Netwerk uitbreiden met accesspoint

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Momenteel heb ik op de begane grond een stevige asus router staan, de rt-ac88u
Op de 1e etage is het signaal al wat minder sterk (logisch) en op de zolder is er niet veel meer van over.

Ik overweeg dus een accesspoint erbij te zetten op de eerste verdieping (daar heb ik lan kabels en een switch staan, dus dat is het handigste lijkt me.

Wat ik wil is dat ik overal maar 1 netwerk naam heb, dus niet dat ik op zolder over moet gaan op een andere netwerknaam.

De vraag is, kan ik op de router en op het accesspoint dezelfde wifi naam instellen, en gaat de ipad dan vanzelf over op het sterkere signaal als ik op de zolder sta ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:23

lier

MikroTik nerd

Ja :)

En nog wat uitgebreider:

Naast de naam moet ook je beveiligingsinstellingen identiek zijn, anders krijg je daar problemen mee. En je wil ook verschillende kanalen gebruiken om interferentie te voorkomen. Er zijn wel wat problemen waar je nog tegenaan kan lopen. Onder andere "sticky clients". Zorg ervoor dat je zendvermogen "zo laag mogelijk" staat. Niet persé de laagste waarde die je in je device kan instellen, maar de waarde die optimaal is voor roaming (en dat is per client verschillend op welk punt roaming gedaan wordt).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:02
Je kan ook een mesh systeem aanleggen en op elke verdieping een sateliet plaatsen. Zie net dit oude draadje voorbij komen. Je kan een stel oude routers op marktplaats kopen en via Asus-app een mesh netwerk creeeren. Vraag me niet om de details, heb dit niet geprobeerd.

nieuws: Asus activeert functie om van oude routers mesh-netwerk te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Nu online
Dat mesh gebeuren is inderdaad ook een optie. En als dat niet loopt dan kan ik de 2e asus router nog inzetten als accesspoint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Mesh is een prachtig én minderwaardige oplossing. Je wil je backbone bij voorkeur via kabel houden (anders gaat het af van je beschikbare bandbreedte op WiFi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mesh wil je alleen als een kabel naar je AP geen optie is.
Verder vraag ik me af of TS zit te wachten op tweedehands N en G apparatuur terwijl ie een AC router van 200 euro heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Nu online
Ik heb een bekabelde switch op de 1e verdieping dus dat zal het probleem niet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Nu online
Ik heb een Asus ac3200 router op het oog. Die heeft de ac standaard, en als ik me niet vergis ondersteund die ook aimesh net zoals mijn ac88u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als je wat technischer bent aangelegd kan je ook Mikrotik overwegen. Kost zo'n 60 per AC AP en zijn centraal te managen vanaf een Mikrotik router of je wijst 1 van de AP's aan als CAPsMAN (central access points manager) :)

Mooie aan CAPsMAN is dat je ook allerlei rules kan instellen over wanneer er geroamed moet worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 31-05-2019 12:41 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Asus AiMesh werkt ook met routers onderling bekabeld, dus zou geen nadeel moeten hebben dan. Commentaar op mesh systemen is vooral op systemen die onderling via wifi werken, wifi repeaters wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:02
je kan natuurlijk beginnen met een ap naar boven. Kans is dan dat het wifi signaal al voldoende is om dekkend te zijn voor het hele huis. Dan kan je mocht dit niet afdoende zijn altijd nog de Aimesh erbij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
In praktijk ging het hier altijd mis 2 AP,s met dezelfde settings werkte het roamen voor geen meter, de clients bleven vrolijk verbonden tot het signaal zo slecht was dat de verbinding verbroken werd en als je geluk had maakte hij verbinding met de andere AP, vaak hielp alleen opnieuw opstarten van je Client of Wi-Fi even uit/aan zetten.

Dus je zou met een mesh setup of repaeters aan de gang moeten, repeaters wil je liever niet.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

mr_evil08 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:59:
Dus je zou met een mesh setup of repaeters aan de gang moeten, repeaters wil je liever niet.
Goedbedoeld, helaas sla je de plank compleet mis.

Mesh zegt iets over de backbone die je tussen je netwerkapparatuur hebt (en bij Mesh is dat draadloos). Mesh staat volledig los van roaming van clients en levert dus op dat gebied totaal geen voordeel. Wat wel voordeel biedt is de instellingen van het zendvermogen (zodra deze te laag is wordt de client getriggerd om op zoek te gaan naar een sterkere zender). Of (misschien) nog (wel) beter de datarates waarmee de client verbonden is met het draadloze netwerk. Dan kan je "actief" van het netwerk afgegooid worden. Onder andere Ubiquiti biedt dat in de Unifi lijn aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
lier schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:16:
[...]
Wat wel voordeel biedt is de instellingen van het zendvermogen (zodra deze te laag is wordt de client getriggerd om op zoek te gaan naar een sterkere zender).
En dat bedoel ik nou juist, 2 ap, 's als standalone gaat in praktijk regelmatig mis met roaming.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:50:
[...]

En dat bedoel ik nou juist, 2 ap, 's als standalone gaat in praktijk regelmatig mis met roaming.
En dat los je in dat geval op door een managed wifi netwerk te kopen met centrale controller die de handoff regelt, de methode hoe je de APs aansluit (CAT5, wifi, glasvezel, telepathie) doet daar niets mee.

Overigens dezelfde ervaringen, sommige clients werken wel netjes met 2 identieke AP's maar andere clients (meestal Apple...) totaal niet.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Nu online
Kortom, aimesh van Asus is het proberen waard?
Pagina: 1