Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
UPDATE:

Goedenavond,

Ik heb dus het volgende meegemaakt, en weet eerlijk gezegd niet wat te doen.

Ik ben dus van plan naar Amerika te reizen. Hiervoor is een ESTA nodig, een soort toestemming voor je Amerika binnen mag. Dit heb ik dus netjes aangevraagd (vorige week en gelijk goedkeuring gekregen ook nog!) middels de USA website (https://esta.cbp.dhs.gov/esta/) alle gegevens ingevuld, gecontroleerd, betaald, en verstuurd. Binnen 24 uur kreeg ik mijn goedkeuring, niets aan de hand dus. Het is ook de echte, officiële website van de USA, dus ik ben zeker niet opgelicht e.d.

Vervolgens een aantal dagen later werd ik dus gebeld door mijn zus uit Turkije, die ik dus opgaf als referentie in geval van nood, gezien dit verplicht was voor de ESTA aanvraag. Ze belde dus gisteren dat haar bankrekening in Turkije is geblokkeerd. Volgens de bank moet ze belasting betalen in Amerika (omdat ze dus ‘blijkbaar’ in Amerika zaken zou doen, dus niet!) en moet ze dus even $2000 dollar aftikken én omdat Amerika haar gegevens heeft opgevraagd en een onderzoek is begonnen, blijkt vervolgens. Tot het geld is betaald zou ze dus niet bij haar bank kunnen, dit klopt ook want internetbankieren werkt niet meer. Ze werd middels SMS benaderd (afgelopen woensdag) door de bank. Vervolgens is ze gisteren naar de bank gegaan om verhaal te halen, de baliemedewerker bevestigde alles, dat ze maar het geld moest aftikken en anders niet bij haar rekening kon, en daarbij moest ze ook iets ondertekenen, wat ze dus niet heeft gedaan. Ze is nu dus naar een advocaat gegaan, die nu bezig is de zaak op te pakken.

Ik heb al het e.e.a. doorzocht en gevraagd, maar niemand die een soortgelijke ervaring heeft gehad. Ben ten einde raad! Iemand enig idee wat te doen, hoe te handelen?

Even voor de duidelijkheid, het klinkt raar, alsof het oplichting is, maar dit is het dus niet. Gezien de bank heel serieus is.

Mijn zus heeft niets te maken met Amerika, ze is er nog nooit geweest voor studie/werk/vakantie enz. voor zover dus ook geen schulden.

[ Voor 87% gewijzigd door Requa op 31-05-2019 23:22 . Reden: UPDATE! ]

Beste antwoord (via Yorinn op 02-06-2019 17:33)

• Requa
  • Niet online
Goedemiddag iedereen,

Net bericht gehad van de advocaat. Het bleek dus een administratieve fout te zijn van de bank, had ook niet anders verwacht. De $2000 dollar die betaald moest worden is dus vernietigd en de rekening is weer toegankelijk voor mijn zus. Even voor de duidelijkheid, de bank vroeg om de $2k en niet de USA. Maar bij deze is het opgelost, en bedankt voor alle hulp! Erg blij mee in iedere geval. Ik wens iedereen die mij heeft geholpen in deze moeilijke, vervelende situatie een heel fijn, mooi weekend toe! :D

[ Voor 13% gewijzigd door Requa op 02-06-2019 16:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

....

[ Voor 168% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2020 14:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:16
Op welke site heb je de ESTA aangevraagd.? Er is maar 1 legitieme en tientallen neppers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 12:46
Wel via de officiële weg aangevraagd, niet een of andere vage instantie?
Dus: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
En kost 14 dollar.

[ Voor 6% gewijzigd door FoxLenny op 30-05-2019 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Hoe zou een telefoonnr alleen ervoor moeten zorgen dat haar bankrekening geblokkeerd is?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Oeps, je hebt gelijk. Ze moet $2000 dollar aftikken om weer bij haar bankrekening te komen. Erg raar, nog nooit meegemaakt en ook niets over kunnen vinden. Esta heb ik gewoon via de officiële Amerikaanse website aangevraagd https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ en deze is ook gewoon goedgekeurd. De bank gaf aan dat ze zaken zou doen in Amerika en dat ze wordt onderzocht, nogal raar dat er daarvoor $2000 afgetikt moet worden?! Ze is zelf naar de bank gegaan vandaag, met haar vriend. Dus het is echt de bank, ze kan ook niet meer internet bankieren dus is echt de bank.
Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:46:
Raar dat jij dit koppeld aan je ESTA aanvraag

Want ik lees niet dat de bank aangeeft dat dit voor of door ESTA is.

Goed. Je vraagt een ESTA en en betaald die. Maar waarom zou die 2k "aantikken" ( bedoel je aftikken misschien) moeten worden?

