Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirojth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:01
Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuw systeem. (zie tabel hieronder). Onderdeel daarvan is de x470 aorus ultra gaming mobo i.c.m. ryzen 5 2600. Ik heb mede op basis van de QVL hiervan (http://download.gigabyte....ultra-gaming_pinnacle.pdf) een set geheugen gekocht (specifiek corsair CMK16GX4M2B3000C). Nu heb ik de reepjes binnen maar staat er ver (versie?) 5.32 op. Terwijl in de QVL ver3.32 als ondersteund staat.

Nou is mijn vraag of ik hier issues kan van verwachten. Nergens kun je immers selecteren op basis van een bepaalde versie reepjes. Dus als ik weer iets aanschaf op basis van de QVL is het maar afwachten of dit de juiste versie heeft.

Nu kan ik nog eventueel de RAM nog ongeopend terugsturen en iets anders kiezen. Is dit verstandig?

Zie hieronder de lijst met de gekozen producten.

Alvast dank,
JT

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 130,-€ 130,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 211,45€ 211,45
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 81,51€ 81,51
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 125,01€ 125,01
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 83,45€ 83,45
1SpeakersEdifier Studio 980T (Zwart)€ 59,04€ 59,04
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN700 500GB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 922,41

Beste antwoord (via Sirojth op 31-05-2019 09:49)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probleem met 3rd party RAM (dus van bedrijven zoals Corsair die niet hun eigen chips bakken) is dat twee opeenlopende revisies van zelfde DIMM totaal andere chips kunnen bevatten (bijv de ene Nanya de andere Samsung) terwijl het juist de chips zijn die compatibility bepalen. Dat is voor mij reden om waar mogelijk alleen DIMMs van de chipbakkers zelf te kopen. Helaas zijn die lastig te vinden in NL omdat ze minder aan marketing doen dan de schreeuwlelijke reseller merken.

Revisie kan dus wel erg relevant zijn. Of niet. Het is net zoals ieder andere DIMM die niet op de QVL staat: je weet het gewoon niet.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:31
Zou gewoon moeten werken. Ik zou eerder het moederbord terug sturen want je hebt zo'n beetje het minst stabiele AM4 bord gekocht dat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirojth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:01
Waar baseer je je dan precies op tav het minst stabiele moederbord? Bord krijgt van HWI een excellent choice award (https://nl.hardware.info/...voor-je-ryzen-2-conclusie) en in de reviews zijn zeker ene paar mensen met issues, Maar dat is 6/61 reviews op tweakers (waarbij negatieve ervaringen vaker gepost worden, is mijn ervaring).

Kortom, is dit je eigen ervaring of staat daar ook ergens iets over? Ben ook benieuwd of dat geld voor je antwoord op mijn vraag.

Alvast bedankt

Edit: autocorrect correcties

[ Voor 3% gewijzigd door Sirojth op 31-05-2019 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:31
Sirojth schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:46:
Waar baseer je je dan precies op tav het minst stabiele moederbord? Bord krijgt van HWI een excellent choice award (https://nl.hardware.info/...voor-je-ryzen-2-conclusie)
Dat is een momentopname, geen praktijktest over langere termijn.
en in de reviews zijn zeker ene paar mensen met issues, Maar dat is 6/61 reviews op tweakers (waarbij negatieve ervaringen vaker gepost worden, is mijn ervaring).

Kortom, is dit je eigen ervaring of staat daar ook ergens iets over? Ben ook benieuwd of dat geld voor je antwoord op mijn vraag.
Dit bord is het afgelopen jaar erg vaak met problemen voorbij gekomen in topics, Gigabyte in het algemeen trouwens. Gigabyte en AM4 gaat blijkbaar niet heel goed samen. Tot een paar maanden na introductie diverse Gigabyte borden, ook jouw X470, gebruikt in systemen wat in veel gevallen gedonder gaf. Dit itt Asus en MSI wat probleemloos is en in iets mindere mate Asrock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:23

HugoBoss1985

Xenotech

Je geeft het zelf al aan maar het is inderdaad zo dat je met ram maar nooit weet welke versie je koopt.

Als je geluk hebt wilt een webshop nog wel eens voor je kijken welke versie het is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probleem met 3rd party RAM (dus van bedrijven zoals Corsair die niet hun eigen chips bakken) is dat twee opeenlopende revisies van zelfde DIMM totaal andere chips kunnen bevatten (bijv de ene Nanya de andere Samsung) terwijl het juist de chips zijn die compatibility bepalen. Dat is voor mij reden om waar mogelijk alleen DIMMs van de chipbakkers zelf te kopen. Helaas zijn die lastig te vinden in NL omdat ze minder aan marketing doen dan de schreeuwlelijke reseller merken.

Revisie kan dus wel erg relevant zijn. Of niet. Het is net zoals ieder andere DIMM die niet op de QVL staat: je weet het gewoon niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:38

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb 2 van die borden gehad en beide kapot gegaan in 1 maand ,ik denk dat je beter voor een asus ,msi,asrock kan gaan.
Die zijn ook wat beter met RAM en dan is de kans groot dat het setje gewoon werkt.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sirojth QVL zijn niet altijd recent bijgewerkt. Veel RAM werkt prima sinds de laatste (Agesa)BIOS updates.
Verder is het van belang dat de modules in bankje 2en4 vanaf CPU worden gedrukt. (ook voor hogere kloksnelheid)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1