Goed netwerk op boerderij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
De situatie:

Mijn broer wil op zijn boerderij een draadloos netwerk opzetten waarmee hij op de gehele boerderij een goed (genoeg) netwerk heeft. Onderstaand een foto van het land:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sR8dvxq.jpg

1) Het huis. Hier staat een pricewatch: TP-Link Archer MR200 waarmee het 4G-netwerk wordt ontvangen en over wifi wordt verspreid.

2) De sorteer- en verpakkingsruimte waar overdag veel wordt gewerkt.

3) Twee silo's.

4) Twee kippenhokken.

Momenteel is in het huis en net daaromheen redelijk goed bereik. Downloadsnelheid is prima maar latency kan een stuk beter. 10 meter van het huis vandaan is het bereik slecht en onvoldoende. Het 4G-abonnement betreft onbeperkt internet.

Internet in de sorteerruimte (2) is slecht. De ruimte betreft een volledig metalen behuizing met twee kamers die bijna alle signalen van buiten tegenhouden. Hier staat ook een Huawei 4G-modem (onbekend model) die wifi verspreid. Deze modem moet verdwijnen omdat het een extra abonnement betreft met extra kosten. Dit is niet nodig met het 4G-abonnement van het huis.

De bedoeling

Over het gehele terrein moet het signaal goed genoeg voor bellen over wifi. Op dit moment is dat niet het geval waardoor bellen niet zonder storing lukt wanneer tussen huis (1), sorteerruimte (2) en de rest van het land wordt gelopen. Ook voor het gebruik van Skype en FaceTime moet de verbinding goed genoeg zijn om van huis naar sorteerruimte te lopen zonder dat het signaal wegvalt. Kortom: continue verbinding over hetzelfde netwerk.

Tevens moet internetradio in de sorteerruimte (2) gebruikt kunnen worden zonder dat de stream er continue uitligt. Gamen e.d. wordt niet gedaan. Netflix wordt in het huis wel gebruikt, maar is bedraad tussen de televisie en TP-link modem opgelost.

De mogelijke oplossing

Er is gedacht aan een bekabelde oplossing, maar dat vergt veel werk. En omdat de afstand tussen de

Mijn broer en mijn idee is het om een mesh network met verschillende nodes over het gehele terrein te plaatsen. Bij het huis (1) komt dan een sterk basisstation verbonden met de TP-link modem te staan met op punt 2 of 3 en op 4 sterke nodes. In de sorteerruimte (2) komen binnen twee zwakkere/goedkopere nodes in de twee verschillende kamers te staan die het signaal van buiten op moeten pakken en daar verspreiden zodat binnen ook een goed signaal bestaat. Eventueel worden deze twee nodes binnen bekabeld verbonden met de node die buiten op het dak (2) komt te staan. Dan komt er nog een node op de kippenhokken (4) te staan om het bereik volledig te maken.

We hebben bedacht de Ubiquiti UniFi AC Mesh keer drie te gebruiken voor bij het huis (1), op de silo (3) of sorteerruimte (2) en een op de kippenhokken (4) en dan nog twee Ubiquiti nodes voor in de sorteerruimte (2).

De vraag

Is de gedachtegang met betrekking tot de oplossing goed? Kunnen de Ubiquiti UniFi AC Mesh en kleine Ubiquiti nodes ook in mesh gebruikt worden zodat er een probleemloze overgang tussen de netwerken bestaat? En zo niet, wat voor andere oplossing is dan mogelijk?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Waarschijnlijk niet het antwoord dat je zoekt/hoopt, maar met een mesh netwerk ga je dit niet voor elkaar krijgen. Als je nu belabberd WiFi hebt in gebouwen 2-4, hoe moet een mesh netwerk dat dan oplossen? Je mesh nodes in die gebouwen zijn dan nog steeds afhankelijk van een goed signaal vanaf het huis...

De enige werkbare oplossingen, mijns inziens, zijn:

* Bekabeld -> wellicht liggen er al kabels, al dan niet gebruikt, tussen de gebouwen, en is het mogelijk een deel daarvan te vervangen door UTP. Ligt er wellicht ergens coax, dan kun je MoCa gebruiken. Anders, een (smalle) geul graven is op een boerderijterrein vaak toch niet zo'n probleem?

