:20:
Je zou nog kunnen besparen op de voeding: pricewatch: Corsair VS350 (80Plus)

Ik gebruik in 3 systemen al jaren de vs450, probleemloos en ze zijn stil.

350 watt is zat voor dit systeem.
Nee, niet doen. Officieel niet geschikt voor nieuwe hardware want kan niet omgaan met hele lage loads. Voor nieuwe systemen wil je een voeding die voldoet aan ATX2.4 en dat doet de VS serie niet.

• rickyy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02-2025
Uszka schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:56:
[...]

Nee, niet doen. Officieel niet geschikt voor nieuwe hardware want kan niet omgaan met hele lage loads. Voor nieuwe systemen wil je een voeding die voldoet aan ATX2.4 en dat doet de VS serie niet.
Heb je hier een bron van?

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

• Uszka
  • Nu online
Een voeding met groepsregulatie kan nu eenmaal niet omgaan met hele lage of zeroloads op 5v of 12v. Zie de crossloads test CL1 en CL2 in deze review.

• dnabbor
Oke 2x advies voor 3000, en even voor mijn beeldvorming: waarom dan niet in 3200
Werkt dit dan niet sneller?

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Check even of je mobo het ondersteunt, ik heb ze gezien waarbij 3200 niet ondersteund wordt en 3000 maar beperkt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Uszka
  • Nu online
3200 is OC en geen garantie dat het werkt. 3000 is al prima. Soms moet je naar 2933 voor een stabiele werking.

• dnabbor
Wintervacht schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:06:
Check even of je mobo het ondersteunt, ik heb ze gezien waarbij 3200 niet ondersteund wordt en 3000 maar beperkt.
Dat is de precies waarom ik het hier eerst vraag. De geheugen reepjes die hier geadviseerd worden, (en die zelfs in het BBG Basisgamesysteem staan, met ditzelfde moederbord nota bene) komen niet voor in de QVL van Asrock.

• Uszka
  • Nu online
Wat Hackus adviseert wordt vaak gebruikt en werkt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

QVL is niet up-to-date. en na recente bios updates werken de meeste modules.Aegis is hier al vaker door members aangegeven als werkend op 2933. met AsRock pro4 en K4. deze heb ik eigen ervaring mee
pricewatch: Kingston HyperX Predator HX430C15PB3K2/8 @dnabbor

[ Voor 36% gewijzigd door Hackus op 31-05-2019 20:44 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dnabbor
Uit jullie antwoorden begrijp ik dat iedereen zegt neem maar gewoon 3000 dan weet je zeker dat het werkt. En mijn gedachten om het maximale eruit te halen is de eventuele problematiek niet waard. De snelheidswinst is dus minimaal van 2933 naar 3000 of 3200.
En hoef ik dus eigenlijk ook geen duurder moederbord aan te schaffen. Maar kan ik gewoon de pricewatch: Asus Prime A320M-K nemen.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:43
Zoals ik tegen iedereen zeg blijf weg bij de ASRock B450M Pro4.
Slechte VRM setup met extreem hoge temperaturen en dat wil je gewoon niet.

Gelukkig zijn er alternatieven.

• dnabbor
computerjunky schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 20:16:
Zoals ik iedereen zeg blijf weg bij de ASRock B450M Pro4.
Slechte VRM setup met extreem hoge temperaturen en dat wil je gewoon niet.

Gelukkig zijn er alternatieven.
Zoals iedereen zegt? Ik lees het voor het eerst nu....

• computerjunky
dnabbor schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 20:33:
[...]

Zoals iedereen zegt? Ik lees het voor het eerst nu....
Hmm het woord tegen mist.

• dnabbor
Sorry, maar ik begrijp je antwoord niet.

En ik denk dat mensen mijn vraag ook niet begrijpen, ik heb diversen antwoorden gekregen uiteenlopend over game instellingen, voedingen, 8gb geheugen aanbiedingen maar ben nog niets wijzer.

Ik probeer het nog een keer. In de budget best buy guide word geschreven:
We kiezen voor dualchannelwerkgeheugen omdat de Ryzen-apu baat heeft bij de bandbreedte. Sneller geklokt werkgeheugen heeft ook zin bij een AMD Ryzen-processor, maar de prijs stijgt dan al snel. Ons advies is om eerst voor dualchannel te gaan en daarna voor sneller werkgeheugen.
Ik wil dus inderdaad voor dit sneller geheugen en dan meteen het liefst 2x8gb, maar welk geheugen zouden jullie dan kiezen, 2400, 2666, 2933, 3200 Ik heb zelf echt geen idee dus... 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:11:
Wat betreft het geheugen prijstechnisch gezien is 2x8GB op 3000MT/s het meest interessant, dat is verkrijgbaar onder de 80 euro.
Dus kijk in de pricewatch zou ik zeggen, genoeg te vinden.

categorie: Geheugen intern

• computerjunky
Eerste post aangepast.

En wat geheugen betreft moet je kijken naar true latency.

