Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Muziek/Kantoor PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NiQo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11 17:56
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een degelijke PC samenstellen die een aantal jaren mee kan daar mijn huidige systeem sterk is verouderd. De PC zal dagelijks worden gebruikt voor het producen van muziek (FL Studio, Ableton) en allerlei 'lichte' programma's als word/excel, chrome. Wel vaak veel windows tegelijk open. Incidenteel zal er een keer een shooter worden gespeeld en een videotje geedit (Sony Vegas).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst <700,- Kan met goede motivatie wel iets opgehoogd worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het systeem moet de pixels pushen naar een LG 34-UC88-B 3440x1440 display met daarboven een BenQ 24" FHD display, welke op termijn zal worden vervangen door een 27" 1440 display.
Ik heb al een SSD en 2 HDD schijven, vandaar dat deze niet in de lijst staan.
Ook benodigde randapparatuur als KB&M, audio interfaces, etc. is reeds aanwezig

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle componenten zoals benoemd in onderstaande lijst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek. Echter staat de nzxt case vast (Het oog wil ook wat ;))

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet vooral snel en soepel draaien, wellicht zijn de gekozen componenten ook wat 'te veel van het goede' voor mijn gebruik, maar ik wil gewoon een goed, snel systeem wat een aantal (laat zeggen 5) jaren mee kan

Ga je overklokken?
Lijkt me wel, om te optimaliseren. Heb hier verder niet veel verstand van, advies welkom.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten of alle componenten goed met elkaar corresponderen en of alles op elkaar 'past'. Ik heb inmiddels aardig wat gelezen en video's bekeken, maar gezien dit de eerste PC wordt die ik zelf samenstel wil ik graag een deskundige dubbelcheck. Alle advies en/of kritiek is welkom. Overigens komt het systeem grotendeels uit de best buy guide, welke ik heb aangevuld met een krachtigere voeding vanwege de vele randapparatuur. Denk hierbij aan USB midi controllers, audio interfaces met phantoom, zowel XLR als USB mic, webcam, RGB KBM etc etc. De USB poorten van de monitor zijn al bezet.

Alvast dank voor jullie controle en advies!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenASRock B450M Pro4-F€ 69,-€ 69,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ventus XS 6G OC€ 243,-€ 243,-
1BehuizingenNZXT H400 Zwart€ 91,90€ 91,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 74,90€ 74,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 66,01€ 66,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 675,76

Alle reacties

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 20:56
@NiQo,

Ziet er heel goed uit! Fijn dat er ook toch af en toe is iemand voorbij komt die wel eerst even naar de BBG kijkt :)

Maar ik zou op de Ryzen 3000 wachten. Presentatie was vorige week staat nog op de frontpage. Je voordeel is dat er dan nieuwere cpu's zijn, en als je dan toch voor dezelfde cpu gaat wat prima is opzich, is waarschijnlijk de prijs iets gunstiger. Als je wacht op de nieuwe serie dan kan je bijvoorbeeld gaan voor een Ryzen 3600.
Dus kan je ongeveer 4 weken wachten nog?

Zie hier de presentatie:
nieuws: AMD brengt Ryzen 9 3900X met 12 cores in juli uit voor 499 dollar

Waarom deze behuizing? In de BBG wordt er eentje gebruik die een stuk goedkoper is. Al snap ik dat de behuizing ook een stukje smaak is.

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019

Als je USB poorten te kort komt, zou ik een PCI-e USB 3.0 (3.1) kaartje erbij nemen. Of een USB hub. Als je toch voor een nieuw systeem gaat zorg dan wel meteen dat je voldoende USB poorten hebt ;) er zijn meerdere opties, zie hier:

https://azerty.nl/categor...ing=12&limit=30&view=grid

Persoonlijk zou ik gaan voor een kaartje van ongeveer 50 euro. Ik heb zelf wat problemen gehad met een aantal verschillende goedkopere kaartjes.

