Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Nielis1988
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 17-07 12:54
Beste,

Door een tip hier op het forum uitgekomen op de Matebook X Pro - wat een machine! Het lijkt mij de perfecte laptop. Prijs/kwaliteit is dit ongetwijfeld één van de beste, zoniet dé beste aankoop van het moment.

Ik had deze laptop dus graag aangekocht maaaarrrr.. Wegens de stop van samenwerking tussen Huawei en Amerikaanse bedrijven zoals Windows, Google, etc. heb ik mijn twijfels of ik er wel goed aan doe om deze nu aan te schaffen. Er is op dit moment weinig bekend ivm updates etc als ik er wat van opzoek.

Wat raden jullie me aan?
- Toch voor de X Pro gaan
- Verder zoeken naar een ander model
- Voorstellen zijn welkom!

Grtz

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• boy4forums
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16-07 11:56
Hoi,

Heb jij al reactie gehad in je prive mail hierover?
Ik ben namelijk geïnteresseerd in de adviezen die jij hebt gekregen. Ik heb namelijk sinds kort een Matebook X pro. Heb mij helemaal niet verdiept in het feit dat Huawei gaat stoppen met samenwerking met Windows en Google. Is mijn laptop dan ineens over een paar jaar niet meer te gebruiken??!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NouNee
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12-06 00:35
Volgens mij is dit alleen voor USA en niet Europa toch?

Acties:
  • +8Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Waarom zou dit ook maar enige invleod hebben op reeds verkochte laptops? Microsoft verstrekt de updates, en checkt daarbij écht niet op wat voor hardware het draait. Microsoft zal alleen geen nieuwe licenties en support verstrekken aan Huawei, maar daar merken eindgebruikers die al een laptop hebben gekocht niks van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielis1988
TommyboyNL schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:46:
Waarom zou dit ook maar enige invleod hebben op reeds verkochte laptops? Microsoft verstrekt de updates, en checkt daarbij écht niet op wat voor hardware het draait. Microsoft zal alleen geen nieuwe licenties en support verstrekken aan Huawei, maar daar merken eindgebruikers die al een laptop hebben gekocht niks van.
Wanneer ik deze laptop dus nu zou kopen, ga ik dan wel nog de windows-updates kunnen doen denk je? Het klinkt misschien raar en hopelijk heb ik ongelijk maar ik vrees hier toch een beetje voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielis1988
boy4forums schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:16:
Hoi,

Heb jij al reactie gehad in je prive mail hierover?
Ik ben namelijk geïnteresseerd in de adviezen die jij hebt gekregen. Ik heb namelijk sinds kort een Matebook X pro. Heb mij helemaal niet verdiept in het feit dat Huawei gaat stoppen met samenwerking met Windows en Google. Is mijn laptop dan ineens over een paar jaar niet meer te gebruiken??!
Beste,

Ik heb privé géén berichten ontvangen dus ik heb nog steeds geen zekerheid en twijfel nog steeds om de matebook pro aan te schaffen. Hoe zijn jou ervaringen? Ben je tevreden van jouw aankoop?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boy4forums
Hallo Nielis,

De laptop bevalt prima. Het scherm is geweldig. De laptop start ook heel erg snel op en de vinger beveiliging werkt super! Echt heel erg handig.
Ik ben nu aan het uitzoeken of ik back light bleeding heb, of black light bleeding.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Nielis1988 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:59:
[...]

Wanneer ik deze laptop dus nu zou kopen, ga ik dan wel nog de windows-updates kunnen doen denk je?
Zoals ik al schreef ga je inderdaad gewoon nog de Windows updates ontvangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielis1988
boy4forums schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:06:
Hallo Nielis,

De laptop bevalt prima. Het scherm is geweldig. De laptop start ook heel erg snel op en de vinger beveiliging werkt super! Echt heel erg handig.
Ik ben nu aan het uitzoeken of ik back light bleeding heb, of black light bleeding.
Mag ik vragen waar je hem hebt aangekocht en tegen welke prijs? Ik vind hem enkel met 8G RAM en qwery terwijl ik eentje met 16G RAM en azerty wil.. De prijs in NL en BE is ook weer verschillend maar een verplaasting naar NL overweeg ik zeker afhankelijk van het prijsverschil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielis1988
TommyboyNL schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:15:
[...]

Zoals ik al schreef ga je inderdaad gewoon nog de Windows updates ontvangen.
Oké fijn om te weten want ik vind nergens een duidelijke communicatie over wat er al dan niet gaat gebeuren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boy4forums
@Nielis1988
Ik heb hem hier gekocht en voor deze prijs:

https://www.coolblue.nl/p...uawei-matebook-x-pro.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielis1988
Mooie deal! Jammer dat deze qwerty is en geen azerty waar ik dus naar op zoek ben ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KJpower
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 14-07 17:27
Ik ben op dit moment mijn Matebook X Pro aan het leegmaken. Ik heb nog tot morgen om te retourneren. Vet jammer, want het is een ontzettend mooi apparaat.

Een vriend van me werkt bij Microsoft en had me 1,5 week geleden al aangeraden om de matebook te retourneren. Krijg nu net een berichtje dat ik het écht moet gaan doen.

Nadere info kon hij niet geven, maar voor mij voldoende om te retourneren.

Voor wat betreft de opmerking over mogelijke invloed op reeds aangekochte laptops. Ik weet niet of jij enige zekerheid wil voor €1.500,00, maar ik wel. Bovendien kan jij helemaal niet met zekerheid zeggen welke kant dit op zal gaan.

En als t inderdaad een storm in een glas water is dan schaf ik em wel opnieuw aan. Dan maar even een maandje verder op de oude laptop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielis1988
KJpower schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:55:
Ik ben op dit moment mijn Matebook X Pro aan het leegmaken. Ik heb nog tot morgen om te retourneren. Vet jammer, want het is een ontzettend mooi apparaat.

Een vriend van me werkt bij Microsoft en had me 1,5 week geleden al aangeraden om de matebook te retourneren. Krijg nu net een berichtje dat ik het écht moet gaan doen.

Voor wat betreft de opmerking over mogelijke invloed op reeds aangekochte laptops. Ik weet niet of jij enige zekerheid wil voor €1.500,00, maar ik wel. Bovendien kan jij helemaal niet met zekerheid zeggen welke kant dit op zal gaan.

En als t inderdaad een storm in een glas water is dan schaf ik em wel opnieuw aan. Dan maar even een maandje verder op de oude laptop
Hier vreesde ik dus ook voor. Het lijkt me echt een top toestel maar voor die prijs wil ik ook de zekerheid dat ik hier enkele jaren mee verder kan - met updates dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KJpower
Als je geen haast hebt, gewoon nog even afwachten. Ik begrijp dat Trump o.a. Huawei als pressiemiddel gebruikt, maar zich daarmee ook zelf mogelijk in de vingers kan gaan snijden als de uitkomst is dat de wereld straks op 2 verschillende technologieën moet gaan draaien.

KJpower wijzigde deze reactie 04-06-2019 16:28 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielis1988
KJpower schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:07:
Als je geen haast hebt, gewoon nog even afwachten. Ik begrijp dat Trump o.a. Huawei als pressiemiddel gebruikt, maar zich daarmee ook zelf mogelijk in de vingers kan gaan snijden als de uitkomst is dat de wereld straks op 2 verschillende technologieën moet gaan draaien.

En mocht je een Matebook hebben, dan gewoon retourneren als t kan.
Beste,

Bedankt voor de tips en info. Ik heb uiterlijk tegen september een goede laptop nodig dus kan wel nog even afwachten. Op dit moment twijfel ik tussen de MateBook, Dell XPS 15 en de Asus ZenBook Pro. Specs: i7 processor, min. 16G ram geheugen. De kwaliteit van de schermen en grafische kaarten liggen dicht bij elkaar vermoed ik (ben niet zo'n grote kenner).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boy4forums
@KJpower Balen zeg!
Heb je voor jezelf al een alternatief in gedachten voor de Matebook x pro die je weg gaat doen?
Ik moet namelijk met spoed dan een andere hebben. Ik zit te denken aan de Apple macbook pro 13 inch uit 2017. Probleem is alleen dat je dan veel minder specs krijgt voor je geld.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online

Heb je je nou alleen maar aangemeld bij tweakers.net om paniek te komen zaaien in dit topic!??

Acties:
  • +12Henk 'm!

• GreNade
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:01

GreNade

Zeg maar Wouter

Bestaande laptops blijven gewoon updates krijgen. Mensen die anders roepen snappen niet helemaal hoe windows update werkt

It's easier to try, than to prove it can't be done

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22:29
GreNade schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:34:
Bestaande laptops blijven gewoon updates krijgen. Mensen die anders roepen snappen niet helemaal hoe windows update werkt
Beetje jammer dit statement. In eerste instantie zullen Windows Updates zeker blijven werken alleen Microsoft en Huawei mogen (na de "grace" periode van 90 dagen) geen handel meer met elkaar drijven tenzij de trade-ban opgeheven word.

Dit zou dus betekenen dat Microsoft en Huawei niet meer onderling kunnen communiceren/ondersteuning aan elkaar kunnen leveren. Dit kan lastig zijn voor updates die nét iets anders reageren met Huawei specifieke software (bijvoorbeeld firmware of Huawei drivers). Daarnaast worden via Windows Updates vaak ook fabrikant specifieke drivers verspreid (bijvoorbeeld touchpad drivers) wat niet meer gaat aangezien die aangeleverd worden door de fabrikant (Huawei) en gecertificeerd worden door Microsoft. Dat mag dus niet meer als de trade-ban geactiveerd word.

Zolang echter niets van Huawei nodig is en Microsoft alleen generieke updates verspreid zal het probleem meevallen. Indien echter specifiek voor Huawei iets aangepast/gecertificeerd moet worden houd het op.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

xh3adshotx schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:47:
[...]

Beetje jammer dit statement. In eerste instantie zullen Windows Updates zeker blijven werken alleen Microsoft en Huawei mogen (na de "grace" periode van 90 dagen) geen handel meer met elkaar drijven tenzij de trade-ban opgeheven word.

Dit zou dus betekenen dat Microsoft en Huawei niet meer onderling kunnen communiceren/ondersteuning aan elkaar kunnen leveren. Dit kan lastig zijn voor updates die nét iets anders reageren met Huawei specifieke software (bijvoorbeeld firmware of Huawei drivers).
Dat is de verantwoordelijkheid van Huawei om de drivers te fixen. Daar hebben ze microsoft niet voor nodig.
[...]
Daarnaast worden via Windows Updates vaak ook fabrikant specifieke drivers verspreid (bijvoorbeeld touchpad drivers) wat niet meer gaat aangezien die aangeleverd worden door de fabrikant (Huawei) en gecertificeerd worden door Microsoft. Dat mag dus niet meer als de trade-ban geactiveerd word.
Touchpad drivers zijn gewoon bij de fabrikant van het touchpad te krijgen. Daarnaast worden deze bij levering gewoon door Huawei geinstalleerd.
[...]
Zolang echter niets van Huawei nodig is en Microsoft alleen generieke updates verspreid zal het probleem meevallen. Indien echter specifiek voor Huawei iets aangepast/gecertificeerd moet worden houd het op.
Dat is hoe het in principe bij alle machines gaat. Microsoft zal Windows niet aanpassen omdat het niet werkt op 1 laptop, dan past de laptop zich maar aan aan hoe microsoft werkt. Daar heeft huawei geen contact met MS voor nodig.

Roepen dat je een machine van 1500 euro om deze reden terug moet sturen is gewoon paniekzaaierij.

GreNade wijzigde deze reactie 04-06-2019 15:53 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xh3adshotx
GreNade schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:51:
[...]

Dat is de verantwoordelijkheid van Huawei om de drivers te fixen. Daar hebben ze microsoft niet voor nodig.
Wordt alleen lastig voor Huawei als ze geen toegang meer hebben tot development tools van Microsoft. ;)
Touchpad drivers zijn gewoon bij de fabrikant van het touchpad te krijgen. Daarnaast worden deze bij levering gewoon door Huawei geinstalleerd.
Tenzij Huawei zijn eigen touchpad of fingerprint hardware gebruikt, dan zijn zij de partij die de firmware/drivers moet aanleveren.
Dat is hoe het in principe bij alle machines gaat. Microsoft zal Windows niet aanpassen omdat het niet werkt op 1 laptop, dan past de laptop zich maar aan aan hoe microsoft werkt. Daar heeft huawei geen contact met MS voor nodig.
Klopt, daarom zeg ik ook dat het in eerste instantie niet heel veel problemen zal opleveren tenzij iets specifiek voor Huawei aangepast of gecertificeerd moet worden (drivers/firmware).
Roepen dat je een machine van 1500 euro om deze reden terug moet sturen is gewoon paniekzaaierij.
Ik zeg verder ook niet dat dat direct nodig is... Alleen jouw statement was wel heel kort door de bocht. Updates zullen 99% zeker blijven komen, alleen de vraag is of alles even goed blijft werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

xh3adshotx schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:57:
[...]

Wordt alleen lastig voor Huawei als ze geen toegang meer hebben tot development tools van Microsoft. ;)

[...]

Tenzij Huawei zijn eigen touchpad of fingerprint hardware gebruikt, dan zijn zij de partij die de firmware/drivers moet aanleveren.

[...]

Klopt, daarom zeg ik ook dat het in eerste instantie niet heel veel problemen zal opleveren tenzij iets specifiek voor Huawei aangepast of gecertificeerd moet worden (drivers/firmware).

[...]

Ik zeg verder ook niet dat dat direct nodig is... Alleen jouw statement was wel heel kort door de bocht.
Die development kit is gewoon algemeen beschikbaar als ik me niet vergis. Voor zover ik weet zijn dingen als touchpads en vingerafdruksensoren doorgaans niet iets dat de laptopfabrikant zelf maakt. Doorgaans Synaptics, Elan, of Alps spul.

Ik weet zeker dan geen enkele gebruiker hier ook maar een greintje last van gaat hebben.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• detheavn
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17-07 11:15
Ik snap het drama niet helemaal. Microsoft mag dan misschien niet aan Huawei leveren, maar is wel vrij om jou als klant updates te leveren. Dit is namelijk gebonden aan het OS en niet de hardware.

Huawei zou bijvoorbeeld ook vrij zijn om een laptop te leveren zonder OS, maar wel met drivers. Dan is het aan jou om er Windows of Linux op te zetten. Op deze manier omzeilen ze dit hele debakel ook en maken ze misschien nog wel meer mensen blij.

BattleTag® :: Detheavn#2198 | FFXIV :: Yuriel Ranazreth @ Lich

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xh3adshotx
GreNade schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:59:
[...]

Die development kit is gewoon algemeen beschikbaar als ik me niet vergis. Voor zover ik weet zijn dingen als touchpads en vingerafdruksensoren doorgaans niet iets dat de laptopfabrikant zelf maakt. Doorgaans Synaptics, Elan, of Alps spul.

Ik weet zeker dan geen enkele gebruiker hier ook maar een greintje last van gaat hebben.
Officieel mag Huawei geen nieuwe Windows licenties en dat soort dingen meer aanschaffen, Windows Drivers op Linux ontwikkelen wordt een beetje lastig. Volgens mij mogen ze bestaande licenties wél blijven gebruiken dus dat zal in hun voordeel werken.

Volgens mij moet je wel een contract met Microsoft hebben om je eigen drivers via Windows Update te verspreiden maar daar zouden ze nog omheen kunnen werken door hun eigen "driver manager" o.i.d. te gebruiken. Sowieso heeft Huawei voor hun telefoons een eigen fingerprint module, zou mij niets verbazen als ze die ook voor hun laptops gebruiken.

Maar goed, ik ben geen expert op dit gebied maar om simpelweg te stellen: "Er zal geen enkel probleem zijn en iedereen die anders beweert snapt het niet" is wel een beetje kortaf. De kans op problemen in de nabije toekomst is klein maar zeker aanwezig.

xh3adshotx wijzigde deze reactie 04-06-2019 16:12 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

xh3adshotx schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:10:
[...]

Officieel mag Huawei geen nieuwe Windows licenties en dat soort dingen meer aanschaffen, Windows Drivers op Linux ontwikkelen wordt een beetje lastig. Volgens mij mogen ze bestaande licenties wél blijven gebruiken dus dat zal in hun voordeel werken.

Volgens mij moet je wel een contract met Microsoft hebben om je eigen drivers via Windows Update te verspreiden maar daar zouden ze nog omheen kunnen werken door hun eigen "driver manager" o.i.d. te gebruiken.

Maar goed, ik ben geen expert op dit gebied maar om simpelweg te stellen: "Er zal geen enkel probleem zijn en iedereen die anders beweert snapt het niet" is wel een beetje kortaf. De kans op problemen in de nabije toekomst is klein maar zeker aanwezig.
Je hoeft je Windows licentie niet bij MS te kopen, een reseller verkoopt ook gewoon Windows. Drivers verspreiden via Windows Update gaat voor de meeste dingen gewoon prima, gezien in een Windows laptop weinig custom hardware zal zitten. Dat kleine beetje dat wel custom is kan in geval van nood via een eigen updater. Daarnaast is het updaten van drivers doorgaans toch een vrij nutteloze bezigheid. Windows is zodanig universeel, hier gaan echt geen problemen mee komen, dat durf ik je te verzekeren

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xh3adshotx
GreNade schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:13:
[...]

Je hoeft je Windows licentie niet bij MS te kopen, een reseller verkoopt ook gewoon Windows. Drivers verspreiden via Windows Update gaat voor de meeste dingen gewoon prima, gezien in een Windows laptop weinig custom hardware zal zitten. Dat kleine beetje dat wel custom is kan in geval van nood via een eigen updater. Daarnaast is het updaten van drivers doorgaans toch een vrij nutteloze bezigheid. Windows is zodanig universeel, hier gaan echt geen problemen mee komen, dat durf ik je te verzekeren
Als de reseller zaken doet met Huawei mag Microsoft voor zover ik weet geen zaken doen met de reseller. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

xh3adshotx schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:16:
[...]

Als de reseller zaken doet met Huawei mag Microsoft voor zover ik weet geen zaken doen met de reseller. ;)
Dat wordt verdomde moeilijk te controleren. Denk in ieder geval maar niet dat het voor Huawei onmogelijk wordt om Windows te gebruiken om even een drivertje te testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xh3adshotx
GreNade schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:17:
[...]

Dat wordt verdomde moeilijk te controleren. Denk in ieder geval maar niet dat het voor Huawei onmogelijk wordt om Windows te gebruiken om even een drivertje te testen.
Klopt, en ik ben het zeker met je eens dat de kans op problemen klein is. Alleen iedereen moet zelf weten of hij/zij die "gok" wil nemen met 1500 euro. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

xh3adshotx schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:18:
[...]

Klopt, en ik ben het zeker met je eens dat de kans op problemen klein is. Alleen iedereen moet zelf weten of hij/zij die "gok" wil nemen met 1500 euro. :)
Die gok is even groot als dat je een laptop van Lenovo of een andere Chinese fabrikant koopt. En dan is het verliezen van die gok ook nog eens amper een echt verlies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xh3adshotx
GreNade schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:20:
[...]

Die gok is even groot als dat je een laptop van Lenovo of een andere Chinese fabrikant koopt. En dan is het verliezen van die gok ook nog eens amper een echt verlies.
Tja, die gok is dan weer kleiner als je voor een Dell/Microsoft of een andere Europese/Amerikaanse fabrikant gaat. Feit blijft dat Huawei op dit moment riskanter is dan enig andere fabrikant, ondanks dat het risico marginaal is.

Als je iets minder technisch onderlegd bent kan het zeker een probleem zijn dat (delen van) Windows Updates wegvallen. Maar goed, ondertussen gaan we aardig off-topic dus ik laat het hierbij. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

xh3adshotx schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:24:
[...]

Tja, die gok is dan weer kleiner als je voor een Dell/Microsoft of een andere Europese/Amerikaanse fabrikant gaat. Feit blijft dat Huawei op dit moment riskanter is dan enig andere fabrikant, ondanks dat het risico marginaal is.

Als je iets minder technisch onderlegd bent kan het zeker een probleem zijn dat Windows Updates wegvallen. Maar goed, ondertussen gaan we aardig off-topic dus ik laat het hierbij. :)
Nee, want het zou betekenen dat een kleine subset van updates niet meer binnenkomt via het gebruikelijke kanaal. Dat is het enige risico. De belangrijke updates komen gewoon binnen. Stop alsjeblieft met die bangmakerij....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xh3adshotx
GreNade schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:25:
[...]

Nee, want het zou betekenen dat een kleine subset van updates niet meer binnenkomt via het gebruikelijke kanaal. Dat is het enige risico. De belangrijke updates komen gewoon binnen. Stop alsjeblieft met die bangmakerij....
Klopt, alleen zoals ik al aangaf zal het jammer zijn als je touchpad of fingerprint niet meer correct functioneert door een wijziging in Windows. Mensen die niet technisch onderlegd zijn zullen niet zo snel op de site van de fabrikant gaan kijken (of de juiste termen Google).

Ik probeer niemand bang te maken maar het is een leugen om te zeggen: "alles komt 100% zeker goed er kan niets fout gaan". Zeker, met elke laptop heb je kans op problemen en zeker met de onvoorspelbaarheid van Trump kan morgen een andere fabrikant een trade-ban krijgen maar feit blijft dat een Huawei laptop op dit moment iets riskanter is. Al is het maar 0,5% risico wat erbij komt. Ik zeg nergens dat je absoluut geen Huawei device moet kopen (laptop of smartphone) of alles uit paniek moet terugsturen maar je moet dit zeker meenemen in je overweging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

xh3adshotx schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:30:
[...]

Klopt, alleen zoals ik al aangaf zal het jammer zijn als je touchpad of fingerprint niet meer correct functioneert door een wijziging in Windows. Mensen die niet technisch onderlegd zijn zullen niet zo snel op de site van de fabrikant gaan kijken (of de juiste termen Google).

Ik probeer niemand bang te maken maar het is een leugen om te zeggen: "alles komt 100% zeker goed er kan niets fout gaan". Zeker, met elke laptop heb je kans op problemen en zeker met de onvoorspelbaarheid van Trump kan morgen een andere fabrikant een trade-ban krijgen maar feit blijft dat een Huawei laptop op dit moment iets riskanter is. Al is het maar 0,5% risico wat erbij komt. Ik zeg nergens dat je absoluut geen Huawei device moet kopen (laptop of smartphone) of alles uit paniek moet terugsturen maar je moet dit zeker meenemen in je overweging.
Dan zijn we het daarover oneens. Laten we het daarbij houden

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KJpower
TommyboyNL schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:31:
[...]

Heb je je nou alleen maar aangemeld bij tweakers.net om paniek te komen zaaien in dit topic!??
Er is hier maar één iemand die paniekerig om zich heen loopt te gillen, ik weet niet hoor... :/

Ik was oprecht op zoek naar mensen die in hetzelfde schuitje zaten. Als ik door alleen mede te delen dat ik besloten heb om mijn Huawei te retourneren paniek zaai dan is dat niet mijn intentie geweest. Dat jij gelijk met verwijten begint te gooien zegt meer iets over jou dan over mijn onbedoelde paniekzaaierij als nieuwkomer

Ik zit ook niet te wachten op vijandige betweters die hier kennelijk met de scepter zwaaien en een bepaald niveau van kennis verwachten van nieuwkomers.

Ik ben gewoon een simpele consument met een gemiddelde kennis van computers.

Verder vind ik de diepgang van de overige reacties zeer interessant en waardeer ik de kijk van de mensen op de zaak, gebaseerd op hun kennis van schijnbaar relevante details, maar je kan toch niet van iedereen verwachten dat ze tot in detail door dezelfde bril kijken? Anders heb ik al 40 jaar lang het concept van een forum verkeerd begrepen.

En als je €1.500 over hebt om een risico te nemen dan kan ik alleen maar zeggen dat ik blij voor je ben omtrent je goede financiële situatie.

Uiteindelijk kan niemand hier iets met zekerheid zeggen wat mijn €1.500 veilig stelt dus zijn alle woorden en meningen, met alle respect, geen ene reet waard. (ondanks dat ik, zoals eerder genoemd, de kijk op de zaak waardeer)

Ik kom net terug van de Coolblue. Komende maanden maar eventjes aankijken en hoop ik inderdaad dat de schade meevalt en menigeen hier gelijk zal krijgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

KJpower schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:43:
[...]

Er is hier maar één iemand die paniekerig om zich heen loopt te gillen, ik weet niet hoor... :/

Ik was oprecht op zoek naar mensen die in hetzelfde schuitje zaten. Als ik door alleen mede te delen dat ik besloten heb om mijn Huawei te retourneren paniek zaai dan is dat niet mijn intentie geweest. Dat jij gelijk met verwijten begint te gooien zegt meer iets over jou dan over mijn onbedoelde paniekzaaierij als nieuwkomer

Ik zit ook niet te wachten op vijandige betweters die hier kennelijk met de scepter zwaaien en een bepaald niveau van kennis verwachten van nieuwkomers.

Ik ben gewoon een simpele consument met een gemiddelde kennis van computers.

Verder vind ik de diepgang van de overige reacties zeer interessant en waardeer ik de kijk van de mensen op de zaak, gebaseerd op hun kennis van schijnbaar relevante details, maar je kan toch niet van iedereen verwachten dat ze tot in detail door dezelfde bril kijken? Anders heb ik al 40 jaar lang het concept van een forum verkeerd begrepen.

En als je €1.500 over hebt om een risico te nemen dan kan ik alleen maar zeggen dat ik blij voor je ben omtrent je goede financiële situatie.

Uiteindelijk kan niemand hier iets met zekerheid zeggen wat mijn €1.500 veilig stelt dus zijn alle woorden en meningen, met alle respect, geen ene reet waard. (ondanks dat ik, zoals eerder genoemd, de kijk op de zaak waardeer)

Ik kom net terug van de Coolblue. Komende maanden maar eventjes aankijken en hoop ik inderdaad dat de schade meevalt en menigeen hier gelijk zal krijgen.
In het aller, aller, allerergste geval, is jouw laptop een ondeugdelijk product geworden, en moet de verkoper een nieuw, deugdelijk product leveren of je geld teruggeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KJpower
GreNade schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:52:
[...]

In het aller, aller, allerergste geval, is jouw laptop een ondeugdelijk product geworden, en moet de verkoper een nieuw, deugdelijk product leveren of je geld teruggeven.
Of je brengt je laptop terug, zet je geld op je spaarrekening en je wacht rustig af......

Ik zoek graag naar eenvoudige oplossingen. Ik heb gewoon een laptop en een iMac tot mn beschikking. Ik zat in een transitie van de oude laptop naar de Matebook en heb nu deze transitie onderbroken. Waarom zou ik in mijn geval dan zo moeilijk doen??

KJpower wijzigde deze reactie 04-06-2019 16:54 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

KJpower schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:54:
[...]

Of je brengt je laptop terug, zet je geld op je spaarrekening en je wacht rustig af......

Ik zoek graag naar eenvoudige oplossingen. Ik heb gewoon een laptop en een iMac tot mn beschikking. Ik zat in een transitie van de oude laptop naar de Matebook. Waarom zou ik in mijn geval dan zo moeilijk doen??
Dat is mijn punt, waarom zou je moeilijk doen als er effectief niets aan de hand is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KJpower
GreNade schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:54:
[...]

Dat is mijn punt, waarom zou je moeilijk doen als er effectief niets aan de hand is?
Dan heb je mijn lange verhaal hierboven niet goed begrepen, denk ik.
Ik kan dat met mijn kennis niet beoordelen en jullie argumenten zijn voor mij onvoldoende om een risico van €1.500 af te dekken. Daarentegen vind ik de informatie nuttig, maar kies ik er nu voor om er niets mee te doen.
Simpel toch?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

KJpower schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:57:
[...]

Dan heb je mijn lange verhaal hierboven niet goed begrepen, denk ik.
Ik kan dat met mijn kennis niet beoordelen en jullie argumenten zijn voor mijn onvoldoende om een risico van €1.500 af te dekken. Daarentegen vind ik de informatie nuttig, maar kies ik er nu voor om er niets mee te doen.
Simpel toch?
Als jij er totaal geen verstand van hebt, wat is dan de toegevoegde waarde van bovenstaande verhaal? Behalve dat er een echoput ontstaat van ongeinformeerde mensen die elkaar napraten?

GreNade wijzigde deze reactie 04-06-2019 17:01 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KJpower
GreNade schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:58:
[...]

Als jij er totaal geen verstand van hebt, wat is dan de toegevoegde waarde van bovenstaande verhaal?
Ik zeg nergens dat ik er totaal geen verstand van heb, die stempel geef jij me bij deze.

Bedankt zover voor je input, maar ik denk dat een verder verloop van deze 1-op-1 discussie voor mij niks zal bijdragen in mijn leven op dit moment. Dus, deksel op de put

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 19:42
Is het serieus waarschijnlijk dat je dan geen updates meer zou krijgen of zo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xh3adshotx
Krulliebol schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:08:
Daar verschillen de meningen over. De kans is zéér groot dat je updates vanuit Microsoft blijft krijgen (alle updates, dus beveiliging en functionele) de vraag is alleen hoe Huawei zijn driver ondersteuning gaat voortzetten. Zelf zie ik het niet zo snel fout gaan maar het is niet 100% zeker dat Huawei dat netjes weet op te lossen. Daarnaast bestaat de kans dat de trade-ban opgeheven wordt voordat de 90 dagen grace periode afgelopen is.

Zelf zou ik niet zo snel m'n Huawei laptop terugsturen als ik er een had. Mocht het de driver ondersteuning via Windows Update fout gaan is de kans vrij groot dat Huawei ze op een andere manier beschikbaar maakt. Maar iedereen moet zelf bepalen of hij/zij dat acceptabel vind en de gok wil nemen. Zoals @KJpower terecht aangeeft wil niet iedereen "risico" lopen met 1.500 euro. Zelf zou ik er niet echt wakker van liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Krulliebol schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:08:
De kans dat je geen Windows updates meer zal krijgen op je Huawei laptop is exact 0%*.

* Ervan uitgaande dat Microsoft niet ophoudt te bestaan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:26

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En in het extreme geval, koop je een eigen Windows licentie, gooi die op de laptop, probleem opgelost.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
En daarbij draait de hardware ook prima op Linux. En mocht je echt niet zonder Microsoft kunnen kan je dat dan nog altijd in een VM draaien onder Linux 8)

Wie terrabyte zegt, is een neptweaker. Of zeg je ook megga- , gigga- en killo-bytes ? PSN: jaap_10

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20:09
Amerikaanse bedrijven mogen geen handel drijven met Huawei. Van zodra jij de laptop gekocht hebt, heeft die laptop helemaal niets meer te maken met de handel tussen Microsoft en Huawei, die laatste heeft er niet veel meer mee te maken. Updates gaan van Microsoft rechtstreeks naar de gebruiker toe. En daar is geen verbod op.

De meeste laptops bestaan uit producten die van verschillende fabrikanten komen. Sommige van die fabrikanten mogen ook geen zaken meer doen met Huawei, maar ook dat belet niet dat driver en firmware updates gewoon nog tot bij jouw als gebruiker kunnen en mogen komen.

En mocht er dan toch iets specifiek zijn dat enkel Huawei kan herstellen is het ook niet zo dat Huawei ineens geen eigen ontwikkeling meer kan doen. Alles wat ze hebben dat hebben ze. En de tools om voor Windows te ontwikkellen zijn gewoon gratis beschikbaar op het internet.

Spijtig van heel deze hetze. Zelf vertrouw ik het nog wel en mocht ik vandaag op zoek gaan naar een nieuwe laptop zou ik hem zeker wel overwegen want het risico op problemen is 0.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mugen4u1987
  • Laatst online: 22:36
In het ergste geval kan je via automatische updates niks meer downloaden, maar je kan nog altijd alle updates handmatig downloaden en dan installeren (offline).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

mugen4u1987 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:49:
In het ergste geval kan je via automatische updates niks meer downloaden, maar je kan nog altijd alle updates handmatig downloaden en dan installeren (offline).
Nee, dat is onrealistisch

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:12
WSUS offline installer zal het vast altijd blijven doen. Al verwacht ik niet dat Microsoft Windows Updates zal stoppen voor welke Windows machine dan ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
NouNee schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 03:27:
Volgens mij is dit alleen voor USA en niet Europa toch?
Nederlandse groothandels geven ook al signalen af.

• Nielis1988
Of de aankoop van een MateBook Pro X op dit moment een goede of slechte keuze is, laat ik voorlopig in het midden. Echter kennen jullie een goed alternatief met ongeveer dezelfde specificaties of beter?

• Krulliebol
SinergyX schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:48:
En in het extreme geval, koop je een eigen Windows licentie, gooi die op de laptop, probleem opgelost.
Maar dan krijg je dus geen driverupdates meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

Krulliebol schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:34:
[...]

Alleen zeer specifieke Huawei drivers niet meer. En dan nog, 't is niet alsof het echt nodig is om wekelijks al je drivers te updaten. Sterker nog, dat is in de praktijk eigenlijk nooit nodig (Wellicht met uitzondering van bijvoorbeeld gamingvideokaarten)

• Krulliebol
Security-updates zou ik toch wel graag zo snel mogelijk binnen hebben.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Krulliebol schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:34:
[...]

Zoals al jaren met Creative en hun 'non 10 half werkende' X-fi series? Wat houd je dan precies tegen om deze dan rechtstreeks van Huawei te downloaden, zoals je ook jaren met Creative moest doen?

Security updates is 99% van Windows zelf, exploits komen vrijwel nooit voor uit hardware-specifieke drivers die niet uniform uit MS komen.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 01:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF want dit heeft weinig te maken met aankoopadvies.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 16-07 16:27

Zonder nadere info noemen we dit gewoon stemmingmakerij.

Ik zie niet in waarom iedereen opeens zijn aankoop zal moeten retourneren. Als ik zoekende zou zijn naar een laptop, zou ik het risico gewoon nemen.
Je zult gewoon je updates blijven krijgen van MS. Anders kun je gewoon een Windows licentie kopen en installeren en dan krijg je ze alsnog (hier zit geen voorwaarde aan op wat voor PC je wel of niet mag installeren).
Huawei of welke hardware leverancier dan ook zal gewoon drivers kunnen blijven updaten.
Voor een telefoon werkt het wat anders maar dat is voor een ander topic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien ook de moeite waard om te kijken wat er dan voor hardware inzit, die specifiek door Huawei geleverd is (bijv touchpad). Als die er niet eens inzit, dan is het argument dat @xh3adshotx maakt niet eens valide, dat je problemen hebt met driverupdates.

Windows is het niet hetzelfde als Android (waar zoveel om te doen is). Windows hoef je niet als ROM te updaten. Dus al die bangmakerij is nergens voor nodig.

Mijn BGG-list

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
br00ky schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:06:
Schopje naar SF want dit heeft weinig te maken met aankoopadvies.
Ook hier heeft het vrij weinig te zoeken. Dit past beter in CSL.

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 01:12

br00ky

Moderator Harde Waren
@Yorinn, mwa, het is geen hardware dingetje natuurlijk. Schopje naar WOS >:) ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 16-07 00:19
Na een lang verhaal lezen kan ik me niet voorstellen dat Microsoft de gebruikers van de apparatuur in de weg zal gaan zitten.

Indien Windows Update niet zou werken op een windows OS met een chip van (niet Huawei trouwens die maken geen chips) zou MS zichzelf alleen maar in de voet schieten omdat de klant koning is en de eindgebruiker moet je niet pesten. Zo krijgt men een hekel aan Windows en MS. Trump gaat MS niet verbieden om consumenten te gaan pesten door MS te dwingen Huawei te saboteren, volgens mij kan dat trouwens niet eens.

De chipfabrikant kan updates leveren? Hoeft niet van Huawei af te komen. Ik zie niet waarom dat van de VS niet zou mogen. Moet iedere consument dan zijn Huawei apparatuur in de vuilnis gooien? Updates kun je zo op internet zetten trouwens. Ga maar zeggen dat een consument dat niet mag downloaden.

Overigens heeft Huawei geen volledige chips- auteursrechten.op de topografie van de chip. Huawei ontwerpt deels zelf en deels door ARM lees ik, het is een mengsel van rechten in het minst slechte geval.

De topografie van de chip is van diverse partijen inmiddels. Het is dus niet zo dat Huawei een licentie heeft. Ze zullen het contract met bijv ARM wel zo noemen omdat ze het niet zelf kunnen namaken, maar strikt genomen kan iedereen chips ontwikkelen en maken zonder zich grote zorgen te maken.

Exact de topografie namaken lijkt me lastige klus en tevens inbreuk. Chipsrechten zijn niet veel gepubliceerd en de rechten op de topografie zijn tevens daarom onduidelijk. Ga dat maar eens aan de rechter voorleggen. Stelen van know how of trade secrets mag uiteraard niet.