* Point to point WiFi tussen de gebouwen (zie bijv. https://www.wifishop.nl/point-to-point-wifi/cid=3450), omdat je redelijk open zichtslijnen lijkt te hebben. Je plaatst bij het huis deze apparaten, bekabeld aangesloten, en richt ze op identieke apparaten bij de andere gebouwen, waardoor je daar weer andere apparatuur (APs) kunt aansluiten. Dit is wel een stuk duurder dan bekabeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-05-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Cpt.Morgan schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:45:
Waarschijnlijk niet het antwoord dat je zoekt/hoopt, maar met een mesh netwerk ga je dit niet voor elkaar krijgen. Als je nu belabberd WiFi hebt in gebouwen 2-4, hoe moet een mesh netwerk dat dan oplossen? Je mesh nodes in die gebouwen zijn dan nog steeds afhankelijk van een goed signaal vanaf het huis...
De huidige situatie is dat er een belabberd signaal is. Dat moet dus vervangen worden voor een goed signaal. Zodoende dit topic.

Ons idee dus om bij het huis (1) dus een van de Ubiquiti UniFi AC Mesh te plaatsen die aan het 4G-netwerk is verbonden en het signaal verdeeld over de andere nodes op 2 of 3 en 4.
De enige werkbare oplossingen, mijns inziens, zijn:

* Bekabeld -> wellicht liggen er al kabels, al dan niet gebruikt, tussen de gebouwen, en is het mogelijk een deel daarvan te vervangen door UTP. Ligt er wellicht ergens coax, dan kun je MoCa gebruiken. Anders, een (smalle) geul graven is op een boerderijterrein vaak toch niet zo'n probleem?
Alleen een stroomkabel verbindt de punten die mijn broer zelf ook heeft moeten leggen. Andere kabels liggen er niet.

Graven is mogelijk, maar dan moet het wel de juiste oplossing zijn. Simpelweg een kabel leggen met op alle punten een access point, lost het probleem volgens mij niet volledig op. Dan is er volgens mij nog steeds geen probleemloze overgang van netwerken wanneer je tussen de punten loopt. Dan valt het gesprek dus nog steeds weg.

Het signaal en dus het gesprek mag niet wegvallen. Dit is het belangrijkste van alles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Dimens schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:11:
[...]

De huidige situatie is dat er een belabberd signaal is. Dat moet dus vervangen worden voor een goed signaal. Zodoende dit topic.

Ons idee dus om bij het huis (1) dus een van de Ubiquiti UniFi AC Mesh te plaatsen die aan het 4G-netwerk is verbonden en het signaal verdeeld over de andere nodes op 2 of 3 en 4.

[...]

Alleen een stroomkabel verbindt de punten die mijn broer zelf ook heeft moeten leggen. Andere kabels liggen er niet.

Graven is mogelijk, maar dan moet het wel de juiste oplossing zijn. Simpelweg een kabel leggen met op alle punten een access point, lost het probleem volgens mij niet volledig op. Dan is er volgens mij nog steeds geen probleemloze overgang van netwerken wanneer je tussen de punten loopt. Dan valt het gesprek dus nog steeds weg.

Het signaal en dus het gesprek mag niet wegvallen. Dit is het belangrijkste van alles.
De kabel is eigenlijk wel je oplossing alleen red je het niet om alleen in ieder gebouw een AP te hangen. Dit gaat waarschijnlijk niet de gewenste dekking geven je zult buiten dus ook nog wat AP's moeten ophangen om een volledig dekkend netwerk te maken waarmee je over het hele gebied kan wandelen zonder issues.

Naar mijn idee heb je twee opties:

- Overal een UTP kabel neerleggen en daar de AP"s op aansluiten (Meest stabiele oplossing) Eventueel kan je voor de AP's buiten dan Wireless uplink feature gebruiken (maar een kabel is beter)
- Gaan werken met powerline adapters zodat je in iedere schuur een bekabelde AP kan ophangen en voor buiten AP"s gebruikt die zijn verbonden met Wireless uplink.

Owja Mesh is niet het toverwoord voor Seamless Roaming :)

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 30-05-2019 17:22 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
[...]
Simpelweg een kabel leggen met op alle punten een access point, lost het probleem volgens mij niet volledig op. Dan is er volgens mij nog steeds geen probleemloze overgang van netwerken wanneer je tussen de punten loopt. Dan valt het gesprek dus nog steeds weg.
Zoals @HKLM_ hierboven ook in zijn edit zegt, 'mesh' heeft niets te maken met of je kunt kunt roamen tussen APs. Dat kan ook prima met 'losse' APs. Wat je nodig hebt om je devices te laten roamen tussen je APs is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs:

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Een mesh systeem regelt dit wel automatisch voor je, maar als je het goed instelt werkt het ook prima met andere APs, zelfs tussen APs van verschillende fabrikanten.

