Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaxourne
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Beste lezers,

Mijn PC heeft veel last van stof, dit komt door de stoffige omgeving.

Nu lijkt het me handig om een kleine compressor aan te schaffen om alle PC's (2)/apparatuur schoon te houden.

Powerplus POWX1700
Zou dit model voldoen? https://www.bol.com/nl/p/powerplus-powx1700-compressor-8-bar/9200000087945515/

Ik heb totaal geen verstand van deze apparaten.

Alvast bedankt voor het advies! :)

Groet,

Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reanimator909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-06 14:23
ja hoor die lijkt me prima om een beetje stof weg te blazen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
Ik denk eigenlijk dat dat totaal niet biedt wat jij zoekt.

Die kleine compressortjes hebben maar een laag debiet. Voor een band oppompen is dat geen issue, de druk bouwt rustig verder op (zolang het niet weglekt). Iets langer wachten en je bent er.

Jij heb een luchtstraal nodig. Dan kom je uit op een pomp met hoog debiet, of een opslagtank waar de compressor van tevoren wat druk in heeft opgebouwd. Maar tenzij ik er overheen gelezen heb, heeft deze volgens mij beide niet.

Afhankelijk van hoe vaak je de boel uitstoft is een busje perslucht waarschijnlijk ook prima:
https://www.bol.com/nl/p/...phRRKOA_0.21.ProductTitle

En als het een omgeving is waar echt veel stof wordt opgevangen (en je dus bezig blijft) kan het slim zijn om een andere behuizing te kopen met stoffilters. Die trek je er dan 1 keer in de zoveel tijd uit om de stofzuiger langs te halen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:19
Volgens mij heb je om effectief stof weg te blazen een opslagtank nodig. Deze heeft dat niet, en verplaatst dus puur lucht (34 l/min*). Een stofzuiger met blaasfunctie is dan effectiever.

*ter vergelijking, een casefan verplaatst gemiddeld 1500 l/min

[ Voor 35% gewijzigd door jeroen3 op 28-05-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaxourne
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:09:
Volgens mij heb je om effectief stof weg te blazen een opslagtank nodig. Deze heeft dat niet, en verplaatst dus puur lucht (34 l/min*). Een stofzuiger met blaasfunctie is dan effectiever.

*ter vergelijking, een casefan verplaatst gemiddeld 1500 l/min
Zal deze voldoen? Ik las 180l/min.

https://www.bol.com/nl/p/trotec-compressor-pcps-10-1100/9200000103630620/?suggestionType=browse&bltgh=jNlqTHcYYrfw50j6EspOHA.rMRrlQqVtiN4XQqf-ylP4w_0.5.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 09:50
Nee want deze heeft geen tank.

Als je echt een compressor wilt gebruiken ga dan voor een compressor met een tank van minimaal 25 liter.
En hou er rekening mee dat olie / vocht weleens mee kan komen uit de compressor als je geen afscheider hebt.

De betere oplossing zoals eerder aangegeven is het gebruik van filters in de kast en perslucht in een spuitbus voor het schoon blazen van componenten.
Verkrijgbaar bij de Action voor 1,99

Een compressor gaat je minimaal 100-150 euro kosten en dat zijn heel veel busjes perslucht.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Blonde op 28-05-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:19
Ook niet. Deze geeft geen debiet onder druk. 180l/min is aan de ingang.
Een blaaspistool is ~200 l/min bij 8 bar. En die compressor is dus 180 l/min bij 1 bar.

Je wilt graag lucht comprimeren, en dan onder hoge snelheid vrijlaten. Deze compressor doet precies andersom. Je hebt een model met een tank nodig om tijdelijk lucht onder druk in te bewaren, die je dan via de spuit onder hoge snelheid vrij kan laten. En daarna mag je weer wachten tot de tank op druk is.

Minimaal zoiets.
https://www.bol.com/nl/p/...kinhoud/9200000028780946/
Let op. Ook met deze kun je niet continu blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

jeroen3 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:20:
Ook niet. Deze geeft geen debiet onder druk. 180l/min is aan de ingang.
Een blaaspistool is ~200 l/min bij 8 bar. En die compressor is dus 180 l/min bij 1 bar.

Je wilt graag lucht comprimeren, en dan onder hoge snelheid vrijlaten. Deze compressor doet precies andersom. Je hebt een model met een tank nodig om tijdelijk lucht onder druk in te bewaren, die je dan via de spuit onder hoge snelheid vrij kan laten. En daarna mag je weer wachten tot de tank op druk is.

Minimaal zoiets.
https://www.bol.com/nl/p/...kinhoud/9200000028780946/
Let op. Ook met deze kun je niet continu blazen.
En zo'n ding maakt een takkeherrie, zeker binnenshuis lijkt me het geen pretje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mr. Blonde schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:18:
[...]

Als je echt een compressor wilt gebruiken ga dan voor een compressor met een tank van minimaal 25 liter.
En hou er rekening mee dat olie / vocht weleens mee kan komen uit de compressor als je geen afscheider hebt.

De betere oplossing zoals eerder aangegeven is het gebruik van filters in de kast en perslucht in een spuitbus voor het schoon blazen van componenten.
Verkrijgbaar bij de Action voor 1,99

Een compressor gaat je minimaal 100-150 euro kosten en dat zijn heel veel busjes perslucht.
Het hoeft geen 100-150 euro te kosten: Stanley DN 55/8/5

Oeps, dat ding is nergens meer leverbaar, al helemaal niet voor die prijs.

Die heb ik zelf en hij werkt best goed. Helaas wel een herrieschopper (niveautje stofzuiger). Je wilt dat ding pas aanzetten als je hem ook echt nodig hebt en hij heeft een minuutje (of twee) nodig om druk op te bouwen. Maar dan heb je ook wat.

[ Voor 3% gewijzigd door downtime op 28-05-2019 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Voor 100 euro heb je er 1 die makkelijk 10+ jaar mee kan gaan.

https://www.toolstation.n...ompressor-olievrij/p51753

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:56
Ik gebruik deze:
https://www.amazon.com/Me...er-European/dp/B003BZCOKK

Ongeveer 5 jaar geleden aangeschaft, nog steeds zeer tevreden over.

Blows clean dry filtered air that is safe for all equipment contains no dangerous propellants.

[ Voor 23% gewijzigd door Zap_pa op 04-06-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zorg ervoor dat je een oliefilter hebt, een compressor sproeit ook een heel dun filmpje olie mee. Dat gaat geleiden en evntueel nog meer stof aantrekken.
Je kunt ook een spuitbus met gecomprimeerde lucht nemen, die hebben dit probleem niet.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Elektrische luchtbedpomp
Met de dunste nozzle komt daar ook al best een sterke luchtstraal uit, genoeg om het stof uit een PC te blazen.

Spuitbus met 'lucht' liever niet doen, daar zit in veel gevallen R134a gas in. Voor de niet-kenners: dat is hetzelfde gas wat in airco's zit. Bij die apparaten is het streng verboden om het gas te laten ontsnappen, maar zo'n spuitbusje leegknallen mag schijnbaar wel 8)7 Zie ook de uiteenzetting van True in "Goedkope perslucht om te de-dusten"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ThinkPadd schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:01:
Elektrische luchtbedpomp
Met de dunste nozzle komt daar ook al best een sterke luchtstraal uit, genoeg om het stof uit een PC te blazen.

Spuitbus met 'lucht' liever niet doen, daar zit in veel gevallen R134a gas in. Voor de niet-kenners: dat is hetzelfde gas wat in airco's zit. Bij die apparaten is het streng verboden om het gas te laten ontsnappen, maar zo'n spuitbusje leegknallen mag schijnbaar wel 8)7 Zie ook de uiteenzetting van True in "Goedkope perslucht om te de-dusten"
Oh wow daar was ik me niet eens van buewst. R134a is dan vast niet slecht voor je pc, maar het is wel wat lelijk ja. Die luchtbedpomp zal ook wel werken ja.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 17-07 08:39
ThinkPadd schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:01:
Elektrische luchtbedpomp
Ok dat is nieuw voor me. Al zou ik denken dat dat, met de huidige prijzen voor R314a, wel snel gaat ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarom niet het stof uit de omgeving weghalen? Koop een luchtreiniger of nog beter een luchtwasser. Stof inademen is niet echt gezond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-07 07:40
Ik gebruik zelf al enige tijd mijn pricewatch: Metro Vacuum ED500 DataVac Air Duster 220V en erg tevreden over! Revieuws zijn online wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:29

World Citizen

FreeReef.nl

Heeft iemand hier een 2019 mening over

"niet met lucht je pc schoonmaken want dan krijg je statische elektriciteit"?

Dit heb ik jaren geleden begrepen, en ik haalde mijn computers altijd al uit elkaar, maar sinds ik dat ooit 15 jaar geleden gehoord heb, zou ik geen compressor meer gebruiken.

