HDD Regenerator 2011 ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-11 19:06
Dag,

wil een oppervlaktescan uitvoeren op mijn hdd: ik wil weten of er door een val van mijn laptop beschadigde sectoren zijn ontstaan. Het maakt me niet uit of met het scannen data verloren zouden kunnen gaan of niet. Ik heb een goede backup en kan deze terugzetten nadat de scanner beschadigde sectoren markeerde als onbruikbaar. Wat telt is de grondigheid van de scanner en of deze onbruikbare sectoren markeren kan.

Heeft iemand ervaring met dit product: http://www.dposoft.net/hdd.html

Ik sta open voor andere aanbevelingen van oppervlaktescanners.

Dank bij voorbaat weer voor het meedenken. En gegroet

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Je kunt met crystal disk info gewoon de smart data en beschadigde sectoren dus bijvoorbeeld bekijken, geen scanner nodig lijkt me

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Opdrachtprompt: "chkdsk /r" de HDD checken en repareren indien noodzakelijk.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Nuccie schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:58:
Opdrachtprompt: "chkdsk /r" de HDD checken en repareren indien noodzakelijk.
Bovenstaande natuurlijk niet doen, zeker niet bij een beschadigd hd, daarna kun je niks meer repareren.

Spinrite kan sectoren meerdere keren herschrijven, dus goed controleren of de sectoren defect zijn.
Dit ook zonder data verlies, tenminste als een sector nog te lezen valt.
Spirite is ook goed voor oude backup schijven te testen, meerdere keren per jaar, om zeker te zijn dat deze nog goed werken.

• Nuccie
  • Niet online
jan99999 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:42:
[...]

Bovenstaande natuurlijk niet doen, zeker niet bij een beschadigd hd, daarna kun je niks meer repareren.
TS geeft duidelijk aan dat er een back-up is dus wat is het probleem?

• Scooby Doo
dag allen, dank voor jullie reacties.

Over de opdracht "chkdsk /r": ik verkeerde in de veronderstelling dat deze opdracht fouten binnen het bestandssysteem oplost. Ik bedoel: dat de opdracht geen betrekking heeft op het fysiek scannen van de hdd.

Vraag: deze veronderstelling klopt dus niet?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Voor zover ik weet:
Hij "repareert" ook (alleen) je bestandssysteem, in de zin dat hij alle bestandsketens controleert (dus de reeksen bestandsdelen die tgv fragmentatie verspreid zijn opgeslagen, of die een correcte start en eindemarkering hebben).
Het nadeel is dat daarbij alle niet als correct bevonden bestandsketens reduceert tot losse sectoren en daarbij alle losse ketendelen loskoppelt. Je zit daarna dus met losse sectoren die ooit een bestand hebben gevormd en waarvan alle verwijzingen naar elkaar zijn vernietigd.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zelf trap ik altijd een lange self-test af met smartctl: "smartctl -t long /dev/sda".

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:08

MsG

Forumzwerver

Scooby Doo schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:24:
dag allen, dank voor jullie reacties.

Over de opdracht "chkdsk /r": ik verkeerde in de veronderstelling dat deze opdracht fouten binnen het bestandssysteem oplost. Ik bedoel: dat de opdracht geen betrekking heeft op het fysiek scannen van de hdd.

Klopt helemaal. Wat ik altijd doe is een lange format van de schijf, zodat elke sector echt wordt beschreven. Daarna doe ik een uitgebreide sector scan met het gratis hdtune.

Wat zijn je smartwaarden nu? Ik doe de handeling met de lange format eigenlijk alleen als ik met smart zie dat current pending sectors op meer dan 0 staan. Na de lange format zie je dan dat deze weer op 0 staat en er óf daadwerkelijk sectors buiten gebruik zijn gehaald op hardeschijfniveau (dan is reallocated sector count omhoog gegaan) óf het was een eenmalige leesfout en alles is weer goed na de format.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Nuccie
  • Niet online
Scooby Doo schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:24:
Correct, de /r optie heeft een fase 4 en 5. In fase 4 gaat het de data clusters van het volume controleren op fouten en in fase 5 gaat het de vrije ruimte clusters van het volume controleren op fouten.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Scooby Doo schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:03:
wil een oppervlaktescan uitvoeren op mijn hdd: ik wil weten of er door een val van mijn laptop beschadigde sectoren zijn ontstaan.
Voor wat die software kost kun je ook een nieuwe hdd halen. Of beter nog, een ssd, zijn een stuk minder gevoelig voor vallen.

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:23
Als de laptop/HDD nog goed lijkt te werken zou ik niet teveel moeite doen. Maak sowieso regelmatig back-ups.(wat je al doet) Bij tikkende geluiden of een "hangend" systeem weet je genoeg...

Een SSD/HDD vervangen hoeft niet heel duur te zijn dus als je echt zeker wilt zijn zou je die kunnen vervangen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

TommyboyNL schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:31:
Zelf trap ik altijd een lange self-test af met smartctl: "smartctl -t long /dev/sda".
Dit ^^

Een long SMART test uitvoeren voert een complete scan uit van het disk oppervlak (zonder tijdsrestrictie).
Daar krijg je vervolgens melding van.

Kan prima met een Linux LiveCD/USB uitgevoerd worden, wellicht zijn er ook Windows tools voor als je dat gebruikt.
Ook levert menig fabrikant van harddisks een bootable ISO of image aan waarmee je een zelftest kunt uitvoeren. Vaak wordt dat ook voor garantie-doeleinden gebruikt om een foutcode voor een RMA uit te spugen.
Dus ook dat is nog een optie.

Goede backup is sowieso een must en die heb je dus: :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Scooby Doo
veel dank voor alle reacties. Ik had ze even gemist, maar ben nu weer bijgelezen. Fijn, nogmaals dank! groet, SD
Pagina: 1