[ Voor 7% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-05-2019 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Pin mij er a.u.b niet op vast maar als ik zo'n gebied zou moeten gaan dekken met WiFi zou ik (beginnen) met op de gele punten een AP te plaatsen. En dat is denk ik nog niet eens goed genoeg.

- Voor ieder gebouw binnen heb je 1 of meerdere AP's nodig
- Op ieder gebouw komt 1 of meerder buiten AP's welke in de juiste richting (Praten)
- Buiten dien je ook AP's te plaatsen omdat je anders nooit dekkend kan zijn in je netwerk.

AP tweakers

Eigenlijk kan je dit alleen goed bepalen via Wifi site survey.

[ Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 30-05-2019 17:33 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:03
Je kunt ook kijken naar NanoBeam van Ubiquiti .
Hiermee zet je over grotere afstand een wifi-verbinding op en hiermee zou je ook weet een wifinetwerk kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Als er utp kabels kunnen tussen de gebouwen, dan is het vrij simpel met APs in en aan de gevel van ieder gebouw.
Kan je niet graven, dan zou ik een firma inschakelen. Je krijgt het anders nooit goed, en je wil het professioneel gebruiken...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
HKLM_ schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:19:
[...]

Owja Mesh is niet het toverwoord voor Seamless Roaming :)
Als ik zo lees wat een mesh network inhoudt, is dat wel wat ik zou verwachten. Wat houdt het anders in?
Cpt.Morgan schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:26:
[...]

Zoals @HKLM_ hierboven ook in zijn edit zegt, 'mesh' heeft niets te maken met of je kunt kunt roamen tussen APs. Dat kan ook prima met 'losse' APs.

[...]

Een mesh systeem regelt dit wel automatisch voor je, maar als je het goed instelt werkt het ook prima met andere APs, zelfs tussen APs van verschillende fabrikanten.
Mis je met deze configuratie niet het "self-healing" dat mesh wel heeft? Want dit heb ik wel eens geprobeerd toen mesh networking nog niet bekend was en dat ging niet vlekkeloos.
HKLM_ schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:30:
Pin mij er a.u.b niet op vast maar als ik zo'n gebied zou moeten gaan dekken met WiFi zou ik (beginnen) met op de gele punten een AP te plaatsen. En dat is denk ik nog niet eens goed genoeg.

- Voor ieder gebouw binnen heb je 1 of meerdere AP's nodig
- Op ieder gebouw komt 1 of meerder buiten AP's welke in de juiste richting (Praten)
- Buiten dien je ook AP's te plaatsen omdat je anders nooit dekkend kan zijn in je netwerk.

[Afbeelding: AP tweakers]

Eigenlijk kan je dit alleen goed bepalen via Wifi site survey.
Iets dergelijks is inderdaad wat wij verwachten. Onderstaand hoe wij het hadden bedacht:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EaMAbXw.jpg

Geel de nodes die binnenshuis zouden worden geplaatst en oranje de sterke nodes die buitenshuis worden geplaatst. Volgens mij moet de dekking dan voldoende zijn. Hier in de buurt zijn geen andere storingsbronnen en de oranje nodes hebben vrij zicht met elkaar.

Dat het nu niet lukt, is volgens mij omdat de TP-Link momenteel in huis staat waardoor signaal verzwakt wordt door muren en het tevens een vrij zwakke modem/router betreft. En dat het in de sorteerruimte niet werkt, komt volgens mij ook door de metalen behuizing die signalen sterk verzwakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 22:13
Even inhaken op het bellen via wifi... is dat alleen skype en facetime of daadwerkelijk via voip?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:07
Misschien denk ik te simpel, maar als het 4G signaal op locatie goed is (en dat maak ik op uit de TS), waarom dan vasthouden aan bellen over Wifi?

Dan moet je ook makkelijk kunnen bellen over het mobiele signaal, en onbeperkt belminuten is dirt cheap tegenwoordig.

Dan lijkt mij een sim-only met onbeperkt bellen vele malen goedkoper en makkelijker en degelijker en minder beheerlast dan vasthouden aan wifi dekking?

Sorry als ik ergens overheen gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
[...]

Waarom bel je dan niet gewoon via 4g en leg je voor het vaste internet accesspoints aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
shure-fan schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 18:54:
Even inhaken op het bellen via wifi... is dat alleen skype en facetime of daadwerkelijk via voip?
Het gaat dan ook om bellen via de provider maar over wifi. Op de iPhone heet deze instelling "Bellen via wifi".
KnoxNL schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 18:59:
Misschien denk ik te simpel, maar als het 4G signaal op locatie goed is (en dat maak ik op uit de TS), waarom dan vasthouden aan bellen over Wifi?
Dit heb ik inderdaad niet goed uitgelegd maar heeft twee redenen.

1) Het land staat in een dal waardoor het 4G-signaal op de grond minder sterk is. De TP-link modem staat op de zolder van het huis waar de ontvangst van 4G beter is en dus ook wat beter te verspreiden.

2) De sorteerruimte werkt als een Faraday cage. Mobiel bereik binnen is daardoor heel beperkt. De Huawei modem heeft een antenne naar buiten om het 4G-signaal op te pikken en staat zelf binnen waar het wifi in de ruimte uitzendt. Dit signaal is in een van de ruimtes goed, maar in de andere ruimte dus een stuk minder door de metalen muur die er tussen staat.

Maar ook het 4G-signaal van de sorteerruimte is niet optimaal omdat de antenne veel lager is dan die van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:07
Ok, duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou het probleem even in 4 delen splitsen:

1) hoe ziet je ‘backbone’ eruit? Maw hoe krijg je het signaal van het woonhuis goed verdeeld naar de andere gebouwen. Snelheid en stabiliteit zijn belangrijk. Kabel heeft de voorkeur, alternatief is draadloos via zoiets als een nanostation / nanobeam.
2) hoe ziet het (bedrade) netwerk op de verschillende locatie eruit vanaf de backbone. Hoeveel apparaten en dus welke (POE) switch.
3) hoe wordt het WiFi signaal binnen de gebouwen verdeeld. Losse Access points ligt voor de hand. Voor ieder gebouw tenminste 1, en mogelijk een extra waar nodig. Iets als een AC lite
4) hoe wordt het wifi signaal buiten verdeeld outdoor AP dus. Welk gebied wil je bestrijken? Hoeveel APs nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Wat is het beschikbare budget? Afhankelijk van het budget heb je verschillende opties.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:48
Als je gaat vertrouwen op 'Bellen over Wifi' (ik heb ook een iPhone en Vodafone), bij mij is dat heel onbetrouwbaar. De iPhone geeft een 'Wifi' symbooltje weer als bellen over Wifi mogelijk is, maar dat symbooltje zie ik zelfs op mijn goede thuisnetwerk niet altijd. Het lijkt puur willekeurig wanneer deze functie bruikbaar is. Kun je een pilot uitvoeren met 1 AP om te kijken of dat 'bellen over wifi' ook daadwerkelijk werkt voor jou?

Ook snap ik niet helemaal wat je bedoelt met 'sterke node', volgens mij bestaat dat niet bij Wifi. Het maximale zendvermogen van een AP is wettelijk vastgelegd, ik geloof niet dat daar gradaties in bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
PhilipsFan schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:54:
Als je gaat vertrouwen op 'Bellen over Wifi' (ik heb ook een iPhone en Vodafone), bij mij is dat heel onbetrouwbaar. De iPhone geeft een 'Wifi' symbooltje weer als bellen over Wifi mogelijk is, maar dat symbooltje zie ik zelfs op mijn goede thuisnetwerk niet altijd. Het lijkt puur willekeurig wanneer deze functie bruikbaar is. Kun je een pilot uitvoeren met 1 AP om te kijken of dat 'bellen over wifi' ook daadwerkelijk werkt voor jou?

Ook snap ik niet helemaal wat je bedoelt met 'sterke node', volgens mij bestaat dat niet bij Wifi. Het maximale zendvermogen van een AP is wettelijk vastgelegd, ik geloof niet dat daar gradaties in bestaan.
Je hebt accespoint die minder ver zenden. Neem als voorbeeld de unifi AC Lite vs de AC Long range. De longrange kan verder zenden, echter is dat leuk maar je device wat je hebt (iphone bijvoorbeeld) kan vaak niet over de volle breedte terug zenden waardoor je er eigenlijk niks aan hebt.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je een kabel legt tussen de het huis en de dichtsbijzijnde kippenschuur kan je daarvan met ptp wifi beams heel goed de andere gebouwen aanstralen. Vervolgens daar AP's ophangen. Het huis ligt gewoon niet handig ten opzichte van de rest.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Een mooie vraag. Informatie over afstand tussen de gebouwen ontbreekt helaas. Ik zie verschillende scenario's.

