Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 13:27
Mijn vraag
Bij een verbruik van 1100kWh en 800m3 is het dan rendabel om zonnepanelen te plaatsen wat mij €20 per maand kost. Mijn grootste zorg en kosten is het gasverbruik om mijn woning op te warmen.
Vind mijn energieverbruik zeer laag en op jaarbasis kost het mij bijna niets.

Maar stel dat ik zonnepanelen ga installeren heeft dit ook impact op mijn gasverbruik?

Mijn doel is dus om gasverbruik te verminderen maar heb thuis radiatoren. Hoe kan ik dus via zonnepanelen mijn gasverbruik reduceren.

Beste antwoord (via socrates013 op 29-05-2019 15:54)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:56

Theo

moederbord

Met 800 m3 gas per jaar heb je qua verwarming al voldoende aan een 5 kW L/W warmtepomp omdat je woning al redelijk goed geïsoleerd is; je gasverbruik is al erg laag. Deze kost ongeveer 3.000 euro inc leidingwerk en wat aansluitmateriaal, maar je krijgt er wel zo'n 1.900 euro subsidie op. Vereiste is wel dat je vloerverwarming hebt, of zogenaamde JAGA radiatoren; of dat je huidige HT radiatoren zeer overgedimensioneerd zijn. Plus je hebt een plek buiten nodig waar je een apparaat van 100 kg kwijt kan.

Voor warm water heb je een warmtepompboiler nodig. Deze kun je (wederom) in het buitenland krijgen (Atlantic Explorer bij Esanico.be) voor zo'n 2.000 euro inc de materialen om deze te plaatsen. Subsidie hierop is 1.250 euro. Vereiste is wel dat je een ruimte in huis moet hebben om 'm kwijt te kunnen.

Om gasloos te koken ga je een inductieforuis nodig hebben. Kost je ongeveer 500 euro.

Dan ben je gasloos voor ongeveer 2.500 euro. (zo weinig? Inderdaad!) Vereiste is wel dat je de apparaten zelf plaatst. Op zich is dat geen hogere wiskunde als e handig bent. Als je zelf een radiator kunt plaatsen en zelf een groep in de meterkast kan toevoegen en je kunt zelf een wasmachine verplaatsen dan kun je bovenstaand ook zelf uitvoeren.

Je stroomverbruik zal door bovenstaand stijgen met zo'n 2.000 kWh per jaar waardoor je per jaar 3.100 kWh aan stroom gaat verbruiken. Een PV systeem wat 3.100 kWh opwekt (3.500 Wp) zal je inc installatie zo'n 3.500 euro kosten; mits je zelf overal achteraan gaat en je zelf de meterkast kunt voorbereiden.

Dan zit je dus op 6.000 euro om gasloos te gaan en energieneutraal te zijn. Je maandlasten voor energie zijn dan ongeveer -100 euro per jaar (je betaald dus nul euro per maand én krijgt 100 euro per jaar toe) Je huidige energiekosten zullen zo'n 60 euro per maand zin (700 euro per jaar) waardoor je per jaar 800 euro kunt besparen. Je totale investering is dan met 8 jaar terugverdiend. (plus je huis is vanwege het A+++ label ook in waarde gestegen)

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zonnepanelen gaan geen directe invloed hebben op je gasverbruik.
Als je dat wilt doen, dan zul je over moeten stappen op electrisch verwarmen. Bijvoorbeeld door middel van een warmtepomp, elektrische (vloer)verwarming of infraroodpanelen. Dus die kosten zul je ook allemaal mee moeten nemen in je berekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:32
Een warmtepomp nemen of een elektrische CV-ketel.

Zonnepanelen leveren elektriciteit, je gasverbruik gaat omlaag wanneer je minder gas gaat verbruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Wat heb je zelf al gevonden?
Wat kosten zonnepanelen? 4 of 5 stuks met omvormer en installatie?
Rendabel is het altijd, maar 20 x 12 = 240 euro wat je per jaar bespaard.
Dus als iets 2000 euro kost en dat deel je door 240 heb je het met 8-9 jaar eruit?

Zoiets?

Over je gasverbruik, Wat heb je daar al over gevonden?
Warmtepomp en dus evt vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
Dus als ik van het gas af wil:
Warmtepomp, om je woning te verwarmen. Kost veel energie (kWh). Om dit te dekken kan je beter zonnepanelen installeren.

Maar er komen natuurlijk meer kosten bij bij het aanschaffen van een warmtepomp, zoals luchtcirculatie enz toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:45
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:42 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:40
Stappenplan van het gas af:
1.Isoleren
2.Isoleren
3.Isoleren
4.Warmtepomp + PV + evt zonneboiler
5 Inductiekoken.

Stap 1 tot en met 3 zijn het belangrijkste in het proces. Dus richt je eerst daarop.

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 29-05-2019 11:10 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:14
socrates013 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:00:
Dus als ik van het gas af wil:
Warmtepomp, om je woning te verwarmen. Kost veel energie (kWh). Om dit te dekken kan je beter zonnepanelen installeren.

Maar er komen natuurlijk meer kosten bij bij het aanschaffen van een warmtepomp, zoals luchtcirculatie enz toch?
Aanschaf warmtepomp inderdaad + installatie kosten
Aanschaf lage temperatuur radiatoren.
En zo komt er nog wel meer bij.

Ik zou eerder overwegen (mits plaats daarvoor) om zonnecollectoren aan te schaffen incl. een buffervat.
Daar kan je ook je verwarming op aan laten sluiten (extra spiraal ofzo, weet niet exact hoe dat zit) maar daar zie ik eerder heil in dan een warmtepomp + zonnepanelen.

zonnepanelen (en windmolens etc.) zijn flink overrated en kosten de mensheid uiteindelijk meer dan dat ze opleveren

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
Iedereen bedankt voor de reacties. Het is me duidelijk.

Het is toch eigenlijk wel gek dat ze duurzaamheid promoten zoals van het gas af enz maar onze woningen zijn er nog lang niet klaar voor!!! De huizen waar ik in woon en de hele wijk dus, die hebben slechte isolatie. dus voordat ik op zonnepanelen of warmtepomp over ga moeten de woningen heel goed geïsoleerd worden.

Dat is fase 1. De rest zoals @Tens al zegt is fase 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
socrates013 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:56:
Het is toch eigenlijk wel gek dat ze duurzaamheid promoten zoals van het gas af enz maar onze woningen zijn er nog lang niet klaar voor!!! De huizen waar ik in woon en de hele wijk dus, die hebben slechte isolatie. dus voordat ik op zonnepanelen of warmtepomp over ga moeten de woningen heel goed geïsoleerd worden.
Van het gas af is momenteel een hype.
Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is.
Je kunt hier alleen economisch aan mee werken als je een recent huis hebt, of een bak spaargeld.
Alle termijnen die men nu roept is nog vele kabinetsperioden verder, geen paniek ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zonnepanelen zijn natuurlijk niet helemaal afhankelijk van je isolatie. Stroom gebruik je sowieso, ook al heb je je huis perfect geïsoleerd. Je zult 't ook moeten verlichten, je hebt tig electrische apparaten en dergelijke. En ook koken op inductie kan prima zonder isolatie natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:34

Met 800m3 Gas per jaar is je huis niet zo slecht geisoleerd hoor, maar er is altijd ruimte voor verbetering.
Ik denk dat de goedoopste manier met het meeste impact kan zijn om de spouw te laten opspuiten met isolatiemateriaal. Dakisolatie is een beetje vanzelfsprekend.

Dan kan je overwegen om te verwarmen met een Lucht/lucht warmtepomp als je die dingen in je huis kwijt geraakt. Een boring en dan je CV vervangen door een water/water warmtepomp kan ook, maar is zo duur dat je het vrijwel nooit terugverdient.

Om die 1100 kWh af te dekken met panelen, dat is vrij simpel en vrij goedkoop, maar dan ook zit je met een terugbetalingstermijn van ca 8-10 jaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
Tommie12 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:51:
[...]

Met 800m3 Gas per jaar is je huis niet zo slecht geisoleerd hoor, maar er is altijd ruimte voor verbetering.
Ik denk dat de goedoopste manier met het meeste impact kan zijn om de spouw te laten opspuiten met isolatiemateriaal. Dakisolatie is een beetje vanzelfsprekend.
Dat ligt er heel erg aan hoe groot het huis is. En hoe hoog de thermostaat staat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
Annuk schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:10:
[...]

Aanschaf lage temperatuur radiatoren.
Niet persé, net zo min als vloerverwarming. Hier werkt het op HTV prima.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • Beste antwoord
  • +13 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Met 800 m3 gas per jaar heb je qua verwarming al voldoende aan een 5 kW L/W warmtepomp omdat je woning al redelijk goed geïsoleerd is; je gasverbruik is al erg laag. Deze kost ongeveer 3.000 euro inc leidingwerk en wat aansluitmateriaal, maar je krijgt er wel zo'n 1.900 euro subsidie op. Vereiste is wel dat je vloerverwarming hebt, of zogenaamde JAGA radiatoren; of dat je huidige HT radiatoren zeer overgedimensioneerd zijn. Plus je hebt een plek buiten nodig waar je een apparaat van 100 kg kwijt kan.

Voor warm water heb je een warmtepompboiler nodig. Deze kun je (wederom) in het buitenland krijgen (Atlantic Explorer bij Esanico.be) voor zo'n 2.000 euro inc de materialen om deze te plaatsen. Subsidie hierop is 1.250 euro. Vereiste is wel dat je een ruimte in huis moet hebben om 'm kwijt te kunnen.

Om gasloos te koken ga je een inductieforuis nodig hebben. Kost je ongeveer 500 euro.

Dan ben je gasloos voor ongeveer 2.500 euro. (zo weinig? Inderdaad!) Vereiste is wel dat je de apparaten zelf plaatst. Op zich is dat geen hogere wiskunde als e handig bent. Als je zelf een radiator kunt plaatsen en zelf een groep in de meterkast kan toevoegen en je kunt zelf een wasmachine verplaatsen dan kun je bovenstaand ook zelf uitvoeren.

Je stroomverbruik zal door bovenstaand stijgen met zo'n 2.000 kWh per jaar waardoor je per jaar 3.100 kWh aan stroom gaat verbruiken. Een PV systeem wat 3.100 kWh opwekt (3.500 Wp) zal je inc installatie zo'n 3.500 euro kosten; mits je zelf overal achteraan gaat en je zelf de meterkast kunt voorbereiden.

Dan zit je dus op 6.000 euro om gasloos te gaan en energieneutraal te zijn. Je maandlasten voor energie zijn dan ongeveer -100 euro per jaar (je betaald dus nul euro per maand én krijgt 100 euro per jaar toe) Je huidige energiekosten zullen zo'n 60 euro per maand zin (700 euro per jaar) waardoor je per jaar 800 euro kunt besparen. Je totale investering is dan met 8 jaar terugverdiend. (plus je huis is vanwege het A+++ label ook in waarde gestegen)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 19:37

Part

Helemaal niets.....

socrates013 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:51:
Mijn vraag
Bij een verbruik van 1100kWh en 800m3 is het dan rendabel om zonnepanelen te plaatsen wat mij €20 per maand kost.
...
Volgens mij is daar maar 1 antwoord op: NEE

Even er van uitgaande dat die panelen je volledige jaarverbruik dekken:
Electra kosten zijn nu 1100kWh x €0,20 = €220 per jaar

Panelen kosten je €20 per maand = €240 per jaar

Pas als je meer investeringen wil doen is het rendabel.
Dat kun je doen door zelf panelen te kopen, betere isolatie, warmte pomp etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:03
socrates013 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:51:
zonnepanelen te plaatsen wat mij €20 per maand kost.
Wat bedoel je met dat het €20 per maand kost? Wil je panelen huren, of gaat het om een gehuurd huis waar je een huurverhoging krijgt als ze geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als dit een geval is van een woningbouwvereniging die panelen wilt plaatsen in ruil voor huurverhoging is er geen "tvt"; ofwel je bespaard meteen netto, ofwel nooit. Het is niet dat je nu een gat in je spaarrekening slaat en dat over 7 jaar weer ingevuld hebt met besparingen.

Dus voor een huurverhoging van 20 euro is de vraag hoeveel panelen van hoeveel Wp op welk dak je krijgt. Door je eigen geringe verbruik is meer terugleveren niet heel aantrekkelijk, dus die panelen moeten wel fors meer opleveren dan je eigen verbruik. Het is al uitgerekend hierboven; 1100 kWh x 20 cent = €220 / jaar. Financieel gezien niet handig om dat om te zetten naar €20 per maand. Krijg je echter een 3 kWp installatie op zuid; tja; doen. Van mijn part ga je dan ook douchen op een doorstroomverwarmer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:05
Theo schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:40:

Dan zit je dus op 6.000 euro per jaar om gasloos te gaan en energieneutraal te zijn. Je maandlasten voor energie zijn dan ongeveer -100 euro per jaar (je betaald dus nul euro per maand én krijgt 100 euro per jaar toe) Je huidige energiekosten zullen zo'n 60 euro per maand zin (700 euro per jaar) waardoor je per jaar 800 euro kunt besparen. Je totale investering is dan met 8 jaar terugverdiend. (plus je huis is vanwege het A+++ label ook in waarde gestegen)
Interessante beredenering. Wat is de levensduur van bovenstaande? Wat is jouw ervaring met jaarlijkse onderhoudskosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

headhunter1985 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:12:
[...]

Interessante beredenering. Wat is de levensduur van bovenstaande? Wat is jouw ervaring met jaarlijkse onderhoudskosten?
Zonnepanelen gaan in theorie 20+ jaren mee. Mijn ervaring is 7 jaar and counting (4 jaar geleden heb ik tweedehands panelen van 3 jaar oud op het dak gelegd en ze doen het nog perfect).
De omvormer daar is algemeen van bekend dat deze 10 jaren meegaat.
De onderconstructie en elektrische installatie voor de zonnepanelen die gaan 50+ jaren mee.
ONderhoud heb je niet; al kun je de panelen schoonmaken voor een ietsje hoger rendement. Maar dat hoeft niet.

Een Panasonic 5 kW L/W warmtepomp draait bij mij nu 3 jaar en heeft zo'n 10.000 kWh verbruikt (hij draait in de winter veel op vollast om 2.000 m3 gas te vervangen). Het enige onderhoud dat ik heb is de unit met een doekje schoonmaken. Maar dat is enkel omdat deze bij mij naast de achterdeur staat, en ik een schone unit mooier vind staan dan één die er vies uitziet.:P Dit is dus absoluut niet noodzakelijk. Er ijn er zat die de unit op het dak hebben staan en er (letterlijk) niet naar omkijken. Verder heb ik geen onderhoud, en de verwachting is ook niet dat er onderhoud nodig is aan de unit.
Qua levensduur ga ik uit dat de unit minimaal 10 jaren meegaat; wellicht 15+ jaren. Net als een CV ketel zijn ze gemaakt om lang mee te gaan.

Een warmtepompboiler heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Maar gebaseerd op de ervaringen van anderen geldt hier ook bij dat er eigenlijk geen onderhoud nodig is, en dat zo'n unit 10+ jaren meegaat. Hoeveel exact weet ik niet, maar ik denk dat de 15 jaren ook best haalbaar is.

Al met al verwacht ik dus dat je zo'n 15 jaren vooruit kunt zonder noemenswaardig onderhoud. Wellicht zul je de omvormer in die tijd één keer moeten vervangen, maar dat is het. Periodiek onderhoud is ook niet echt nodig.

Hoewel ik geen expert ben is @koevlaas2 dat wel. Wellicht heeft hij betere of meerdere cijfers over de te verwachten levensduur en onderhoud van een L/W warmtepomp, warmtepompboiler en zonnepanelen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Tens schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:10:
Stappenplan van het gas af:
1.Isoleren
2.Isoleren
3.Isoleren
4.Warmtepomp + PV + evt zonneboiler
5 Inductiekoken.

Stap 1 tot en met 3 zijn het belangrijkste in het proces. Dus richt je eerst daarop.
Vergeet (balans)ventileren niet, goed geisoleerde woningen gooien vaak veel warmte weg door verkeerde ventilatie.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Hier is echt een heel subforum over opgetuigd... Move WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

koevlaas2 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:42:
[...]

