Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-11 19:58
We hebben plannen om zonnepanelen te plaatsen op een nieuwbouw woning, ik lees al een tijd mee in het 'Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)' topic.

Via de bouwer hebben wij de volgende optie gehad ( andere combinaties/merken zijn niet mogelijk ):

Zonnepanelen: Eco Delta Black (290Wp)
Type omvormer: GoodWe
Aantal panelen: 3 rijen onder elkaar van 5 breed, totaal 15 stuks
Prijs: 9.000 incl. BTW

Kosten per wp: € 1,71 ( € 7438,01 excl. BTW / 4350wp = € 1,71 per wp )

Niet interessant, dus we gaan ze zelf laten plaatsen na oplevering.

Nu zoek ik eigenlijk advies voor de beste setup.

Eisen:
- Zo stil mogelijke omvormer, zelf dacht ik een SMA of SolarEdge omvormer ( micro omvormers heb ik twijfels over, i.v.m. defect gaan e.d. ). SMA lijkt me behoorlijk stil volgens de specificaties.
- Zonnepanelen, goede kwaliteit tegen de meeste gunstige prijs en zo veel mogelijk wp ( op basis van de ervaringen leken me LG 320N1K-A5 320W en Panasonic VBHN325KJ01 HIT KURO Series 325W mooie panelen of misschien toch goedkopere JA Solar/Longi Solar/Trina Solar panelen? Wat is wijsheid ) Panelen moeten wel full black zijn.
- Liefst met optimizers, de meerprijs voor extra statistieken en eventuele toekomstige dakkappelen bij buren ( schaduw ) vind ik de meerprijs wel waard. Klopt mijn beredenering hierover m.b.t. schaduw als de buren een dakkapel zouden nemen? Het is een tussenwoning.

Dak info:
- Positie: Z/O
- Helling: 42 graden
- Breedte: 5.1m
- Hoogte: 6.5m tot nok

Overige info:
- 3 fase aansluiting
- Loze leiding over naar meterkast vanaf zolder

Verder kom ik niet helemaal uit de montage, ik wil de panelen het liefst echt vast laten schroeven op het dak, niet enkel een beugel, zodat er in de toekomst hopelijk minder snel iets mis mee gaat. Iemand advies/ervaringen hierover, welk merk/systeem veilig en goed is?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je 1 of 3-fase in huis?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• deagan1337
We hebben een 3 fase aansluiting.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:01
deagan1337 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:44:
[...]
- Zo stil mogelijke omvormer
[...]
Ik zou dan geen Goodwe nemen. Was je ook niet van plan, maar meer even ter info.
Ik heb een Goodwe GW3000-NS en die is tijdens zonsopgang en zonsondergang irritant aan het klikken. Hij heeft dan net niet (meer) genoeg stroom om op te wekken. Hij 'koppelt de panelen dan even aan' ziet dat er niet genoeg licht is en koppelt ze weer 'los'. Dit is 'klik-klak'.... paar minuten wachten, 'klik-klak'.

Hij hangt bij mij op zolder, via de open trap is het goed te horen in de slaapkamer. Gelukkig alleen in de zomerperiode 'last' van. In de winter wordt het pas licht als we al op ons werk zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 29-05-2019 14:53 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
SMA heeft een online bereken tool. (dat geld voor de meeste string omvormers.....ongeveer....)
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project.

LG en pansonic zijn toch wel redelijk dure "premium" panelen. (dan heb je nog sunpower en is nog duurder)
Het is maar net, hoe je daar tegenover staat om dat geld er voor uit te geven.
(ik heb het wel gedaan en heb panasonic 325 Wp)

Belangrijk zijn de maten... (1e uitgangspunt)
LG is 1,686 x 1,016 x 40mm en 33,7 Vmpp
https://www.winkelman-zon...61/?display=tiles&merk=LG
Panasonic hit kuro is wat anders van maat, 1590 x 1053 x 40 mm en 59 Vmpp (96 cell)
https://www.winkelman-zon...rid/51646/?display=detail

En de Vmpp is dus het 2e uitgangspunt. (wat moet passen met de string omvormer)
Gelukkig heeft die 2 onafhankelijke mppt ingangen, dus kan je eventueel delen.

Jinko/Trina/URE/Jasolar/canadian solar het maakt allemaal niet zo gek veel uit.
Die zijn allemaal 60 cell, en dus 32 Vmpp.
Maar belangrijker is de maat. Vaak 1650x992, maar langer komt ook voor. (half cell panelen)

Dan heb je nog 72 cell panelen, die zijn vaak 2x 1 mtr, en 39 Vmpp

Bij een dak zonder schaduw, is 40 euro toevoeging per paneel voor een optimizer, een dure logging en levert niets extra's op.
(maar dat is mijn mening)

https://www.winkelman-zon...nnepanelen/?display=tiles
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2019 15:36 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Als je 15 standaard (165x100cm) panelen kwijt kan dan zijn de chinese merken als JA-solar een prima optie omdat deze een goede prijs kwaliteit leveren.
Deze panelen zijn retail al voor minder dan 50 cent per Wp te krijgen. (2000-2250 euro voor 15x300Wp)
15 panelen is ook uitstekend voor 1 string op de meeste 3 fase string omvormers.
Een 3 -fase omvormer heb je vanaf zo'n 1000 euro
Bijvoorbeeld: https://www.solar-outlet....00ue-omvormer-3-fase.html
Meeste moderne omvormers zijn heel stil (vaak geen ventilatoren) maar kleine klikjes zijn niet ongebruikelijk bij inschakelen 'smorgens.

Een offerte voor 15 panelen en een 3 fase stringomvormer inclusief materiaal en inclusief installatie op een enkel schuin dak zou eigenlijk niet meer dan 5000 euro moeten bedragen.

• deagan1337
Dank je @AUijtdehaag en @TWyk hier kan ik wat mee. @ThinkPad ook bedankt ;-) Was ik inderdaad niet van plan i.v.m. ik hier al e.e.a. over gelezen had.

De maat is dan inderdaad misschien nog het meest belangrijke, dan lijken me de kleinere panelen ( <100cm breed ) het meest handig i.v.m. de breedte van de woning.

Ik dacht zelf eigenlijk maximaal 4 panelen breed maar de bouwer kwam met 5, dus blijkbaar mag je echt tot de erfgrens van je buren gaan ( +/- 15 cm speling ). Goed dat je me hier op wijst.

Indien jullie een merk zouden moeten kiezen, welke zou jullie voorkeur hebben? Productie in China/Taiwan/EU maakt dat verder nog iets uit?

Andere vraag/idee:

Denim M360BB-72 360WP Full Black
Afmeting: 1956mm x 992mm x 40mm
€ 195,00 per paneel
22.5kg per paneel

Bovenstaande panelen zie ik nu ook op bovenstaande websites ( nu niet goed verkrijgbaar denk ik maar het duurt nog even voordat we daadwerkelijk gaan plaatsen ), dit zou in theorie passen:

Dak 6.5m hoog / 5.1m breed:
Panelen 360WP

3 x 1.96m = 5.88m hoog bij 5 x 992 breed = 4.96m breed

Dan ligt het dak wel maximaal vol ;-) Slim of is dit te dicht bij de dakrand? Er blijft dan 60 cm onder/boven over in totaal ( dus 30 cm boven en 30cm onder, afhankelijk van wat het slimste is qua montage/wind ).

De terugverdientijd ten opzichte van goedkopere 300WP panelen van JA Solar:

JA Solar JAM6K60-300-PR-B-35 300WP Full Black
Afmeting: 1650mm x 991mm x 35mm
18kg per paneel
€ 144,00 per paneel = € 51,00 meerprijs voor 360WP

60WP brengt +/- 51kwh meer op ( 0.85 x 60WP ) nu met salderen * € 0,21 = € 10,71 opbrengst extra per jaar

Komt op +/- 4.8 jaar terugverdien tijd.

Indien ik een eerlijke vergelijking maak ( zelfde merk / 15 jaar garantie ):
Denim M300BB-60 300WP Full Black
18.3kg per paneel
€ 159,00 per paneel = € 36,00 meerprijs voor 360WP

Kom ik op 3.4 jaar terugverdientijd ten opzichte van de meerprijs per paneel

De jaren erna levert het 15 x 50 kwh = +/- 750 kwh meer op per jaar.

De 4 kg extra per paneel maakt hopelijk niet al teveel uit ( 20 kg per rij x 3 = 60 kg in totaal extra gewicht ).

Zou dit passen denken jullie en interessant? Of een dom idee? ;)

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door deagan1337 op 29-05-2019 20:13 ]

• deagan1337
Misschien kan iemand nog advies geven of het vorige bericht qua idee goed is ( maten/past het op dak - met de 360WP panelen ).

De 360WP panelen lijken me heel mooi, om zo optimaal eruit te halen wat op het dak past.

Ik kwam verder deze panelen nog tegen:
Phono Solar PS360MBB-24/T Full Black - 72 cells
€ 189,00 incl. BTW

Phono Solar is een wat bekender merk ( vind niet heel veel over ervaringen met Denim e.d. ), de specs zijn tussen de Denim en Phono Solar panelen ongeveer gelijk ( Phono heeft IP68 vs Denim IP67 rating, dat is voor zover ik kan zien het grootste verschil ).

