Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 09:42
Momenteel heb ik een Synology DS1513+ in gebruik voor opslag van documenten, foto's, films, series en virtual machine data. Zaken worden momenteel via Windows devices benaderd, ook word er geregeld gebruik gemaakt van diverse Synology Apps (DSFile). Backup verloopt via RSYNC naar een tweede NAS (QNAP bij mijn ouders thuis). Verder gebruik ik de NAS ook als NFS target voor mijn ESX host (Dell PowerEdge R720), echter gebruik ik dit niet heel veel omdat de NAS er niet sneller van word en er maar beperkt plek vrij is op de NAS.

In de NAS zit 4gb geheugen en er zitten nu vijf 2TB disken in, het volume zit richting de 95% vol.

Features die ik nu gebruik op de nas zijn:
  • Let's encrypt integratie voor meerdere certificaten
  • Reversed proxy
Opties die ik nu op een andere manier invul.
  • Sonarr - draait op een VM op de PowerEdge
  • Radarr - idem als Sonarr
  • NZBGet - draait op een VM met SSD storage omdat uitpakken erg lang duurt op de nas
  • Plex - draait op een separate VM op de PowerEdge
Vragen die ik heb
  • Zouden jullie gaan voor een simpele NASen dan de applicaties zoals hierboven op losse VMs laten draaien of is het slim om een krachtigere NASte pakken en dan de applicaties zoals hierboven op de NAS te draaien?
  • Zijn er slimmigheden te bedenken om het uitpakken en parren van NZGBet sneller te laten gaan? Als alternatief kan er een SSD volume worden toegevoegd voor de applicaties
  • Voordeel van een krachtigere NAS is dat er eventueel een VM op kan draaien die ik als jump server kan gebruiken en ik de PowerEdge standaard uit kan laten staan, echter weet ik niet of dit goed is voor de algemene performance van de NAS
  • Heeft een SSD cache zin in deze opzet?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en opties, ik hoef niet perce vast te houden aan een Synology NAS of een "kant-en-klare" NAS, echter moet het wel "altijd" werken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:09
Ik heb alles wat je hierboven schetst op een 1817+ lopen, meeste in Docker. Ik heb er later nog een SSD cache bij gezet, maar door de goedkope SSD's (gekregen) heb ik hier maar beperkt nut van heb ik het idee. Verder loopt alles prima.

Plex is de enige uitzondering. Als je wil/moet transcoden kan de CPU in een Synology beperkt zijn, als je dit niet wil gaat het prima. Zelfbouw kan uiteraard krachtiger voor minder geld, maar als budget niet echt bepalend is, alles gewoon altijd moet werken en energiegebruik ook mee weegt is een Synology zo slecht nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Bedankt voor je antwoord.
gastje01 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:36:
Ik heb alles wat je hierboven schetst op een 1817+ lopen, meeste in Docker. Ik heb er later nog een SSD cache bij gezet, maar door de goedkope SSD's (gekregen) heb ik hier maar beperkt nut van heb ik het idee. Verder loopt alles prima.
Ik lees vooral dat SSD cache niet echt voordeel bied bij het algemene gebruik, als ik het goed lees beaam jij dit.
gastje01 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:36:Plex is de enige uitzondering. Als je wil/moet transcoden kan de CPU in een Synology beperkt zijn, als je dit niet wil gaat het prima. Zelfbouw kan uiteraard krachtiger voor minder geld, maar als budget niet echt bepalend is, alles gewoon altijd moet werken en energiegebruik ook mee weegt is een Synology zo slecht nog niet :)
Op de nieuwe nassen van Synology zou Plex goed genoeg moeten draaien i.v.m. hardware encoding.

Het nadeel aan zelfbouw vind ik dat er zoveel tijd in gaat zitten. Zo'n build kan zeker goedkoper zijn, maar ik vind de support en standard iOS applicaties wel handig (zeker voor de vrouw). De QNAP oplossingen zijn ook mooi, zeker met de modules waarmee je twee m2 schijfjes in één hard disk plek kan duwen. Jammer dat ik persoonlijk DSM prettiger vind dan QTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
wicked_fool schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:42:
Ik lees vooral dat SSD cache niet echt voordeel bied bij het algemene gebruik, als ik het goed lees beaam jij dit.
Ja en nee, ik merk het opzich wel, zeker toen ik 2 VM's had draaien, cache hit zit boven de 90% van afgelopen week, doet dus wel degelijk iets. Kan me ook voorstellen dat mijn Kodi database + Domoticz hier in staan, beiden geen zware apps die zonder niet ook prima draaien.
Op de nieuwe nassen van Synology zou Plex goed genoeg moeten draaien i.v.m. hardware encoding.

Het nadeel aan zelfbouw vind ik dat er zoveel tijd in gaat zitten. Zo'n build kan zeker goedkoper zijn, maar ik vind de support en standard iOS applicaties wel handig (zeker voor de vrouw). De QNAP oplossingen zijn ook mooi, zeker met de modules waarmee je twee m2 schijfjes in één hard disk plek kan duwen. Jammer dat ik persoonlijk DSM prettiger vind dan QTS.
Als we de vraag omdraaien, wat volstaat er niet aan je huidige NAS (los van dat ie vol zit)? Sonarr etc zou je prima op je huidige NAS kunnen draaien in Docker. Plex is een ander verhaal.

De 918+ heeft ook ruimte voor 2x een M2 SSD, beetje afhankelijk van je gebruik of je hier iets aan hebt. Wil je je schijven mee nemen of ook vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
gastje01 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:52:
Ja en nee, ik merk het opzich wel, zeker toen ik 2 VM's had draaien, cache hit zit boven de 90% van afgelopen week, doet dus wel degelijk iets. Kan me ook voorstellen dat mijn Kodi database + Domoticz hier in staan, beiden geen zware apps die zonder niet ook prima draaien.
Mooi om te zien dat het zeker wel iets uitmaakt.
gastje01 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:52:
Als we de vraag omdraaien, wat volstaat er niet aan je huidige NAS (los van dat ie vol zit)? Sonarr etc zou je prima op je huidige NAS kunnen draaien in Docker. Plex is een ander verhaal.

De 918+ heeft ook ruimte voor 2x een M2 SSD, beetje afhankelijk van je gebruik of je hier iets aan hebt. Wil je je schijven mee nemen of ook vervangen?
Buiten dat hij vol zit en dat hij al aan de leeftijd is (en volgens mij geen upgrade krijgt naar DSM7) is het een prima apparaat. Schijven wilde ik niet hergebruiken, mogelijk kan ik t.z.t. iemand er nog een plezier mee doen via V&A.

Ik heb al aan verschillende dingen gedacht, van het kopen van een instap model Synology en er dan een Nvidia Shield naast zetten voor Plex (of via een VM). Nadeel hiervan is dat je niet echt instapmodellen hebt met meer dan 4 bays. Ander alternatief zouden 2 separate nassen zijn 1 voor Plex en 1 voor documenten en foto's. Of gewoon mijn vakantiegeld hieraan uitgeven.

Misschien worden er nog leuke nieuwe modellen aangekondigd door Synology deze week op Synology Solutions Exposition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
wicked_fool schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:26:
[...]

Mooi om te zien dat het zeker wel iets uitmaakt.

Buiten dat hij vol zit en dat hij al aan de leeftijd is (en volgens mij geen upgrade krijgt naar DSM7) is het een prima apparaat. Schijven wilde ik niet hergebruiken, mogelijk kan ik t.z.t. iemand er nog een plezier mee doen via V&A.
Fair point van de update van DSM. Gaat vooral op voor nieuwe functies, security updates gaat Synology vaak wel nog lang mee door. Oude kun je als backup gebruiken.
Ik heb al aan verschillende dingen gedacht, van het kopen van een instap model Synology en er dan een Nvidia Shield naast zetten voor Plex (of via een VM). Nadeel hiervan is dat je niet echt instapmodellen hebt met meer dan 4 bays. Ander alternatief zouden 2 separate nassen zijn 1 voor Plex en 1 voor documenten en foto's. Of gewoon mijn vakantiegeld hieraan uitgeven.
Ik heb er zelf voor gekozen om het afspelende device los te koppelen van de opslag. Ooit leek de Plex app op mijn smart TV leuk met een zelfbouw NAS. Inmiddels is de zelfbouw NAS niet meer en de TV is vervangen voor een 4K model. Mediaspelers zijn nu nog RPi's met Kodi (shared DB op diezelfde NAS), Shield zou kunnen bijvoorbeeld. Als we ooit weer een nieuw formaat video of ik iets anders wil afspelen wat de RPi of Shield niet kan, volstaat de NAS nog steeds, als ie maar snel genoeg z'n data kan aanleveren, ongeacht welk apparaat daar om vraagt.