Het idee is dat de luchtmoleculen tegen je hardware wrijven en statische elektriciteit opwekken. Je zou dan met een anti statische borstel onder het blazen moeten schoonmaken, zodat dit geen probleem is.

Maar, ik vraag me al jaren af of dat te onderbouwen is?

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-07 14:24

Fordox

00101010

World Citizen schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:46:

Dit heb ik jaren geleden begrepen, en ik haalde mijn computers altijd al uit elkaar, maar sinds ik dat ooit 15 jaar geleden gehoord heb, zou ik geen compressor meer gebruiken.

Het idee is dat de luchtmoleculen tegen je hardware wrijven en statische elektriciteit opwekken. Je zou dan met een anti statische borstel onder het blazen moeten schoonmaken, zodat dit geen probleem is.

Het punt waar de statische elektriciteit zich opbouwt is vaak op plastic of andere niet geleidende materialen. Het 'gevaarlijkste' om een pc stofvrij mee te maken is een stofzuiger vanwege het risico dat je de stofzuigermond tegen je pcb (printplaat) aan kan tikken, niet zozeer de lucht zelf.
Het blazen van lucht op een geleidend onderdeel kan vrijwel niks opbouwen, gezien de stroom direct wegvloeit.
Gelukkig is in de huidige wereld statische elektriciteit ook niet meer zo ernstig als vroeger, gezien de meeste pcb componenten daarop berekend/beveiligd worden volgens opgezette ESD standaarden. Wel is het altijd nog aan te raden om zorgvuldig te zijn ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

World Citizen schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:46:

N = 1
Maar ik blaas al 23 jaar 2 a 3 keer per jaar mijn 2 pc's schoon met een zware compressor. Tot op heden nog 0 problemen met statische electriciteit. Wel ooit een heatsink erafgeblazen :X

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:02
Mijn 2 cents.

Een compressor hoeft zeker geen 100-150 euro te kosten. Ik heb hier een 50L compressor staan, die ik voor 60 of 65 euro gekocht heb. Was een aanbieding bij de Aldi. Dat was wel een erg goede deal, maar met wat zoekwerk moet je wel wat goedkoper als 150 uit kunnen komen. En dan heb ik het nog over compressoren van 50L. 25L, of nog minder is natuurlijk nog (wat) goedkoper.

Maar, ik zou nooit mijn compressor gebruiken om mijn pc schoon te maken. Nooit.
Veel te veel druk. Je kan het natuurlijk een beetje afstellen, maar het blijft een hele hoop druk.
Maar het belangrijkste, vocht. Het ding word gesmeerd door olie, en door dat de lucht samengeperst word, komt er ook water in terecht. Ik heb in een garage gewerkt, als je ziet hoe veel vocht er soms in die slangen zit, ben je waarschijnlijk meteen genezen.
Het is echt geen goed idee om je pc schoon te maken met een compressor.
Dan pak ik liever de stofzuiger. (en dat doe ik dan ook af en toe, maar dat zou ik eigenlijk ook niet aanraden)

Als je een duurzame oplossing wil, zou ik naar het apparaat wat @rolandos582 linkt kijken. Dat is er speciaal voor gemaakt. En anders gewoon busjes lucht.

Waarom is de titel eigenlijk half Engels? Je kent het woord stof gewoon, want je zegt het zelf. Waarom is het dan een dustprobleem? En niet gewoon een Nederlands stofprobleem? ;)

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 20-06-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-07 07:40
WEBGAMING schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:43:
Als je een duurzame oplossing wil, zou ik naar het apparaat wat @rolandos582 linkt kijken. Dat is er speciaal voor gemaakt. En anders gewoon busjes lucht.

Waarom is de titel eigenlijk half Engels? Je kent het woord stof gewoon, want je zegt het zelf. Waarom is het dan een dustprobleem? En niet gewoon een Nederlands stofprobleem? ;)
Als je voor busjes lucht gaat, doe jezelf een plezier en koop een datavac. Na een tijdje heb je dat er wel uit en de datavac heeft een hoop meer druk. Tevens blaas je ook gewoon je toetsenbord ermee schoon enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:15
Ik heb altijd geleerd dat je moet zuigen, want dan verwijder je het stof?

Blazen verplaatst het stof. Dus ik doe mijn PC met de stofzuiger met een mini-mondstuk en een borsteltje (een kwastje van de Action, om het stof in de hoekjes los te 'kwasten")

Of doe ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:10
TomsDiner schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:14:
Ik heb altijd geleerd dat je moet zuigen, want dan verwijder je het stof?