De basis in alle oplossingen is hetzelfde: er moet in elke ruimte een access point komen, vooral in de gebouwen met isolerende muren. Die access points moeten daarna op de een of andere manier verbonden worden met de hoofd-internetverbinding in het woonhuis.
  1. Ubiquiti heeft een uitgebreid produktgamma met point-to-multipoint wireless verbindingen. Je kan aan het dak van het woonhuis een basisstation met wijde antenne ophangen en dan clients op de daken van de andere panden.
  2. Je kan ook buizen ingraven tussen de panden en daar een koperkabel doorheen leiden en in elk pand een switchje neerzetten met WiFi access points daaraan verbonden.
  3. Je kan ook buizen ingraven tussen de panden en daar een fiberkabel doorheen leiden en in elk pand een switch neerzetten met WiFi access points daaraan verbonden. Het voordeel van glas is dat het galvanisch geïsoleerd is. Switches met gigabit fiber-poorten zijn best goedkoop te krijgen (bijv. van MikroTik: CRS106-1C-5S in het woonhuis en RB260GSP in de andere panden).
Als er eenmaal een Ethernet-netwerk (hetzij via kabels door de grond hetzij uit de uplinkpoort van wireless bridges) in elk pand beschikbaar is kunnen er binnen in alle kamers en mogelijk ook aan de buitenmuren WiFi access points gehangen worden.

Voor de keuze van WiFi access points kan je met de UniFi-lijn van Ubiquiti je eigenlijk geen buil vallen. UAP-AC-Lite binnen, UAP-AC-M voor buiten, plus natuurlijk lightning protectors. Ik zou geen UAP-AC-LR gebruiken maar liever meer low-transmit-power access points op verschillende channels ophangen.

Aan de luchtfoto te zien zijn de buren redelijk ver weg dus je zal gelukkig weinig storing ondervinden op de 2,4 GHz. Hoe dan ook zal je als je rondloopt bij elke overgang tussen access points eventjes packet loss hebben. Als het goed is leidt dat niet tot wegvallende verbindingen - OS'en melden deze niet aan applicaties - maar audio zal tijdens de handover wel kort haperen.

In je huidige situatie wissel je van publiek IP-adres zodra je van Huawei naar TP-Link loopt (deze hebben verschillende uplinks). Hierdoor zal je WiFi-bellen-verbinding altijd wegvallen. In bovenstaande situaties zal dit beter moeten werken.

Eigenlijk ben je dus een een beetje WISP aan het opzetten. Ik weet niet of je broer dit allemaal te ingewikkeld gaat vinden om te beheren en te repareren als er iets niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dimens schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 18:46:
[...]

Als ik zo lees wat een mesh network inhoudt, is dat wel wat ik zou verwachten. Wat houdt het anders in?
Mesh houdt in dat je APs ook WiFi als uplink gebruiken. In plaats van dat elke AP dus met een kabel verbonden is met het netwerk, zijn ze allemaal met elkaar verbonden, via WiFi. In de praktijk werkt dat redelijk ruk en is het veel handiger om elke AP gewoon bedraad aan te sluiten.

Wat jij zoekt heet (zoals gezegd) seamless roaming en dat staat volledig los van mesh networking. Als je op die term gaat zoeken zal je vooral veel vinden over managed APs, waarbij dat in de meeste gevallen automatisch voor je geregeld wordt. Als je heel veel APs hebt is dat handig, maar het is zeker niet vereist. Als je alles handmatig goed instelt kun je ook gewoon seamless roaming bereiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Compizfox op 01-06-2019 02:13 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid. Een enterprise WiFi solution met alle bells and whistles en lightweight access points en een centrale controller kost een bak duiten maar uiteindelijk bepaalt elke client zelf met welk AP het gaat verbinden. Het enige dat een controller kan doen is access points vertellen om clients te weigeren in de hoop dat ze naar een beter AP verhuizen.

Andere belangrijke features van controllers, namelijk frequentiebeheer en zorgen dat de parameters van de netwerken overal gelijk zijn, kan je ook handmatig doen, hoewel het natuurlijk makkelijker gaat als het centraal geregeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 19:33

GB2

LanTao schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:55:
Even voor de duidelijkheid. Een enterprise WiFi solution met alle bells and whistles en lightweight access points en een centrale controller kost een bak duiten maar uiteindelijk bepaalt elke client zelf met welk AP het gaat verbinden. Het enige dat een controller kan doen is access points vertellen om clients te weigeren in de hoop dat ze naar een beter AP verhuizen.
En zo is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
Er zijn 2 optie's voor deze vraag:
optie 1 point to point wifi verbindingen aanleggen.
ik heb persoonlijk goede ervaringen met
pricewatch: EnGenius ENH500
vrij simpel te configuren en als er maar een zicht verbinding is werkt dit perfect.

