Oude harde schijf aansluiten op PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBtweakers
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik wil mijn oude harde schijf tijdelijk aansluiten op mijn PC om bestanden er af te halen. Ik weet echter niet precies waar ik moet beginnen en wat ik hier voor nodig heb. Het betreft een oude SATA harde schijf (zie foto). Ik heb iets gelezen over opslagbehuizing, maar dacht zelf dat het ook wel zou kunnen met een of ander kabeltje?

Kan iemand mij verwijzen naar wat ik nodig heb om de harde schrijf aan te sluiten op mijn computer?

Hard disk

Beste antwoord (via TBtweakers op 02-06-2019 17:28)

Verwijderd

Wat je ook kunt overwegen is de aanschaf van een docking station. Mocht je in de toekomst vaker een schijf eventjes aan je computer willen doen, dan ben je met deze Sharkoon dockingstation best goedkoop af. En je kunt zowel 3,5" als 2,5" hdd's en ssd's plaatsen.

pricewatch: Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart, nieuwsprijs rond de € 30,-.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het een SATA schijf is kun je 'm waarschijnlijk gewoon intern erbij prikken. Stroom en datakabel zijn de enige 2 die je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
Ik heb zelf zo'n ding: https://www.dx.com/nl/p/m...-clone-duplicator-2034754
Handig als je eens een schijf hebt en je wilt snel even kijken wat er nog op staat, of als je een nieuwe wilt plaatsen en even clonen via dit apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Gewoon S-ATA kabeltje er in, voedingskabeltje er in, en PC aanzetten. Eventueel mounten via diskmgmt.msc, maar hier hoef je doorgaans niks voor aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als je je PC niet wil openschroeven kun je ook zoiets aanschaffen:
Sata naar USB adapter
[edit : sorry was een model voor 2.5 inch HDD]

[ Voor 63% gewijzigd door Henk007 op 31-05-2019 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBtweakers
Ik heb geprobeerd om de harde schijf aan te sluiten, maar vraag me af of ik dat juist toe. Ik zie in ieder geval niet de schijf bij Mijn Computer / Apparaatbeheer / diskmgmt.msc. Misschien mis ik een kabel?

Hard disk 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Volgens mij heb je nu 2x stroom aangesloten en geen datakabel aangesloten. Dat kleine stukje met een paar gouden streepjes is waar de SATA-kabel aangesloten moet worden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:16
dit is zo te zien nog een oude schijf met twee zowel oude molex- als nieuwe satavoeding.
er moet sowieso een satakabel op de aansluiting direct naast de sata-voeding. de molexvoedingkabel zou ik niet gebruiken, iig niet beide.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBtweakers
Oh bedankt, dan moet ik een SATA-kabel zien te regelen, want ik zie niet dat er een 'over' is in de kast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
als het alleen gaat om even kijken en kopieren, trek dan die van de DVD even los en gebruik die.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46
Dat is inderdaad nu 2 keer voeding. Dus die dikkere er af halen en die kleine naast de platte brede stekker is voor de data.
Wat hierboven mij wordt gezegd is een idee. Als je een dvd speler oid hebt, daar de sata data kabel even van lenen om de hdd aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBtweakers
Zo te zien heb ik maar één SATA-kabel. Ik heb geen DvD/CD-schijf o.i.d.
Ik heb geprobeerd om de oude harde schijf te koppelen aan mijn computer, maar dan start de computer niet helemaal op (blijft Windows laden, maar gebeurd niets). Misschien moet ik nog meer kabel aansluiten?

Kan ik ook ergens een SATA-kabel kopen (zie foto voor uiteinde) met aan de andere kant een USB uiteinde (ik zie ook een eSATA-aansluiting bij mijn USB-aansluiting, misschien heb ik hier nog iets aan?), heeft iemand een link?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eMpySHZcok9HSg3iBreS6DVv/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
TBtweakers schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 17:52:
Zo te zien heb ik maar één SATA-kabel. Ik heb geen DvD/CD-schijf o.i.d.
Ik heb geprobeerd om de oude harde schijf te koppelen aan mijn computer, maar dan start de computer niet helemaal op (blijft Windows laden, maar gebeurd niets). Misschien moet ik nog meer kabel aansluiten?

Kan ik ook ergens een SATA-kabel kopen (zie foto voor uiteinde) met aan de andere kant een USB uiteinde (ik zie ook een eSATA-aansluiting bij mijn USB-aansluiting, misschien heb ik hier nog iets aan?), heeft iemand een link?

[Afbeelding]
Een Sata-kabeltje kost rond de 4 euro. Een externe behuizing heb je vanaf ca. 10 euro. Is de schijf van een dusdanige grootte dat hij nog de moeite waard is om in de toekomst als externe schijf te dienen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Is er niemand in de buurt die een SATAkabeltje voor je heeft? De meeste tweakers hebben er tientallen rondslingeren. Als je een beetje in de buurt zit mag je er een komen halen hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBtweakers
320 GB, lijkt me wel redelijk voor foto's ofzo? Ik zie SATA to USB kabels voor € 15, lijkt alsof ik dan niets anders meer nodig heb (geen externe behuizing)?

Misschien beter om een computerwinkel binnen te lopen om een externe harde schijf te kopen (met USB-aansluiting en snelle read/write snelheid) met de vraag of ze de oude harde schijf op de nieuwe te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mwah, met 320GB is het niet echt de moeite om nog een snelle read/write te pakken, dat gaat die disk toch niet echt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
je hebt Sata-to-usb-kabels. Handig om even te testen, of je hebt complete behuizingen. Dus kastje voor de schijf + usb-kabel. Als je de schijf wilt gebruiken om in de toekomst bijvoorbeeld foto's/backups op te bewaren, zou ik voor een externe behuizing gaan.

Edit:
Zoiets: pricewatch: LogiLink UA0107 Zwart . Daar bouw je de harde schijf in, en is hij voortaan als externe schijf bruikbaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Oekiejoekie op 01-06-2019 18:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook kunt overwegen is de aanschaf van een docking station. Mocht je in de toekomst vaker een schijf eventjes aan je computer willen doen, dan ben je met deze Sharkoon dockingstation best goedkoop af. En je kunt zowel 3,5" als 2,5" hdd's en ssd's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBtweakers
Verwijderd schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:53:

Oh misschien is dat wel de beste optie. Zou mijn tweede oude harde schijf (zie foto) er ook in kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gFTjPaN4JMVLCjHy2zf6iLVE/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:32
Ja, de foto toont een SATA aansluiting en de Sharkoon kan 1 SATA harddisk tegelijk bergen van 3,5" of 2,5".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TBtweakers schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:06:
[...]

Oh misschien is dat wel de beste optie. Zou mijn tweede oude harde schijf (zie foto) er ook in kunnen?

[Afbeelding]
Ja die heeft dezelfde aansluiting. Het voordeel van oa. bij deze docking station is ook dat deze via USB 3.0 gaat. Dus haal je de maximale snelheid uit je hdd, maar ook even voor het snel 'wipen' van een ssd of hdd.

En voor een sata kabel, meestal liggen deze bij de bosjes in kringloopwinkels. Maar mocht je ze liever nieuw kopen, nieuwe types sata kabels hebben een klik systeem, een beetje vergelijkbaar hoe een netwerkkabel vast zit in je netwerkkaart. De oudere kabels willen na verloop van tijd nog wel eens los gaan zitten. Maar om je toch te informeren over wat 'wat' is heb ik dit plaatje voor je samengesteld:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/drfu6g.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBtweakers
Verwijderd schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:53:

Gekocht en werkt prefect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TBtweakers schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:25:
[...]

Gekocht en werkt prefect!
Ik heb een paar jaar geleden exact dezelfde gekocht en het apparaat werkt nog steeds super. Alleen mijn advies is wel, en dat is mij overkomen, aan de onderkant zitten rubberen dopjes in de pootjes. Ik ben waarschijnlijk een keer tijdens het verschuiven eentje kwijt geraakt, dus let op met het verschuiven over randjes. Dus hij kwam daarna een beetje wankel te staan. Dit weer opgelost door een 2e rubbertje te verwijderen, maar nu glijdt ie ook iets meer over mijn vlakke bureau. Maar dat doet niet af hoor, het is neer zetten, hdd of ssd er in stoppen en aanzetten. :)

En het mooie van dit apparaatje is dat hij USB 3.0 is, dus kun je met maximaal 5Gbit/s data heen en weer sturen. Dat is theoretisch zo'n 625MB/s, hehe, de meeste hdd's gaan tot 100/150MB/s. Maar, ssd's komen er wel bijna tot aan toe. De meeste ssd's kunnen gemiddeld zo'n 550MB/s doen.

Nog wat aanvullende informatie mocht dit verwarring wekken, maar op dit forum, en in het algemeen:
■ MB=Megabyte
■ Mb=Megabit
1 Megabyte bevat 8 Megabits.
Pagina: 1