Autoradio aansluiten vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revengeyo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 16:57
Ik wil een Pioneer radio aansluiten in mijn auto. Skoda Fabia 2001.
In de auto zitten alleen losse draden, niet aangesloten op een stekker iso.
Iemand heeft alles gewoon los geknipt
De kleuren komen niet overeen met de kleuren van mijn radio iso kabel.

Nu heb ik met een multimeter de 12v kabel gelokaliseerd.
Deze heb ik met een kroonsteentje verbonden met de radio.
De radio zou nu toch op zijn minst op moeten lichten?
Maar de radio gaat niet aan.

Op de stekker van de radio zit ook een zwarte kabel met oogje erop.
Dit is waarschijnlijk de grond kabel. Moet deze ook aangesloten zijn voordat de radio oplicht?
Ik heb deze kabel ook geprobeerd tegen een schroef te houden in de deur, en zag toen wel wat vonkjes... is dit een goed teken? Helaas ging de radio niet aan..

Please help 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door revengeyo op 28-05-2019 21:41 ]

Beste antwoord (via revengeyo op 30-05-2019 02:35)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Doorgaans heeft je radio 3 draden nodig
+12v (die heb je waarschijnlijk)
Signal/ignition (staat 12v op als je het contact aanzet, eventueel even te faken door hem aan de 12v te verbinden)
Ground (inderdaad, die kun je ergens onder een schroef vastzetten, of opzoeken in de kabelboom)

Daarna heb je nog een paar draden over, met een beetje geluk kun je kijken welke kleuren er bij je speakers uitkomen, anders zul je moeten meten op welke 2 paartjes je +/- 4 ohm meet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:19
Je bent een 12V nodig, een geschakelde 12V en een min. Minimaal 3 draden dus. De geschakelde 12v kun je op de 12v aansluiten. Moet je alleen de radio zelf uitschakelen.

Ik zou op de sloop de stekkers halen en deze er netjes insolderen. Of meteen een iso stekker erin solderen. Maar dan nog zou ik op de sloop de stekkers halen zodat je meteen ziet hoe alles aangesloten moet worden.

[ Voor 39% gewijzigd door .Maarten op 28-05-2019 21:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Signal/ignition (staat 12v op als je het contact aanzet, eventueel even te faken door hem aan de 12v te verbinden)
Ground (inderdaad, die kun je ergens onder een schroef vastzetten, of opzoeken in de kabelboom)

Daarna heb je nog een paar draden over, met een beetje geluk kun je kijken welke kleuren er bij je speakers uitkomen, anders zul je moeten meten op welke 2 paartjes je +/- 4 ohm meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revengeyo
_ferry_ schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:45:

Bedankt voor je reactie. Hoe kan ik meten wat de Ground kabel is in de kabelboom van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Pff. Kans dat de radio gewoon kapot is met dat soort geintjes. Ik zie vonken, is dat goed? :+ Nou, dat lijkt me niet. Het zou een redelijk goed teken kunnen zijn, daar niet van. Dat je de aarde aansluit. Dat kan wel eens vonken. Het kan ook zijn dat er iets kapot is.

Maar dit schiet toch allemaal niet op, dat snap je toch ook wel? Als hij dan aan gaat, wat dan? Dan staat hij permanent aan, en komt er geen geluid uit je speakers. Je hebt waarschijnlijk niet alle kabels nodig, maar natuurlijk wel een hele hoop.

https://www.briskoda.net/...colours-pins-for-stereos/

Hier kan je zien wat de kabels doen, (geen garanties natuurlijk, het is maar een forumpost) en bij de radio zit als het goed is de andere kant. Kabels die bij elkaar passen met elkaar verbinden, klaar.

Je kan misschien ook wel een kant en klare kabel kopen, welke radio heb je?

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 28-05-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

revengeyo schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:49:
[...]

Bedankt voor je reactie. Hoe kan ik meten wat de Ground kabel is in de kabelboom van de auto?
multimeter op de doorpiep/weerstand stand, en dan de ene pen tegen een stukje blank metaal (rails van de stoel, bracket van de radio, schroefje etc.) en met de andere pen de draadjes 1 voor 1 afgaan.
WEBGAMING schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:49:
Pff. Kans dat de radio gewoon kapot is met dat soort geintjes. Ik zie vonken, is dat goed? :+ Nou, dat lijkt me niet.
Waarschijnlijk de condensator die oplaad, dat geeft vaak wel een vonkje. Had ik ook toen ik laatst een versterker aansloot.

[ Voor 29% gewijzigd door _ferry_ op 28-05-2019 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revengeyo
_ferry_ schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:50:
[...]

multimeter op de doorpiep/weerstand stand, en dan de ene pen tegen een stukje blank metaal (rails van de stoel, bracket van de radio, schroefje etc.) en met de andere pen de draadjes 1 voor 1 afgaan.

[...]

Waarschijnlijk de condensator die oplaad, dat geeft vaak wel een vonkje. Had ik ook toen ik laatst een versterker aansloot.
En wat zie ik dan op het display als ik de ground gevonden heb? :X
Alvast bedankt, ik ga het morgen eens proberen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
revengeyo schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:07:
[...]

En wat zie ik dan op het display als ik de ground gevonden heb? :X
Alvast bedankt, ik ga het morgen eens proberen _/-\o_
Een weerstand richting 0 Ohm. En een piepje als je een piep-stand hebt op de meter.
_ferry_ schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:50:
[...]

Ehmm... dit klopt wel, maar dan wel eerst de accu loskoppelen? :o Een multimeter die in "doorpiep"-stand staat en met een pen een 12v+ draadje raakt terwijl de andere pen aan massa zit gaat doorgaans stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revengeyo
Het is gelukt! Bedankt.
De juiste speakers heb ik gevonden dmv een andere truc die ik op internet had gevonden, namelijk de overige kabels één voor één op de plus en de min van een batterijtje te drukken. Dan maakt de speaker een geluid.
Pagina: 1