Wat geeft de bank aan waarom er 2k betaald moet worden
Waarom.blokkeerd de bank de rekening tot dit is gedaan?
Is het wel de bank met wie er contact is?
Is het mogelijk dat ze gewoon op een andere manier opgelicht gaat worden en dat jij dit aan ESTA koppeld?
Heb jij je ESTA wel op de goede pagina aangevraagd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen wij bijzonder weinig over zeggen natuurlijk. Het kan van alles zijn, tot aan een corrupte bankmedewerker aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Omdat haar nummer gekoppeld is aan een telefoonabonnement en blijkbaar zodoende wisten ze informatie te achterhalen? Ik verbaas me hier ook over.
armageddon_2k1 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:50:
Hoe zou een telefoonnr alleen ervoor moeten zorgen dat haar bankrekening geblokkeerd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat is het tijdsverloop? Is ze gebeld door iemand? Aan wie moet ze 2k betalen? Heb je het van haar zelf gehoord, of alleen via een whatsappberichtje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Een goed topic begint bij een duidelijke topicstart. Dit wordt niets zo. Heropend voor een herkansing.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 31-05-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Bedankt! Dit stel ik erg op prijs.

#IEDEREEN,

Ik heb de openingspost even gewijzigd met meer/duidelijke info. Hoop dat dit voldoende is en anders hoor ik het graag. Houden we dit topic graag overzichtelijk? Graag.
Rukapul schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:09:
[mbr]Een goed topic begint bij een duidelijke topicstart. Dit wordt niets zo. Heropend voor een herkansing.[/]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Messje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 21:45
Iets met 'you're innocent until proven guilty', maar er is nog geen bewijslijst aangeleverd? Een bankrekening wordt niet zomaar bevroren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Dat is het dus. De bank kan geen enkele bewijslast overleggen, noch documenten. Blijkbaar hebben banken in Turkije vrije wil, en ben je schuldig tot het tegendeel is bewezen, blijkt maar weer. De medewerkers bij de bank waren ook niet bepaald slim, wisten het zelf ook niet anders te zeggen dan je moet betalen. Advocaat is in iedere geval bezig de zaak op te pakken, tot nu toe niets vernomen, zodra ik meer informatie heb meld ik dit natuurlijk. Bedankt voor het meedenken in iedere geval!
Messje schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:24:
Iets met 'you're innocent until proven guilty', maar er is nog geen bewijslijst aangeleverd? Een bankrekening wordt niet zomaar bevroren natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Requa op 31-05-2019 22:29 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Hele gekke oorzaak-gevolg die in me opkomt:

Amerika vraagt gegevens op -> Amerika ‘steunt’ Gülen -> Turkije denkt ‘Oh, Gülen-aanhanger, met de nodige gevolgen?

per aspera ad astra

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

LAD93 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:29:

Amerika vraagt gegevens op -> Amerika ‘steunt’ Gülen -> Turkije denkt ‘Oh, Gülen-aanhanger, met de nodige gevolgen?
Iets zegt me dat je gelijk gaat krijgen, want met de spanningen tussen de landen zou dit een vrij logische verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:02
GlowMouse schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:08:
Wat is het tijdsverloop? Is ze gebeld door iemand? Aan wie moet ze 2k betalen? Heb je het van haar zelf gehoord, of alleen via een whatsappberichtje?
Dit, in eerste instantie zou ik uitgaan van een scam waar jìj wordt gescammed, niet je zus. Dus zorg dat je via haar spraak hoort dat dit inderdaad het geval is. Pas dan kun je enigszins whatsapp en SMS communicatie vertrouwen

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Zou erg raar zijn, want dit klopt dus echt totaal niet. Wij hebben er überhaupt niets mee te maken, en mijn zus woont al een aantal jaren in TR. Denk niet dat dit het is hoor, zou ook niet mogelijk moeten zijn?

Voor de duidelijkheid, ik heb mijn zus via de telefoon, en via facetime ECHT gesproken. Dus dit is geen scam. Zoals ik al aangaf in de OP. Maar bedankt voor het meedenken.
OnTracK schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:31:
[...]
Dit, in eerste instantie zou ik uitgaan van een scam waar jìj wordt gescammed, niet je zus. Dus zorg dat je via haar spraak hoort dat dit inderdaad het geval is. Pas dan kun je enigszins whatsapp en SMS communicatie vertrouwen
LAD93 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:29:

[ Voor 34% gewijzigd door Requa op 31-05-2019 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Requa schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:33:
Zou erg raar zijn, want dit klopt dus echt totaal niet. Wij hebben er überhaupt niets mee te maken, en mijn zus woont al een aantal jaren in TR. Denk niet dat dit het is hoor, zou ook niet mogelijk moeten zijn?

[...]
Ik geloof best dat het niet klopt, maar ik heb het nieuws een beetje gevolgd en de mate van paranoia binnen Turkije is aardig toegenomen sinds de vermeende coupe. Er zal op de achtergrond bij DHS in de VS best (automatisch) informatie opgevraagd worden die al dat niet gevlagd wordt door de Turkse veiligheidsdiensten.

Neemt niet weg dat het onwijs vervelend is voor je zus en dat ik hoop dat ze duidelijkheid krijgt!

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het lijkt me vreemd als verklaring. Er gaan natuurlijk zat uit Turkije ook direct naar de VS. Dan zou het (Turkse) internet toch overspoeld moeten worden met klachten hierover. Misschien heb je ook grotere kans bij een Turks / Turkse Nederlanders forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je per ongeluk je zus opgegeven als je referentie/contactpersoon in Amerika?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Frieda schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:53:
Heb je per ongeluk je zus opgegeven als je referentie/contactpersoon in Amerika?
Daar zat ik ook aan te denken. Sommige landen vereisen voor een visum dat er iemand voor je garant staat voor kosten van verblijf/levensonderhoud/terugkeer.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:39:
Het lijkt me vreemd als verklaring. Er gaan natuurlijk zat uit Turkije ook direct naar de VS. Dan zou het (Turkse) internet toch overspoeld moeten worden met klachten hierover. Misschien heb je ook grotere kans bij een Turks / Turkse Nederlanders forum.
Volledig eens met je opmerkingen - het was ook meer een hersenkronkel n.a.v. al het nieuws dat ik voorbij heb zien komen. Ik gok dat we er zonder meer info van TS of TS’ zus er niet achter gaan komen wat er speelt, als we er überhaupt al achter komen.

Ik weet ook eerlijk gezegd niet hoe de rechtsstaat daar in elkaar steekt met betrekking tot openbaarheid van gegevens etc. Iets als een WOB-verzoek zal daar lastig zijn...(met de aanname dat dit overheid-gerelateerd is en niet een corrupte medewerker of iets dergelijks)

[ Voor 5% gewijzigd door LAD93 op 31-05-2019 23:02 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 21:16
@Requa wellicht niet leuk om aan te denken, maar misschien wordt je gescammed door je zus?

Ik zou rustig afwachten wat de bank in reactie op de advocaat zegt. Overigens lijkt het me heel sterk dat dit door je ESTA komt, misschien is er iets anders aan de hand met die bankrekening.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Goedenavond,

Nee, mijn engels is ook goed zowel mondeling als in geschrift gelukkig! :D

Daar heb ik UNKNOWN ingevuld gezien ik nog niet weet wanneer ik ga, en waar ik zal verblijven. Ze vroegen echter een noodcontact in geval van nood, dus mocht mij wat overkomen wie ze dan kunnen bereiken. En daarvoor vroegen ze ook alleen maar om naam, achternaam, mailadres en telefoonnummer. Geen adres o.i.d.

Dus nee dat is het ook niet. Bedankt voor het meedenken iig!
Frieda schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:53:

[ Voor 2% gewijzigd door Requa op 31-05-2019 23:33 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Lijkt me sterk, mijn zus is niet echt van dat soort types gelukkig. Ik wacht nog op reactie van de advocaat, zodra ik meer weet hou ik jullie op de hoogte. Ik hoop dat dit gewoon een vergissing is van de bank, want dat lijkt mij het meest logische. Mijn zus heeft sowieso niets met Amerika, en dat ze zomaar zonder enige bewijslast haar bankrekening lopen te bevriezen vind ik nogal bizar.

Maar thanks voor het meedenken!
Kaaswagen schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:02:
@Requa wellicht niet leuk om aan te denken, maar misschien wordt je gescammed door je zus?

Ik zou rustig afwachten wat de bank in reactie op de advocaat zegt. Overigens lijkt het me heel sterk dat dit door je ESTA komt, misschien is er iets anders aan de hand met die bankrekening.

[ Voor 3% gewijzigd door Requa op 31-05-2019 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat een ontzettend vreemde verzameling van gebeurtenissen. Ik zie eigenlijk twee losstaande dingen. Jij vraagt ESTA aan en jouw zus heeft problemen met haar bank. Ik zie niet direct in waarom Amerika al die tijd heeft zitten wachten totdat jij naar Amerika wil reizen om dan 2000 euro op te eisen die de Amerikanen tegoed zouden moeten hebben van je zus. Stel dat ze daar recht op zouden hebben, dan hadden ze dan ook zo wel gedaan.

Het is ook super onhandig om een bankrekening te blokkeren en daarna te zeggen: Geef geld! Hoe dan? Ik neem aan dat zus ook wel meer informatie (brieven, documenten) over dit heeft gekregen? Meer als, bankmedewerker zegt NEE...

Enige dat je bij zo'n ESTA formulier kan invullen is of je enge dingen hebt gedaan of doet, etc. en een contactpersoon in geval van nood. Daar vul je een naam en telefoonnummer van in. Daaraan kunnen ze in Amerika niet direct aan concluderen dat zus nog schulden heeft bij de Amerikaanse belastingdienst.

Wat hoogstens kan, is dat door je aanvraag allerlei systemen aan het pruttelen zijn gegaan en dat je zus echt nog openstaande bedragen heeft bij de Amerikaanse belastingdienst die nu boven water komen.

Ik lees uit je topicstart dat je ook echt daadwerkelijk bent gebeld door je zus? Daar kun je, neem ik aan, uit opmaken dat het echt je zus is die heeft gebeld? Niet dat je een Whatsappje hebt gekregen van 'je zus' met grote problemen, geef me geld. Je kent ze wel, die dingen waar de laatste tijd veel mensen in trappen...

Heeft je zus verder geen aanknopingspunten als telefoonnnummers van de Amerikaanse belasting in een brief? Of hoofdkantoor van de bank? Etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Requa schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:05:

Daar heb ik UNKNOWN ingevuld gezien ik nog niet weet wanneer ik ga, en waar ik zal verblijven. Ze vroegen echter een noodcontact in geval van nood, dus mocht mij wat overkomen wie ze dan kunnen bereiken. En daarvoor vroegen ze ook alleen maar om naam, achternaam, mailadres en telefoonnummer. Geen adres o.i.d.
[...]
Daar hebben we de oorzaak denk ik. Onduidelijke reisplannen. Geen datum. reisdoel, of verblijfsadres. Landen trekken dan na of je ook weer van plan bent/de middelen hebt om terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Goedenavond en bedankt voor het meedenken! Reuzen blij mee.

Ik begrijp je terechte vragen, mijn zus heeft dus niets, en nog nooit wat met Amerika gehad. Ze is er überhaupt niet bekend. Het is de bank die haar rekening heeft bevroren want ze eisen geld voor belasting afdracht omdat ze in ‘Amerika zaken zou (gaan) doen’ en omdat de USA een onderzoek naar haar is begonnen (kan denk ik te maken hebben met de ESTA, gezien iedereen wordt gecheckt?!). Het bizarre is dat ik geen enkel persoon ken die dit ooit heeft meegemaakt, heb echt heel het internet afgezocht maar ook echt niets gevonden. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is of dat de bankmedewerker mijn zus probeert af te persen (baliemedewerker was ook asociaal, zei ze) of de bank heeft gewoon een fout gemaakt.

Maar goed, al met al mijn zus heeft echt niets te maken met Amerika. Ze is er ook nooit naar toe gevlogen voor vakantie/studie en whatever. Alleen NL en vervolgens geëmigreerd naar TR. That’s all.
wolly_a schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:08:
Wat een ontzettend vreemde verzameling van gebeurtenissen. Ik zie eigenlijk twee losstaande dingen. Jij vraagt ESTA aan en jouw zus heeft problemen met haar bank. Ik zie niet direct in waarom Amerika al die tijd heeft zitten wachten totdat jij naar Amerika wil reizen om dan 2000 euro op te eisen die de Amerikanen tegoed zouden moeten hebben van je zus. Stel dat ze daar recht op zouden hebben, dan hadden ze dan ook zo wel gedaan.

Het is ook super onhandig om een bankrekening te blokkeren en daarna te zeggen: Geef geld! Hoe dan? Ik neem aan dat zus ook wel meer informatie (brieven, documenten) over dit heeft gekregen? Meer als, bankmedewerker zegt NEE...

Enige dat je bij zo'n ESTA formulier kan invullen is of je enge dingen hebt gedaan of doet, etc. en een contactpersoon in geval van nood. Daar vul je een naam en telefoonnummer van in. Daaraan kunnen ze in Amerika niet direct aan concluderen dat zus nog schulden heeft bij de Amerikaanse belastingdienst.

Wat hoogstens kan, is dat door je aanvraag allerlei systemen aan het pruttelen zijn gegaan en dat je zus echt nog openstaande bedragen heeft bij de Amerikaanse belastingdienst die nu boven water komen.

Ik lees uit je topicstart dat je ook echt daadwerkelijk bent gebeld door je zus? Daar kun je, neem ik aan, uit opmaken dat het echt je zus is die heeft gebeld? Niet dat je een Whatsappje hebt gekregen van 'je zus' met grote problemen, geef me geld. Je kent ze wel, die dingen waar de laatste tijd veel mensen in trappen...

Heeft je zus verder geen aanknopingspunten als telefoonnnummers van de Amerikaanse belasting in een brief? Of hoofdkantoor van de bank? Etc...

[ Voor 0% gewijzigd door Requa op 31-05-2019 23:24 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Ze controleren altijd de aanvrager (ik dus) en op basis daarvan krijg je pas goedkeuring. Als ik niet genoeg vermogen zou hebben, werd ik al gelijk afgewezen. Dit kwam dus ook als eerste op. Dit heb ik nagevraagd aan het consulaat en te horen kreeg. Er wordt ook aangegeven dat je UNKNOWN mag aangeven indien dit niet bekend is, of nog niet hebt gepland volgens de officiële USA ESTA aanvraag website, en op elk andere website (e.g. visumcentrale, aangeraden door KLM o.a.)
Oekiejoekie schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:11:
[...]

Daar hebben we de oorzaak denk ik. Onduidelijke reisplannen. Geen datum. reisdoel, of verblijfsadres. Landen trekken dan na of je ook weer van plan bent/de middelen hebt om terug te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Requa op 31-05-2019 23:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@Requa Ook geen dingen verkocht/verstuurd naar Amerika waarover ze invoerrechten zou moeten betalen die ze misschien genegeerd heeft? Dat valt natuurlijk ook onder de noemer belastingschuld.

Wat betreft de bank, misschien kan ze de situatie nog eens navragen bij de helpdesk of hoofdkantoor van de bank? Dus bij een compleet andere laag dan waar de baliemedewerker zit. Als de baliemedewerker de boel probeert te flessen, dan komt dat dan wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Banken (ook in Nederland) kunnen ook onderzoekskosten door derden doorrekenen naar de klant. 2000 dollar lijkt me dan wat onrealistisch, maar de enige die de rekening kan specificeren is de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Dit zou het eventueel kunnen verklaren, maar dan nog kan een bank uit Turkije geen onrealistisch bedrag als deze vragen, en ook nog eens in dollars |:( terwijl het gewoon in TRY, de turkse valuta LIRA moet, zou je denken. En qua bedrag hoogstens 50 euro, en niet duizenden dollars, euros of whatever. En zou je meerdere mensen hierover horen, over deze ‘verborgen’ kosten of hoe je het ook wilt noemen. Ik heb nog niemand anders gesproken met hetzelfde probleem als waar wij nu inzitten.
Oekiejoekie schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:33:
Banken (ook in Nederland) kunnen ook onderzoekskosten door derden doorrekenen naar de klant. 2000 dollar lijkt me dan wat onrealistisch, maar de enige die de rekening kan specificeren is de bank.
Dit heb ik even uitgezet, voor zover ik weet heeft ze niets verkocht/verstuurd via Amerika. De bank zelf even bellen had ze ook al gedaan, ze werd geadviseerd naar een kantoor te gaan in de omgeving. En doorverbinden naar een hogere lijnsmedewerker kon niet, omdat die vrij waren op het moment 8)7
wolly_a schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:19:
@Requa Ook geen dingen verkocht/verstuurd naar Amerika waarover ze invoerrechten zou moeten betalen die ze misschien genegeerd heeft? Dat valt natuurlijk ook onder de noemer belastingschuld.

Wat betreft de bank, misschien kan ze de situatie nog eens navragen bij de helpdesk of hoofdkantoor van de bank? Dus bij een compleet andere laag dan waar de baliemedewerker zit. Als de baliemedewerker de boel probeert te flessen, dan komt dat dan wel uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Requa op 31-05-2019 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Gehackte PayPal Rekening? Chargeback gedaan via PayPal? Ooit wat verkocht via eBay?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oekiejoekie schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:33:
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Nee, nee, en nog eens nee.

Sowieso wordt eerst gecontroleerd of je hebt betaald en wordt het geld gelijk afgeschreven van je rekening alvorens je een aanvraag kan indienen (13 euro = 14 dollar, tijdens het wisselen van koers).

Sowieso heb ik een heel lang wachtwoord, moeilijk te kraken en 2-pass verificatie en recent nog gewijzigd.

Bedankt voor het meedenken iig!
Frozen schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:44:
Gehackte PayPal Rekening? Chargeback gedaan via PayPal? Ooit wat verkocht via eBay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Bron ? Voor Nederland ? Eerste die ik even google is ING
Wat zijn de kosten voor de procedure van beslaglegging?

ING brengt voor de procedure van beslaglegging € 100,- in rekening. Dit is ongeacht of er wel of geen tegoed is aangetroffen. De reden van dit bedrag is dat het verwerken van een beslag een complex en arbeidsintensief proces is. Bij een positief saldo worden de kosten met het getroffen tegoed verrekend.
Op het moment dat iemand beslag laat leggen op jouw bankrekening, mag jij als schuldenaar 100 euro aftikken...

Waar ik aan denk: @Requa heeft onduidelijke reisplannen. Kan hij terugvliegen ? Zijn er financiele garanties ? Turkse bank legt dat uit als: stel een bankgarantie. Maar de enige die daar antwoord op kan geven, is de bank.

