Welke CPU met grote PCIe Max Read Request Size?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09-2025
Dag allen,

welke CPU ondersteunt op zijn PCIe (Root Complex) poort een maximale read request size (MRRS) van 4096 bytes?

Ik weet dat dikke Xeon's dit ondersteunen, maar ik kan bij Intel niet vinden hoe ik hierop moet filteren.

Wie weet dit wel? (Idem AMD Ryzen).

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• likewise
dion_b schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:23:
Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!
Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.
Move PMG -> CAA
Excuus, ik had wel degelijk overwogen of het een PMG of CAA vraag zou zijn. Ik weet precies wat ik wil kopen, alleen zoek ik de expertise waar ik de specificaties kan vinden bij de leveranciers. Daarom dacht ik dat PMG de juiste forum groep was. - Verkeerd gedacht blijkbaar :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53
likewise schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:54:
Dag allen,

welke CPU ondersteunt op zijn PCIe (Root Complex) poort een maximale read request size (MRRS) van 4096 bytes?

Ik weet dat dikke Xeon's dit ondersteunen, maar ik kan bij Intel niet vinden hoe ik hierop moet filteren.

Wie weet dit wel? (Idem AMD Ryzen).
Ik ben benieuwd waarom je dit zo specifiek wilt weten en waarvoor je het nodig denkt te hebben. Je gooit namelijk met wat technische termen, maar als ik zeg dat het ook in chip a zit, wat moet je er dan mee?

[ Voor 10% gewijzigd door White Feather op 31-05-2019 09:06 ]

• likewise
Bedankt voor het meedenken;

Ik wil een FPGA chip aansluiten, programmeren, en met een maximale MRRS (ja, daar staat express 2x max) de maximaal haalbare throughput implementeren.

Ik wil niet weten of het in chip a zit, ik wil graag weten of er een database is waar ik op deze specificatie (MRRS) kan filteren.

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 22:47
Voor zo ver ik 1,2,3 kan terug vinden is het gewoon een onderdeel van de PCI-E standaard en zou elke chip die aan de PCI-E standaard voldoet het moeten kunnen. De MRRS bepaald hoeveel bandbreedte een apparaat kan gebruiken op de bus en het advies is om deze op 4096 te laten staan als die op manual staat of anders op auto.

Zie ook:
- https://community.mellano...n-for-maximum-performance
- https://www.techarp.com/b...-e-max-read-request-size/

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• likewise
MRRS is een PCIe specificatie, maar kan per CPU verschillen.

Ik zoek CPUs die een MRRS van 4096 bytes (dit is grootst mogelijke waarde) ondersteunen. Ik wil dit liefst kunnen opzoeken.

Een desktop CPU komt vaak niet verder dan 256 of 512.

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 22:47
Weet het niet 100% zeker maar volgens mij is dit niet afhankelijk zo zeer van de CPU die de PCI-E standaard implementeerd maar de bottleneck zal gevormd worden door de keten van je Root Complex naar je uiteindelijke Endpoint (in dit geval de FPGA die je wil gaan programmeren). De kans is namelijk HEEL klein dat jij rechtstreeks bij je Root Complex mag aan kloppen (welliswaar afhankelijk van je gebruikte hardware). Als dat namelijk niet het geval is dan zal bijv. een OS als CentOS je MRRS dezelfde waarde geven als je MPS (Max Payload Size).

Zie bijv: https://codywu2010.wordpr...ad-size-and-why-you-care/

Het resultaat is dat je dit krijgt maar dan voor de MRRS:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EPc926F.png

Ik heb ook even de datasheets van Intel er op nageslagen en ook zij geven aan dat de MRRS programeerbaar is (in ieder geval voor Core i7 Gen8/9). Je bent dus niet alleen afhankelijk van de CPU maar ook of een chipset eventueel PCI-E voor je switched.

Je vraag is of er een database is waarin je dergelijke dingen zou kunnen opzoeken? Nee, dat denk ik niet. Dit zijn dermate low-level zaken die wellicht in de meest diepe gekrochten van de datasheets wel te vinden zijn maar de kans dat daar een aparte database voor is, is bijzonder klein ben ik bang.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• likewise
Clueless schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:00:
De kans is namelijk HEEL klein dat jij rechtstreeks bij je Root Complex mag aan kloppen
Nee, die kans is 100%, ik sluit de FPGA Endpoint direct aan op de Root Complex poort van de CPU.

Dit is overigens vrij makkelijk: het eerste x16 slot in een moederbord zit bijna altijd direct aan de Root Complex van de CPU. Als je een Intel CPU met IGP hebt is het een no-brainer.

Ook op een (Xeon) server zijn doorgaans (minimaal) 2 sloten direct, dus zonder PCIe switch, op de CPU Root Complex aangesloten.

Ik waardeer het meedenken over PCI Express, maar ik denk daar aardig kennis van te hebben.

Ik vroeg me vooral af of er hier CPU enthousiastelingen zijn die wisten waar ik mijn CPU's makkelijk kan filteren op specificaties zoals MRRS. Zo'n overzicht lijkt echter nergens te bestaan.
Pagina: 1