Asus VivoBook R558UV-DM146T/Hoe deze laptop sneller te maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McCees
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-08-2024
Hoi!

Ik heb een vraag over het volgende product:

pricewatch: Asus VivoBook R558UV-DM146T

Deze laptop is in het bezit van mijn vriendin. Zij klaagt erover dat de laptop extreem traag is. Met opstarten en ook in omgang. Ik heb er even naar gekeken en is inderdaad wel aardig traag.

Is het mogelijk om in deze laptop bijvoorbeeld de hardeschijf te vervangen voor een SSD harde schijf? Of heeft iemand andere tips wat kan helpen?

Er draait Windows 10 (64bit) op.

Mocht er nog andere informatie nodig zijn, hoor ik het graag.

Mvg

Cees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

"aardig traag" is heel subjectief...

Staat de automatische defrag van Windows aan? Heb je al eens een uitgreide disk cleanup gedraaid en ook de system restore points weggehaald? Staat hibernation uit?

Je kan ook eens alle updates van de afgelopen "jaren" laten weggooien door Powershell te starten als administrator en dan de volgende code uit te voeren:
code:
1
dism /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Let wel: hiermee worden alle oude updates "gereset" dus die kan je vanaf dat moment niet meer deinstalleren als dat nodig mocht zijn.

Oh, disks hebben de vervelende neiging om "trager" te worden als er minder dan 10% vrije ruimte is; hoe staat het daarmee?

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 28-05-2019 21:52 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:52

Eren

Boss of this gym

Als ik naar de specificaties kijk van de laptop dan lijkt mij sterk dat het de HDD is die alles vertraagd. Ik zou de HDD vervangen voor een SSD.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Eren schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:59:
Als ik naar de specificaties kijk van de laptop dan lijkt mij sterk dat het de HDD is die alles vertraagd. Ik zou de HDD vervangen voor een SSD.
Altijd een kul-argument. Dan was de topicstart waarschijnlijk geweest "de laptop was al traag nieuwe uit de doos".

Tuurlijk, een SSD heeft lagere latency bij ophalen van bepaalde data. Neemt niet weg dat je in een OS, bij normaal Office / Youtube / etc slechts enkele MB/s I/O genereert en dat moet die 5400rpm disk ook aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:30
MAX3400 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:02:
[...]

Altijd een kul-argument. Dan was de topicstart waarschijnlijk geweest "de laptop was al traag nieuwe uit de doos".
Dat is geen kul-argument maar de waarheid en tov van een laptop met ssd was deze idd al traag uit de doos alleen werd dat niet opgemerkt omdat er waarschijnlijk geen ervaring is met ssd's. Een ssd voegt enorm veel toe aan de snelheidsbeleving van een systeem. Opstarten gaat 5x sneller, openen van programma's en documenten gaat veel sneller. Door automatische updates, beveiligingssoftware etc wordt is de C schijf altijd in gebruik, al is het maar 1%. Dat heeft meer impact op een hdd dan op een ssd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:52

Eren

Boss of this gym

MAX3400 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:02:
[...]

Tuurlijk, een SSD heeft lagere latency bij ophalen van bepaalde data. Neemt niet weg dat je in een OS, bij normaal Office / Youtube / etc slechts enkele MB/s I/O genereert en dat moet die 5400rpm disk ook aankunnen.
Volgens mij heb jij niet veel ervaring gehad met 2.5 HDD. Ooit is gehoord van degradatie? Heb zelf een laptop gehad met een 2.5 HDD na 6 maanden begon de schijf activiteit naar 100% te schieten als je iets opstart zelfs met verkenner openen gebeurde het. En ja er liep niks in de achtergrond dat de schijf bezig hield.

Ik weet zelf waarom het na 6 maanden de HDD zo slecht performende. Ik was 6 maanden lang elke dag bezig met virtual machines wat aardig moest schrijven. Nadat ik een SSD in had gezet ging het al sneller dan dag 1. Kom alsjeblieft niet met je slechte tegen argumenten hier op Tweakers bedankt.

De topic starter kan nog proberen om te defragmenteren van de HDD maar of dat zo veel gaat uitmaken denk van niet. Ze kunnen liever voor 40 Euro een 240GB SSD halen en zonder kop pijn weer lekker surfen dan commando's in een powershell plakken :P.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Uszka schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:28:
[...]

Dat is geen kul-argument maar de waarheid en tov van een laptop met ssd was deze idd al traag uit de doos alleen werd dat niet opgemerkt omdat er waarschijnlijk geen ervaring is met ssd's.
Rare redenatie; omdat iemand iets bij nieuw uit doos niet opmerkt dat de machine "minder vlug" aanvoelt dan als je een machine met een SSD had gekocht, was de machine dus nieuw al te traag? Een soort Schrödingers kat waarbij je niet weet noch ziet hoe snel een machine is maar pas na x aantal maanden/jaren gebruik valt het ineens op ofzo?

Het overtuigt me niet in ieder geval een dergelijk argument; als jouw stelling waarheid is, zouden dan niet alle fabrikanten alle machines standaard met een SSD uitvoeren want stel dat je in prijssegment X langzamer bent dan de concurrent?

En zoals veel andere topics, waar we wel op een lijn zitten: meten = weten! Traagheid is subjectief en zomaar een SSD ertegenaan kwakken hoeft het issue niet te verhelpen. Pak 'm beet; rotte driver voor de SATA-controller die bij wijze van spreken nog maar 10% I/O toestaat.
Eren schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 19:10:
[...]

Volgens mij heb jij niet veel ervaring gehad met 2.5 HDD. Ooit is gehoord van degradatie?
Licht me maar voor. Degradatie? Op een spindle? Je wil nu beargumenteren dat opgewekt magnetisme "minder" wordt? Of ben je nu in de war met een SSD; daar is namelijk "degradatie" wel meetbaar; zowel in performance bij een gloednieuwe SSD alsmede bij bepaalde situaties waar TRIM niet meer werkt.

Vergeet je ook niet dat je SAS3.0 (12Gbps) 15.000RPM disk op 2.5" format kan kopen? Dus ach, als je een punt wil maken over "2.5 HDD", benoem dan de exacte bottlenecks.
Ik weet zelf waarom het na 6 maanden de HDD zo slecht performende. Ik was 6 maanden lang elke dag bezig met virtual machines wat aardig moest schrijven. Nadat ik een SSD in had gezet ging het al sneller dan dag 1.
Dus je vooronderzoek was krom en je hebt dus 6 maanden lang maar aangekeken dat het niet snel genoeg ging?
Kom alsjeblieft niet met je slechte tegen argumenten hier op Tweakers bedankt.
Tipje; zoek mijn posthistorie eens na op GoT en de frontpage en dan voornamelijk als het over storage, virtualisatie en andere zaken gaat. Wat jij misschien bestempelt als "slecht argument" komt mede doordat de topicstarter (en jezelf) alleen roept "is traag!!!!" maar met 0 bewijs komt "waarom" en "hoe erg" of hoe je het ook meetbaar wil maken.

Wie weet zit er wel een AV-pakket in de weg wat continu de pagefile aan het scannen is. Gewoon, als idee. Met een SSD zal dat AV-pakket alleen maar vaker & sneller (what's in a name) de pagefile scannen.
Ze kunnen liever voor 40 Euro een 240GB SSD halen en zonder kop pijn weer lekker surfen dan commando's in een powershell plakken :P.
Ja, want het ziet er ook echt naar uit dat topicstarter kundig genoeg is (aanname) dat het wisselen / klonen / herinstalleren / migreren van data een appeltje-eitje wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Uszka schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:28:
[...]

Dat is geen kul-argument maar de waarheid en tov van een laptop met ssd was deze idd al traag uit de doos alleen werd dat niet opgemerkt omdat er waarschijnlijk geen ervaring is met ssd's. Een ssd voegt enorm veel toe aan de snelheidsbeleving van een systeem. Opstarten gaat 5x sneller, openen van programma's en documenten gaat veel sneller. Door automatische updates, beveiligingssoftware etc wordt is de C schijf altijd in gebruik, al is het maar 1%. Dat heeft meer impact op een hdd dan op een ssd.
Windows 10 heeft overigens ook een vage bug, waardoor de disk-usage van een harde schijf maar 100% springt. Je kunt oneindig lang proberen de laptop sneller te krijgen, of je koopt voor 40 euro een SSD en hebt nooit meer problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
McCees schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:48:

Deze laptop is in het bezit van mijn vriendin. Zij klaagt erover dat de laptop extreem traag is. Met opstarten en ook in omgang. Ik heb er even naar gekeken en is inderdaad wel aardig traag.
Was de laptop ook zo traag toen ze hem pas in haar bezit had?
Zo nee dan kan het zijn dat de HDD defect begint te raken, check even de SMART waardes en doe een error-scan met bv. HD Tune.
Verder is het mogelijk dat bepaalde programma's of Windows services de laptop trager maken, controleer met taakbeheer hoe hoog het CPU gebruik is.
Pagina: 1