[ Voor 12% gewijzigd door Oekiejoekie op 31-05-2019 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Voor zover ik weet is er tot nu toe op niets beslag gelegd. Zou ook niet mogelijk moeten zijn, want die rekening deugt van geen kant. $2k aftikken voor een ESTA? Dat kan écht niet. Er kan door de bank ook niets overlegd worden, dat maakt deze zaak dus ook bizar lastig. De baliemedewerker blijft volhouden, aftikken het geld anders wordt je rekening bevroren (is inmiddels al gebeurd). Ze moest iets ondertekenen wat ze dus gelukkig niet heeft gedaan gezien het in het Turks, juridische taal was geschreven. Je weet ook nooit tegenwoordig. :/
Oekiejoekie schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:50:
[...]

[...]

Op het moment dat iemand beslag laat leggen op jouw bankrekening, mag jij als schuldenaar 100 euro aftikken...

[ Voor 28% gewijzigd door Requa op 31-05-2019 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Waar ik aan denk: @Requa heeft onduidelijke reisplannen. Kan hij terugvliegen ? Zijn er financiele garanties ? Turkse bank legt dat uit als: stel een bankgarantie. Maar de enige die daar antwoord op kan geven, is de bank.
Dit is geen beslaglegging, maar een onderzoek en daar kunnen natuurlijk geen kosten voor worden doorberekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
[...]

[...]

Dat is in geval van beslaglegging, en daarvoor is dus altijd een vonnis/dwangbevel nodig tenzij het door specifieke eigen overheidsinstanties gebeurt. Een "onderzoek" aangevraagd door een buitenlands agentschap valt hier duidelijk niet onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja, dit is wel weer een reden crypto en stable coins een goed idee is in zulke landen.

Succes, ik hoop dat het goed gaat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 11:11
Amerika en Turkije hebben wel wat onenigheid over financiële zaken waardoor de lira in elkaar gestort is https://www.nytimes.com/2...key-jpmorgan-erdogan.html
Ook iets met sommen geld die vanuit Turkije zijn overgemaakt naar Iraanse burgers in Amerika (sancties): https://www.reuters.com/a...vestigation-idUSKCN1MC0G5
En dan zou ik dat Gulen verhaal niet helemaal uitvlakken. In februari zijn nog 700 mensen opgepakt https://www.ad.nl/buitenl...n-verdachten-op~a65b9266/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
@TS: je zus moest $2k betalen, maar het verhaal vertelt niet aan wie en waarvoor.

Is het misschien een borgsom die ze terugkrijgt? Of is het een sanctie van de Turkse regering voor “zaken doen met de VS”?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:07

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik zie hierboven heel veel reacties die altijd maar hetzelfde herhalen en de bal vaak volledig misslaan.

-Het is geen 2000 dollar voor de ESTA. TS heeft zijn aanvraag betaald en heeft die ook ontvangen
-TS heeft zijn zus als noodcontact opgegeven bij de aanvraag. Zus woont in Turkije
-De rekeningen van de zus zijn geblokkeerd, volgens de bank vanwege een vordering uit de VS voor 2000 dollar achterstallige belasting

Wat er volgens mij eerst moet gebeuren is dat de zus opheldering vraagt aan eb krijgt van de bank van wie die vordering exact komt en wat er net gevraagd wordt. Zolang daar geen duidelijkheid over bestaat blijft alles giswerk.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vraag de factuur / kostenspecificatie op. Laat haar ook via de VS ambassade in .TR vragen naar meer info. Sowieso zou het handig zijn als ze weet wie moet worden betaald op welk rekeningnummer.
Requa schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:44:
en daarbij moest ze ook iets ondertekenen, wat ze dus niet heeft gedaan.
Wat precies?
offtopic:
@Requa je reacties lezen een stuk makkelijker als je het relevante deel van de quote boven je eigen reactie zet ipv er onder.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
wel eens van FATCA gehoord? dat is een aanscherping van een al bestaande US wet die het voor US persons verplicht stelt US belasting te betalen, ook al wonen ze elders en is dat inkomen buiten de US verdiend. US persons wordt zééér ruim genomen, je kunt nl US person zijn zonder dat te weten: je bent daar geboren, een van je ouders was amerikaans staatsburger, je hebt een verblijfsvergunning enz.
als een US person een bankrekening heeft buiten de US eist de amerikaanse belastingdienst dat die bank een jaaropgaaf aan ze geeft. daarvoor moet de bank het social security number opslaan, en dat heeft de "onwetende US person" natuurlijk niet.
als de bank in gebreke blijft mag die geen zaken meer doen in de US, en dat wil ze niet. daarom wordt de bankrekening van de US person bevroren. dit komt wereldwijd voor.
het lijkt er op dat je zus dit is overkomen.
kijk eens voor meer info op:
https://www.irs.gov/busin...-tax-compliance-act-fatca
www.americansoverseas.org/FATCA
Wikipedia: Foreign Account Tax Compliance Act
info voor NL staatsburgers, maar ik denk dat TR niet anders is:
https://www.belastingdien...ccount_tax_compliance_act
https://www.nvb.nl/themas/veiligheid-fraude/fatca/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat is inderdaad een vd vragen die de VS ambassade zou kunnen beantwoorden. En/of bellen (a dure telefoontikken?) met de IRS, https://www.irs.gov/help/...al-office-internationally

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 14:15
Ik heb eerder het vermoeden dat er nu een onderzoek wordt ingesteld door de Amerikaanse/Turkse overheid.

