Complete shutdown met GPU installed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenluitse
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-03 10:35
Mijn vraag:

2 jaar geleden heb ik een PC gebouwd en hij heeft het altijd prima gedaan. Zojuist viel de PC uit bij het opstarten van een game. De PC ging vervolgens ook niet meer aan. Nadat ik de GPu had losgekoppeld startte de PC wel weer op met een enkele automatische reboot tot gevolg. Inmiddels draait ie al een half uur zonder reboot.

Is mijn GPU (ineens) kapot gegaan? Of zou het wellicht aan de PSU liggen?

Mijn build:

MSI H81-P33
EVGA GEFORCE GTX 970
Corsair VS550 (550W)
Intel i5 4690

Ik heb geprobeerd via een VGA scherm in de BIOS te komen en gebruik te maken van de onboard GPU om te troubleshooten. Echter is de onboard GPU disabled en krijg ik geen beeld. Ik heb ook geen andere GPU beschikbaar om te installeren voor troubleshooting.

HELP!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Dat je hulp nodig hebt, zien wij ook wel zonder dat je er om schreeuwt.

Op welk moment reboot de pc?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenluitse
Na de initiële opstart zonder GPU na ongeveer 10 minuten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:48
Als je de instellingen van je moederbord reset gaat waarschijnlijk je iGpu weer aan en kan je in de bios. Dit kan je doen door de batterij uit je moederbord te halen voor een tijdje, of met een jumper als je moederbord die heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Kan ook een aardingsprobleem zijn wellicht. Kijk alle punten na waarop het moederbord contact maakt met de kast, controleer de stroomkabels op het moederbord.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Die voeding is van slechte kwaliteit. Ook nog een exemplaar liggen die niet uit een low-budget lijn komt?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Stop er eerst maar eens een goede voeding in. be quiet System Power 9 400w, Pure Power 11 400w, Bitfenix Formula Gold/Whisper ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenluitse
Zojuist met een andere voeding in de winkel geprobeerd en met de GPU plugged in draait er nog steeds geen fan oid.

Dan maar tijd voor een nieuwe GPU.

Wat is er mis met deze voeding? Wellicht geen topend maar naar mijn weten wel genoeg wattage. Is de peakspanning dan te hoog voor dit goedkope blokkie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Is de pc stofvrij van binnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

jeroenluitse schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:49:

Wat is er mis met deze voeding? Wellicht geen topend maar naar mijn weten wel genoeg wattage. Is de peakspanning dan te hoog voor dit goedkope blokkie?
Wattage is niet eens het meest belangrijke. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de stroom die een voeding levert, en daarvoor zijn de interne componenten van belang. Die zijn bij de VrijSlecht lijn van Corsair niet je van het. Een VS is prima voor een secundair PC'tje die binnen een jaar of 2-3 de kliko in gaat, maar beslist niet voor een PC waar je van opaan moet kunnen. In de setup die jij hebt zou een 400W van goede kwaliteit al meer dan voldoende moeten zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenluitse
Dan ga ik toch maar een nieuwe voeding aanschaffen. Thanks voor de info!

Inmiddels heb ik een nieuwe videokaart maar houd ik een zwart beeld en kom ik niet meer in m'n BIOS. Denk vanwege oude drivers? Iemand enig idee hoe ik uit deze loop kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:09

Nemesizz

Untouchable

Drivers kun je wel uitsluiten, die zijn tijdens de POST (Power On Self Test, ook wel het 'BIOS scherm') nog lang niet geladen, dat gebeurt pas tijdens het laden van je OS (Windows/Linux) wat dus ná je POST gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Bios reset doen.

Heb je wel beeld als je de videokaart eruit haalt en de monitor aansluit op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenluitse
Inmiddels heb ik twee schermen aangesloten. De ene via hmdi naar de nieuwe videokaart en de ander via VGA naar de onboard. Beiden geven aan geen input te krijgen. Ik heb al de batterij uit mijn mobo gehaald en de kabel van de voeding losgekoppeld en 15 minuten gewacht. Dan zou de BIOS toch gereset moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Haal de videokaart eruit. Als een videokaart is geïnstalleerd wordt de igpu uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenluitse
Inmiddels voor m'n gevoel alles geprobeerd behalve een nieuwe voeding.

Na een bios reset door de batterij uit het mobo te halen nu beide aansluitingen van de igpu aangesloten en de GPU eruit gehaald. Zowel DVI als VGA aansluiting tegelijkertijd Echter nog steeds een volledig zwart scherm.

Kan dit nog wel aan m'n voeding liggen? Of is misschien wel m'n mobo naar z'n grootje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Voeding, moederbord en het geheugen zou het ook nog kunnen zijn. Als je geen reserve onderdelen hebt liggen of een ander systeem hebt staan dan wordt het moeilijk troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenluitse
Ik ga een mannetje in de buurt wel even laten kijken. Na een paar uur in de pricewatch sta ik alweer op het punt om een nieuwe pc samen te stellen maar wellicht is dat teveel van het goede.

Dank voor alle hulp iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenluitse
Inmiddels is het probleem deels verholpen. Het blijkt nu dat als ik maar een van de twee van RAM slots gebruik de pc volledig werkt maar als ik er twee gebruik of een enkele in de rechter van de twee slots steek, m'n pc weer zwart beeld geeft.

Dat zal dan dus een fout in mijn moederbord zijn denk ik he?

[ Voor 34% gewijzigd door jeroenluitse op 05-06-2019 21:00 ]

Pagina: 1