Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinda
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-03 21:57
Mij vraag
kan je het bord nog schoon krijgen en hoe.

Relevante software en hardware die ik gebruik
labtop dell n5010

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:56
Hoe erg ziet het moerbord er uit, zou je een foto kunnen plaatsen?
Wat heb je daarnaast al geprobeerd om het schoon te maken?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinda
het bord kleeft al schoongemaakt met isopropyl blijft kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:32

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

waar en hoeveel is de vraag idd. Iets met alcohol en een borsteltje.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinda
over het gehele bord zie niet veel oxidatie groen het bord kleef erg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Alles eraf wat er af kan en in de de ultrasoon steken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinda
ga verder met schoon maken en ga mijn verdiepen in ultrasoon thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

Umbrah

The Incredible MapMan

Als het oxideerd dan was het wel érg zoete limonade want het is dan waarschijnlijk al door een laklaag heen... Schrobben (zonder condensatoren te breken) met alcohol is eigenlijk het enige wat je kan doen, wat foto's hier plaatsen kan helpen overigens...

Misschien wel de moeite waard alvast een offerte op te vragen voor een nieuw bordje, afhankelijk van wáár aantasting is zal schoonmaken mogelijk niet meer helpen... als een SOC geraakt is bijvoorbeeld of een BGA-tje waar je niet als normaal mens tegenaan kan solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-04 15:52
Niet om het een of ander, maar lossen suikers wel op in Alcohol? Volgens mij namelijk niet of heel slecht, dus dan is het geen wonder dat je moederbord blijft plakken.

Dan zou je iets moeten gebruiken waar het wel in oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Damic schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:06:
Alles eraf wat er af kan en in de de ultrasoon steken.
je hebt helemaal gelijk,maar niet iedereen (zelfs niet elke tweaker) heeft er eentje op de werkbank staan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinda
wat los wel suiker op is contact spray chemie goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Tinda schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:45:
wat los wel suiker op is contact spray chemie goed
Ben zelf mss iets te voorzichtig, maar contact spray op PCB's doe ik bijna nooit, en alleen met tandenstoker/wattenstaafje op exact de plek die nodig is.

en wat eerder gezegd is: plaatjes maken veel duidelijk. (uploaden via imgur oid)

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 31-05-2019 11:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fijn, een topic met oneliners. Leest wel prettig maar het duurt lang voordat er een oplossing komt...

Wil je de suikers weg hebben van je moederbord dan moet je bezig met gedemineraliseerd water. Dit laat je langzaam over het moederbord stromen waarbij je met een schone tandenborstel de limonade weg borstelt. Na het laatste beetje suiker/limonade nog even blijven spoelen en daarna goed laten drogen.

Gedemineraliseerd water kun je prima gebruiken om electronica schoon te maken. Gewoon kraanwater niet vanwege de mineralen die daar in zitten. Deze mineralen laten sporen achter, tasten je moederbord en de componenten aan en zorgt dat de boel stuk gaat. Met gedemineraliseerd water heb je daar geen last van.

In ieder geval succes met het schoonmaken.

Verder: labtop -> laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tens schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:34:
[...]

je hebt helemaal gelijk,maar niet iedereen (zelfs niet elke tweaker) heeft er eentje op de werkbank staan.
Laat staan 1 waar een volledig atx mobo in kan :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Damic schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:12:
[...]

Laat staan 1 waar een volledig atx mobo in kan :+
Knappe laptop waar een ATX bord in zit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Tinda beter meng je IPA met DEM water. Ultrasoon is zgn trilbadje ultrasoon reiniger

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 31-05-2019 13:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 10:05

World Citizen

FreeReef.nl

Mocht het nou niet lukken.. dan doe ik altijd iets wat ik eigenlijk enkel adviseer bij Toetsenborden muizen, maar ikzelf doe het stiekem ook met koelers/ moederborden/ Videokaarten en whatever niet kan oplossen. Het enigste wat ik echt echt echt niet adviseer is je voeding (al doe ik dat zelf ook)

Vaatwasser en dan sneldrogen.

Vaatwasser op de heetste stand, geen zeep en als hij klaar is direct acuut alles eruit halen zodat het meeste water verdampt. Daarna zet je rond je moederbord een aantal ventilators zodat al het water binnen 10/15 min opgedroogd is. Vervolgens laat je het nog een uur of 2 aanstaan voor extra droging.

Dan is het gegarandeerd schoon en droog, en is het hopen dat er niet te veel aantasting is door de limonade en evt het water. Maar als hij het nog doet... gaat dit wel lukken.

(ervanuitgaande dat je meer last van plak dan corrosie hebt)

Maar nogmaals

DIT IS OP EIGEN RISICO :) Ik adviseer het nooit maar doe het zelf altijd. Als ik een oude PC schoon moet maken gaat alles de vaatwasser in.. en droog ik het zsm.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-04 17:06
World Citizen schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:44:
Mocht het nou niet lukken.. dan doe ik altijd iets wat ik eigenlijk enkel adviseer bij Toetsenborden muizen, maar ikzelf doe het stiekem ook met koelers/ moederborden/ Videokaarten en whatever niet kan oplossen. Het enigste wat ik echt echt echt niet adviseer is je voeding (al doe ik dat zelf ook)

Vaatwasser en dan sneldrogen.

Vaatwasser op de heetste stand, geen zeep en als hij klaar is direct acuut alles eruit halen zodat het meeste water verdampt. Daarna zet je rond je moederbord een aantal ventilators zodat al het water binnen 10/15 min opgedroogd is. Vervolgens laat je het nog een uur of 2 aanstaan voor extra droging.

Dan is het gegarandeerd schoon en droog, en is het hopen dat er niet te veel aantasting is door de limonade en evt het water. Maar als hij het nog doet... gaat dit wel lukken.

(ervanuitgaande dat je meer last van plak dan corrosie hebt)

Maar nogmaals

DIT IS OP EIGEN RISICO :) Ik adviseer het nooit maar doe het zelf altijd. Als ik een oude PC schoon moet maken gaat alles de vaatwasser in.. en droog ik het zsm.
Ik zou dit niet adviseren als je nog lang met je moederbord plezier wilt hebben.
Waarom? Zoals eerder genoemd zit er kalk en dus mineralen in ons leiding water. Zelfs als je een waterontharder hebt zit er nog een beetje kalk in, anders gaan we namelijk dood als we dat zouden drinken.

Dus doe het lekker in een teiltje en zoals eerder genoemd meng een flesje alcohol(ipa) van bijvoorbeeld de etos, met demiwater en maak het daarmee schoon. Demiwater kan je halen bij een auto handel of strijkwater van de kruidvat.

EDIT:
Voor de condensatoren, gebruik bijvoorbeeld een autowasborstel met haren van paardenhaar. Die zijn veel minder stug en breken niet zomaar een condensator af.

[ Voor 4% gewijzigd door jctjepkema op 31-05-2019 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 10:05

World Citizen

FreeReef.nl

jctjepkema schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:51:
[...]

Ik zou dit niet adviseren als je nog lang met je moederbord plezier wilt hebben.
Waarom? Zoals eerder genoemd zit er kalk en dus mineralen in ons leiding water. Zelfs als je een waterontharder hebt zit er nog een beetje kalk in, anders gaan we namelijk dood als we dat zouden drinken.

Dus doe het lekker in een teiltje en zoals eerder genoemd meng een flesje alcohol(ipa) van bijvoorbeeld de etos, met demiwater en maak het daarmee schoon. Demiwater kan je halen bij een auto handel of strijkwater van de kruidvat.

EDIT:
Voor de condensatoren, gebruik bijvoorbeeld een autowasborstel met haren van paardenhaar. Die zijn veel minder stug en breken niet zomaar een condensator af.
Klopt. Al is in Nederland het kalk gehalte wel heel laag (ik hoop trouwens niet dat hij in Belgie woont, want dan scheelt het 200% per 5 km in sommige gebieden)

Demi of nog liever Osmose water is beter, maar voorlopig gaat het bij mij goed. Er draait op het moment een pc die al 2x door de vaatwasser is gegaan in zijn 6 jaar levensduur... en doet het nog perfect.

Cruciaal is snel drogen door er lucht op te blazen (kalkt en bv zout kleeft aan water dat verdampt.. scheelt enorm, tip uit aquarium hobby)

Maar daarom ook als laatste redmiddel. En de waarschuwing :).. Het is mijn persoonlijke ervaring. (en dat is er dus maar 1)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:52
Tinda schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:54:
het bord kleeft al schoongemaakt met isopropyl blijft kleven.
Limonade bevat voor het grootste deel water & suiker. Suiker is nauwelijks oplosbaar in alcohol, wel in water. Dus schoonmaken met gedemineraliseerd water is de enige goede methode. Daarna goed drogen en alles moet weer werken. Demi water is niet geleidend, alleen de opgeloste mineralen zorgen voor geleiding dus schade kan er niet ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:23:
[...]

Knappe laptop waar een ATX bord in zit :+
Weet ik :D :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinda
thx ga aan de slag met de tips,jullie horen nog van mijn.

mvg wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 14:06
Je moederbord zit onder de limonade, en je toetsenbord dan? of stond de laptop in een plas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik laat dit even voor wat het is. Mocht TS nog vragen of ondersteuning nodig hebben, dan kan hij een nieuw topic openen met fatsoenlijk opgestelde zinnen en een duidelijke uitleg (foto's?) van het probleem en wat hij heeft geprobeerd.
Het is fijn dat iedereen meedenkt in oplossingen, maar de inzet om het probleem duidelijk uit te leggen is echt mager.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 31-05-2019 16:00 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.