Hoi, ik wou vragen of iemand mij hier mee kan helpen, want ik ben ten einde raad. Ik heb 2 HDD's in mijn PC waar er volgens mij eentje van klikt. Soms dan heb ik er uren geen last van, maar op moment van schrijven klikt hij inmiddels al een uur of twee elke vier seconden. Het is echt super irritant. Ik gebruik hem naast 2 SSDs welke ik voor boot en games gebruik. De HDD's gebruik ik voor downloaden en eentje voor backup. Ik ben al aan het zoeken geweest, maar ik kan niks zinnigs vinden. Het tikken begon, begin dit jaar, nadat ik geupgrade had van Windows 7 naar W10. Ook heb ik de schijven omgewisseld met twee oudere welke ik nog had liggen en die klikten nu net zo hard. Crystal disk mark geeft ook geen faal melding weer. Ik denk dus dat het iets met W10 te maken heeft.
In ieder geval zorgen dat je een volledige en recente back-up heb van de data die op die schijven staan. Daarna eventueel vervangen voor een nieuwe schijf.
Backup maken en vervangen is 't eerste wat er in mij op komt.
Hardeschijven die klik geluiden maken zijn of dood of onderweg naar de dood, dus een goede backup kan zeker geen kwaad.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je hardeschijven gewoon gezellig mee trillen in je kast. Of gewoon gezellig ratelen zoals ze dat doen.
Wellicht kun je het geluid even opnemen?
Hardeschijven die klik geluiden maken zijn of dood of onderweg naar de dood, dus een goede backup kan zeker geen kwaad.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je hardeschijven gewoon gezellig mee trillen in je kast. Of gewoon gezellig ratelen zoals ze dat doen.
Wellicht kun je het geluid even opnemen?
Bedankt voor de reacties. Nee de schijven zijn niet kapot, ik heb ze beiden omgewisseld met twee anderen die ik hier heb liggen. Het probleem is ontstaan na een Windows 10 upgrade eerder dit jaar. Het tikken en klikken is bijzonder luid en niet te vergissen met trillen. geen van de schijven heeft bad sectors of fouten met wat voor scan dan ook.
Zijn het wel je harde schijven die tikken?
Als je ze omgewisseld hebt en het probleem blijft dan lijkt het mij iets anders te zijn...
Als je ze omgewisseld hebt en het probleem blijft dan lijkt het mij iets anders te zijn...
https://wren.co/join/Devian
Ik heb er nu deze twee in zitten.
pricewatch: Samsung Spinpoint F4 HD322GJ, 320GB
pricewatch: Samsung Spinpoint F4 HD322GJ, 320GB
Het is moeilijk te zeggen, maar de laatste keer kon ik het voelen met de andere schijven dat het er 1tje was, maar dit is alweer een tijdje geleden. Het is heel vreemd. Soms download ik en doe ik van alles en tikken ze bijna niet.
Vannacht was het echter een ramp. 2 uur lang elke 3 tot 5 seconden, eerst een klik dan een tik.
Computer heeft de hele nacht aangestaan en hoor het nu niet of nouwelijks.
Computer heeft de hele nacht aangestaan en hoor het nu niet of nouwelijks.
[ Voor 28% gewijzigd door jbkappirossi op 29-05-2019 09:32 ]
Tikken is vaak ending of your HDD...
HDTune al geprobeerd te runnen?
Ik zou zsm data eraf halen en andere hdd erin
HDTune al geprobeerd te runnen?
Ik zou zsm data eraf halen en andere hdd erin
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Hoi, ja, ik heb een cloud en portable storage drive, drie dubbele back up. 
edit: ik ga HDtune nog een keer proberen. Ik neem aan dat ik hem op bad sectors moet scannen?
edit: ik ga HDtune nog een keer proberen. Ik neem aan dat ik hem op bad sectors moet scannen?
[ Voor 38% gewijzigd door jbkappirossi op 29-05-2019 09:34 ]
Run HDTune maar voor de zekerheid, geen snelle scanjbkappirossi schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:34:
Hoi, ja, ik heb een cloud en portable storage drive, drie dubbele back up.
Ooof, nu wel. wat raar. ik had HdTune and crystal mark all eerder geprobeerd.
http://prntscr.com/nus0ae
edit: Ik zal voor de zekerheid nog even een scan op beide schijven uitvoeren.
[ Voor 31% gewijzigd door jbkappirossi op 29-05-2019 09:44 ]
Wat zegt de SMART info van die disks?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Doe die error scan daarnaast eens helemaal?jbkappirossi schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:40:
Ooof, nu wel. wat raar. ik had HdTune and crystal mark all eerder geprobeerd.
Post je SMART waardes hier anders eens: Check je SMART
En weet je hoe je de edit knop gebruikt? Dat dubbel en tripple posten leest nogal vervelend
En weet je hoe je de edit knop gebruikt? Dat dubbel en tripple posten leest nogal vervelend
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Pagina: 1