master/slave aan IDE kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lexkam
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01-2013
Omdat ik de handleidingen van m'n brandertje (Liteon 12x10x32) de handleiding van m'n MoBo (a7v133) tegenspreekt, en de search ook niet een duidelijk antwoord geeft.
De volgende vraag;
Moet de Master nu op het einde van de IDE kabel (en de slave dus op de middelste) zoals Asus zegt.
Of moet de Slave achter aan de kabel en de Master in het midden (volgens Liteon)

wie het weet mag het zeggen :?

Verwijderd

ik ga voor ASUS.

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 10:18 schreef lexkam het volgende:
Moet de Master nu op het einde van de IDE kabel (en de slave dus op de middelste) zoals Asus zegt.
...ja, simpel....

Verwijderd

maakt dat verschil dan? denk het niet

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Maakt toch in princiepe nix uit?

Ik heb nooit problemen gehad, en heb er ook nog nooit op gelet hoe ik de kabels vastmaakte.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16

pistole

Frutter

volgens mij maakt het geen poepie uit...

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

bij die gewone flatkabels niet, maar toch wel bij die ATA66/100 kabels, die met die grijze, blauwe en zwarte connector?!

(zwart=master, grijs=slaaf, blauw=mainbord)

• Roko
  • Niet online
Volgens mij ligt dat helemaal aan de jumper settings op je drives.

Als je deze voor beide drives op "Cable select" zet dan maakt het inderdaad uit hoe je ze aansluit op je ide-kabel. In dit geval is de eerste plug aan je kabel de master en de laatste plug de slave.

Als je de jumper van 1 drive op "master" zet of in geval van twee drives 1 drive op "master, slave present" en de andere op "slave" dan maakt het niet meer uit, je kan dan de drives op willekeurig welke plug aansluiten

...of ben ik nu abuis :?

Verwijderd

maakt niet uit hoor gewoon alles op csl zoek i `t leekah zelf uit :)

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Als apparaten op Master of Slave staan geconfigureerd maakt het geen ... uit.

Staan ze beide op CS (Cable Select) dan maakt het wel wat uit. Dan is de connector aan het einde van de kabel Master.

Het valt aan te bevelen de CS-stand niet te gebruiken.

Uhmmm... Roko was me voor...

Specs? Zie ondertitel...

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-04 07:54
Het mag niks uitmaken op een ATA33 kabel, maar ik heb gemerkt dat het soms beter is om idd de master aan 't eind te zetten. Dat scheelde een heleboel rare foutmledig, Win95 begon prompt neterk bestanden te installeren zonder dat er een netwerk kaart in zat. Toen ik de boel omgewisseld had was het voorbij.

Een ATA66-100 kabel ligt het gewoon vast wie waar komt : blauw op mobo, grijs slave en zwart master.

• Roko
  • Niet online
Staan ze beide op CS (Cable Select) dan maaakt het wel wat uit. Dan is de conector aan het einde van de kabel Master.
Oeps, inderdaad. De laatste plug is dan de master en niet de slave zoals ik eerder zij. :Z

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
Asus spreekt hier de waarheid..bij mijn Lit-on (12x10x32) stond het ook goed in het boekje geschreven..

• GdeKeijzer
  • Laatst online: 06-11-2025

GdeKeijzer

Asjemenou?

Wat zeef al zei:

bij 'oude' ata33 (40 aders) kabels maakt het geen hol uit.
bij de ata66/100 (80 aders) maakt het wel degelijk uit en staat het meestal ook nog op de kabel geschreven. Master dus aan het einde van de kabel en slave in het midden (tussen MB en Master).

In het geval van cable-select (CS). Dit wordt eigenlijk nooit meer gebruikt. Zet gewoon lekker je apparaten op slave/master. En branden en HD niet op de zelfde IDE-poort.

Suc6

Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

• Buggle
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Cable Select sneller is dan Master/slave. Iemand hier een mening over?

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-03 19:50

GeBas

--

Op Friday 27 July 2001 10:27 schreef eppo1313 het volgende:
bij die gewone flatkabels niet, maar toch wel bij die ATA66/100 kabels, die met die grijze, blauwe en zwarte connector?!

(zwart=master, grijs=slaaf, blauw=mainbord)
mee eens

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

waarom zo'n oud topic weer omhoog schoppen :?

Hoi

Pagina: 1