Las/draad doos met schakel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamata
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-08-2023
Mogelijk is deze vraag al eens gesteld maar kon zo gauw geen antwoord vinden. Ik heb buiten een lasdoos tegen de muur. Hierin zit de bedrading van de buitenverlichting, deze wordt middels een schakelaar, bij de achterdeur, aan en uit geschakeld. Nu wil de vrouw wat stopcontacten bij de loungeset, deze is geplaatst, vlakbij, de betreffende lasdoos. Dus één en ander aangesloten maar toen het klaar was kwam ik tot de ontdekking dat het stopcontact ( viervoudig) alleen werkt via de schakelaar. Mijn vraag kan ik in de lasdoos het zo aansluiten dat de stopcontacten constante stroom hebben ? Vanuit de muur ( de originele bedrading ) is bruin, zwart en geel/groen. Of moet ik een compleet nieuwe draad trekken vanuit een "constant"elektra punt.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Hamata

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Je hebt een blauwe draad erbij nodig (nul)
Bruin (fase oftewel plus) en geel groen (aarde) zijn ook nodig uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37
Hoe heb je de WCD nu aangesloten? Want zowel zwart als bruin zijn fase, je mist inderdaad blauw.

Ik ben al blij dat de boel niet is geklapt als je zwart en bruin hebt gebruikt :P Als je bruin en geen/groen hebt gebruikt zou ik als de wiedeweerga controleren of je aardlekschakelaar wel goed is (of er eentje installeren...).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:51
Je kunt de lasdoos vervangen door een stopcontact en daarin een klikaan klikuit schakelaar plaatsen voor je buitenverlichting. Dan kun je vanuit binnen alsnog met een afstandbediening je lampen schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:23
Laat er door een deskundige na kijken want als je buitenlamp gaat branden met een bruine zwarte en geelgroen. Is of de zwarte of bruine draad als nul gebruikt dus blauw. Of het is een oude installatie zonder aardlek en men misbruikt de aarde als nul draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Heb wel vaker zwart als nul gezien bij buitenspul. Klopt geen hout van verder...

Welk bj?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 11:49

krvabo

MATERIALISE!

andre208 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:01:
Laat er door een deskundige na kijken want als je buitenlamp gaat branden met een bruine zwarte en geelgroen. Is of de zwarte of bruine draad als nul gebruikt dus blauw. Of het is een oude installatie zonder aardlek en men misbruikt de aarde als nul draad.
Ehhh...
Bruin naar de schakelaar, zwart naar de buitenlamp, blauw/aarde vanuit de verdeeldoos, en een nodeloze aardedraad.
Kan prima?

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
krvabo schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:01:
[...]

Ehhh...
Bruin naar de schakelaar, zwart naar de buitenlamp, blauw/aarde vanuit de verdeeldoos, en een nodeloze aardedraad.
Kan prima?
Die aardedraad is niet nodeloos; die gebruik je bij de stopcontact en bij metalen lamp armatuur.

Tevens zit die blauwe er niet.

Ik zou zeggen; eerst maar eens die schakelaar loshalen om te kijken wat daar op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

Ik lees anders dat het gaat over een lasdoos waar draden inzitten die naar een schakelaar lopen. Ik lees niets over stopcontact of een lamp (die aardedraad leg je dan toch bijna altijd uit de verdeeldoos).

Wat ik begrijp van het verhaal:

[lamp] ---(zwart*, blauw, (aarde))-- [verdeeldoos] --(aarde/br/zwart*)-- [lasdoos] --(zelfde draden)-- [schakelaar]

Een normale situatie is dat een zwarte en een bruine draad van de verdeeldoos naar de schakelaar lopen. (Dus nee, dat kun je niet doorlussen naar een stopcontact.) Dat die aardedraad loopt van de verdeeldoos naar de schakelaar is raar, maar de rest van de situatie is geheel normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Op zwart, bruin en geelgroen een stopcontact aansluiten dat werkt is in z'n geheel niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

Ik vraag me af of je wel leest wat ik schrijf.

Je hebt helemaal gelijk, je kunt op zwart, bruin en geelgroen geen stopcontact aansluiten.
Dat is ook niet waar ik (dus niet de starter van dit topic) het over heb.

Het is niet normaal dat er een geelgroen tussen VERDEELDOOS en SCHAKELAAR loopt als er niet OOK een BRUINE inzit (wat dus NIET het geval is). En daar heb ik het over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Volgens mij hebben we allebei een andere interpretatie van de plek van die schakelaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

Oh christus, je hebt gelijk.
Er wordt nergens duidelijk verteld dat het gaat om een complete buitensituatie. Ik ging uit van een schakelaar binnen.

Het enige dat ik me dan nog kan bedenken is dat er op 2 plekken door de muur bedrading door de muur komt. Bij de lamp bruin/blauw/aarde, en dat dit dan vanuit de lamp is doorgelust naar een schakelaar er onder (dus bruin losgetrokken en aan elkaar gemaakt).

Maar inderdaad, wat een... bijzondere situatie.
Mea culpa over de aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:56:
Heb wel vaker zwart als nul gezien bij buitenspul. Klopt geen hout van verder...
Het zou prima kunnen kloppen op het moment dat de bruine draad vanaf de schakelaar gebruikt wordt als voeding voor buiten en dat de zwarte getaped zou zijn met blauw om aan te geven dat die feitelijk een andere functie heeft.

Hierdoor kun je eigenlijk stellen dat @Hamata één draad te weinig naar de tuin heeft, namelijk een vaste spanning, die dus niet geschakeld wordt. Om dit op te lossen moet de hele 3-aderige kabel vervangen worden met een 4-aderige kabel. (bruin, blauw, zwart en groen/geel)

Wat een andere oplossing zou kunnen zijn is het aardscherm van de grondkabel gebruiken als aardedraad, de groen/gele gebruiken als nulleider (en dus tapen met blauw), de bruine gebruiken als vaste spanning en de zwarte gebruiken als schakeldraad voor de verlichting. Uiteraard dan wel goed controleren of het aardscherm aan beide kanten verbinding heeft, niet dat het ergens doorgeknipt of weg geknipt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:51
kabeltjekabel schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:10:
Op zwart, bruin en geelgroen een stopcontact aansluiten dat werkt is in z'n geheel niet normaal.
Als zwart naar de lamp gaat en daar ook blauw aanwezig is, dan heb je wellicht een werkend stopcontact. Met een lamp in serie in je nulleiding, maar toch...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
sypie schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:06:
[...]

Wat een andere oplossing zou kunnen zijn is het aardscherm van de grondkabel gebruiken als aardedraad, de groen/gele gebruiken als nulleider (en dus tapen met blauw), de bruine gebruiken als vaste spanning en de zwarte gebruiken als schakeldraad voor de verlichting. Uiteraard dan wel goed controleren of het aardscherm aan beide kanten verbinding heeft, niet dat het ergens doorgeknipt of weg geknipt is.
Grondkabel zit geen geelgroen in maar kale litze die je als aarde MOET gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De kleurcoderingen kloppen sowieso niet als je nu een lasdoos met zwart, bruin en geel/groen hebt en het werkt als de schakelaar aan staat. Waarschijnlijk is zwart dan misbruikt als nul (normaal blauw) en de bruine als geschakelde fase (normaal zwart).

Feit blijft echter dat als de schakelaar binnen zit, en je buiten zowel een aantal geschakelde als ook een aantal permanente stroompunten wilt, je hoe dan ook een draad mist in de lasdoos buiten. Je hebt daar namelijk nu alleen een geschakelde fase en hebt daar dan daarnaast ook een permanente fase nodig om aan te sluiten op je WCD waar je permanente stroom wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:25
andre208 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:01:
De aardedraad heeft echt helemaal niets met de werking van je aardlek te maken...

Waar je voor moet gaan zorgen in de lasdoos zijn de volgende dingen;

- Schakeldraad (Zwart) voor de voeding van je buitenlamp
- Fasedraad (Bruin) voor de vaste spanningstoevoer van de WCD's
- Nuldraad (Blauw)
- Aardedraad

De schakelaar wordt gevoed met een fasedraad (bruin) en vanaf deze schakelaar vertrekt een schakeldraad (zwart) naar de lamp. Vanaf de lamp gaat er een nuldraad (blauw) weer terug. Het zou kunnen dat het hele zooitje een route volgt via een centraaldoos binnen. Gezien je het over de achterdeur hebt, zou dat zomaar de woonkamer kunnen zijn (er vanuitgaande dat deze zich bij de achterdeur bevind).

Wat je dan dus moet doen is het hele setje draad vanaf de schakelaar of vanaf de centraaldoos in de woonkamer naar het doosje buiten brengen. De bruine zou je in het eerste geval eventueel door kunnen lussen op de schakelaar, deze heb je immers ook nodig buiten.

De stopcontacten kun je dan aansluiten met de fase, nul en aardedraad en de lamp kun je aansluiten met de schakel, nul en aardedraad.

[ Voor 4% gewijzigd door milo-vs op 31-05-2019 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
milo-vs schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:53:
[...]
De aardedraad heeft echt helemaal niets met de werking van je aardlek te maken...
[...]
Zeker wel. Werkt die aardlekschakelaar niet of is er geen, dan kun je lampen tussen fase en aarde aansluiten...

Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik weet niet wat het probleem nu is waar de mensen niet uitkomen, maar volgens mij heeft @Verwijderd nu het volgende:

BL= Blauw = Nul
BR = Bruin = Fase
GG = Groen/Geel = Aarde
ZW = Zwart = Schakel/Fase (Fase wordt altijd geschakeld)

Meterkast -> BL,BR,GG -> schakelaar -> BL,ZW,GG -> lasdoos

Moet worden:
Meterkast -> BL,BR,GG -> schakelaar (BR doorlussen) -> BL,BR,ZW,GG - lasdoos

Vanuit de lasdoos
BL,ZW,GG -> Lampen
BL,BR,GG -> wandcontactdoos (stopcontact)

Kortom, kabel vervangen, gewoon verkrijgbaar bij de plaatselijke bouwmarkt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:25
kabeltjekabel schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 00:49:
[...]

Zeker wel. Werkt die aardlekschakelaar niet of is er geen, dan kun je lampen tussen fase en aarde aansluiten...

Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ah zo bedoel je, ik hoop altijd dat mensen toch nog ergens verstand hebben in hun grijze massa...

Volgens mij heeft de TS nu echt op meerdere manieren hetzelfde uitgelegd gekregen zou toch moeten lukken nu.

[ Voor 12% gewijzigd door milo-vs op 01-06-2019 09:38 ]

Pagina: 1