Vrije ruimte HDD in FAT32

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.hendrikx
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-10-2024
*** !!!!!!!!!!! OPGELOST !!!!!!!!!! ***

Heb een vervelend iets voor met mijn Mac. Ik heb een externe HDD (heb er wel meerdere, maar that's not the point) die ik om persoonlijke redenen geformatteerd heb via Schijfhulpprogramma naar FAT32. Ik moet de bestanden kunnen gebruiken op zowel MacOS thuis als Windows10 op het werk. Alles werkt als een klok en ken de beperkingen van FAT32, waar ik op zich geen problemen mee heb.
Mijn harde schijf is 3 TB en geraakt nu stilaan vol. En nu komt het probleem: als ik bestanden wis op de schijf, verwijdert de PC de bestanden wel, maar er wordt geen vrije ruimte gecreëerd. De bestanden zijn verwijderd, maar ik maak blijkbaar niet opnieuw terug meer plaats????
Ik weet dat ik de schijf opnieuw kan formatteren om het probleem op te lossen, maar ik zoek eigenlijk de structurele oplossing en eventueel de reden hoe dit komt? Ik heb nog steeds en 2,5 TB die ik niet kwijt wil geraken en dat is een huzarenstukje indien ik dat eerst op nóg een andere schijf moet kopiëren om vervolgens de HDD te formatteren en tot slot alles terug te zetten...

Het kan niet anders dat iemand hier dit probleem ook al voorgehad heeft, nu enkel nog de oplossingen ;)

Alvast bedankt voor genomen moeite,
Timothy

[ Voor 1% gewijzigd door t.hendrikx op 02-06-2019 14:11 . Reden: Probleem opgelost ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:28
eerste ingeving: iets met volle prullenbak misschien?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 09:23
Allereerst: ik neem aan dat je backups hebt? Zodat als de schijf om wat voor reden dan ook stuk gaat het niet erg is?

En voor het probleem zelf: prullenbak al wel geleegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Overigens kan je ook gewoon exFAT gebruiken tussen Mac en PC. Ben je van de FAT32 beperking af. FAT32 is per definitie ongeschikt voor >40GB schijven.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.hendrikx
FoxLenny schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:59:
Allereerst: ik neem aan dat je backups hebt? Zodat als de schijf om wat voor reden dan ook stuk gaat het niet erg is?

En voor het probleem zelf: prullenbak al wel geleegd?
Backup is de uitdaging niet. De schijf is mijn backup van bestanden die her en der op mijn verschillende wel- en thuistoestellen staan.

Wat het probleem betreft: ik snap niet wat een prullenbak te maken kan hebben met de vrije schijfruimte op een externe HDD? Maar om op jullie vraag te antwoorden: ja, mijn prullenbak is vrijwel leeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.hendrikx
nelizmastr schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:03:
Overigens kan je ook gewoon exFAT gebruiken tussen Mac en PC. Ben je van de FAT32 beperking af. FAT32 is per definitie ongeschikt voor >40GB schijven.
OK, bedankt, zal dat in overweging nemen, maar dat lost mijn probleem nu niet op ;) Ik wil die vrije ruimte terug vrij hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

t.hendrikx schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:08:
[...]

OK, bedankt, zal dat in overweging nemen, maar dat lost mijn probleem nu niet op ;) Ik wil die vrije ruimte terug vrij hebben :)
Back-up maken en formatteren lost het wel op :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Al iets als dit gebruikt om eens te kijken waar je opslagruimte aan op gaat?

https://jam-software.com/treesize_free/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.hendrikx
Dat doet het dus niet, dat probleem blijft, want ik los het niet op. Ik heb dit ook al gezien bij mijn kleinere USB sticks... Als je mijn eerste post gelezen had, kan je al lezen dat ik dit absoluut wil vermijden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Check eens of er hidden folders/system folders aan staan. En ga daar dan eens in kijken. Vaak zie je dat er alsnog shadow copies bijstaan. Een delete op FAT is overigens ook niet een delete, maar meer: "markeer als kan overschreven worden en haal uit de allocation table". Alleen deep scans pakken de files nog op.

Enfin, doorgaans als ik een disk uitleen aan een macceraar, krijg ik hem ook altijd terug met allerlei hidden folders/files er op... Ik zou het daar in zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.hendrikx
nelizmastr schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:13:
[...]

Back-up maken en formatteren lost het wel op :+
Op korte termijn, dit is zeer belastend en duurt heel erg lang... als ik dan nieuwe bestanden erop zet en later verwijder, kan ik terug mijn hele schijf formatteren? Constructief is die oplossing niet echt hé. Zoals ik al in mijn initiele post zei, deze optie wil ik absoluut vermijden... Toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.hendrikx
Umbrah schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:22:
Check eens of er hidden folders/system folders aan staan. En ga daar dan eens in kijken. Vaak zie je dat er alsnog shadow copies bijstaan. Een delete op FAT is overigens ook niet een delete, maar meer: "markeer als kan overschreven worden en haal uit de allocation table". Alleen deep scans pakken de files nog op.

Enfin, doorgaans als ik een disk uitleen aan een macceraar, krijg ik hem ook altijd terug met allerlei hidden folders/files er op... Ik zou het daar in zoeken.
Heb hetgeen gedaan je gevraagd hebt, omdat dit me een logische verklaring leek. Er staan dus geen Hidden Files, nog Systeembestanden op de schijf, voor zover ik ze kan vinden...

De files die jij terugkrijgt op je schijf van een Mac-user zijn overwegend Spotlight indexeringen denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14
t.hendrikx schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:19:
[...]

Op korte termijn, dit is zeer belastend en duurt heel erg lang... als ik dan nieuwe bestanden erop zet en later verwijder, kan ik terug mijn hele schijf formatteren? Constructief is die oplossing niet echt hé. Zoals ik al in mijn initiele post zei, deze optie wil ik absoluut vermijden... Toch bedankt.
Dat zie je verkeerd denk ik. De structurele oplossing is juist formatteren naar exFat.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@t.hendrikx wat voor resultaat kwam hier uit rollen?
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:17:
Al iets als dit gebruikt om eens te kijken waar je opslagruimte aan op gaat?

https://jam-software.com/treesize_free/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.hendrikx
Hey allemaal, probleem is van de baan! Was eigenlijk vrij onnozel van mezelf.
Mijn excuses aan Tens en vooral FoxLenny, daar zij al de juiste richting aangaven.
FAT32 is dus niet het issue. Vrije ruimte op de schijf bij MacOS wordt pas daadwerkelijk vrij gemaakt als de laatste link wordt doorgeknipt. Dus in dit geval prullenbak leegmaken of het bestand op nog een andere locatie plaatsen. Dus dat 'Zet terug' geen optie meer is.

Alvast bedankt voor de reacties, much appreciated!!
Pagina: 1