Kunnen geheugenmodules van verschillende merken samenwerken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1216260

Topicstarter
Mijn vraag:
Ik heb een geheugenmodule vraag aan u want ik kom er zelf even niet meer uit. Ik heb jullie site bekeken en daar wordt een moederbord van MSI besproken dat ik in mijn desktop pc heb:
een MSI Z370 GAMING PRO CARBON moederbord socket 1151.

Ik heb daar Crucial Ballistix Elite DDR4 DIMM 16 GB 2x8 GB 3000Mhz in zitten.
Nu wil ik geheugen uit gaan breiden maar niet nog eens dezelfde geheugenkit kopen want die vind ik nu te duur.

De Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15 - [CMK16GX4M2B3000C15] geheugenmodule wordt door o.a. Hardware Info aanbevolen in hun test. De prijs van deze module past ook prima in mijn budget.

Mijn dringende vraag is: kan dit geheugen ook goed samenwerken met mijn genoemd moederbord en Crucial geheugen? Want op de MSI website lees ik nl. het volgende: "When using 2 or more memory sticks, it is recommended to use memory module of the same brand, capacity, speed, memory chip".

Wat is verstandig en betaalbaar? Wat is wijsheid. Wie weet raad? Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor uw moeite.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
MSI Z370 GAMING PRO CARBON moederbord socket 1151
Crucial Ballistix Elite DDR4 DIMM 16 GB 2x8 GB 3000Mhz
Windows 10 plus Adobe Premiere Elements 2019 en Premiere Elements 2019

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Relevante hardware sites over geheugenvergelijking en hardware gelezen maar ik kom er echt niet uit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:33
pricewatch: Crucial Ballistix Elite BLE2C8G4D30AEEA heb je nu? Dat is CL16 en daar zou ik CL16 naast zetten. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16 in jouw geval en dan zou het probleemloos moeten werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 28-05-2019 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het kan prima samenwerken, stel ze zo in dat de langzaamste module het nog bij kan benen. Zo had ik High Performance geheugen met budget geheugen gemixt waarbij de High Performance trager draait dan mogelijk en het budget geheugen licht overclocked is zodat ze uiteindelijk op dezelfde snelheid draaien. Nooit issues mee gehad.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste Uszka en Tsurany,
jullie zijn super en met jullie adviezen kan ik verder alhoewel ik niet meteen zou weten hoe ik ze in moet stellen. Bovendien ben ik nog iets goedkoper uit ook dankzij de tip van jou Uszka! Hartelijk bedankt voor jullie snelle reactie en vele hartelijke groeten, Aart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-05 18:26

Nemesizz

Untouchable

Zelfde CAS latency of snelheid zegt helemaal niks of modules met elkaar willen samenwerken.

De opbouw van een module, de gebruikte en type chipjes maken veel meer uit. Maar dat is vaak erg lastig te achterhalen bij consumenten geheugen.

Bij servers en workstation geheugen zijn die specs veel duidelijker (gebruikte geheugen chipjes, ranks, enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tja beste Nemesizz, nu heb ik de geheugenmodule reeds besteld en ik ga toch maar uit van de ervaringen van Uszka en Tsunany. Als het niet te achterhalen is dan zullen we het als simpele nooit weten dus dat geldt ook voor jou en zelfs voor MSI denk ik gezien hun aanwijzingen. Toch zeer bedankt voor je meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Anoniem: 1216260 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:34:
Tja beste Nemesizz, nu heb ik de geheugenmodule reeds besteld en ik ga toch maar uit van de ervaringen van Uszka en Tsunany. Als het niet te achterhalen is dan zullen we het als simpele nooit weten dus dat geldt ook voor jou en zelfs voor MSI denk ik gezien hun aanwijzingen. Toch zeer bedankt voor je meedenken.
@Nemesizz heeft alleen wel gelijk. ;)
Je had tot recent voor 3000MHz setjes twee geheugenfabrikanten, Hynix en Samsung. Micron is er recent pas bijgekomen en is verder niet echt relevant. Beiden hebben verschillende soorten geheugenchips die verschillende subtimings hebben. Je moederbord vogelt in principe zelf een set timings uit en daar werkt het meestal op. Ga je twee soorten geheugenchips mengen, of erger nog Hynix en Samsung, dan kan je moederbord in de situatie komen dat deze geen correcte timings kan vinden. Dan krijg je instabiliteit.