Besef wel dat 5 jaar in game land echt een lange tijd is, maar goed incidenteel gaf je aan dus dat zal dan denk ik wel loslopen.
Verder kan je tegenwoordig prima 5 jaar (en vaak wel langer, ik werk op dit moment op een Q9550 ;) ) doen met dezelfde hardware. De vooruitgang vooral in processor land is al jaren wat beperkt. Alhoewel AMD daar met Ryzen 3000 wel verandering in lijkt te gaan brengen.

Welke SSD's heb je? Maakt niet zoveel uit maar ben nieuwsgierig :)

Edit: Uszka heeft een goed punt qua voeding. Ik had even over 600 watt heen gelezen.

[ Voor 123% gewijzigd door Operations op 30-05-2019 20:59 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:56
600w is niet nodig, je kunt het makkelijk met de 400w versie af. Wil je een andere voeding, ga dan voor kwaliteit als pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
Moederbord kan je nog iets op besparen door pricewatch: ASRock B450M Pro4-F te nemen. Is hetzelfde moederbord alleen een nieuwere versie.
Ipv de Gigabyte zou ik de pricewatch: MSI GeForce GTX 1660 Ventus XS 6G OC adviseren die een betere koeling heeft.
De H400 is een prima keuze. Prima kwaliteit en prestaties. Is een raam geen vereiste dan zou je pricewatch: Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black) kunnen overwegen. Die is echt heel erg stil, dwz stille fans en isoleert het geluid in de behuizing erg goed voor de buitenwereld.

• NiQo
Allereerst bedankt voor jullie uitgebreide reacties!
Operations schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:33:
Maar ik zou op de Ryzen 3000 wachten.
Alhoewel AMD daar met Ryzen 3000 wel verandering in lijkt te gaan brengen.
Ik lees dat de 3600 serie ook 6/12 cores/threads heeft. Kun je me uitleggen waarom ik dan zou moeten wachten? Ik vraag me ook af of de 'nieuwe technieken' iets toevoegen voor mijn gebruik. Daarnaast is de prijs natuurlijk een stukje hoger, hoewel ik de marktwerking van een oud/nieuw product begrijp.
Als je USB poorten te kort komt, zou ik een PCI-e USB 3.0 (3.1) kaartje erbij nemen. Of een USB hub. Als je toch voor een nieuw systeem gaat zorg dan wel meteen dat je voldoende USB poorten hebt ;) er zijn meerdere opties, zie hier:

https://azerty.nl/categor...ing=12&limit=30&view=grid
Goed plan, thnx! Er hangt uiteraard al een hubje onder het bureau.
Besef wel dat 5 jaar in game land echt een lange tijd is, maar goed incidenteel gaf je aan dus dat zal dan denk ik wel loslopen.
Is idd maar incidenteel en hoeft allemaal niet op ultra :)
Welke SSD's heb je? Maakt niet zoveel uit maar ben nieuwsgierig :)
Een Samsung Evo 850 120GB en een MX500 500GB
Uszka schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:55:
600w is niet nodig, je kunt het makkelijk met de 400w versie af. Wil je een andere voeding, ga dan voor kwaliteit als pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
Moederbord kan je nog iets op besparen door pricewatch: ASRock B450M Pro4-F te nemen. Is hetzelfde moederbord alleen een nieuwere versie.
Ipv de Gigabyte zou ik de pricewatch: MSI GeForce GTX 1660 Ventus XS 6G OC adviseren die een betere koeling heeft.
De H400 is een prima keuze. Prima kwaliteit en prestaties. Is een raam geen vereiste dan zou je pricewatch: Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black) kunnen overwegen. Die is echt heel erg stil, dwz stille fans en isoleert het geluid in de behuizing erg goed voor de buitenwereld.
Dank! Alle 3 de producten toegevoegd aan de wenslijst.

De H400 case vind ik idd prachtig, en ben vrij visueel ingesteld :9

Edit: @Uszka is koeling het enige verschil tussen deze kaarten? Waarom gaan ze voor de gigabyte in de best buy guide?

