tweede Ledger Nano gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stukkie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-04 17:25
Beste allemaal,
ik heb een vraag puur enkel en alleen om de materie beter te begrijpen. stel, ik schaf een tweede Ledger Nano aan en ik doe een recovery met de 24 woorden van m'n eerste Nano. heb ik dan twee Nano's die beide gewoon kunnen worden gebruikt? niet dat ik er wat mee op zou schieten, maar gewoon even voor de weet.
met vriendelijke groet,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:39
Yep. Ik heb er twee (een S en een X) en kan ze beide gebruiken voor dezelfde wallets/keys.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-04 17:25
Ik heb nu een S en wil ook een X aanschaffen. dus dan is het gewoon een restore met de 24 woordtjes van de al bestaande S op de X?
ik ben overigens wel van plan meer op de X te zetten omdat die veel meer kan hebben. misschien wel zo verstandig om ze Apart te configureren.
groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:39
Yep, restore met je 24 woorden en klaar. Maar je kan dus niet "meer op de X zetten", al je coins staan in de blockchain en gelinked aan beide ledgers. Alleen de X kan meer coin-apps tegelijk erop hebben staan. Maar ook als een coin-app niet op je S staat, zijn je coins weer direct beschikbaar zodra je betreffende coin-app weer installeert.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

De 24 woorden zijn de zogenaamde mnemonic key of seed. Vanuit die ene reeks woorden, kunnen via allerlei hashes en andere hashachtige systemen geheime sleutels van allerlei cryptovaluta afgeleid worden. Vanuit die geheime sleutels kunnen weer de publieke sleutels afgeleid worden en daaruit weer de feitelijke adressen van de verschillende cryptovaluta. Nou ja, heel interessant om mee te spelen.

Een tweede ledger is vooral handig om als backup ergens neer te leggen, maar door het constante updaten van de interne software en firmware, mist het wel een beetje het gemak van een backup.

Wat je het best (en dat is dan voor anderen in dit geval ;) ) kunt doen als je een nieuwe hardwarewallet aanschaft (ongeacht welk merk), is hem helemaal installeren maar er nog geen fondsen opzetten. Vervolgens reset je het apparaat en herstel je het ding met je 24 woorden. Dan weet je in ieder geval 100 procent zeker dat je geen fouten gemaakt hebt in je briefje met 24 woorden!

Op zich snapt elk persoon die zo'n briefje met 24 woorden vindt natuurlijk dat dit een seed is waar misschien wel wat te halen valt. Die hoeft dan alleen maar die seed ergens in te voeren en zo je fondsen jatten. Je kunt aan je 24 woorden nog meer woorden toevoegen, waardoor de seed verandert. Deze extra woorden moet je dan niet op hetzelfde briefje schrijven, maar elders bewaren.

Zo'n extra passphrase instellen is wel spannend op een ledger overigens, want met die kleine rotknopjes ;) Dus let op! En lees dit verhaal bij Ledger of een meer algemeen verhaal.

En wat ook tof is om dat hele sleutelgebeuren beter te snappen is ermee klooien (niet met de seed van je ledger natuurlijk, tenzij je weet wat je doet) bij de mnemonic code converter.

tl;dr: ja, die 24 woorden kun je bij elke nieuwe ledger gebruiken.

(en heel stiekem wijs ik ook even op mijn signature vv ;) )

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie