Nieuw huis, nieuw netwerk. Waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 00:56
Mijn vriendin en ik gaan samenwonen in een nieuw huis. Het betreft een bescheiden woning van 3 verdiepingen met een totale woonoppervlakte van 120 m2. Beide hebben we behoefte aan een goed dekkend WiFi netwerk door het hele huis. Daarnaast moet er op zowel de begane grond als op de 1e verdieping LAN poorten beschikbaar zijn. Ik ben erg geïnteresseerd in het smart maken van het huis, dus ook mede daarvoor wil ik dit goed aanpakken. Ik loop echter tegen een paar dingen aan, en heb veel vragen.

Wat relevante informatie:
  • KPN is mijn ISP. Ik heb een V10 Experia Box (EB). Ik heb zoveel mogelijk functies uitgezet. Het dient eigenlijk alleen als dom modem en daarnaast voorziet het nog wel het TV signaal, omdat ik dat signaal niet kan scheiden.
  • Het ISRA punt zit in de woonkamer.
  • Omdat ik niet afhankelijk wil zijn van een ISP router (en de beperkte configuratie mogelijkheden) heb ik een eigen router, een TP-Link TL-WDR4300 v1 met DD-WRT custom firmware.
  • Op de begane grond moet ik de ITV STB dus bekabeld op de EB aansluiten. Daarnaast wil ik een PS4 bekabeld aansluiten op mijn eigen router.
  • Qua smart devices heb ik mijn huidige appartement nog niet veel: Philips Hue lampen en een Logitech Harmony Companion. Ze hebben wel beide een hub. Daarnaast heb ik ook een Google Home.
  • Ik heb een kleine server die de logica van het smart deel op zich gaat nemen. Ik ben er nog niet over uit of ik dat via OpenHAB of Home Assistant wil laten lopen.
  • Vanwege de hoeveelheid hubs, server, etc. op dit moment (en die er waarschijnlijk nog bij komen) voel ik er niet veel voor om dit allemaal in de woonkamer te hebben. Op de begane grond is er verder geen ruimte voor. Mijn wens is om dat allemaal naar de 1e verdieping te verplaatsen.
Ik ben van plan om een TP-Link Deco M9 Plus aan te schaffen die het volledige WiFi op zich neemt met de bedoeling door het hele huis dekking te bieden.

Nu mijn vragen:
  1. Is het mogelijk (en verstandig) om een netwerkkabel aan te leggen vanaf de EB bij het ISRA punt naar slaapkamer 2 (zie plattegrond hieronder, gaat gebruikt worden als kantoor), en daar de eigen router te plaatsen + hubs, server en overige netwerk apparatuur? Dit betekent dat er ook weer een kabel terug moet naar het TV meubel beneden voor de PS4.
    • Dit heeft als voordeel dat er hubs en ander netwerkapparatuur bij kan komen zonder dat het mijn woonkamer 'bevuilt', en dat eventueel lawaai van de apparatuur ons niet stoort.
  2. Ik heb soms het idee dat de TP-Link TL-WDR4300 wat gedateerd is. Het is tenslotte een router uit 2012. Daarnaast hoeft hij geen WiFi meer te verzorgen straks. Is het tijd om te upgraden naar een router die flinke uitbreiding, en dus extra verkeer aan kan, DD-WRT ondersteunt, en niet zo zeer WiFi heeft? Suggesties anyone?
  3. Ik begrijp dat de TP-Link Deco M9 onderling communiceren via het stroomnet. Biedt dit voldoende snelheid en stabiliteit? Of is de investering van onderling bekabelen het waard?
Plattegrond begane grond
ISRA komt links boven binnen in de woonkamer.
TV meubel komt tegen de muur rechts te staan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U3sVs9T.png

Plattegrond 1e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JE2xsA0.png

Plattegrond 2e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vo3sH94.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:23

lier

MikroTik nerd

1. Persoonlijk zou ik de router beneden houden, router kan je altijd nog vervangen (als de TP-Link nog volstaat kan je hem blijven gebruiken). Switches (hubs is uit het jaar kruik) zijn over het algemeen passief gekoeld en maken geen geluid.
2. Is DD-WRT een must? Wordt de router zwaar belast?
3. Overal waar je kabel kan gebruiken (vast apparaten) kabel gebruiken. Ken dit setje niet, waarom heb je deze gekozen? Denk trouwens niet dat ze communiceren via het stroomnet (kan je vast wel terugvinden), tenzij je PoE bedoelt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 20:13