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 20:56
NiQo schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:08:
Allereerst bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

[...]

[...]

Ik lees dat de 3600 serie ook 6/12 cores/threads heeft. Kun je me uitleggen waarom ik dan zou moeten wachten? Ik vraag me ook af of de 'nieuwe technieken' iets toevoegen voor mijn gebruik. Daarnaast is de prijs natuurlijk een stukje hoger, hoewel ik de marktwerking van een oud/nieuw product begrijp.
Nou of de nieuwe technieken iets toevoegen (in jouw situatie) kan je je inderdaad afvragen. Het is wel zo dat PCI-E 4.0 een flinke verbetering is, de snelheid gaat flink omhoog. Zal je nu in real life nog niet zoveel aan hebben verwacht ik, maar in de toekomst is dat voor bijvoorbeeld je videokaart en storage mogelijk wel zeer intressant. Helaas heb ik geen glazen bol :)

Het is ook wel zo dat door de nieuwe prijsstelling (van AMD) je desnoods ook over 2 jaar een update kunt doen, als dat echt ineens door een onvoorziene reden nodig mocht zijn.

Kijk voorheen moest je voor een Intel 9900x rond de 1200 euro moest neerleggen, dan ben je niet zo snel geneigd om die na twee jaar te vervangen. De aankomende tegenhanger van AMD 3900x gaat rond de 500 euro kosten. Dat is eventueel na 2 jaar nog wel te overzien. Dit is uiteraard wel het meest extreme geval. Wat ik daarmee bedoel is dat ook de echte powerhouse CPU('s) door de nieuwe prijsstelling van AMD ineens een stuk beter te betalen zijn.

Maar zoals je zelf zegt oud/nieuw principe betekent ook dat de prijs van de 2600 zal gaan dalen. Dat verschil zou je dan bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor een betere voeding.

Maar als je niet voor de 3600 gaat kan ik mij ook goed voorstellen dat je daar niet op wacht en die paar tientjes dan gewoon voor lief neemt, voor die andere voeding. Dan zou je op zich dinsdag ofzo al achter je nieuwe pc kunnen zitten :)

Ik wacht op dit moment persoonlijk wel op de 3900x, maar ik heb geen haast dus die 4 weken wachten maakt mij niet zoveel uit. Daarbij vind ik nieuwe techniek gewoon leuk en intressant. Nogmaals zoals ik eerder zei, als je daar iets minder mee hebt / meer haast hebt is een 2600 gewoon een prima keuze!

[ Voor 51% gewijzigd door Operations op 31-05-2019 13:21 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

Voor het produceren van muziek zou ik even wachten op de Ryzen 3xxx serie. Deze heeft een aanmerkelijk betere ipc wat winst oplevert, verder zou je 32GB kunnen overwegen met de huidige prijzen. Dat hangt een beetje af van het aantal plugins en samples die je gebruikt.

• Uszka
NiQo schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:08:

Edit: @Uszka Waarom gaan ze voor de gigabyte in de best buy guide?
Omdat die tot voor kort de goedkoopste 1660 was. De Gigabyte is in de tussentijd iets in prijs gestegen en de MSI juist wat in prijs gedaald. Bij gelijke prijs heeft de MSI de voorkeur.

• NiQo
Dank voor jullie reacties. Ik zal me even verdiepen in het IPC verhaal van de nieuwe Ryzen series.
Nu ik toch bezig ben doe ik het ook maar gelijk goed ;)

Extra geheugen doe ik in eerste instantie niet, maar zal ik wss later toevoegen.

Ik weet genoeg, dank voor jullie input!

• Uszka
Houd er rekening mee dat wanneer 4 geheugenmodules zijn geïnstalleerd de geheugensnelheid flink lager kan zijn.
Afbeeldingslocatie: https://www.asrock.com/mb/Memory/4xPR_2933-2133.png
Pagina: 1