Mijn vriendin en ik gaan samenwonen in een nieuw huis. Het betreft een bescheiden woning van 3 verdiepingen met een totale woonoppervlakte van 120 m2. Beide hebben we behoefte aan een goed dekkend WiFi netwerk door het hele huis. Daarnaast moet er op zowel de begane grond als op de 1e verdieping LAN poorten beschikbaar zijn. Ik ben erg geïnteresseerd in het smart maken van het huis, dus ook mede daarvoor wil ik dit goed aanpakken. Ik loop echter tegen een paar dingen aan, en heb veel vragen.
Wat relevante informatie:
Nu mijn vragen:
Wat relevante informatie:
- KPN is mijn ISP. Ik heb een V10 Experia Box (EB). Ik heb zoveel mogelijk functies uitgezet. Het dient eigenlijk alleen als dom modem en daarnaast voorziet het nog wel het TV signaal, omdat ik dat signaal niet kan scheiden.
- Het ISRA punt zit in de woonkamer.
- Omdat ik niet afhankelijk wil zijn van een ISP router (en de beperkte configuratie mogelijkheden) heb ik een eigen router, een TP-Link TL-WDR4300 v1 met DD-WRT custom firmware.
- Op de begane grond moet ik de ITV STB dus bekabeld op de EB aansluiten. Daarnaast wil ik een PS4 bekabeld aansluiten op mijn eigen router.
- Qua smart devices heb ik mijn huidige appartement nog niet veel: Philips Hue lampen en een Logitech Harmony Companion. Ze hebben wel beide een hub. Daarnaast heb ik ook een Google Home.
- Ik heb een kleine server die de logica van het smart deel op zich gaat nemen. Ik ben er nog niet over uit of ik dat via OpenHAB of Home Assistant wil laten lopen.
- Vanwege de hoeveelheid hubs, server, etc. op dit moment (en die er waarschijnlijk nog bij komen) voel ik er niet veel voor om dit allemaal in de woonkamer te hebben. Op de begane grond is er verder geen ruimte voor. Mijn wens is om dat allemaal naar de 1e verdieping te verplaatsen.
Nu mijn vragen:
- Is het mogelijk (en verstandig) om een netwerkkabel aan te leggen vanaf de EB bij het ISRA punt naar slaapkamer 2 (zie plattegrond hieronder, gaat gebruikt worden als kantoor), en daar de eigen router te plaatsen + hubs, server en overige netwerk apparatuur? Dit betekent dat er ook weer een kabel terug moet naar het TV meubel beneden voor de PS4.
- Dit heeft als voordeel dat er hubs en ander netwerkapparatuur bij kan komen zonder dat het mijn woonkamer 'bevuilt', en dat eventueel lawaai van de apparatuur ons niet stoort.
- Ik heb soms het idee dat de TP-Link TL-WDR4300 wat gedateerd is. Het is tenslotte een router uit 2012. Daarnaast hoeft hij geen WiFi meer te verzorgen straks. Is het tijd om te upgraden naar een router die flinke uitbreiding, en dus extra verkeer aan kan, DD-WRT ondersteunt, en niet zo zeer WiFi heeft? Suggesties anyone?
- Ik begrijp dat de TP-Link Deco M9 onderling communiceren via het stroomnet. Biedt dit voldoende snelheid en stabiliteit? Of is de investering van onderling bekabelen het waard?
Plattegrond begane grond
ISRA komt links boven binnen in de woonkamer.
TV meubel komt tegen de muur rechts te staan.

Plattegrond 1e verdieping

Plattegrond 2e verdieping

ISRA komt links boven binnen in de woonkamer.
TV meubel komt tegen de muur rechts te staan.

Plattegrond 1e verdieping

Plattegrond 2e verdieping