Vergeet (balans)ventileren niet, goed geisoleerde woningen gooien vaak veel warmte weg door verkeerde ventilatie.
Aan de andere kant; als TS nu al op 800 m3 gas per jaar zit zonder dat er extra (isolerende) maatregelen zijn genomen dan kun je er vanuit gaan dat de woning nu al redelijk goed geïsoleerd is; van die 800 kuub zal ongeveer 650 kuub worden gerbruikt voor verwarmen. Hierbij kan wellicht ook al de aanname gedaan worden dat de ventilatie al acceptabel is..

Ik ben het wel met je eens dat met name qua ventilatie er in heel veel huizen nog veel te winnen valt; bij heel veel personen staat de ventilatie echt compleet verkeerd ingesteld :'(

Maar isoleren, isoleren en ventilatie aanpakken om gasloos te kunnen dat hoeft in dit specifieke geval van de TS niet volgens mij

Stel dat je de isolatie kan verdubbelen. Dan bespaart je dat 320 kuub gas, of 650 kWh per jaar met een warmtepomp. Kun je je stroomverbruik afvangen met zonnepanelen dan kun je dankzij de extra isolatie dus 3 panelen minder plaatsen.

Ofwel; in geval van de TS kan hij kiezen tussen de isolatie verdubbelen of 3 extra zonnepanelen plaatsen wanneer hij gasloos is. Beide zal de TS een NOM woning opleveren. Het is dan dus enkel een financiele afweging; zijn 3 panelen extra plaatsen goedkoper dan de woningisolatie verdubbelen?
Veelal zijn drie extra panelen een heel stuk goedkoper dan de woning extra isoleren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Theo schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:19:
[...]

Aan de andere kant; als TS nu al op 800 m3 gas per jaar zit zonder dat er extra (isolerende) maatregelen zijn genomen dan kun je er vanuit gaan dat de woning nu al redelijk goed geïsoleerd is; van die 800 kuub zal ongeveer 650 kuub worden gerbruikt voor verwarmen. Hierbij kan wellicht ook al de aanname gedaan worden dat de ventilatie al acceptabel is..

Ik ben het wel met je eens dat met name qua ventilatie er in heel veel huizen nog veel te winnen valt; bij heel veel personen staat de ventilatie echt compleet verkeerd ingesteld :'(

Maar isoleren, isoleren en ventilatie aanpakken om gasloos te kunnen dat hoeft in dit specifieke geval van de TS niet volgens mij

Stel dat je de isolatie kan verdubbelen. Dan bespaart je dat 320 kuub gas, of 650 kWh per jaar met een warmtepomp. Kun je je stroomverbruik afvangen met zonnepanelen dan kun je dankzij de extra isolatie dus 3 panelen minder plaatsen.

Ofwel; in geval van de TS kan hij kiezen tussen de isolatie verdubbelen of 3 extra zonnepanelen plaatsen wanneer hij gasloos is. Beide zal de TS een NOM woning opleveren. Het is dan dus enkel een financiele afweging; zijn 3 panelen extra plaatsen goedkoper dan de woningisolatie verdubbelen?
Veelal zijn drie extra panelen een heel stuk goedkoper dan de woning extra isoleren.
Isoleer niet verder maar installeer een ventilatie wtw, dan een warmtepomp van 5 kW en een boiler die door de wp verwarmt word.
O ja natuurlijk ook zonnepanelen en inductiekookplaat en het huis is energieneutraal ( en het comfort gaat 500% omhoog).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 17:24

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Dan zit je dus op 6.000 euro per jaar om gasloos te gaan en energieneutraal te zijn.
Dan zit je dus op 6.000 euro per jaar om gasloos te gaan en energieneutraal te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kan ook gratis.
Kan nog iets goedkoper € 249,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
(plus je huis is vanwege het A+++ label ook in waarde gestegen)
ALS je tenminste waarde hecht aan zo'n label.
Ik kreeg van de roverheid een G.
Mijn energiebedrijf waar ik meer stroom aan teruglever dan ik zelf opmaak geeft me alleen daarom al een A.
Zonder isolatie, zonder dubbel glas, dus wat is een label waard? :)

En wat is een duurder huis waard als je niet van plan bent het te gaan verkopen?
Het kost je alleen maar meer aan belastingen. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Vuiltje op 31-05-2019 07:39 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Megalodon_67 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 00:25:
[...]

