Rotel RSX-1550 gaat niet aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb een aantal dagen geleden tweedehands een Rotel RSX-1550 overgenomen.

Deze heb ik zaterdag thuis aan het stroom gelegd en toen brandde het blauwe standby ledje. Echter ging het scherm niet aan en reageerde de versterker ook niet op de standby-knop. Ook reageerde het niet op de andere knoppen. Aangezien ik de afstandsbediening nog niet heb kon ik die niet uitproberen. Ik weet niet of ik een relais heb gehoord. Dus weer alles ontkoppeld en weggelegd.
Ik verwachte dus uiteraard wel dat 1. het scherm aan zou gaan en 2. de versterker op deze toetsen zou reageren. Kaduuk dus in mijn opinie.

Dinsdag heb ik nogmaals geprobeerd de versterker aan te zetten. Ditmaal geen brandend ledje en niet eens een geluid van een schakelend relais. Daarop heb ik de kap van het apparaat geschroefd en vond ik een schroevendraaier in de kast! Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eiE7p42.jpg

Zaterdag al had ik de verkoper geïnformeerd over het euvel via de email. Antwoord teruggekregen dat het wel zou moeten werken en hij hem nog had getest voor de verkoop. Ik had wel argwaan. Ik heb nog niet gebeld over deze laatste ontwikkeling, maar ik bel hem vanavond wel om te zien hoe we dit kunnen afhandelen. De versterker zou in volledig werkende toestand zijn namelijk volgens de verkoper ten tijde van verkopen. Uiteraard zal ik hem verzoeken de transactie te storneren.

Mijn vraag echter: enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Zou de schroevendraaier er zijn geweest als ondersteuning van de standby-knop? Vreemd dat het lampje zaterdag wel aangaat en daarna niet meer. Er was geen rook, geen geur, geen knal, niets. Ideeën?

[ Voor 3% gewijzigd door Póg mo Thóin op 29-05-2019 11:01 ]

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
Heb je hem niet getest toen je hem ging ophalen?

Als ik de verkoper was zou je het nu kunnen vergeten aangezien je de versterker hebt opengemaakt.

[ Voor 51% gewijzigd door Malt007 op 29-05-2019 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Malt007 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:04:
Heb je hem niet getest toen je hem ging ophalen?
Nope, niet getest, niet ideaal. In goed vertrouwen opgehaald 's middags terwijl hij op z'n werk zat en zijn vrouw het heeft overhandigd.
Als ik de verkoper was zou je het nu kunnen vergeten aangezien je de versterker hebt opengemaakt.
Een versterker openmaken is gelijk aan een pc-kast openmaken. Dat is een non-issue. Een meer kwalijke zaak is het feit dat het apparaat niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 08:09
Heel erg offtopic maar wat heb je er voor betaald ? Als je een schijntje hebt betaald...dan krijg je ook een schijntje. Anyway, je moet hopen dat de verkoper het netjes wil oplossen anders heb je pech vrees ik....

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:36
Póg mo Thóin schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:11:

Een versterker openmaken is gelijk aan een pc-kast openmaken. Dat is een non-issue. Een meer kwalijke zaak is het feit dat het apparaat niet werkt.
Dat vind jij maar vindt de verkoper dat ook? Als ik wat verkoop en de koper heeft ermee lopen prutsen dan heb ik zoiets van succes ermee. Er is door de verkoper gewoon niet te controleren wat ermee is gebeurt. Misschien heb je ook wel meteen alle printplaten eruit gehaald. Of even aan wat kabeltjes lopen trekken om maar wat te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Jelle Brolnir schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:15:
Heel erg offtopic maar wat heb je er voor betaald ? Als je een schijntje hebt betaald...dan krijg je ook een schijntje.
Het was op een biedingswebsite, dus niet een vaste prijs van de verkoper. Ik heb flink moeten concurreren met andere bieders. Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Maar dat ook eigenlijk terzijde, als dit letterlijk staat in de omschrijving:
Advertentie van verkoper
Een weinig gebruikte HiFi-receiver RSX-1550 van Rotel. De receiver werkt perfect en klinkt echt fantastisch.
Jelle Brolnir schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:15:
Anyway, je moet hopen dat de verkoper het netjes wil oplossen anders heb je pech vrees ik....
En ja, de verkoper moet niet er op uit zijn om iemand op te lichten.
.Maarten schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:19:
[...]

