We hebben plannen om zonnepanelen te plaatsen op een nieuwbouw woning, ik lees al een tijd mee in het 'Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)' topic.
Via de bouwer hebben wij de volgende optie gehad ( andere combinaties/merken zijn niet mogelijk ):
Zonnepanelen: Eco Delta Black (290Wp)
Type omvormer: GoodWe
Aantal panelen: 3 rijen onder elkaar van 5 breed, totaal 15 stuks
Prijs: 9.000 incl. BTW
Kosten per wp: € 1,71 ( € 7438,01 excl. BTW / 4350wp = € 1,71 per wp )
Niet interessant, dus we gaan ze zelf laten plaatsen na oplevering.
Nu zoek ik eigenlijk advies voor de beste setup.
Eisen:
- Zo stil mogelijke omvormer, zelf dacht ik een SMA of SolarEdge omvormer ( micro omvormers heb ik twijfels over, i.v.m. defect gaan e.d. ). SMA lijkt me behoorlijk stil volgens de specificaties.
- Zonnepanelen, goede kwaliteit tegen de meeste gunstige prijs en zo veel mogelijk wp ( op basis van de ervaringen leken me LG 320N1K-A5 320W en Panasonic VBHN325KJ01 HIT KURO Series 325W mooie panelen of misschien toch goedkopere JA Solar/Longi Solar/Trina Solar panelen? Wat is wijsheid ) Panelen moeten wel full black zijn.
- Liefst met optimizers, de meerprijs voor extra statistieken en eventuele toekomstige dakkappelen bij buren ( schaduw ) vind ik de meerprijs wel waard. Klopt mijn beredenering hierover m.b.t. schaduw als de buren een dakkapel zouden nemen? Het is een tussenwoning.
Dak info:
- Positie: Z/O
- Helling: 42 graden
- Breedte: 5.1m
- Hoogte: 6.5m tot nok
Overige info:
- 3 fase aansluiting
- Loze leiding over naar meterkast vanaf zolder
Verder kom ik niet helemaal uit de montage, ik wil de panelen het liefst echt vast laten schroeven op het dak, niet enkel een beugel, zodat er in de toekomst hopelijk minder snel iets mis mee gaat. Iemand advies/ervaringen hierover, welk merk/systeem veilig en goed is?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Via de bouwer hebben wij de volgende optie gehad ( andere combinaties/merken zijn niet mogelijk ):
Zonnepanelen: Eco Delta Black (290Wp)
Type omvormer: GoodWe
Aantal panelen: 3 rijen onder elkaar van 5 breed, totaal 15 stuks
Prijs: 9.000 incl. BTW
Kosten per wp: € 1,71 ( € 7438,01 excl. BTW / 4350wp = € 1,71 per wp )
Niet interessant, dus we gaan ze zelf laten plaatsen na oplevering.
Nu zoek ik eigenlijk advies voor de beste setup.
Eisen:
- Zo stil mogelijke omvormer, zelf dacht ik een SMA of SolarEdge omvormer ( micro omvormers heb ik twijfels over, i.v.m. defect gaan e.d. ). SMA lijkt me behoorlijk stil volgens de specificaties.
- Zonnepanelen, goede kwaliteit tegen de meeste gunstige prijs en zo veel mogelijk wp ( op basis van de ervaringen leken me LG 320N1K-A5 320W en Panasonic VBHN325KJ01 HIT KURO Series 325W mooie panelen of misschien toch goedkopere JA Solar/Longi Solar/Trina Solar panelen? Wat is wijsheid ) Panelen moeten wel full black zijn.
- Liefst met optimizers, de meerprijs voor extra statistieken en eventuele toekomstige dakkappelen bij buren ( schaduw ) vind ik de meerprijs wel waard. Klopt mijn beredenering hierover m.b.t. schaduw als de buren een dakkapel zouden nemen? Het is een tussenwoning.
Dak info:
- Positie: Z/O
- Helling: 42 graden
- Breedte: 5.1m
- Hoogte: 6.5m tot nok
Overige info:
- 3 fase aansluiting
- Loze leiding over naar meterkast vanaf zolder
Verder kom ik niet helemaal uit de montage, ik wil de panelen het liefst echt vast laten schroeven op het dak, niet enkel een beugel, zodat er in de toekomst hopelijk minder snel iets mis mee gaat. Iemand advies/ervaringen hierover, welk merk/systeem veilig en goed is?
Alvast bedankt voor het meedenken!