Hulp nodig voor keuze nieuwe versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDD
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-06 13:53
Beste forummers,

Ik ben opzoek naar een nieuwe versterker voor mijn 4 Wharfedale s900 speakers.
Impedantie: 8ohm
125W

Nu ben ik aan het rondkijken geweest en zie ik niet snel een versterken die voldoet aan de 4x125w opstelling.
Wellicht staar ik me hierop blind en moet ik me niet laten leiden door het opgegeven vermogen.
Maar ik kan op andere forums ook vinden dat je niet teveel onder het opgegeven vermogen van de speakers moet gaan zitten.
Budget is +- 300 euro.

Hopelijk kunnen jullie me hier iets verder mee helpen.
Al is het maar iets meer te begrijpen van het vermogen van de speakers in verhouding met de versterker.

voor de versterker niet heel veel wensen behalve dat er ook een platenspeler op moet kunnen:)

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geluid "sterkte" is een relatief simpele doch complexe formule. De basis / eind is eigenlijk: de peak RMS van je versterker wil je liever niet hoger hebben dan de max rating van je speakers. Tegelijkertijd; de peak RMS van je versterker haal je toch vaak pas als je dat ding vol openzet; er zijn mensen die dat vaak/leuk doen maar als dat voor jou niet geldt, dan kan je (bijvoorbeeld) ook uit de voeten met een versterker die 6x 75W uitspuugt.

In categorie: Versterkers en receivers zal je op zoek moeten naar een versterker die minstens 4 kanalen heeft of (en ik ken de opstelling van je speakers niet) een double-front (dus 2x linksvoor en 2x rechtsvoor).

Voor je platenspeler; jij weet welk kabeltje eraan zit; soms een rood/wit tulpje, soms een andere. Die moet je dan ook even opzoeken en als filter in de Pricewatch van de versterkers invoeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Vraag 1: waar ga je ze neerzetten?
Heb je een feestschuur van 200m2? Dan is een versterker met veel vermogen wel handig ja.
Gaat het om je woonkamer van 20m2 dan heb je vrijwel niks nodig.
Bron: heb een 2x35watt versterker op een paar 120watt speakers, de volumeknop staat altijd op ongeveer 20% en de audiobron meestal op 20-40%, afhankelijk van muziek of tv.

Ohja, kijk behalve naar de kabeltjes van je elpee speler ook naar het type, sommige versterkers hebben ingangen voor MM, MC of allebei (wel los van elkaar), hou het in de gaten en je maakt niks stuk :)

[ Voor 21% gewijzigd door Wintervacht op 28-05-2019 21:18 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDD
Bedankt voor de snelle reacties.
De opstelling is als volgt.
Een woonkamer van 4x8(+-)
En dan 2x links en 2x rechts.
Een double front dus, als ik het goed lees.
Als ik het dus goed begrijp zou ik me dus niet teveel van de watts moeten aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

FrankDD schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:25:
Bedankt voor de snelle reacties.
De opstelling is als volgt.
Een woonkamer van 4x8(+-)
En dan 2x links en 2x rechts.
Een double front dus, als ik het goed lees.
Als ik het dus goed begrijp zou ik me dus niet teveel van de watts moeten aantrekken.
Tenzij je een hekel aan je buren hebt/wilt en zij aan jou ;)
In de praktijk heb je wat betreft versterkervermogen meer dan genoeg aan 15-20 watt per kanaal, een beetje overhead is altijd meegenomen, maar je zal echt geen 4x150 watt nodig hebben, op een beetje normaal luistervolume komt de knop dan niet voorbij de 5% :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDD
Wintervacht schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:40:
[...]

Tenzij je een hekel aan je buren hebt/wilt en zij aan jou ;)
In de praktijk heb je wat betreft versterkervermogen meer dan genoeg aan 15-20 watt per kanaal, een beetje overhead is altijd meegenomen, maar je zal echt geen 4x150 watt nodig hebben, op een beetje normaal luistervolume komt de knop dan niet voorbij de 5% :P
Ik ga dan op zoek naar een stereo versterker
2.0 met minimaal 2x50W.
Gebruik de set enkel als stereo set voor radio/cd etc. dus zal niet naar 4.0 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

FrankDD schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:53:
[...]

Ik ga dan op zoek naar een stereo versterker
2.0 met minimaal 2x50W.
Gebruik de set enkel als stereo set voor radio/cd etc. dus zal niet naar 4.0 gaan.
Neem ook het advies van @MAX3400 mee in je overweging, of op zijn minst een stereo versterker met een A en een B kanaal, kun je ze per paar (A of B ) of allemaal tegelijk (A+B) aansturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDD
Wintervacht schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:13:
[...]

Neem ook het advies van @MAX3400 mee in je overweging, of op zijn minst een stereo versterker met een A en een B kanaal, kun je ze per paar (A of B ) of allemaal tegelijk (A+B) aansturen :)
In de huidige opstelling zit het ook met een A en B kanaal aangesloten, alleen is deze versterker aan zn eind.

Echter als ik 2 speakers op 1 kanaal zet. Moet ik dan ook van het dubbele vermogen uitgaan?

Hiervoor zei je dat ik van 20w per kanaal kon uitgaan. Dit zal dan 40 moeten worden naar mijn idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

FrankDD schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:20:
[...]

In de huidige opstelling zit het ook met een A en B kanaal aangesloten, alleen is deze versterker aan zn eind.

Echter als ik 2 speakers op 1 kanaal zet. Moet ik dan ook van het dubbele vermogen uitgaan?

Hiervoor zei je dat ik van 20w per kanaal kon uitgaan. Dit zal dan 40 moeten worden naar mijn idee?
Ik bedoelde dat je ook met 20 watt de buren wakker kan maken dus dat je geen honderden watten nodig hebt ;)
Ik zou ze gewoon lekker op A en B aansluiten en de knop op A+B draaien, hoef je je ook niet druk te maken over de impedantie en vermogensverdeling van speakers parallel of in serie aansluiten op dezelfde uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@FrankDD Aankoopadviezen doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Het topic is die kant op gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
FrankDD schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:20:
[...]

Ik zou voor een surround versterker gaan, mijn Denon 3300 kan je ook configureren met dubbele front speakers waarbij je dus van vier kanalen gebruik kan maken. Deze valt alleen buiten je budget.

Je kan het hier even navragen of anders de manuel downloaden maar zeer waarschijnlijk kunnen de instap modellen dit ook, of je dan een Denon, Marantz, Pioneer, etc koopt maakt niet zo veel uit qua prestaties. Koop wat jij mooi vindt, ze doen allemaal hetzelfde.

Bijvoorbeeld de Denon 1400 is ruim binnen je budget, dan heb je ook direct alle streaming opties, iets wat bij de meeste stereo versterkers nog geen uitgemaakte zaak is helaas.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je hoeft echt totaal niet op Watt en Ohm te letten, dus zoek een versterker of receiver uit die alle opties heeft die wil hebben.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1