Dat vind jij maar vindt de verkoper dat ook? Als ik wat verkoop en de koper heeft ermee lopen prutsen dan heb ik zoiets van succes ermee. Er is door de verkoper gewoon niet te controleren wat ermee is gebeurt. Misschien heb je ook wel meteen alle printplaten eruit gehaald. Of even aan wat kabeltjes lopen trekken om maar wat te noemen.
Even één ding duidelijk maken: als ik een pc koop van iemand en hij gaat niet aan, dan haal ik ook de behuizing eraf om te kijken of het goed zit. Het is letterlijk precies hetzelfde als de kap van een pc-kast halen. Dus dat vind niet alleen ik, dat vinden met mij velen anderen.
Maar natuurlijk, als iemand ermee gaat prutsten dan is ze dat kwalijk te nemen. Dit is dus ook een kwestie van vertrouwen. Ik vertrouw erop dat de verkoper mij een werkende versterker verkoopt. En dat gaat twee kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
Kan jij wel vinden maar om dit soort gezeik te voorkomen laat ik mijn spullen altijd werkend zien voor ik de boel afkoppel en verkoop. Blij dat ik dat in het verleden heb gedaan want bij thuiskomst had de koper van een televisie een grote streep door het beeld en probeerde dat om mij te verhalen. Heb hem duidelijk verteld dat we het samen uitgebreid bekeken hebben en dat er niks aan de hand was op het moment dat we hem afkoppelden. Uiteindeliijk heeft hij met de bon een nieuwe televisie gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Malt007 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:33:
Kan jij wel vinden maar om dit soort gezeik te voorkomen laat ik mijn spullen altijd werkend zien voor ik de boel afkoppel en verkoop. Blij dat ik dat in het verleden heb gedaan want bij thuiskomst had de koper van een televisie een grote streep door het beeld en probeerde dat om mij te verhalen. Heb hem duidelijk verteld dat we het samen uitgebreid bekeken hebben en dat er niks aan de hand was op het moment dat we hem afkoppelden. Uiteindeliijk heeft hij met de bon een nieuwe televisie gekregen :)
Je hebt 100% gelijk. Niet heel slim aangepakt van mij uiteraard en het zet mij een zwakkere positie. En als ik iets verkoop doe ik dat ook altijd. Maar nu bij de koop ben ik misschien ietwat naïef geweest. Ik kan alleen maar hopen dat het goed afgehandeld wordt.

Anyway, afgezien van dat alles: waar zou het defect aan kunnen liggen? Ik vind het mysterieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 08:45
Póg mo Thóin schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:59:
enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Zou de schroevendraaier er zijn geweest als ondersteuning van de standby-knop? Vreemd dat het lampje zaterdag wel aangaat en daarna niet meer. Er was geen rook, geen geur, geen knal, niets. Ideeën?
Kan je eens kijken bij de voedings/power supply gedeelte van de Rotel?
Eventueel foto's erbij?

Als hij niet aangaat is het een power issue, sluiting.

EDIT: Kijk even naar een van de 4 glas zekeringen. Kijk of deze zijn doorgebrand.

[ Voor 9% gewijzigd door Haruhi op 29-05-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Haruhi schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:45:
[...]

Kan je eens kijken bij de voedings/power supply gedeelte van de Rotel?
Eventueel foto's erbij?

Als hij niet aangaat is het een power issue.
Daar denk ik ook aan.
Zo op het eerste gezicht zag ik niets vreemds. Voor zover ik kon zien geen kapotte capacitors, doorgebrande zekeringen, etc. Maar alles zit wel goed verstopt, het is een aardig vol kastje.
Hier een aantal foto die ik gisteren gemaakt heb. Volgens mij valt er niets te zien.

Veel van de capacitors staan een beetje krom, maar andere foto's op het internet zien er hetzelfde uit.

EDIT: ik heb naar de verzekeringen gekeken gisteren, maar ik kon er maar 1 goed zien, en die zag er goed uit. De rest zit verstopt. Maar ik zal nog een keer kijken of ik het toch nog kan zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Póg mo Thóin op 29-05-2019 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 08:45
De volgende stap zou zijn, kijk waar het warm wordt.
Daar zit de mogelijke sluiting, als de glaszekeringen niet doorslaan en er is geen schade aan de interne componenten.

Kijk wel uit, indien je geen hobbyist bent zou ik het overlaten aan een technicus.

[ Voor 20% gewijzigd door Haruhi op 29-05-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Thanks voor het advies. Zover ik weet gebeurt er niets en wordt het dus ook niet warm. Ik zal hem een paar minuten aanlaten staan en dan nog eens checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:16
Alvorens allerlei diagnoses proberen te stellen, zou ik adviseren om de koop ongedaan te maken.
Kun je nergens op terugvallen via de veilingsite?

Die schroevendraaier......het is best mogelijk dat die ergens kortsluiting heeft veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Kleine update.

De verkoper heeft de versterker gerepareerd en sinds een paar weken heb ik hem in gebruik. De verkoper was heel relaxed en is twee keer op en neer gereden om het op te halen/af te zetten.

Het enige wat om een of andere reden niet goed werkt 5.1 via de Netflix app op de TV, deze doet alleen 3.1. Raar. Via de Plex app op de TV werkt 5.1 gewoon perfect namelijk. Geluid gaat over optisch van de TV. Geluid via HDMI van een Macbook werkt ook perfect.

Ik zal eens Netflix op de Chromecast (via optisch TV of direct HDMI)proberen en kijken of dat 5.1 is...

All in all ben ik wel tevreden en vooral ook door de afhandeling van de verkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Póg mo Thóin op 09-12-2019 11:23 ]

Pagina: 1