Nu gaat het kennelijk om pricewatch: Crucial Ballistix Elite BLE2C8G4D30AEEA. Tja, die lijkt EOL te zijn waardoor ik begrijp dat je zoekt naar alternatieven. Aardige kans dat je setje nu Hynix AFR single rank geheugen heeft. Dat Corsair setje wat je nu al hebt bestelt komt in een aantal soorten, waaronder AFR. Je hebt dus een goede kans dat het niks uit zal maken en het gewoon zal werken. Met Taiphoon Burner kan je in ieder geval uitlezen welke soort chips je hebt en of het single of dual rank is. Verder kan je alleen maar hopen dat je nu niet opeens heel andere chips krijgt en je problemen gaat krijgen. :)

Voor Taiphoon Burner hier de link: http://www.softnology.biz/files.html

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-05-2019 17:25 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste mensen, ik heb de nieuwe Corsair geheugenmodule CL16 in mijn pc geplaatst en video/audio editing met Adobe Premiere Elements en Photoshoppen gaan echt twee keer zo snel. Samengevat: ik ben een gelukkig mens. Ik heb alleen in het BIOS de stand nog op 3000 MHz gezet en de optie "Memory Try It!" ingesteld op de 'gemerkte' en iets hogere frequentie. Dank en vriendelijke groeten aan de hierboven staande sympathieke adviseurs.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1216260 op 02-06-2019 12:24 ]

• BdB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 15:10

BdB

Ik heb een soortgelijke situatie. De theorie schreef voor dat geheugenmodules van verschillende merken kunnen samenwerken. Tot zover de theorie.

Onlangs 16 GB DDR 3 geheugen bijgekocht, om naast de bestaande 8GB te plaatsen.

Set 1: Crucial Ballistix Sport BLS4G3D1609DS1S00 (2x 4GB DDR3-1600 CL9 (9-9-9-24))
Set 2: Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9 (16GB Kit (2 x 8GB), Tested Latency: 9-9-9-24, Tested Speed: 1600MHz)
Beide setjes staan op de memory support list voor mijn Gigabyte GA-H97-D3H (Edit: bios versie F5)

Na het installeren van set 2 zette ik enthousiast mijn pc aan, maar helaas crashte Windows 10 met de melding"Thread exception not handled". Lekker cryptisch.

Op 1600 MHz start de machine op met OF set 1 OF set 2 geïnstalleerd. Tezamen start de machine niet op.

Ik heb set 2 verwijderd en vervolgens in de bios de multiplier op 10,66 gezet (1066 MHz). Enhanced memory settings op "normal" of "enchanced stability" maakte niet uit. In beide gevallen start de machine op. Er is dus een combinatie waarop de machine stabiel draait.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WgHHYVB/1066mhz.png

Vervolgens de multiplier met 1 stapje verhoogd, naar 1333 MHz. Nu komt de machine niet eens meer door de post. 1600 MHz heb ik niet eens meer geprobeerd.

Beide modules zouden op XMP mode moeten kunnen draaien, maar ook dan start het systeem niet op.
Hieronder een schermafdruk van de SPD's van beide kits.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D1YWMbr/spds-corsair-crucial.png

Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Drommels!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@BdB 2x 8GB is vaak voldoende, en kun je het beste in de grijze bankjes drukken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• BdB

BdB

@Hackus de bedoeling is juist om 24 GB te gebruiken. Wat moet ik anders met die 8GB die ik er dan uit moet halen :)

Drommels!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BdB schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 15:06:
@Hackus de bedoeling is juist om 24 GB te gebruiken. Wat moet ik anders met die 8GB die ik er dan uit moet halen :)
categorie: Geheugen intern hier te-koop aanbieden ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:08
@BdB Heb je onderstaande bericht al doorgelezen?
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:18:
[...]

@Nemesizz heeft alleen wel gelijk. ;)
Je had tot recent voor 3000MHz setjes twee geheugenfabrikanten, Hynix en Samsung. Micron is er recent pas bijgekomen en is verder niet echt relevant. Beiden hebben verschillende soorten geheugenchips die verschillende subtimings hebben. Je moederbord vogelt in principe zelf een set timings uit en daar werkt het meestal op. Ga je twee soorten geheugenchips mengen, of erger nog Hynix en Samsung, dan kan je moederbord in de situatie komen dat deze geen correcte timings kan vinden. Dan krijg je instabiliteit.

