My Cloud Ex2 Ultra: inrichting in thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseDise
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:12
Beste mede-tweakers,

Ik ga toch maar even om jullie hulp vragen.

Ik heb onlangs een My Cloud EX2 Ultra aangeschaft. Een mooi apparaat, maar eerlijk gezegd vind ik 'm in het opzetten niet zo gebruiksvriendelijk. De gebruikersaanwijzing spreekt enkel over de mogelijkheden en functies van het apparaat en de software, maar ik loop vast bij het inrichten en ik hoop dat er iemand met een EX2 Ultra is die mij door die instellingen heen kan loodsen.

Mijn vraag
Ik wil mijn EX2 Ultra graag als netwerkschijf in Windows 10 instellen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 LTSC, 1809
WD My Cloud EX2 Ultra

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik lees allerlei verhalen op internet over een mogelijke bug waardoor dat niet mogelijk is, of waardoor de netwerkschijf niet te benaderen is. Ook lees ik dat er third party nodig zou zijn om de schijf te kunnen bekijken binnen Windows 10.

Nu ben ik die verschillende tools al eens langegaan op de WD-website, maar ik wil eigenlijk eerst de basis goed hebben. Zo wil ik:
(1) de NAS op basis van IP of naam kunnen toevoegen onder 'netwerk' in de verkenner;
(2) daarna externe toegang instellen voor het gebruik van de webomgeving en apps

Waar ik vastloop is op dit scherm.

Ik neem aan dat ik iets onder Windows-services aan moet zetten, maar ik weet niet precies wat om punt (1) te realiseren. Ik heb de WORKGROUP-naam al eens aangepast, de lokale masterbrowser aangezet, het SMB-protocol aangepast naar 2 en de LLTD ingeschakeld (en varianten daarop) om vervolgens in Windows te kijken of \\192.168.1.198 benaderbaar was, maar ik keer terug met een foutmelding.

Heeft iemand er ervaring mee om dit goed werkend te krijgen? Ik hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
WiseDise schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:42:
maar ik keer terug met een foutmelding.
Welke foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseDise
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:12
Excuses voor de verlate reactie.

Kan \\192.168.1.198 niet vinden.

Ik ben benieuwd welke settings ik op de NAS moet aanpassen om 'm zichtbaar te krijgen in mijn Windows 10-omgeving als netwerkschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
En ik neem aan dat je via hetzelfde IP adres wel de webinterface kunt bereiken? VZIW zou het gewoon moeten werken. Probeer eens je firewall/virusscanner uit te zetten.