optie 2 alle gebouwen verbinden met glasvezel.
https://www.datop.nl/Glasvezel-materialen/Prefab-Kabels-s_770.html
kost mogelijk meer maar dan is er geen vertraging met wifi point to point hoe goed ze ook zijn blijft je ping altijd hoger dus met name voor skype/voip/wifi telefonie blijf je dit merken.

in de gebouwen zou ik gewoon goede (weerbestendige) accespoints kiezen niet 1 die mooi is maar die degelijk is.
het blijft tenslotte een boeren bedrijf met stof enz en geen huiskamer.

mocht het je bij mijn in de buurt wonen kunnen we altijd een keer afspreken om terplaatse alles op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-09 09:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
SgtElPotato schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:40:
Wat is het beschikbare budget? Afhankelijk van het budget heb je verschillende opties.
Komt er op neer dat het goed genoeg moet zijn voor het minste geld. Het is dus helemaal niet nodig dat de snelheid op ieder punt 100% moet zijn wat de 4G-modem ontvangt. Het moet goed genoeg zijn voor bellen over wifi .
PhilipsFan schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:54:
Als je gaat vertrouwen op 'Bellen over Wifi' (ik heb ook een iPhone en Vodafone), bij mij is dat heel onbetrouwbaar.
Dit werkt gewoon goed zolang niet rondgelopen wordt. Dat is het probleem niet.
LanTao schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 01:42:
Een mooie vraag. Informatie over afstand tussen de gebouwen ontbreekt helaas. Ik zie verschillende scenario's.
Tussen de gebouwen is een afstand van ongeveer 60 meter met volledig vrij zicht.
In je huidige situatie wissel je van publiek IP-adres zodra je van Huawei naar TP-Link loopt (deze hebben verschillende uplinks). Hierdoor zal je WiFi-bellen-verbinding altijd wegvallen. In bovenstaande situaties zal dit beter moeten werken.
Packet loss en korte uitval is niet erg. Het gaat inderdaad om het volledig wegvallen van het gesprek dat het probleem is.
Compizfox schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 02:09:
Mesh houdt in dat je APs ook WiFi als uplink gebruiken. In plaats van dat elke AP dus met een kabel verbonden is met het netwerk, zijn ze allemaal met elkaar verbonden, via WiFi. In de praktijk werkt dat redelijk ruk en is het veel handiger om elke AP gewoon bedraad aan te sluiten.
Als ik het dan goed begrijp, is Mesh toch het toverwoord voor Seamless Roaming in deze situatie. Immers gaan niet alle AP's bedraad aangesloten worden.

Er is trouwens getest hoe de dekking mogelijk kan zijn door de Huawei 4G-modem eens op het dak van de sorteerruimte te plaatsen en een snelheidstest vanaf de gevel van het huis te doen en andersom. Er wordt dan een downloadsnelheid van circa ~50% van de maximale 4G-snelheid (35 Mbps) bereikt en een ping van 20 - 40 ms. Halverwege het huis en de sorteerruimte is de snelheid vrijwel gelijk aan de telefoon naast de Huawei 4G-modem. De snelheid lijkt dus goed genoeg om draadloos op te zetten. Een kabel leggen blijft de minst gewenste keus.

Het lijkt er dus op dat de Ubiquiti UniFi AC Mesh aan de gevel van het huis gehangen wordt, op het dak van de sorteerruimte en op een van de kippenhokken om zo een verbinding tussen die drie punten te leggen. Dan blijft dus vooral de vraag bestaan hoe voor een goede dekking in de gebouwen te leggen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om de Ubiquiti UniFi AC Mesh in de sorteerruimte te plaatsen en deze middels een ethernetkabel te verbinden direct te verbinden met die bovenop de sorteerruimte? Werken de andere AP's van Ubiquiti samen met Ubiquiti UniFi AC Mesh om zo een geheel netwerk op te zetten? Over dergelijke zaken vind ik niet veel informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien een 'domme' vraag: Heeft je broer al eens ooit offertes op laten maken door een aantal partijen welke gespecialiseerd zijn in dit soort (MKB) WiFi oplossingen?

De eis aangaande "Goed voor het minste geld" kan wel eens alleen JOUW gedachtegoed zijn terwijl je broer gewoon het béste (spul) voor z'n BOEREN bedrijf wil.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Nu online
Dimens schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:40:
[...]