Waarom zou je meer dan 4 Bays nodig hebben? Zeker als je toch nieuwe schijven koopt, met 4x 12 TB heb je aardig wat opslag tot je beschikking. De 918+ zoals ik al aan haalde is niet echt een instapmodel, maar kan alles wat je wil, inclusief de cache mocht je meer prestaties willen.Ook goed voor je energiegebruik :)
Misschien worden er nog leuke nieuwe modellen aangekondigd door Synology deze week op Synology Solutions Exposition.
Er komt altijd iets mooiers/snellers/nieuwers/beters, als je maar lang genoeg wacht O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
gastje01 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:42:
Fair point van de update van DSM. Gaat vooral op voor nieuwe functies, security updates gaat Synology vaak wel nog lang mee door. Oude kun je als backup gebruiken.
Backup zou kunnen, maar daarvoor heb ik al een Qnap staan.
Ik heb er zelf voor gekozen om het afspelende device los te koppelen van de opslag. Ooit leek de Plex app op mijn smart TV leuk met een zelfbouw NAS. Inmiddels is de zelfbouw NAS niet meer en de TV is vervangen voor een 4K model. Mediaspelers zijn nu nog RPi's met Kodi (shared DB op diezelfde NAS), Shield zou kunnen bijvoorbeeld. Als we ooit weer een nieuw formaat video of ik iets anders wil afspelen wat de RPi of Shield niet kan, volstaat de NAS nog steeds, als ie maar snel genoeg z'n data kan aanleveren, ongeacht welk apparaat daar om vraagt.

Waarom zou je meer dan 4 Bays nodig hebben? Zeker als je toch nieuwe schijven koopt, met 4x 12 TB heb je aardig wat opslag tot je beschikking. De 918+ zoals ik al aan haalde is niet echt een instapmodel, maar kan alles wat je wil, inclusief de cache mocht je meer prestaties willen.Ook goed voor je energiegebruik :)
Ik heb Plex ook op mijn Apple TV staan, ik vind dit plezieriger werken dan Kodi (persoonlijke mening). Ik kan gewoon een VM aanhouden op mijn server, hier is rekenkracht genoeg om de meeste dingen te transcoden. Dit is wel niet echt een energiezuinige oplossing.

Wilde meer dan 4 bays om ook een ssd volume (twee disken in RAID1) aan te maken voor VMs (via NFS) en applicaties op de Synology. Als ik een 4 bay nas zou aanhouden zou ik nog maar 2 disk sloten vrij hebben voor data. In theorie zou dit moeten kunnen, maar voelt vreemd om al je data op 2 disken te hebben staan ook ivm perfomance richting Plex. Uitbreidingsmodules voor die DS918+ zijn bijna net zo duur als een nieuwe nas.

Het is naar mijn mening een gemiste kans dat je de M2 sloten niet kan gebruiken voor volumes, dat zou het issue oplossen. Of je moet adapters hebben zoals Qnap om meerdere M2 apparaten in 1 slot te kunnen duwen.

Qua energie maak ik me geen zorgen, er liggen genoeg zonnepanelen op het dak.
Er komt altijd iets mooiers/snellers/nieuwers/beters, als je maar lang genoeg wacht O-)
Dat zeker, maar te lang wachten is ook niet goed. Iets met uitstel en afstel? Die twee dagen tot de 31ste kan ik wel nog wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 19:01
Je zou eens naar een zelfbouw nas kunnen kijken met XPenology. Ik heb dat zelf al tijden probleemloos draaien. Via docker sonarr,radarr,nzbget en Plex. Je kan redelijk zelf de hardware en kosten bepalen. Een klein nadeel is dat je met updaten van dsm moet kijken of het kan.

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
BlaBla1973 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:00:
Je zou eens naar een zelfbouw nas kunnen kijken met XPenology. Ik heb dat zelf al tijden probleemloos draaien. Via docker sonarr,radarr,nzbget en Plex. Je kan redelijk zelf de hardware en kosten bepalen. Een klein nadeel is dat je met updaten van dsm moet kijken of het kan.
Heb ik over nagedacht, maar voelt niet lekker om het zo op te lossen.

Iemand misschien ook een QNAP model die ik mogelijk zou kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 14:05
Je gebruikt je Nas waarschijnlijk weer 5-6 jaar. Dat naast het gegeven dat je huidige Nas nog wel wat knaken kan opbrengen 2e hands..

Kortom, trek je portemonnee en koop gewoon een goed uitgerust nieuwe Synology eventueel met nog wat extra geheugen erin. En die caching zeker doen, het helpt zeker en kost amper wat. 240gb schijfjes heb je voor 25-30 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
jantje112 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 19:24:
Je gebruikt je Nas waarschijnlijk weer 5-6 jaar. Dat naast het gegeven dat je huidige Nas nog wel wat knaken kan opbrengen 2e hands..

Kortom, trek je portemonnee en koop gewoon een goed uitgerust nieuwe Synology eventueel met nog wat extra geheugen erin. En die caching zeker doen, het helpt zeker en kost amper wat. 240gb schijfjes heb je voor 25-30 euro
Zit zeker waar. Met de beurs trekken doel je op een DS18xx+?

Wat denken jullie van de volgende setup:
DS1019+
- 2x 1TB SSD (voor app data, unzippen en VMs)
- 3x 6-8TB HDD (data)
- eventueel nog 2x M2 SSD als cache

[ Voor 13% gewijzigd door wicked_fool op 29-05-2019 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 14:05
wicked_fool schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:27:
[...]

Zit zeker waar. Met de beurs trekken doel je op een DS18xx+?

Wat denken jullie van de volgende setup:
DS1019+
- 2x 1TB SSD (voor app data, unzippen en VMs)
- 3x 6-8TB HDD (data)
- eventueel nog 2x M2 SSD als cache
Ik bedoel alleen maar aan te geven dat je gewoon moet kopen wat aan je behoefte voldoet (en het liefst iets zwaarder haha) (Overigens is de meerprijs met een 1819 niet bijzonder hoog) Je hebt het in bovenstaande config over een seriueze NAS, dus die laatste paar euro.

Overigens zou ik 3*6 vervangen door 2 * 10 of 12 in Raid. Qua kosten niet echt een meerprijs, maar je hebt dan wel relatief makkelijk nog de optie een 3e schijf bij te prikken.

2x m2 als cache zeker doen, alhoewel de meerwaarde beperkt is, schijnen de nas'sen wel veel rustiger te lopen omdat niet voor elke schrijf/leesactie steeds de array hoeft op te spinnen.

[ Voor 27% gewijzigd door jantje112 op 29-05-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
jantje112 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:47:
[...]

Ik bedoel alleen maar aan te geven dat je gewoon moet kopen wat aan je behoefte voldoet (en het liefst iets zwaarder haha) (Overigens is de meerprijs met een 1819 niet bijzonder hoog) Je hebt het in bovenstaande config over een seriueze NAS, dus die laatste paar euro.

Overigens zou ik 3*6 vervangen door 2 * 10 of 12 in Raid. Qua kosten niet echt een meerprijs, maar je hebt dan wel relatief makkelijk nog de optie een 3e schijf bij te prikken.

2x m2 als cache zeker doen, alhoewel de meerwaarde beperkt is, schijnen de nas'sen wel veel rustiger te lopen omdat niet voor elke schrijf/leesactie steeds de array hoeft op te spinnen.
Goed punt om te kijken voor twee grotere disken om dan nog plek te hebben.

Het is jammer dan Synology dit niet heeft (https://www.qnap.com/nl-n...eries/storage-accessories), dan zou je met een 4-bay nas uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Bedoel je de DX513 uitbreidings unit van Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Philip J. Dijkstra schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 00:26:
Bedoel je de DX513 uitbreidings unit van Synology?
Heb ik ook aan gedacht, maar die units zijn net zo duur als een reguliere NAS. Die adapters van QNAP zorgen ervoor dat je 2 SSD/M2 in één slot kan duwen.
Pagina: 1