Hiervoor kan je of het ingebouwde filter in de pricewatch gebruiken of de volgende formule.
CLxx rating X2000 delen door de mhz. Hier komt een getal onder de 11 uut en lager is beter. Standaard is zon beetje 10. Alles wat hoger is is gewoon slecht geheugen.

Nou ben ik niet super op de hoogte van ryzen maar volgens mij slikt ryzen standaard niet meer dan 3200 mhz.
Het is wel mogelijk maar niet gegarandeerd.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

computerjunky schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:35:
Eerste post aangepast.

En wat geheugen betreft moet je kijken naar true latency.

Hiervoor kan je of het ingebouwde filter in de pricewatch gebruiken of de volgende formule.
CLxx rating X2000 delen door de mhz. Hier komt een getal onder de 11 uut en lager is beter. Standaard is zon beetje 10. Alles wat hoger is is gewoon slecht geheugen.

Nou ben ik niet super op de hoogte van ryzen maar volgens mij slikt ryzen standaard niet meer dan 3200 mhz.
Het is wel mogelijk maar niet gegarandeerd.
dit vind je in PW met TL -11

oa hiermee diskwalificeer je je wel compleet hier. je schrijft veel, maar heeft geen inhoudt. verder is B450m Pro4 een goed moederbordje voor het geld. het hoeft geen 2700X te overclocken, maar een 2200g te laten draaien.

• computerjunky
Hackus schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:04:
[...]
dit vind je in PW met TL -11

oa hiermee diskwalificeer je je wel compleet hier. je schrijft veel, maar heeft geen inhoudt. verder is B450m Pro4 een goed moederbordje voor het geld. het hoeft geen 2700X te overclocken, maar een 2200g te laten draaien.
En ik heb het over True Latency onder de 11 (wat blijkbaar 15 moest zijn want er is nog veel slechter geheugen in de pricewatch te vinden) niet Cas Latency. Over jezelf diskwalificeren gesproken.
Als je iemand aanspreekt voor behulpzaam zijn zorg dan wel dat je goed leest en je feiten op een rijtje heb.

Dat er een 2200g op moet draaien neemt niet wel dat er op zijn minst een brakke VRM setup op zit.
Dit is op velen sources te bevestigen vandaar ook dat ik dit deel.
Er zijn immers voor ongeveer hetzelfde geld andere borden te vinden.
Daarnaast heeft de ryzen 2200g met gamen dankzij de igpu toch echt een redelijk stroomverbruik van rond de 80-90 watt.
En dat moet toch echt via de VRM setup naar de cpu en die word dus letterlijk kokend heet en dat is gewoon onacceptabel en dus kan je beter voor een alternatief gaan. Hetzelfde bordje aan de z390 kant heeft exact hetzelfde probleem.

Als je iemand aanspreekt voor behulpzaam zijn zorg dan wel dat je goed leest en je feiten op een rijtje heb.

Verwijderd

Het maakt in principe niet uit hoeveel stroom door een VRM gaat, waar het om draait is hoe efficiënt het VRM is. Al het verlies dat ontstaat wordt namelijk omgezet in warmte en dat zorgt voor de opwarming. Maar bij zo'n relatief laag verbruik heb je ook maar een heel laag verlies van enkele watts, daarmee krijg je een VRM niet op of boven de 100 graden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

computerjunky schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:38:
[...]

En ik heb het over True Latency onder de 11 (wat blijkbaar 15 moest zijn want er is nog veel slechter geheugen in de pricewatch te vinden) niet Cas Latency. Over jezelf diskwalificeren gesproken.

Dat er een 2200g op moet draaien neemt niet wel dat er op zijn minst een brakke VRM setup op zit.
Dit is op velen sources te bevestigen vandaar ook dat ik dit deel.
Er zijn immers voor ongeveer hetzelfde geld andere borden te vinden.
Daarnaast heeft de ryzen 2200g met gamen dankzij de igpu toch echt een redelijk stroomverbruik van rond de 80-90 watt.
En dat moet toch echt via de VRM setup naar de cpu en die word dus letterlijk kokend heet en dat is gewoon onacceptabel en dus kan je beter voor een alternatief gaan. Hetzelfde bordje aan de z390 kant heeft exact hetzelfde probleem.

Recent 2400G op dit bordje met RAM op 2933 gebouwd. Draait prima en de stock koeler koelt ook de VRM.
Het is geen CPU die veel stroom verbruikt en geen OC. Als iemand een 2600X of 2700X wilt overclocken, kun je beter een ander bordje halen. Dit vergelijken met Z390 is ook nvt, daar kies je voor om te overclocken, ander kies je geen Z390. Kort-om geef je geen advies, en schrijf je veel zonder advies te geven.
- Wat volgens jou wel goed zou zijn.- verder valt er weinig te gamen op Vega 8, en draait de 2200g prima op het RAM wat ik heb aangegeven in eerdere post icm dit M-Atx bordje.

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 02-06-2019 09:03 ]

Pagina: 1