Verder heb ik gekeken naar de omvormer, ik kom via de designer van SMA die @AUijtdehaag eerder doorgaf uit op SUNNY BOY SB5.0-1AV-41 - deze is 1 fase maar ik heb 3 fase, gaat dit werken/is dit de beste omvormer ( van SMA, andere merken verder nog niet echt bekeken ) voor deze setup? En hoe zouden jullie de strings aansluiten? Ik laat alles leggen/aansluiten maar informeer me liever zelf goed, dan kan ik controleren of uiteindelijk alles zo optimaal mogelijk is aangesloten ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Deze kunnen ook nog:
https://www.sun-solar.nl/...-btw-in-juli-op-voorraad/

Maar die 15x 72 cell panelen kan toch ook prima op een 3-fase omvormer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZN0nujwUmR84VoRMrl1Sv5Cw/thumb.jpg

(misschien even omvormer filter aanklikken in sunny design web, en de 1-fase omvormers uitvinken)

Zou mooi zijn als de dakdekker alvast de haken monteerd.....
En dan bedoel ik niet die vervelende panhaken, maar de haken voor de rails... :+

• deagan1337
Bedankt, 3 fase inderdaad nog beter @AUijtdehaag

Welk montage systeem zou je aanraden? De dakdekker/bouwer doet helaas niks, dus het bedrijf wat de panelen gaat leggen zal alles moeten plaatsen.

Ik wil het liefst iets wat daadwerkelijk vastgeschroefd zit aan het dak, zodat ik in de toekomst zo min mogelijk zorgen over hoef te maken ;) Ook mag het niet uitsteken i.v.m. de minimale marge ( buren ).

Ik heb hier verder geen ervaring mee, 1e zonnepanelen ooit :)

Zoiets?
https://www.winkelman-zon...men/50299/?display=detail

met deze haken:
https://www.winkelman-zon...oer/51295/?display=detail

De andere dakhaken van ClickFit ( ClickFit Evo 100-8040 Dakhaak universeel ) op winkelman zitten geloof ik gewoon los, dit lijkt me minder.

Is 'Valk' verder ok, of zijn er betere merken?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou de haken gewoon bij de panelen bestellen via sun-solar.
Hartmann, is weinig over te vinden, maar ik vind ze prima.
Als je wat fotos wilt kan ik ze wel even sturen.

Ik heb mijn panelen al na 5 jaar vernieuwd (noem me maar hobbyist en pv verslaafd)
En ik heb "juist" de geschroefde haken eraf gehaald. Veel te bewerkelijke montage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m7Y9tTzk7a4WbwzkB5AnXvEF/thumb.jpg
(sunstruction geschroefd, ook niet in hoogte verstelbaar en slap. Stap je op de rail, buigt alles mee/om)

Bovendien kan je geen pan meer omhoog schuiven omdat er een extra lat zit (mits je hem door laat lopen)
Ook hele rijen pannen moesten omhoog voor die lat.
Ik weet niet of je daar zo blij van word....

In mijn ogen ook onnodig en te bewerkelijk.

Gehaakte haken zitten niet los hoor, maar achter de panlat. (tenzij je de verkeerde maat besteld)
Het vroegere clickfit, wordt geloof ik (nog steeds) meer gewaardeerd dan het clickfit evo
Toch @Andre1973 ?

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2019 16:52 ]

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

:-) ik heb veel met de originele clickfit gewerkt en ben daar dus redelijk handig in geworden.
Het grote voordeel van Evo is dat het 1 haak is voor alle toepassingen. Het nadeel dat je m moet vestschroeven en dus vaak niet zo hoog kan plaatsen als de originele.
verstelbaar is af en toe wel prettig als er wat deuken in het dak zitten en die zitten er vaak.
Ook klikt het makkelijker in, en heb je minder oefening nodig.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 21:13

Spais

The Spais Melange

ThinkPadd schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:52:
[...]

Ik zou dan geen Goodwe nemen. Was je ook niet van plan, maar meer even ter info.
Ik heb een Goodwe GW3000-NS en die is tijdens zonsopgang en zonsondergang irritant aan het klikken. Hij heeft dan net niet (meer) genoeg stroom om op te wekken. Hij 'koppelt de panelen dan even aan' ziet dat er niet genoeg licht is en koppelt ze weer 'los'. Dit is 'klik-klak'.... paar minuten wachten, 'klik-klak'.

Hij hangt bij mij op zolder, via de open trap is het goed te horen in de slaapkamer. Gelukkig alleen in de zomerperiode 'last' van. In de winter wordt het pas licht als we al op ons werk zitten.
Ik heb een Goodwe 5000D-NS en hij klikt inderdaad maar heb er echt nul last van. Hangt ook op zolder precies naast het open trapgat. De klikklak is nou ook weer niet zo hard. Als je daar wakker van wordt dan wordt je ook wakker van een auto die door de straat rijdt volgens mij of als je CV aanslaat. De CV maakt hetzelfde geluid.
Pagina: 1