Blazen verplaatst het stof. Dus ik doe mijn PC met de stofzuiger met een mini-mondstuk en een borsteltje (een kwastje van de Action, om het stof in de hoekjes los te 'kwasten")

Of doe ik dit verkeerd?
Zolang je de stof uit je computer blaast, en niet binnen de kast zelf verplaatst, werkt het allebei. Het voordeel van blazen is dat je een stuk harder kunt blazen dan een stofzuiger kan zuigen. Dus blazen is vaak wat effectiever om bijvoorbeeld vastzittende stof weg te krijgen.

Maar als stofzuigen voor jou goed genoeg werkt, dan is dat natuurlijk ook gewoon prima :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:15
Hahn schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:18:
[...]

Zolang je de stof uit je computer blaast, en niet binnen de kast zelf verplaatst, werkt het allebei. Het voordeel van blazen is dat je een stuk harder kunt blazen dan een stofzuiger kan zuigen. Dus blazen is vaak wat effectiever om bijvoorbeeld vastzittende stof weg te krijgen.

Maar als stofzuigen voor jou goed genoeg werkt, dan is dat natuurlijk ook gewoon prima :)
Duidelijk antwoord. Overigens idd erg belangrijk dat (vrijwel) iedereen één van beiden doet. Ik heb een doorgebrande videokaart opgelopen door stofvlokken in de fan... Tegelijk met de dansende paarse vierkantjes in beeld kwam er rook uit de kast, en was zelfs de onderkant van de printplaat helemaal zwart geworden (lak afgebladderd). Sindsdien krijgt mijn PC eens in de zoveel tijd een blowjob.. Pardon, suckjob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

2,- airtanks zijn te snel leeg / weinig effectief (hoewel je ze met een beetje DIY oftewel fietsventiel + pomp) relatief kan hergebruiken..

stofzuiger met zuig/blaas functie (denk bv aan de bouwmarkt klus stofzuigers) zijn redelijk effectief als je de mond reduceert (je stofzuiger word wel sneller warm omdat hij de druk niet kwijt kan)

ik had eerst een koffer model compressor (50 euro), als je met korte stoten blaast blaas je 75% weg.
maar effectief heb je 1 a 2 bar (7 a 8bar met korte stoten) maar wel pokke herrie

ik heb nu een 200L (of 50L) compressor nadeel is dat deze veel "vocht" produceert dus een vocht filter is niet overbodig "luxe" maar hij blaast 85% tot 95% van je stof weg..

ik zou een
- paar verfkwasten scoren bij de budget winkel,
- extra koelpasta tube(s)
- dasty, ammoniak of een andere ontvetter
- vochtige doekjes op basis van alcohol
- blaas / zuig apparaat naar keuze

De kwast gebruik je om stof "los" te vegen, deze kan je vervolgens uitblazen/zuigen ..
hierna neem je de tijd om je ventilatoren te "ontvetten" (lees plakkende stof te verwijderen)
vervang je ventilatoren als je ze niet naar wens schoonkrijgt ...

Een luchtblaas ding (zelfs die bus van 2,- ) heeft alleen nut als je er niet bij komt met je kwast en niet wilt schroeven .. maar korte stoten .. en wel bij voorkeur buiten de pc (cpu/gpu/psu ventilatoren zal je wellicht van pasta moeten voorzien en helemaal moeten demonteren..)

beste is speaker gaas of muggen gaas voor de grove gaten openingen van je kast te doen ..en deze kan je makkelijker vervangen /' reinigen maar helaas ook sneller "vol" dus het is een trade-off.

ik zelf geef de voorkeur aan een kast om de pc kast heen die de lucht "voorfiltert" zodat je tijdens het stofzuigen die gelijk mee kan nemen .. (en het valt de wederhelft sneller op dat de filter vervangen moet worden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 20-06-2019 23:25 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:02
rolandos582 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:37:
[...]

Als je voor busjes lucht gaat, doe jezelf een plezier en koop een datavac. Na een tijdje heb je dat er wel uit en de datavac heeft een hoop meer druk. Tevens blaas je ook gewoon je toetsenbord ermee schoon enzo
In principe mee eens, maar als je eens in het half jaar een keer je pc wil schoonmaken, is zo iets ook een beetje overdreven. Dan is het beter om een keer een busje lucht te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:09

MsG

Forumzwerver

Hier ook de welbekende DataVac. Soms op Marktplaats wel te vinden. Had de mijne voor 50,-. Kost alsnog wat, maar een stuk goedkoper dan de hele tijd van die persluchtbusjes.

Wellicht nog inspiratie:
Tips voor simpele compressor

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1