Welke scanners om te controleren op virus/hack software

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 08:35
Hallo

Mijn schoonvader is vandaag mogelijk slachtoffer geworden van telefonische Oplichting met installatie van software op laptop. Voor men gelijk begint met vooroordelen. Hij heeft problemen met zijn zonnepanelen, en had gebeld met een Engelstalige Chinees daarvoor. Hij zou terugbellen, en niet veel later werd hij inderdaad teruggebeld door een Engelssprekende man. Deze heeft hem blijkbaar weten over te halen om teamviewer te installeren.

Wat er verder wel en niet gebeurd is hoor ik vanavond, maar nu wil ik graag van anderen horen wat jullie zouden doen, welke scanners te gebruiken en wanneer her installatie overwegen.

Laptop is s nu uit en los van Internet en teamviewer is verwijderd.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Is hij gebeld door 'microsoft techsupport'?

Het is echt in het duister tasten zonder enige verdere informatie; wat zijn de symptomen?
Wat is er precies gebeurd?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Beste wat je kan doen is gewoon helemaal opnieuw windows er op zetten, dat is de enige manier om echt 100% zeker te weten dat er geen zooi op staat. Hopelijk heb je al een backup van de bestanden, zo niet moet je dat eerst even maken. Is tegenwoordig niet zo veel werk meer.

Daarnaast alle wachtwoorden van alle accounts die in gebruik zijn op die PC veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Vaak is het niet zo zeer een virus maar een aanpassing in de standaard Windows rechten en notificatieschermen, zodat er zelf zonder teamviewer een sessie opgezet kan worden vanaf het internet en direct de computer overgenomen kan worden of gemonitord.

In geval van twijfel altijd een nieuwe schone Windows installatie uitvoeren om allerlei potentiële achterdeurtjes die open kunnen staan dicht te zetten.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross