Voorzetwand enkelsteensmuur met houten verdiepingsvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1216352

Topicstarter
Beste mensen,

al een lange tijd zit ik te dubben hoe ik het beste de isolatie kan aanpakken van binnenuit van onze woning uit 1931. Met name de isolatie van de enkelsteensmuur (op de verdieping) en dakisolatie.

Dakisolatie: Het dak wil ik gaan isoleren door direct op het dakbeschot PIR (2-zijdig aluminium) aan te brengen. Eventuele kieren van het dakbeschot zijn reeds dichtgezet. Uiteraard worden de kieren van de PIR platen gesloten met PUR schuim en naderhand afgewerkt met aluminium folie voor de dampwerendelaag. Ik wil alvorens te isoleren met een warmtebeeldcamera controleren welke punten ik extra in de gaten moet houden (en zodat ik naderhand eventuele koudebruggen op kan sporen).

Over het dakbeschot ben ik eigenlijk deels wel uit, plaatsing zonder ventilatielatten. Ik weet dat hier ook weer voors en tegens over zijn, maar dat ter zijde.

Voorzetwand/enkelsteensmuur: Nu over het isoleren van de enkelsteensmuur. Deze muur is op dit moment met beton aangestreken en naderhand met regels/latten voorzien van OSB platen. Dit is allemaal netjes droog. Op de verdieping bevindt zich nog een houten vloer. Nu is mijn vraag, op welke manier kan ik het beste deze muur gaan isoleren?

Wel wil ik hier wederom gebruik maken van PIR platen met een tweezijdige aluminiumfolie en een houtskelet. Echter rest mij de vraag, wel of geen kleine spouw tussen de muur en de voorzetwand (en met welke reden?). Mijn gevoel zegt mij het skelet direct op de muur te plaatsen, en te voorzien van PIR (zonder ruimte tussen de muur en isolatie) en de buitenmuur te impregneren.

Wie heeft er nog aanvullend raad?

Alvast mijn dank voor jullie input! :)

Afbeeldingslocatie: https://i1099.photobucket.com/albums/g394/marcoiii/thumbnail_IMG_3585_1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i1099.photobucket.com/albums/g394/marcoiii/thumbnail_IMG_3588_1.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:33
Kijk hier eens naar:

https://www.eigenhuisisol...solatieplaat/stappenplan/

Dit is dan wel geen isolatie met harde persing, maar voldoet net zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:41
Fornoo schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:02:
Kijk hier eens naar:

https://www.eigenhuisisol...solatieplaat/stappenplan/

Dit is dan wel geen isolatie met harde persing, maar voldoet net zo goed.
In dat stappenplan vergeten ze wel een essentieel stukje, damopen folie aan de koude zijde
Anoniem: 1216352 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:59:

Wel wil ik hier wederom gebruik maken van PIR platen met een tweezijdige aluminiumfolie en een houtskelet. Echter rest mij de vraag, wel of geen kleine spouw tussen de muur en de voorzetwand (en met welke reden?). Mijn gevoel zegt mij het skelet direct op de muur te plaatsen, en te voorzien van PIR (zonder ruimte tussen de muur en isolatie) en de buitenmuur te impregneren.
Wel een spouw maken, dan zorg je altijd voor ventilatie tussen de buitenmuur en isolatie
Vergeet dan ook geen spouwventilatie in de buitenmuur te boren/plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04:52
Ik had hetzelfde, ik heb de +-2 cm die de latjes waren er op laten zitten, deze nog eens goed in de muur verankerd, en toen met 8 cm pir met obs plaat er al op gelijmd, de hele muur vastgelijmd. Dus ik heb een spauw van +- 2 cm, met genoeg natuurlijke ventilatie via de spleten bij de kozijnen.

Voor ons werkte dat uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 13:28
FabianGTI schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:46:
Wel een spouw maken, dan zorg je altijd voor ventilatie tussen de buitenmuur en isolatie
Vergeet dan ook geen spouwventilatie in de buitenmuur te boren/plaatsen
Precies dit. Eventuele vochtdoorslag moet kunnen ventileren O-).
Wat ook mag is de spouw doorboren naar de kruipruimte om de ventilatie te realiseren (als je die hebt en als die geventileerd wordt)