Kan ook gratis.

[...]

Kan nog iets goedkoper € 249,00.
Een klein nadeel van die Aqua Plus 1 is dat deze maar 90 liter is, en niet werkt wanneer het (buiten)lucht kouder dan 4 graden aanvoert. De prijs is dan wel erg aantrekkelijk.. (en je kan 'm aan de muur hangen)
De Altantic Explorer die kan ook werken bij <4 graden en is 200 liter. Na subsidie is deze zo'n 300 euro.

Maar als de AQUA-1 Plus HT 90 in Nederland te koop is voor 1.250 euro, dan moet deze in het buitenland voor minder dan dat te vinden zijn.
Ge2rt schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 23:46:
[...]

fixed! :*)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58
jeroen3 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:04:
[...]

Je kunt hier alleen economisch aan mee werken als je een recent huis hebt, of een bak spaargeld.
Alle termijnen die men nu roept is nog vele kabinetsperioden verder, geen paniek ;) .
Mijn jaren '80 huis met standaard isolatie is vorig jaar door de al eerder genoemde @koevlaas2 gasloos gemaakt. Gefinancierd met de energiebespaarlening, en ik heb zonder directe uitgaven mijn 'oude' huis verduurzaamd. De terugbetaling op de lening vervangt nu de betaling aan mijn energieleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

jeroen3 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:04:
[...]

Persoonlijke situatie. Ik kocht een woning die 3.300 kuub gas verbruikte per jaar met energielabel G. Vrijstaande woning uit 1935 van 140 m2. Isolatie was matig en voorzien van tocht natuurlijke ventilatie. Wel lag er vloerverwarming.
Maandelijkse energiekosten waren 250 euro per maand; 30.000 euro in tien jaar tijd....

Kostenplaatje:
spouwisolatie: 2.000 euro
vliering isoleren 300 euro (30 cm glaswol op de vloer gelegd)
dakisolatie (houten rame, glaswol en gipsplaten: 400 euro
warmtepomp inc plaatsing en subsidie: 3.000 euro (zou ik nu veel veel minder kunnen doen)
Aanleg balansventilatie inc al het pijp/buiswerk: 600 euro
Enkel glas in voorgevel voor dubbel vervangen (dubbel glas van 15 jaar oud is niet vervangen): 400 euro
tochstrips, tochstrips en tochtstrips: 200 euro
7.400 Wp aan zonnepanelen 5.500 euro

Totaal 12.500 euro aan investering.

Energiekosten zijn momenteel ongeveer 5 euro per maand en energielabel is A. Bij een uitgebreide inspectie zal het uitkomen op A+++ met een EPC van rond de 0.15-0.2 . Terugverdientijd van alles bij elkaar nog geen 5 jaar.

Dus ik weet niet waar je het over hebt. Ik heb exact de woning die je aanhaalde. Oude woning; Check. Matig geïsoleerd: check. vrijstaand (wat ook nog eens 'extra naar is' om te isoleren) Check!. Van energielabel G naar A+++ met een tvt van nog geen 5 jaar? Check!

Dus met relatief weinig spaargeld (wat anders ook nog eens erg gemakkelijk geleend kan worden) kun je een woning zo goed als gasloos krijgen of zelfs helemaal gasloos..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
canonball schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 17:41:
[...]

Wat bedoel je met dat het €20 per maand kost? Wil je panelen huren, of gaat het om een gehuurd huis waar je een huurverhoging krijgt als ze geplaatst worden?
Precies dit, een gehuurd een, waar ik een huurverhoging krijg als ik via hen zonnepanelen plaats.

Bedankt voor alle reacties. Voor mij is het op dit moment niet rendabel om zonnepanelen te plaatsen, om het concept duurzaam of gasloos te gebruiken zal ik veel meer investeringen moeten doen.
Hopelijk kan ik snel in een nieuwbouwwoning terecht en dan zijn de genoemde maatregelen zeer goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik denk dat de zonnepanelen meer aan stroom zullen opleveren dan €20 per maand, maar je hebt nergens in het topic verteld hoeveel ze willen leggen. Oh en een extra bonus het houdt in de zomer ook aardig wat warmte weg van de bovenverdieping.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1