Komt er op neer dat het goed genoeg moet zijn voor het minste geld. Het is dus helemaal niet nodig dat de snelheid op ieder punt 100% moet zijn wat de 4G-modem ontvangt. Het moet goed genoeg zijn voor bellen over wifi .
Een kabel ingraven naar alle 'locaties' en daar vervolgens de accespoints of eventueel nog switches tussen te plaatsen is de beste oplossing. Zelf leggen is ook nog mogelijk, maar kost wat meer tijd met de hand.

Met bijvoorbeeld Ubiquiti kun je vervolgens alle kabels aansluiten op een centrale PoE switch en dan hebben de AP's geen voeding nodig (mits de maximale lengte de 100 meter niet overschreden wordt).

Met de Unifi Mesh zou je dit ook kunnen behalen. Je plaatst op alle locaties 1 of 2 Mesh devices en degene op locatie 1 krijgt een kabel erin zodat die zorgt voor de uplink. De andere Mesh devices pakken het signaal op en distribueren vervolgens weer hetzelfde Wifi netwerk, wat allemaal zonder problemen in elkaar over gaat. Plaatsing is dan alleen heel belangrijk aangezien Mesh 1 het signaal door moet sturen naar 2/3 en die het weer op moeten pakken en vervolgens ook weer door moeten sturen naar 3/4/5.

Mijn ervaring met Mesh van Unifi is beperkt tot nihil dus advies daarin kan ik je niet geven.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Niet online
Als ik het dan goed begrijp, is Mesh toch het toverwoord voor Seamless Roaming in deze situatie. Immers gaan niet alle AP's bedraad aangesloten worden.
Nee. Mesh is een term die beschrijft hoe access points packets uiteindelijk bij de router afgeleverd krijgen. Seamless roaming slaat op de tijd die stations kwijt zijn voor wisselen van access point.
Dan blijft dus vooral de vraag bestaan hoe voor een goede dekking in de gebouwen te leggen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om de Ubiquiti UniFi AC Mesh in de sorteerruimte te plaatsen en deze middels een ethernetkabel te verbinden direct te verbinden met die bovenop de sorteerruimte? Werken de andere AP's van Ubiquiti samen met Ubiquiti UniFi AC Mesh om zo een geheel netwerk op te zetten? Over dergelijke zaken vind ik niet veel informatie.
Dat gaat prima. Een UniFi access point met wireless uplink fungeert als bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]
Niet echt. Mesh zou een oplossing kunnen zijn als je niet alle APs bedraad wilt aansluiten, maar dit staat verder los van seamless roaming.

Weet je trouwens zeker dat je voor mesh wilt gaan? Waarschijnlijk is een oplossing met point-to-point straalverbindingen naar de afgelegen locaties, of toch gewoon kabels trekken, verstandiger.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
wimmel_1 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:50:
Misschien een 'domme' vraag: Heeft je broer al eens ooit offertes op laten maken door een aantal partijen welke gespecialiseerd zijn in dit soort (MKB) WiFi oplossingen?

De eis aangaande "Goed voor het minste geld" kan wel eens alleen JOUW gedachtegoed zijn terwijl je broer gewoon het béste (spul) voor z'n BOEREN bedrijf wil.
Hij heeft juist mij gevraagd eens uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn om zo kosten te besparen. Hij wil niet het beste maar dat wat goed genoeg is.
SgtElPotato schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 00:14:
[...]

Een kabel ingraven naar alle 'locaties' en daar vervolgens de accespoints of eventueel nog switches tussen te plaatsen is de beste oplossing. Zelf leggen is ook nog mogelijk, maar kost wat meer tijd met de hand.

Met bijvoorbeeld Ubiquiti kun je vervolgens alle kabels aansluiten op een centrale PoE switch en dan hebben de AP's geen voeding nodig (mits de maximale lengte de 100 meter niet overschreden wordt).
Mijn broer weet dat een kabel leggen de beste oplossing is. Maar hij is niet op zoek naar de beste oplossing maar naar de makkelijkste en goedkoopste oplossing die goed genoeg is. Graven zorgt toch al gauw voor een verdubbeling van de kosten zoals die nu verwacht worden te gaan zijn.