Toch zou ik geen Huawei kopen als ik jou was. De onzekerheid zou mij irriteren. Overigens ook zou ik het lullig vinden dat straks de winkel bijvoorbeeld besluit geen onderhoud op Huawei te verrichten omdat ze denken dat het niet mag. Het is gewoon niet handig nu. Huawei is afhankelijk van diverse handelspartners.

Ook in deze thread gaan de meningen alle kanten op en zo zie je maar dat Huawei mogelijk ellende kan worden. Indien je al een mooie Huawei hebt zou ik me geen grote zorgen maken. De software is van Windows, de chip is ook niet van Huawei geheel van Huawei en er zijn geen rechten op vast te leggen inmiddels meer. Volgens mij heb je Huawei niet nodig indien het echt nodig is.

Er zijn diverse andere opties...

Ik hoop hiermee toch een ontopic advies te geven.

LucyLG wijzigde deze reactie 09-06-2019 01:09 (48%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 23:14

DataGhost

iPL dev

LucyLG schreef op zondag 9 juni 2019 @ 00:27:
Toch zou ik geen Huawei kopen als ik jou was. De onzekerheid zou mij irriteren. Overigens ook zou ik het lullig vinden dat straks de winkel bijvoorbeeld besluit geen onderhoud op Huawei te verrichten omdat ze denken dat het niet mag. Het is gewoon niet handig nu. Huawei is afhankelijk van diverse handelspartners.
Wat is dit nou weer dan? We zitten in Nederland en in de EU. Dat betekent dat "de winkel" helemaal niet kan besluiten geen onderhoud op Huawei te verrichten want ze zitten daar minimaal twee jaar aan vast op het moment dat ze verkopen. Ze kunnen wel besluiten het niet te verkopen en dan is dat probleem er sowieso niet. Het handel drijven met Huawei gebeurt alleen (zeer indirect) bij het inkopen. Nog even helemaal daargelaten dat NL winkels toch wel zo diep in de keten zitten dat die niet (direct) getroffen zullen worden door een Amerikaans handelsverbod. Verder is iets onderhouden iets compleet anders dan handel drijven met een bedrijf, dus daar sla je de plank al mis. Dat is namelijk analoog aan de Windows Updates van Microsoft.

DataGhost wijzigde deze reactie 09-06-2019 10:51 (4%)

Workstation specs Server specs Laptop specs Linux op 5.5G 80GB iPod

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 16-07 00:19
DataGhost schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:49:
[...]

Wat is dit nou weer dan? We zitten in Nederland en in de EU. Dat betekent dat "de winkel" helemaal niet kan besluiten geen onderhoud op Huawei te verrichten want ze zitten daar minimaal twee jaar aan vast op het moment dat ze verkopen. Ze kunnen wel besluiten het niet te verkopen en dan is dat probleem er sowieso niet. Het handel drijven met Huawei gebeurt alleen (zeer indirect) bij het inkopen. Nog even helemaal daargelaten dat NL winkels toch wel zo diep in de keten zitten dat die niet (direct) getroffen zullen worden door een Amerikaans handelsverbod. Verder is iets onderhouden iets compleet anders dan handel drijven met een bedrijf, dus daar sla je de plank al mis. Dat is namelijk analoog aan de Windows Updates van Microsoft.
Mijn opmerking is niet geheel vreemd. Google waarschuwde voor updates en hacks etc. Garantie wordt lastiger voor de winkels omdat Google updates wellicht niet werken. Er bestaat altijd iets dat overmacht heet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Google, maar we praten hier nog steeds over Microsoft, Android is al 1 groot baggerput als het gaat om wel/niet updates op een toestel, nu of in de toekomst, buiten Windows RT ken ik nog geen enkele versie die 'specifieke' hardware uitsluiten van updates.

Dat Google zo'n beetje elk oud toestel of oude versie laat vallen als een baksteen (indirect vanuit providers of fabrikanten), als jij Windows 10 op een PC van 10 jaar oud installeert, krijgt hij braaf elke update die en PC van vorige week ook krijgt.

In android-gebied misschien niet vreemd, Windows-gebied wel zeker.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17:22
Krulliebol schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:40:
Security-updates zou ik toch wel graag zo snel mogelijk binnen hebben.
Dan haal je ze van de website van Huawei zelf. Hebben ze overigens vast wel een tooltje voor.

Maar goed, is dus verder toch geen 'issue', zie hierboven.

• Kiswum
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17-07 11:58

Kiswum

Gadget reviewer

(jarig!)
Goed nieuws!

De ban lijkt voorbij (submit is reeds verstuurd).

https://www.bbc.com/news/world-48810070
And at a subsequent press conference, the US president declared that US technology companies could again sell to China's Huawei - effectively reversing a ban imposed last month by the US commerce department.

The ban prevented US tech firms from selling to Huawei, crippling the Chinese firm's ability to get critical American technology to help it make its products
.

Dit bericht mag weg, ik heb het in het juiste topic gezet:

Kiswum in "Google bant Huawei van Android, wat zijn de gevolgen?"

Kiswum wijzigde deze reactie 29-06-2019 12:51 (77%)

Sluit je aan bij de grootste NL Xiaomi Facebook groep.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xmaxx
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16-07 20:49
- verkeerde topic -

xmaxx wijzigde deze reactie 02-07-2019 00:29 (77%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True