Bestaande pc naar 4K helpen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 22:16
Ik wil graag weten of het realistisch is om mijn oudere pc te upgraden (met een videokaart) zodat ik er 4K materiaal mee kan bekijken op een 4K monitor. Drone en ander materiaal.
Het gaat dus expliciet niet om gamen. Mijn idee is dat ik nu een videokaart zoek (hopende dat cpu + moederbord nog genoeg zijn) en dat ik in een later stadium waarschijnlijk cpu + moederbord wil vervangen voor iets van de huidige generatie om er meer mee te editen. Maar dat wil ik echt pas later doen. Ik noem het omdat het wel relevant kan zijn om te opteren voor een videokaart die dan ook goed uitkomt.

Het gaat om een oudere Core-i5 pc. Het moederbord is een Asus P55M Pro
Precieze Core-i5 type zou ik moeten checken en er zit 4GB RAM op. Maar ik denk dat het moederbord wel genoeg info geeft over de (beperkte) mogelijkheden, het spul is denk ik alweer 8 jaar oud (maar heeft ook weer niet superveel draaiuren, het is verre van constant gebruik)
Het gaat dus om DDR3 2400 geheugen als max performance, max 16GB. Intel P55 chipset. Supports Intel® Core™ i7 / i5 / i3 and Pentium® G6950 Processors in LGA1156 Package
PSU zal te weinig zijn en geupgrade moeten worden bij videokaart upgrade.

Ik vermoed dat ik een monitor als deze ga gebruiken: https://tweakers.net/pric...lips-276e8vjsb-zwart.html
Dus 27" - 4K 60Hz - IPS 5ms
Ik zou Linux en Windows op de pc willen gebruiken, maar ik heb er vrede mee als het 4K kijken alleen echt goed werkt op maar 1 van de 2.

Ik heb ook al gekeken naar (budget) 4K editing PCs om te kijken wat voor videokaarten ze daar gebruiken. De genoemde videokaarten zou ik kunnen kopen (en later pas de rest upgraden). Maar de vraag is, of mijn oude pc uberhaupt 4K gaat afspelen op een 4K monitor met een betere videokaart, of dat het sowieso een kansloze missie is, en dat ik beter alles kan vervangen voordat ik ook maar een paar 4K filmpjes af kan spelen op een 4K monitor.
Dan noemen ze (bij 4k editing pcs) bijvoorbeeld een MSI GeForce GTX 1060 maar daar ga je al, dat is PCI-e 3.0 x16 terwijl mijn pc maar PCI-e 2.0 x16 heeft.
Als het betekent dat ik wel 4K kan kijken op 4K monitor, maar pas later het volle potentieel eruit haal, vind ik het prima.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Beste antwoord (via !null op 01-06-2019 08:00)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 16:28
GT 1030 is inderdaad wel voldoende om 4K weer te geven. Als je je systeem later upgradet (CPU, moederbord en geheugen) en gaat editen, kom je er met een GT 1030 wel helemaal niet meer, dus dan moet je videokaart mee upgraden. Voor Adobe Premiere Pro wordt 6GB VRAM aangeraden voor 4K, dat komt inderdaad overeen met een GTX 1060 of beter.

Een GTX 1060 heb je trouwens tweedehands voor minder dan €150: categorie: Videokaarten

Er is voor een GTX 1060 ook praktisch geen echt verschil tussen PCIe 2.0 x16 en 3.0 x16, er is normaal gezien nog genoeg bandbreedte. Je CPU zal waarschijnlijk wel die videokaart gaan beperken.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.

Verder is PCI-e 2.0 x16 gewoon compatibel met 3.0 dus voor upgraden is dat geen probleem.

• !null
br00ky schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:20:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.

Verder is PCI-e 2.0 x16 gewoon compatibel met 3.0 dus voor upgraden is dat geen probleem.
Bedankt.

Ja, wellicht is het nu ook genoeg met PCI-e 2.0 x16 om 4K te doen op 4K monitor met dit soort videokaarten, maar ik zou er niet willen achterkomen dat de boel nog te langzaam is na aankoop van zo'n videokaart.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Voor het weergeven van 4K is een GT 1030 2GB GDDR5 al genoeg. Ik gebruik zelf de pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC en die doet twee 4K YouTube films tegelijkertijd weergegeven op 2 schermen. Dat is dan wel icm een i5-6500. Het zou kunnen zijn dat jouw cpu te langzaam is of bepaalde instructies mist.

[ Voor 16% gewijzigd door Uszka op 29-05-2019 07:31 ]

• !null
Uszka schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 07:28:
Voor het weergeven van 4K is een GT 1030 2GB GDDR5 al genoeg. Ik gebruik zelf de pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC en die doet twee 4K YouTube films tegelijkertijd weergegeven op 2 schermen. Dat is dan wel icm een i5-6500. Het zou kunnen zijn dat jouw cpu te langzaam is of bepaalde instructies mist.
En dat ook nog op twee 4K schermen?

Ik heb even naar de processoren gekeken, qua instructieset mist de oude van mij alleen AES en AVX. Handig voor encoding (editing?), maar voor nu niet relevant lijkt het, vooral als videokaart het werk doet.
Snelheid is vergelijkbaar, het is meer dat de hele infrastructuur gewoon een stuk langzamer is. Dus DDR3 en PCI-e 2.0 etc.
Maarja, ik kan me niet voorstellen dat dat een bottleneck is voor nu, zonder editen.

Ik denk dat ik het gewoon moet gaan proberen, en dat is voor 85 euro een stuk minder gevaarlijk dan voor 300 euro :P

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
GT 1030 is inderdaad wel voldoende om 4K weer te geven. Als je je systeem later upgradet (CPU, moederbord en geheugen) en gaat editen, kom je er met een GT 1030 wel helemaal niet meer, dus dan moet je videokaart mee upgraden. Voor Adobe Premiere Pro wordt 6GB VRAM aangeraden voor 4K, dat komt inderdaad overeen met een GTX 1060 of beter.

Een GTX 1060 heb je trouwens tweedehands voor minder dan €150: categorie: Videokaarten

Er is voor een GTX 1060 ook praktisch geen echt verschil tussen PCIe 2.0 x16 en 3.0 x16, er is normaal gezien nog genoeg bandbreedte. Je CPU zal waarschijnlijk wel die videokaart gaan beperken.

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

GT 1030 is prima voor afspelen, maar al zet je er 16GB geheugen in, verwacht geen wonderen met editen. Ik gok dat dat gewoon heel erg traag gaat zijn. Bandbreedte van het PCI-E slot speelt niet echt een rol voor video encoding/decoding, het is allemaal snel zat. Ik zou zelfs denken dat je beter af zou zijn als je de videokaart skipt en een ryzen APU, nieuw moederbordje en 8GB DDR4 zou kopen. Dan kan je altijd nog een videokaart upgrade doen.

• !null
Ik heb er uiteindelijk een 2e hands GTX 1060 ingezet en 4k scherm gekocht.

Het lukt nu op 4k @ 30fps goed af te spelen, dat lukte voorheen totaal niet. Cpu schiet nog wel naar rond de 50%, terwijl hij duidelijk wel hardware decoding gebruikt.
Als ik 4K @ 60fps afspeel dan vliegt hij tegen de 100% aan (in alle 4 cores) en is het maar voor een paar tellen per keer soepel. Volgens mij lukt het de cpu niet om de pijplijn richting videokaart op tijd te vullen. Voor nu niet erg omdat ik zelf met 4k 30 fps materiaal werk.

Heb ook nog een 4k filmpje bewerkt, wat hij renderde naar 1080p. Ging wel, behalve dat het in de video editor zelf niet soepel afspeelde :') Prima om het e.e.a. te editen, en dan export aanzetten en wat anders gaan doen. Gebruikt de videokaart.

Dus het is duidelijk dat het systeem redelijk snel aan zijn max zit, qua bestaande cpu en moederbord, maar het werkt en het was een goedkope manier om naar 4k te komen. 130 euro videokaart en 230 euro 4k scherm.
Later wel een keer de rest upgraden.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Dan is er toch iets niet helemaal goed nog. Voor enkel video playback zou de 1060 4k60 makkelijk vloeiend moeten kunnen afspelen. Misschien een andere videospeler gebruiken? Het afspelen moet volledig op de gpu moeten kunnen.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• !null
Dat ben ik met je eens. Maar hij gebruikt wel de videokaart want anders zou hij niet eens 4k 30fps redden. Dat was de situatie vooraf.
Ik zit op Ubuntu en moet VLC gebruiken, de standaard video player is een ramp.
Om het op 4k 60fps te testen gebruik ik Youtube via browser. Via Firefox wilde echt niet, via Chromium wel maar dus niet vlekkeloos. Wel op 30fps.
Ik vermoed dat hij vrij snel aan zijn limieten zit, en misschien ook nog eens gaat swappen.
Ik zal even kijken of ik gewoon offline een 4k 60fps filmpje heb, misschien werkt dat beter.

Het is redelijk wat data wat uitgepakt moet worden en aan de videokaart gegeven moet worden, ik denk dat het soms te veel is.
Ik had in ieder geval een minder drukke cpu verwacht. Ook bij vloeiend 4k afspelen is het bog steeds 4 cores tegen de 50%, op dus een oude core i5 (1e generatie dacht ik)

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 01-06-2019 16:58 ]

• MacPoedel
Ik had er nog niet op gelet, maar het feit dat je Linux gebruikt is wel belangrijk. Welke gpu drivers gebruik je?

VLC heeft trouwens een optie om hardware videodecoding aan te zetten, staat die ook aan? Ook voor die browsers, nagekeken dat hardware video decoding aan staat?

Dat bewerken met je cpu nog wel een probleem ging vormen was wel aan te nemen, want dat blijft toch voor een deel cpu afhankelijk, maar afspelen zou geen probleem mogen zijn.

• !null
Ja ik heb de proprietary drivers ingeschakeld, nvidia-390

VLC werkt al met hardware decoding. Heb ik ook nog expliciet de juiste aangezet, en dat maakt geen verschil. Nogmaals 30fps 4k doet hij prima.

Chromium zegt dat Video decode: unavailable, wat vreemd is
Firefox is vergelijkbaar resultaat. Hij blijft met 4k 60fps soms even onder de 100% cpu, dan blijft hij eventjes soepel afspelen.

Het klinkt als afspelen met cpu maar dat is echt niet het geval, want dat was de situatie voordat ik de videokaart erin zetten en toen was het absoluut hopeloos om 4k af te spelen. Nu werkt het heel aardig.

Heb nu Shotcut geïnstalleerd als editor en die kan 4k wel soepel afspelen, en rendert dus een filmpje, middels videokaart (heb hardware encoding aangezet en juiste geselecteerd). Over een bewerkt 4k filmpje van 16 seconden doet hij dan anderhalve minuut. Vast niet acceptabel voor professionele markt maar voor mij wel ok.
Verbetert natuurlijk allemaal wanneer je cpu+mobo+ram update.

Pagina: 1