Mijn broer is pas van plan te gaan graven als het draadloos dus niet goed genoeg werkend te krijgen is. Met die Ubiquiti UniFi AC Mesh lijkt dit ook achteraf te kunnen als draadloos toch niet goed genoeg gaat werken. Inderdaad op de manier zoals jij die aangeeft of door nog een switch in de sorteerruimte te plaatsen waar drie AP's op aangesloten staan en die te daisy chainen met de router/switch in het huis.
Met de Unifi Mesh zou je dit ook kunnen behalen. Je plaatst op alle locaties 1 of 2 Mesh devices en degene op locatie 1 krijgt een kabel erin zodat die zorgt voor de uplink. De andere Mesh devices pakken het signaal op en distribueren vervolgens weer hetzelfde Wifi netwerk, wat allemaal zonder problemen in elkaar over gaat. Plaatsing is dan alleen heel belangrijk aangezien Mesh 1 het signaal door moet sturen naar 2/3 en die het weer op moeten pakken en vervolgens ook weer door moeten sturen naar 3/4/5.
Dit is inderdaad de gewenste situatie.
LanTao schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 02:07:
Dat gaat prima. Een UniFi access point met wireless uplink fungeert als bridge.
Goed om te weten.

Dan rest volgens mij nog maar een vraag: gaat de TP-link modem ook kunnen fungeren als router samen met de Ubiquiti AP's of is daarvoor een router van Ubiquiti nodig met de TP-link modem in bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Hoe wil je die 60 meter tussen de gebouwen gaan overbruggen? Volgens mij krijg je dat met een mesh netwerk niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
EnigmaNL schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:29:
Hoe wil je die 60 meter tussen de gebouwen gaan overbruggen? Volgens mij krijg je dat met een mesh netwerk niet voor elkaar.
Er is trouwens getest hoe de dekking mogelijk kan zijn door de Huawei 4G-modem eens op het dak van de sorteerruimte te plaatsen en een snelheidstest vanaf de gevel van het huis te doen en andersom. Er wordt dan een downloadsnelheid van circa ~50% van de maximale 4G-snelheid (35 Mbps) bereikt en een ping van 20 - 40 ms. Halverwege het huis en de sorteerruimte is de snelheid vrijwel gelijk aan de telefoon naast de Huawei 4G-modem. De snelheid lijkt dus goed genoeg om draadloos op te zetten. Een kabel leggen blijft de minst gewenste keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Dimens schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:13:
[...]
Dan rest volgens mij nog maar een vraag: gaat de TP-link modem ook kunnen fungeren als router samen met de Ubiquiti AP's of is daarvoor een router van Ubiquiti nodig met de TP-link modem in bridge?
Je kunt prima het modem laten routeren, je hebt niet perse een Ubiquiti router nodig.

Houd er wel rekening mee dat je snelheid verder kan inzakken als je meerdere APs in een mesh met alleen WiFi verbinding laat werken, WiFi is een gedeeld medium tenslotte, dus de diverse APs zullen allemaal een stukje airtime willen.

Tot slot, als je dit toch echt met een mesh oplossing wilt gaan proberen, ga inderdaad voor een mesh die later (ook) bedraad zou kunnen aansluiten en doe het stapje voor stapje. Koop eerst een beperkt aantal APs om te zien of het naar behoren werkt, en breid het daarna verder uit.

[ Voor 39% gewijzigd door Cpt.Morgan op 05-06-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
LanTao schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:55:
Niet helemaal, je kan in het UBNT wifi spul, RSSI instellen(lager dan bepaalde waarde is disconnect), maar ook de bandwith, bijv. minimaal 54mbps, is de verbinding lager dan 54mbps --> disconnect en mag de cleint een andere AP gaan pakken waar wel het gestelde minimum beschikbaar is.

Punt dat je het allemaal (tot een zekere hoogte), handmatig kan doen klopt uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christoforius
  • Laatst online: 07-11-2021
Zoals velen hier zeggen is een paar UTP kabels ingraven nog steeds de goedkoopste en meest robuuste oplossing.

Als jullie beslissen om kabels in te graven steek je deze wel het best in een buis die een beetje robuust en knaagdier bestendig is.

Als jouw broer geen zin heeft om kabels in te graven zijn de Ubiquiti Nanobeams als backhaul een prima oplossing om een verbinding tussen de diverse gebouwen te realiseren. De prijs valt ook goed mee (+/- €200 per verbinding).

Dan dien je dus concreet in elke gebouw voorzien:
  • POE Switch (let op: de nanobeams kunnen enkel met 24V passive overweg)
  • Nanobeam
  • Access point(s)
Om kosten te besparen kan je opteren voor een niet POE switch en de meegeleverde POE injectors gebruiken.

Voordat je de point to point verbindingen opzet moet je je eens inlezen in het begrip "fresnel zone", zelf op korte afstanden kan deze roet in het eten strooien.

[ Voor 8% gewijzigd door christoforius op 11-06-2019 00:09 ]

Pagina: 1