Toon posts:

Vloerverwarming; modulerend of aan/uit?

Pagina: 1
Acties:

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-05 20:41
Tweakers,

Gezien ik bezig ben met de energiekosten te verlagen ben ik op het punt gekomen waar ik twijfel aan mijn thermostaat..

Op dit moment heb ik een vloerverwarmingsysteem met 5 groepen i.c.m. een aan/uit thermostaat. Het is een huis uit de jaren 30, die inmiddels beneden volledig is gerenoveerd, dus qua isolatiewaarden is het redelijk. Verdere hardware zijn:

Intergas HRE 2016 CW5
5 groepen (op pompstand 2 van 3) vloerverwarming verdeeld over woonkamer, keuken en badkamer.
Bovenverdieping CV (nauwelijks gestookt, plusminus 5 graden)

Overige info:

Thermostaat volcontinu op 18 graden celcius (dag/nacht)

Wat mij tegenvalt zijn de maandelijkse gaskosten, zeker sinds de verhoogde belastingen. Zo heb ik in de maand januari 206 euro aan gas verbruikt, opvolgend februari met 180 euro. Hierdoor ben ik gaan nadenken of wellicht een besparing te behalen valt op de thermostaat? Wat mij opvalt is dat de ketel bij vraag vanuit de thermostaat stevig gaat stoken, waarna de retour uiteindelijk behoorlijk warm de ketel weer binnenkomt. Uiteindelijk schiet de temperatuur altijd 0,5 tot 1,5 graden over de ingestelde temperatuur. Wellicht dat dit helpt bij de beeldvorming.

Hebben jullie ervaringen met de twee verschillende varianten? Ook andere tips zijn uiteraard welkom!;)

Alvast bedankt!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Modulerend is altijd zuiniger, zeker als je een thermostaat en ketel hebt die beiden opentherm praten. Dan kan de thermostaat gewoon de gewenste watertemperatuur doorgeven aan de ketel. Dit voorkomt dat de ketel steeds voor jan l*l op 100% gaat branden, maar gewoon zachtjes brandend zijn water aanlevert op 40 graden ofzo. Dit voorkomt ook een overshoot, zoals jij beschrijft. Het mooiste is als je ketel kan moduleren op de brander en op de pomp.
Meteen vervangen die hap dus.

Lees dit topic ook maar eens door, met name de startpost (o.a 3.7)
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[Voor 28% gewijzigd door Microkid op 30-05-2019 00:06]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:55
Wat is op dit moment ingesteld als cv-aanvoertemperatuur?
Misschien kan deze nog iets omlaag.

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-05 06:38
Modulerende thermostaat is zuiniger.
Ketel goed inregelen scheelt ook zoals hierboven ook gemeld.
Verder is het gasverbruik niet alleen verwarming maar ook warm water, wat is de gezinssamenstelling?
Als je een paar tieners in huis hebt die een uur onder de douche staan :X
En kook je op gas?

Hoe groot is de woning?
Vrijstaand of rijtjeshuis scheelt nogal.

[Voor 13% gewijzigd door edsandje op 30-05-2019 08:42]

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
in aanvulling op bovenstaande: als je kunt moduleren, kijk dan ook eens naar weersafhankelijke regeling. de aanvoer temperatuur wordt dan bepaald door de buitentemperatuur waardoor er nog meer bespaard wordt en de overshoot het laagst is. op veel moderne ketel / thermostaat combinaties is het een kwestie van een temperatuurvoeler van een paar tientjes aansluiten. bij het opgegeven verbruik is dat binnen een paar maanden terugverdiend.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:35
Anniedrew schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 23:48:
5 groepen (op pompstand 2 van 3) vloerverwarming verdeeld over woonkamer, keuken en badkamer.
Bovenverdieping CV (nauwelijks gestookt, plusminus 5 graden)
Overige info:
Thermostaat volcontinu op 18 graden celcius (dag/nacht)
Ik ga er van uit dat er 1 thermostaat is en die in de woonkamer zit, of heb je zone verwarming?
Zo te lezen word de badkamer de hele dag verwarmt, en aangezien er daar ook goed ventilatie moet zijn, zal daar veel warmte verdwijnen (of vocht blijven als niet goed geventileerd wordt).

Je schrijft dat de boven verdieping nauwelijks gestookt is, wat bedoel je daarmee? ik verwacht dat als je de benedenverdieping 18 graden houd en boven min 5 gewenst is, je boven helemaal niet hoeft te stoken?

Verder, los van aan-uit of modulerend, kun je het beste de aanvoer van de ketel laag houden, probeer het eens met max 50 graden. Het systeem reageert dan niet snel, maar aangezien je toch een continu temp gebruikt zal het wel gaan.
Lees ook het forum dat Microkid benoemt over cv tuning door. Door waterzijdig in te regelen zal het systeem ook beter functioneren. Ook kun je controleren of de flow van alle vloerverarmings groepen het zelfde is, waarschijnlijk een doorzichtig dobbertje bovenop de groepen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:11
Zoals velen al hebben aangegeven is modulerend vrijwel altijd zuiniger en comfortabeler.

Daarnaast zie ik dat je kijkt naar de kosten van gas en op basis van kosten wil gaan kijken of je kan besparen. Gasverbruik meten aan de hand van absolute getallen als aantal m3 of kosten kan echter een vertekend beeld geven. Volgend jaar is de maand februari misschien een stuk warmer of kouder waardoor het geen eerlijk vergelijk wordt. Bij kouder weer verbruik je immers ook meer gas.

Gasverbruik kun je beter vergelijken a.d.h.v. van aantal kuub per graaddag. Je meet dan namelijk je gasverbruik afgezet tegen de gemiddelde etmaaltemperatuur.

Het aantal graaddagen per dagen is het aantal graden dat de gemiddelde temperatuur onder de 18 graden ligt. Gemiddelde temperatuur 16 graden = 2 graaddagen. Verbruik je die dag 1m3 dan is je relatieve verbruik dus 0,5m3/graaddag.

Een voorbeeld uit mijn verbruik, mei vorig jaar vs. dit jaar.
Verbruik vorig jaar: 20m3
Dit jaar: 44m3

Absoluut gezien heb ik dus fors meer verbruikt. Echter:
Aantal graaddagen 05-2018: 60
Aantal graaddagen 05-2019: 156

Dit jaar was mei dus kouder dan vorig jaar. Relatief gezien is mij verbruik dan dus:
2018: 0,333m3/graaddag
2019: 0,282m3/graaddag

Oftewel, relatieve besparing van ruim 15% t.o.v. vorig jaar terwijl je absoluut 2x zo veel hebt gebruikt.

Dit hoef je natuurlijk niet allemaal zelf te berekenen. De website van mindergas.nl doet dat voor je ;)

[Voor 3% gewijzigd door RvL op 30-05-2019 11:56]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee