Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1080p 60fps ultra game pc (800-900 euro)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JelDo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-07 12:22
Hallo, ik ben nieuw op tweakers en ben van plan binnenkort voor het eerst zelf een pc te bouwen! Heb hier totaal geen ervaring mee en ook niet met pc componenten in het algemeen, maar heb de afgelopen weken flink wat research gedaan dus snap er nu al veel meer van, ook al is het allemaal nog redelijk intimiderend.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Gaming en algemeen gebruik zoals browsen, netflix, youtube, word en excel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik heb niet direct een max budget, dus het goedkoopste wat voldoet aan mijn eisen is eigenlijk het budget. Zelf kwam ik uit rond de 800-900 euro, maar voel je vrij mij te overtuigen dat dit goedkoper kan of duurder moet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Ik heb al een 1080p 60Hz monitor en een goed toetsenbord en muis. Windows (education version) kan ik denk ik gratis krijgen als student. Van de pc moet ik alles nog kopen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Ik ben zelf hierop uitgekomen. Een aantal onderdelen staan er 2 of 3 keer in omdat ik niet kon kiezen :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenASRock B450 Pro4€ 79,90€ 79,90
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Ti OC 6G€ 291,50€ 291,50
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Ti Windforce OC 6G€ 299,-€ 299,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C White - TG€ 84,99€ 84,99
1BehuizingenSilverstone RL06 (SST-RL06WS-GP)€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 78,-€ 78,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,01€ 73,01
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 69,75€ 69,75
1VoedingenCorsair Vengeance 550M€ 59,99€ 59,99
1VoedingenXFX TS 550W 80+ Gold€ 70,03€ 70,03
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 110,50€ 110,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.526,52

Mijn hersenspinsels hierover:
CPU: Ryzen 2600 ziet er verreweg het beste uit price/performance, zeker in nederland.
GPU: Gtx 1660 Ti lijkt mij het beste voor 1080p 60fps ultra voor de komende jaren. Weet alleen niet welke versie in het beste kan nemen. Gewoon de goedkoopste 2 fan?
RAM: Is zo goedkoop geworden dat 16GB 3000Mhz CL16 makkelijk in het budget past. Bij MHz of minder CL schiet de prijs omhoog, dus dit lijkt mij de sweet spot.
PSU: Vindt een relatief wat duurdere PSU geen probleem als hij dan ook langer mee gaat (10+ jaar zou leuk zijn), dus ik kwam op deze twee uit.
Mobo: Ik vindt moederborden nog een beetje ondoorgrondbaar, maar over de msi tomahawk en asrock pro4 lees ik beide veel goede dingen. Vraag me wel af wat een duurder moederbord nou ECHT toevoegd, tenzij je een hardcore overclocker bent.
Opslag: Het leek me bijna te mooi om waar te zijn, razendsnelle 1TB SSD voor 110 euro. Na wat onderzoek blijkt het toch echt zo mooi ze zijn, tenzij je vaak bestanden groter dan de 12+GB SQL buffer verplaatst of om vage redenen meer dan 300 TBW nodig hebt.
Case: Ik neig naar de Silverstone RL06. Hier zitten 4 fans bij dus dan hoef ik er lekker geen extra te kopen. Heeele goede airflow blijkbaar. Oja, en mooi wit :D

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
nope

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Hoe stiller hoe beter natuurlijk, maar aangezien dit ook hogere temps betekent is dit geen prioriteit, zeker niet tijdens het gamen aangezien mijn headphones dan toch het meeste blocken. Semi-passive fans lijken mij dan ook wel handig voor de GPU?

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik zou graag advies ontvangen over mijn build tot nu toe en eventuele alternatieve voorstellen. Voor mij geld in het algemeen functionaliteit>>aesthetics, maar een witte case met een tempered glass zijkant zou wel mooi zijn :)

De strategie die ik in gedachte had was om dit systeem de komende jaren te gebruiken voor 1080p 60fps ultra gamen, en dan over een paar jaar eventueel de stap te maken naar 1440p of misschien zelfs 4k. Dan zou ik hoop ik alleen de GPU te hoeven upgraden, eventueel misschien nog de CPU en RAM. De rest van de componenten zou ik graag zo lang mogelijk mee willen doen. 10 jaar zou mooi zijn maar misschien is dit te optimistisch...

Ik heb zo'n uitgebreid verhaal geschreven omdat ik een beginner ben met dit alles, dus door mijn gedachten hier uit te schrijven hoop ik dat jullie de dingen die ik fout heb een beetje kunnen corrigeren. Alvast bedankt! Ik heb zeer veel respect voor mensen als jullie die ons noobs op weg willen helpen in de pc wereld _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door JelDo op 30-05-2019 13:58 . Reden: grammatica... ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
10 jaar is erg optimistisch want over 1 maand loopt je met de cpu al een stuk achter als de Ryzen 3xxx cpu's in de verkoop gaan. Als je daarop kunt wachten dan is dat aan te raden.
Zoveel casefans is onzin voor een systeem dat ruim onder de 300w blijft.
Voor nu zou ik het binnen jouw budget als volgt doen.
1MoederbordenASRock B450M Pro4-F€ 69,-€ 69,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC€ 295,-€ 295,-
1BehuizingenNZXT H400 Wit€ 89,90€ 89,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 66,01€ 66,01
1Solid state drivesAdata XPG SX6000 Pro 1TB€ 120,-€ 120,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 848,86

