Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert_R
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 10:08
Ik heb aan de hand van de BBG mei 2019 nieuwe onderdelen besteld bij Azerty: AMD Ryzen 5 2600, ASRock B450M Pro4 en G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB.

Alles correct geïnstalleerd, maar geen beeld, biepjes (weet niet zeker of mobo interne speaker heeft?) of POST en hij blijft opnieuw opstarten.

Mijn vraag
Kan het zijn dat 1 van de onderdelen doa is? En hoe weet ik welk onderdeel het is of moet ik gewoon alles retour sturen? Misschien heb ik iets onwijs stoms en wat voor de hand ligt over het hoofd gezien?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nieuw:
- AMD Ryzen 5 2600
- ASRock B450M Pro4
- G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB (2x8Gb)

Uit oude computer:
- Kast: Cooler Master CM 690[/li]
- PSU: Cooler Master Real Power M620 (oud (+/- 9 jaar) maar, werkt nog op mijn oude systeem. En nu heb ik inmiddels alle oude onderdelen weer teruggeplaatst en hij werkt weer prima, dus ik vermoed niet dat het de PSU kan zijn?)
- HD: Crucial SSD 500Gb
- GPU: MSI RTX 2060

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse fora doorzocht met vergelijkbare problemen en relevante oplossingen geprobeerd:
- RAM sticks in alle slots geprobeerd (per stuk en per paar)
- Systeem buiten de kast gedraaid
- Alleen met minimum aansluitingen gedraaid (CPU, GPU, RAM)
- CPU opnieuw geplaatst (zo ver ik kon zien ook geen gebogen pinnen)
- Zonder RAM
- CMOS batterij verwijderd/gereset

Maar steeds hetzelfde resultaat: alle fans draaien, maar na +/- 10 seconden zonder beeldsignaal automatische reset en weer na +/- 10 seconden reset enz. Ik ben vrij zeker dat ik alles correct heb geïnstalleerd en de onderdelen ook niet verkeerd heb opgepakt.

Ik vermoed dat het mobo doa is. Maar ik weet niet zeker hoe ik dit juist kan diagnosticeren. Of sowieso retour sturen voor de zekerheid?

Bedankt voor het meedenken alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zou ik mijn nieuwe hardware niet aan een oude psu hangen, zou toch eens gaan testen met een andere psu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:06
Na 9 jaar is je voeding zeker aan vervanging toe. De kwaliteit is er niet naar dat deze veel langer dan 7 jaar betrouwbaar mee gaat. Mist daarbij DC-DC op alle lijnen, iets wat vereist is voor nieuwe hardware.

Post eens een foto van hoe alles is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Robert_R Ik zou eens beginnen met nieuwe voeding die geschikt is voor hedendaagse gear.
(oude slechte voeding kan meer schade veroorzaken dan je wilt) verder moet je RAM in bankje 2en4 vanaf CPU of met 1 module in bankje 2.

@DaLoona :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 31-05-2019 15:00 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylentic
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-07 20:36
Klinkt als een voeding probleem. Ik heb zelf een keer een verkeerde kabel aangelosten waardoor ik kortsluiting veroozaakte. Gelukkig was de voeding redelijk nieuw en sloot zichzelf af daardoor geen schade. Maar heb uren lopen zoeken voordat ik door had waarom de PC letterlijk aanging, fans spinde en uit viel om het daarna weer te herhalen.

Dus loop alle kabels als je een grote heatsink heb zou ik zelfs om te testen de fan niet inpluggen en puur op passive cooling proberen te booten. Als dat wel lukt heb je een idee waar je moet zoeken (persoonlijk zou ik alleen de PC niet te lang laten draaien zonder fan op je blok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert_R
Dank voor de snelle reacties!

Dus dat deze PSU wel werkt bij het oude systeem zegt niks over dat het ook moet werken op nieuwe onderdelen? Ik dacht: als het werkt, werkt het ;)

Enkele foto's van de setup (hopelijk een beetje zichtbaar):
https://photos.app.goo.gl/c9VVN39cmKcPF9Hf7

https://photos.app.goo.gl/M91khbzvA2wkNzLW6

Ik denk dat ik sowieso vast een nieuwe voeding ga bestellen. Ik heb net de facturen opgezocht van de oude onderdelen en de PSU is zelfs ruim 10 jaar oud, van januari 2009.

Edit:
ik zit te denken aan de modulaire 500W versie uit de bbg: https://tweakers.net/pricewatch/1263351/be-quiet!-pure-power-11-500w-cm.html

Zou dat voldoende moeten zijn? 400W klinkt een beetje karig, maar inmiddels moge duidelijk zijn dat PSU en elektriciteit niet mijn sterkste kant is ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Robert_R op 29-05-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Robert_R Met een 2060 en Ryzen 2600 heb je genoeg aan 400w.
niet- modulair: pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
Modulair: pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steiner
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 21:15
Bios Update?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:55
Nee. 450 ondersteunt 2600 out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

FrankoNL schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 19:34:
[...]

Nee. 450 ondersteunt 2600 out of the box.
Maar mogelijk niet het geheugen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:55
nelizmastr schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:14:
[...]

Maar mogelijk niet het geheugen.
Kan, maar kans is erg klein. De G.skill modules zijn goed ondersteund, ook bij Ryzen moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

FrankoNL schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:17:
[...]