Als het goed is, heb je nog een kopie van je Esta formulier. Kan je deze even nogmaals zelf doornemen en controleren op fouten.

Vraag aan je zus of zij tijdelijk een rekening kan openen bij een andere bank, zodat er weer wat betalingsverkeer mogelijk is. Of betaal de rekeningen met contant geld.

Ik heb ook bizarre verhalen gehoord over mensen met exact dezelfde naam uit Turkije (Voor en achternaam). die voor lange tijd vastgehouden werden bij de grens.

[ Voor 16% gewijzigd door Monkeydancer op 01-06-2019 12:24 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 19:41
maar.......

Is dit niet gewoon puur toeval en staat de ESTA aanvraag en het feit dat haar bankrekening is geblokt los van elkaar? dat het puur toeval is dat x dagen na de aanvraag zij ineens problemen krijgt met haar bank?

Ook omdat ze nooit in Amerika is geweest lijkt het mij onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FACTA.... Geen twijfel aan.

Contact opnemen met de IRS en vragen hoe je te weten kan komen waar het vandaan komt. Daarvoor moet ze vrijwel zeker iemand in de VS gebruiken. Uitermate vervelend. De ESTA aanvraag was alleen de trigger die de procedure liet starten.

Denken dat dit komt door Gulen etc is de waanzin ten top.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2019 14:30 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +18 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Goedemiddag iedereen,

Net bericht gehad van de advocaat. Het bleek dus een administratieve fout te zijn van de bank, had ook niet anders verwacht. De $2000 dollar die betaald moest worden is dus vernietigd en de rekening is weer toegankelijk voor mijn zus. Even voor de duidelijkheid, de bank vroeg om de $2k en niet de USA. Maar bij deze is het opgelost, en bedankt voor alle hulp! Erg blij mee in iedere geval. Ik wens iedereen die mij heeft geholpen in deze moeilijke, vervelende situatie een heel fijn, mooi weekend toe! :D

[ Voor 13% gewijzigd door Requa op 02-06-2019 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Requa schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:04:
Goedemiddag iedereen,

Net bericht gehad van de advocaat. Het bleek dus een fout te zijn van de bank, had ook niet anders verwacht. De $2000 dollar die betaald moest worden is dus vernietigd en de rekening is weer toegankelijk voor mijn zus. Even voor de duidelijkheid, de bank vroeg om de $2k en niet de USA. Maar bij deze is het opgelost, en bedankt voor alle hulp! Erg blij mee in iedere geval. Ik wens iedereen die mij heeft geholpen in deze moeilijke, vervelende situatie een heel fijn, mooi weekend toe! :D
Mooi en fijn voor je zus (en jou, natuurlijk) dat het opgelost is!

Ben benieuwd of dit soort dingen vaker voorkomen en dat mensen gewoon betalen zonder na te denken. Kan aardig wat extra cashflow voor de bank zijn...

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-08 11:04
Goedemiddag iedereen,

Net bericht gehad van de advocaat. Het bleek dus een fout te zijn van de bank, had ook niet anders verwacht. De $2000 dollar die betaald moest worden is dus vernietigd en de rekening is weer toegankelijk voor mijn zus. Even voor de duidelijkheid, de bank vroeg om de $2k en niet de USA. Maar bij deze is het opgelost, en bedankt voor alle hulp! Erg blij mee in iedere geval. Ik wens iedereen die mij heeft geholpen in deze moeilijke, vervelende situatie een heel fijn, mooi weekend toe! :D
Mooi dat het is opgelost!

Is het duidelijk wat de fout heeft veroorzaakt? Kwam het inderdaad door je ESTA aanvraag en dacht de bank daardoor onterecht iets, of had het een andere (ongerelateerde?) oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook benieuwd naar de reden en oplossing. Zeker op een zaterdag zijn banken meestal niet zo rap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 03:06
Wel 'grappig' dat niemand met de simpele oorzaak kwam als 'gewoon een foutje'...

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Onoffon schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:27:
Wel 'grappig' dat niemand met de simpele oorzaak kwam als 'gewoon een foutje'...
Wel een aparte fout dan.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
Top dat het opgelost is!
Ik ben wel erg nieuwsgierig wat voor fout ze hebben gemaakt dat dit zulke grote gevolgen voor een klant van ze kan veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Het bleek dus om een administratieve fout te gaan. Meer informatie gaven ze niet, aldus de advocaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:33
@Requa, hopelijk hebben ze wel een tegemoetkoming vanuit de bank gedaan?

Enkele dagen niet bij je geld kunnen, "eisen" dat ze 2000 $ af moet tikken en via een advocaat het opgelost moet krijgen. Anders tijd voor een andere bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 14:00
Lol mooie fout. Als 0.01 procent wel betaald is dit een mooie verdienste. Ik denk wel van niet maar als ik soms andere verhalen hoor. Toch goed dat het positief afgelopen is.

greets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14
Goedemiddag iedereen,

Ben je tevreden met deze uitleg? Ik snap dat je blij bent dat je geen $2000 hoeft te betalen en dat de bankrekening weer toegankelijk is, maar ik vind het een hele vreemde "fout" :{ .
Onoffon schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:27:
Gezien de uitleg die TS heeft gegeven is een "fout" niet de juiste uitleg. Wat is er dan precies fout gegaan? Waarom heeft de bank überhaupt (kennelijk) toegang tot ESTA-aanvragen van familieleden?

[ Voor 19% gewijzigd door MarcoC op 02-06-2019 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
CuBras schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:36:
@Requa, hopelijk hebben ze wel een tegemoetkoming vanuit de bank gedaan?

Enkele dagen niet bij je geld kunnen, "eisen" dat ze 2000 $ af moet tikken en via een advocaat het opgelost moet krijgen. Anders tijd voor een andere bank.
Helaas, geen tegemoetkoming. De advocaat kosten á ₺150 moet mijn zus zelf gewoon betalen. Omgerekend is dat €30. Andere bank wou mijn zus ook, echter haar werk in TR die stort haar loon dus via deze bank waardoor ze daar een rekening moest openen. Blijkbaar is er geen vrije keuze in bank waar je loon op wordt gestort.
MarcoC schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:54:
[...]

Ben je tevreden met deze uitleg? Ik snap dat je blij bent dat je geen $2000 hoeft te betalen en dat de bankrekening weer toegankelijk is, maar ik vind het een hele vreemde "fout" :{ .
[...]
Gezien de uitleg die TS heeft gegeven is een "fout" niet de juiste uitleg. Wat is er dan precies fout gegaan? Waarom heeft de bank überhaupt (kennelijk) toegang tot ESTA-aanvragen van familieleden?
Ik heb alle informatie die ik heb al gedeeld in dit forum. Waardoor de vergissing van de $2k is ontstaan door de bank, geen idee. Ze zijn er in iedere geval niet duidelijk over. Het enige wat de bank kwijt kon, zoals ik al eerder aangaf; Het betrof een administratieve fout, de rekening van $2k hoeft niet meer betaald te worden, en de rekening is weer toegankelijk. En ze hebben excuses aangeboden voor de fout.’

Als het geen fout is, wat is het dan wel? Oplichting? :?

[ Voor 43% gewijzigd door Requa op 02-06-2019 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou er nog eens 150tl tegen aangooien om via de advocaat meer info te krijgen over het waarom.

Want de bank zou niet van de ESTA af moeten kunnen weten.
Jij hebt deze toch betaald via jou PayPal?
Hoe de f zou haar bank daar iets van af weten?

Maar goed. Dat ben ik. Blij dat het opgelost is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:10
Verwijderd schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:43:
Ik zou er nog eens 150tl tegen aangooien om via de advocaat meer info te krijgen over het waarom.
En voornamelijk: om de kosten die je moet maken om het opgelost te krijgen, vergoed te krijgen. Ze wilden immers niet meewerken zonder dat je zelf kosten maakte, dus je werd eigenlijk verplicht om kosten (advocaat) te maken. Dan mogen ze die ook vergoeden, al helemaal als de fout kennelijk bij de bank ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14
Requa schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:17:
[...]

Helaas, geen tegemoetkoming. De advocaat kosten á ₺150 moet mijn zus zelf gewoon betalen. Omgerekend is dat €30. Andere bank wou mijn zus ook, echter haar werk in TR die stort haar loon dus via deze bank waardoor ze daar een rekening moest openen. Blijkbaar is er geen vrije keuze in bank waar je loon op wordt gestort.

[...]

Ik heb alle informatie die ik heb al gedeeld in dit forum. Waardoor de vergissing van de $2k is ontstaan door de bank, geen idee. Ze zijn er in iedere geval niet duidelijk over. Het enige wat de bank kwijt kon, zoals ik al eerder aangaf; Het betrof een administratieve fout, de rekening van $2k hoeft niet meer betaald te worden, en de rekening is weer toegankelijk. En ze hebben excuses aangeboden voor de fout.’

Als het geen fout is, wat is het dan wel? Oplichting? :?
Ik verwijt jou niks, alleen dat zo'n fout voorkomt uit een ESTA-aanvraag vind ik merkwaardig.
Pagina: 1