Matis

Rubber Rocket

Ikzelf had in mijn vorige huis alles van TP-Link. Daar heb ik toch wel wat problemen mee gehad. In mijn nieuwe huis heb ik allemaal Ubiquiti UniFi spullen. 24 poorts switch in de meterkast, van daar uit naar alle ruimtes in het huis twee LAN-kabels getrokken en daar in een dubbele outlet afgemonteerd. De 8 poorts switch staat in het kantoor, waar we veel apparatuur hebben staan.
Op iedere verdieping (BG in de woonkamer, eerste en tweede verdieping op de overloop) heb ik een AP-AC LITE hangen.

Het spul van UniFi werkt zo goed samen, helemaal icm UniFi Manager software. Upgraden en configureren van de losse apparaten is een fluitje van een cent.

Ikzelf heb KPN Glasvezel. De ExperiaBox heb ik er tussenuit gehaald. Mijn pfSense (had ik al) machine trekt de benodigde VLANs uit elkaar en routeert dit binnen mijn netwerk. Ik kan dus op iedere plek in huis de STB inpluggen en / of gewoon internet gebruiken.

Het was, in totaal, een behoorlijke investering, maar aangezien we dit huis voor een groot aantal jaar hebben laten bouwen, verwacht ik hier de komende jaren heel veel plezier aan te beleven.

Als je echt wilt, kan je ik mijn totale bestellijst wel laten zien, maar hier in ieder geval de UniFi spullen die ik heb.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 108,80€ 108,80
1Netwerk switchesUbiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+)€ 379,-€ 379,-
3Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 77,90€ 233,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 721,50

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zo te zien heb je beneden een riante trapkast en als ik kijk waar je toiletten staan, zou het me niets verbazen als er nog ergens een leidingkoker in de buurt of tegen die trapkast beneden aan zit.

Hoewel onze plattegrond er anders uit ziet, is dat qua situatie wel vergelijkbaar met ons huis. (Verschil is wel, jullie meterkast is klein en zit apart in de gang. Bij ons is dat gecombineerd. De trapkast zit op de gang en is meteen ook onze meterkast.)

Wat wij (rondom de verbouwing vorig jaar) hebben gedaan is het AOP (wij hebben Ziggo) laten verplaatsen van de woonkamer naar de trakpast/meterkast en vanaf daar naar alle punten de noodzakelijke aansluitingen laten trekken.

- Coax terug naar de woonkamer voor TV
- Ethernet naar alle vertrekken waar ik ethernet wil hebben, dus woonkamer, slaapkamer, werkkamer en een aansluiting naast de CV ketel waar ook onze omvormer naast hangt (in geval van de slaapkamer zijn het alleen nog maar loze buizen waar ik zelf ethernet door ga trekken, de omvormer is bedraad aangesloten)
- 2 Ubiquiti AP's (1 boven op de overloop, 1 beneden *in* de trapkast, ik heb nog een 3e die ik ws in de slaapkamer ga hangen)
- Modem (Ziggo Zakelijk, dus dat modem speelt voor router maar *zonder* firewall)
- Firewall (Ubiquity EdgeRouter)
- Switch (nu nog 2 stuks waarvan 1 met PoE, word later Aruba met PoE)

Alle centrale apparatuur zit in die meterkast. (Server, NAS, router, firewall, etc.)

Domotica doe ik nog niet aan, wel hebben we een Honeywell EvoHome zone radiatorsturing, maar die communiceert draadloos met zowel de CV als de radiatoren.

Ik zou hoe dan ook kiezen voor AP's die PoE gevoed zijn en dus via ethernet centraal op je netwerk aansluiten. Als mijn veronderstelling van die stijgkoker/leidingkoker klopt kun je dat prima uit het zicht wegwerken. Waarschijnlijk red je het met 2 AP's wel, maar hou rekening met bijplaatsing van een 3e en wil je in de tuin goed WiFi, kan het zijn dat je ooit een buiten AP wil. (Maar ik zou dat niet meteen plaatsen, kijk of je buiten voldoende dekking hebt en zo ja, lekker laten voor wat het is.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.