Kan, maar kans is erg klein. De G.skill modules zijn goed ondersteund, ook bij Ryzen moederborden.
Eerst maar die door modder aangedreven voeding opruimen, scheelt al een hoop. Ding was 10 jaar terug al niet super.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-08 10:01
Ik had dat probleem bij een niet geaard stopcontact. Zit er randaarde op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ik denk of een DOA bord, of je geheugen wil niet werken met dit bordje, ze staan nl. ook niet op de QVL (al hoeft dit natuurlijk niet alles te zeggen, ze kunnen onmogelijk alle memorykitjes testen ;) )

Edit:

Heb je het geheugen wel in de juiste slots zitten? Ik weet uit ervaring dat je specifieke slots moet gebruiken voor 2 DIMM's.
Kijk even goed in je manual, in welke slots je het geheugen moet plaatsen, dus niet zomaar in een slot doen, maar echt wat ze opgeven in manual.

[ Voor 41% gewijzigd door DaLoona op 31-05-2019 14:44 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert_R
DaLoona schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:41:
Ik denk of een DOA bord, of je geheugen wil niet werken met dit bordje, ze staan nl. ook niet op de QVL (al hoeft dit natuurlijk niet alles te zeggen, ze kunnen onmogelijk alle memorykitjes testen ;) )

Edit:

Heb je het geheugen wel in de juiste slots zitten? Ik weet uit ervaring dat je specifieke slots moet gebruiken voor 2 DIMM's.
Kijk even goed in je manual, in welke slots je het geheugen moet plaatsen, dus niet zomaar in een slot doen, maar echt wat ze opgeven in manual.
Ja, A2 en B2 zoals Hackus al aangaf. Ik heb inmiddels alle slots geprobeerd, maar geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert_R
nelizmastr schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:20:
[...]

Eerst maar die door modder aangedreven voeding opruimen, scheelt al een hoop. Ding was 10 jaar terug al niet super.
Dat was inderdaad hard nodig ja. Inmiddels een nieuwe PSU, maar hetzelfde resultaat (maar ditmaal wel in stilte though ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan10a
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-03-2022
Hier het zelfde resultaat. BBG gekocht van mei 2019 maar bij opstarten blijft het beeldscherm zwart. Iemand een oplossing gevonden?

Heb geprobeerd zo veel mogelijk los te koppelen en draai nu alleen nog met een PSU, GPU, en RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjan10a
  • Laatst online: 27-03-2022
Opgelost: stappen gevolgd zoals omschreven op ander forum:

CMOS gereset en met jumper er op een keer opnieuw opgestart.

https://forums.tomshardwa...post-please-help.3194935/

[ Voor 17% gewijzigd door arjan10a op 05-06-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert_R
arjan10a schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:39:
Opgelost: stappen gevolgd zoals omschreven op ander forum:

CMOS gereset en met jumper er op een keer opnieuw opgestart.

https://forums.tomshardwa...post-please-help.3194935/
Had je ook nieuw RAM gekocht? Ik had deze CMOS reset met het oorspronkelijke RAM geprobeerd, maar no luck.

Ik had alles terug gestuurd naar Azerty en zij constateerde dat alle onderdelen los prima waren, maar het RAM niet geheel compatibel was met het moederbord met als gevolg dat de combinatie niet werkend te krijgen was. Schijnbaar bepaalt het lot dan of het werkt of niet, aangezien sommigen wel een werkend systeem hadden lees ik hier en daar.

Ze gaan nu het RAM omruilen en hopelijk krijg ik het later deze week terug. En fingers crossed dat het dan werkt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robert_R
Update (voor wie het interesseert):

Bij mij lag het dus echt aan het RAM geheugen. Azerty heeft het RAM vervangen voor de Corsair Vengeance LPX en het systeem werkt als een zonnetje. Alles draait retesnel en heerlijk om geen bottleneck meer te hebben met m'n RTX2060.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

@Robert_R Interessant, ik heb wel een MSI Mortar B450, maar verder zelfde CPU en Geheugen als jij had (G.Skill), en dat ging direct goed destijds.

Ik vermoed dan dat G.Skill wat moeite had met je AsRock mobo? (Ik zie het ook niet op de QVL staan overigens).

Of je geheugen was DOA/door je oude psu een probleem?

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert_R
Jivebunny schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:39:
@Robert_R Interessant, ik heb wel een MSI Mortar B450, maar verder zelfde CPU en Geheugen als jij had (G.Skill), en dat ging direct goed destijds.

Ik vermoed dan dat G.Skill wat moeite had met je AsRock mobo? (Ik zie het ook niet op de QVL staan overigens).

Of je geheugen was DOA/door je oude psu een probleem?
Het geheugen stond inderdaad niet op de QVL lijst. Ik had het BBG advies blind opgevolgd zonder verder onderzoek te doen. Al doende leert men, in het vervolg zal ik dat altijd eerst even goed checken ;)

Of het DOA was of simpelweg niet compatibel durf ik niet met zekerheid te zeggen. Azerty gaf aan dat incompatibiliteit de reden was, maar het vervangende RAM staat ook niet in de QVL en die werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dit RAM werkt gewoon met AsRock. QVL is niet up-to-date en na BIOS-update van begin dit jaar werkt veel meer RAM met Ryzen.(2933)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Hackus schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:17:
Dit RAM werkt gewoon met AsRock. QVL is niet up-to-date en na BIOS-update van begin dit jaar werkt veel meer RAM met Ryzen.(2933)
Ja ik vond het ook al bijzonder, deze G.Skill set werkt met veel mobo's gewoon goed, maar wist even niet zeker of het een up to date QVL probleem was of iets anders.

Ik denk DOA geheugen wellicht voor TS, of kapot door PSU.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freubelaarisbak
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-07 19:26
Had een soortgelijk probleem.

Ander geheugen en voila het werkte. Die moederbordjes zijn eenkennig over de geheugenmodules
Pagina: 1