• JelDo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-07 12:22
Uszka schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:09:
10 jaar is erg optimistisch want over 1 maand loopt je met de cpu al een stuk achter als de Ryzen 3xxx cpu's in de verkoop gaan. Als je daarop kunt wachten dan is dat aan te raden.
Zoveel casefans is onzin voor een systeem dat ruim onder de 300w blijft.
Voor nu zou ik het binnen jouw budget als volgt doen.
1MoederbordenASRock B450M Pro4-F€ 69,-€ 69,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC€ 295,-€ 295,-
1BehuizingenNZXT H400 Wit€ 89,90€ 89,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 66,01€ 66,01
1Solid state drivesAdata XPG SX6000 Pro 1TB€ 120,-€ 120,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 848,86
Bedankt voor de reactie! Aangezien in een beginner ben met dit alles zou ik wel graag de redeneringen achter jou suggesties willen weten.
-Waarom zou het beter zijn om te wachten tot Zen 2 uit is? De goedkoopste Zen 2 is vgm de 3600 die 200 euro is bij release, dus de 2600 blijft onverslaanbaar kwa prijs. Zakken de prijzen van de 2600 misschien nog verder?
-Zelfs als 4 fans teveel zouden zijn is de Silverstone RL06 nog steeds 10 euro goedkoper. Ook zijn extra fans nooit verkeerd als ik in de toekomst wil upgraden lijkt mij. Waarom dan de NZXT H400?
-Je hebt voor de kleinere versie van de Asrock Pro4 gekozen. Wat zijn de nadelen hiervan? Ze kunnen niet alleen goedkoper en kleiner zijn lijkt mij.
-Waarom die SSD? Hij is veel langzamer maar toch duurder. Mis ik iets?

• Uszka
JelDo schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 23:11:

-Waarom zou het beter zijn om te wachten tot Zen 2 uit is? De goedkoopste Zen 2 is vgm de 3600 die 200 euro is bij release, dus de 2600 blijft onverslaanbaar kwa prijs. Zakken de prijzen van de 2600 misschien nog verder?
Hogere kloksnelheid en 15% hogere IPC. Kan zomaar zijn dat die cpu's 30% sneller zijn.
-Zelfs als 4 fans teveel zouden zijn is de Silverstone RL06 nog steeds 10 euro goedkoper. Ook zijn extra fans nooit verkeerd als ik in de toekomst wil upgraden lijkt mij. Waarom dan de NZXT H400?
Betere kwaliteit en goede prestaties. Voor de rest vind ik de Silverstone niet mooi maar dat is uiteraard persoonlijk.
-Je hebt voor de kleinere versie van de Asrock Pro4 gekozen.
passend voor de H400
Wat zijn de nadelen hiervan?
Geen
Ze kunnen niet alleen goedkoper en kleiner zijn lijkt mij.
Toch wel.
-Waarom die SSD? Hij is veel langzamer maar toch duurder. Mis ik iets?
Veel langzamer? 1800/1800 vs 2100/1400 Intel is QLC, de Adata TLC. TLC is duurzamer, zie de TBW, degradatie is lager en de prestaties consistenter. Vind ik die €12,- wel waard.

• MelleCattermole
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-07 17:12
Zoals al eerder genoemd zou ik wachten totdat je nieuwe 3000 series Ryzen van AMD uit zijn en beschikbaar zijn. Dan heb je daar ook een bijpassend moederbord bij nodig maar wat je nu hebt (aangepast naar de nieuwe generatie natuurlijk) zou prima zijn zolang je er geen 8+ core in wil stoppen en dan ook nog wil gaan overclocken.
Daarnaast is het verstandig om een fijne, goede (minimaal 80 plus bronze maar idealiter gold) voeding te kopen. Seasonic, corsair, bequiet, evga hebben allemaal goede psu's. Ook is het handig als je in ieder geval een semi-modulaire koopt zodat je niet met extra kabels zit.
De SSD is een lastig ding, sommige mensen hebben hele goede ervaringen met merken terwijl anderen die ervaringen juist niet delen. Ik zelf heb erg goede ervaringen met Samsung SSDs (voornamelijk omdat ze nooit stuk gaan en omdat de performance top-notch is), minder goede ervaringen met WD ssd's en geen slechte maar ook niet bijzonder goede ervaringen met Corsair SSD's. Het is in ieder geval handig om te kijken waar je je ssd het meest voor gebruikt. IOPS zijn belangrijker als je langere tijd een sneller voelend systeem wil runnen maar als je fulltime video editor bent gaat het minder om de iops en meer om de sustained read/write.
In ieder geval is het handig om deze afweging te maken en te kiezen voor de beste ssd die daarbij hoort (en best case scenario binnen een redelijk budget, met de goede form factor en het gewenste soort chips/architecture).

Ik weet dat het vrij basic advies is allemaal maar ik hoop toch dat je er iets aan hebt gehad.

Melle C

• Stef120
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-10 16:54
Op dit moment is de Ryzen 2600 icm een B450 mobo een knap DDR4 toch de beste keuze en prima passend in het budget van TS?

Sweetspot ligt op €700,-

Ok, het budget van TS is hoger maar volgens mij zijn er nog geen prijzen bekend van de Ryzen 3xxx en mobo.
Dus wie zegt dat het nog passend is in het budget?

• Uszka
MelleCattermole schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 00:10:
Seasonic, corsair, bequiet, evga hebben allemaal goede psu's.
Ze hebben ook allemaal voedingen die niet goed zijn dus zonder een bepaald type te adviseren is dit een slecht advies. Seasonic heeft helemaal niets interessants te bieden op dit moment, hetzelfde geldt voor EVGA. Of niet goed, of veel te duur of niet verkrijgbaar.
Pagina: 1