Nu gaat het kennelijk om pricewatch: Crucial Ballistix Elite BLE2C8G4D30AEEA. Tja, die lijkt EOL te zijn waardoor ik begrijp dat je zoekt naar alternatieven. Aardige kans dat je setje nu Hynix AFR single rank geheugen heeft. Dat Corsair setje wat je nu al hebt bestelt komt in een aantal soorten, waaronder AFR. Je hebt dus een goede kans dat het niks uit zal maken en het gewoon zal werken. Met Taiphoon Burner kan je in ieder geval uitlezen welke soort chips je hebt en of het single of dual rank is. Verder kan je alleen maar hopen dat je nu niet opeens heel andere chips krijgt en je problemen gaat krijgen. :)

Voor Taiphoon Burner hier de link: http://www.softnology.biz/files.html
toon volledige bericht
Wat zegt Taiphoon Burner over de verschillende latjes. Je ene setje is van 2012 dus scheelt waarschijnlijk 7 jaar met je nieuwe setje. Andere fabrikant, ander productieproces, hogere dichtheid van chips, ...
Het gemakkelijkste is ofwel 16GB aanvaarden of nog eens 16GB van dezelfde set bijsteken.
Het moeilijkste is om settings te vinden waarmee ze samen werken. 1066MHz werkt wel begrijp ik. Je kan dus ook even kijken wat het meeste invloed heeft: 24GB vs 16GB of 1600MHz vs 1066MHz.
Met een AMD processor verwacht ik 16GB 1600MHz als de beste config.
Met een Intel processor voor gaming maakt het waarschijnlijk weinig uit.
Met VM's of zware software (CAD, videobewerking, ...) zou ik 24GB 1066MHz zeggen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Hi @Malantur, dat stukje heb ik gezien ja. De grap is: de SPD van de module die ik onlangs gekocht heb (corsair), die zegt dat ie uit week 30 jaar 12 komt. De crucials heb ik minstens vier jaar erin zitten, dus zijn mogelijk uit dezelfde tijd. Hoe dan ook, ik denk dat ik inderdaad op 16GB moet gaan draaien; dat is wat ik nu ook gedaan heb (op xmp-1600).

Ik heb trouwens een Intel CPU. Uit interesse, hoe komt het dat een AMD baat heeft bij een hogere frequentie geheugen en Intel niet?

Drommels!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

BdB schreef op zondag 15 september 2019 @ 06:52:
Hi @Malantur, dat stukje heb ik gezien ja. De grap is: de SPD van de module die ik onlangs gekocht heb (corsair), die zegt dat ie uit week 30 jaar 12 komt. De crucials heb ik minstens vier jaar erin zitten, dus zijn mogelijk uit dezelfde tijd. Hoe dan ook, ik denk dat ik inderdaad op 16GB moet gaan draaien; dat is wat ik nu ook gedaan heb (op xmp-1600).

Ik heb trouwens een Intel CPU. Uit interesse, hoe komt het dat een AMD baat heeft bij een hogere frequentie geheugen en Intel niet?
Latency. Een Intel Core I CPU heeft door het ontwerp een snellere toegang tot L3 cache dan een AMD Ryzen. Dat is de ringbus. Het is eigenlijk een ring rond de CPU cores die informatie vervoerd van en naar de L3 cache, andere CPU core of de CPU uit naar RAM. Hierdoor kan een Core I iets sneller informatie verwerken zonder naar RAM te hoeven gaan. Naar RAM gaan kost veel meer tijd en dat houdt je CPU op. Met name voor videogames helpt dit omdat videogames heel veel willekeurige en kleine verzoeken naar geheugen maken. Het nadeel is dat Core I slecht schaalt met meer cores. De ringbus moet alsmaar groter worden met meer cores en het kost zo meer tijd, en dus meer energie om informatie te vervoeren. Het is een van de redenen waarom de 9900K zo'n enorme vlammenwerper is. :P

Afbeeldingslocatie: https://hothardware.com/ContentImages/NewsItem/41303/content/small_xeon-ring-bus.jpg

Overigens is de winst niet alleen voor Ryzen. Bulldozer was gewoon hopeloos en daar gaan we het niet over hebben. Intel Core I heeft wel degelijk winst met snellere RAM, alleen niet zoveel als Ryzen. Ryzen 3000/Zen 2 heeft ook veel minder winst omdat AMD gewoon de hoeveelheid L3 cache per core heeft verdubbeld.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Erg informatief, dankjewel!

Voorlopig draai ik op 16GB. Misschien krijg ik die 24GB nog eens aan de praat, maar ben er even klaar mee :)

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Van gigabyte support hoef je ook niet veel te verwachten :’)

Dear customer,

Thank you for emailing GIGABYTE.
We would like to help you with your technical inquiry.

By the memory installtion should with same capacity, brand, speed, and chips be used.

you can try installthe RAM like below, but not guarranty it works:

Channel A: DDR3_2, DDR3_4 (1 x Crucial + 1x Corsair )
Channel B: DDR3_1, DDR3_3 (1 x Crucial + 1x Corsair )

Regards

GIGABYTE Team

Drommels!

Pagina: 1