Ervaren case modders gezocht om mee te sparren over ideeën

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-08 11:34
Hi all,

Ik heb een CoolerMaster H500P en ik merk dat tijdens het overclocken mijn CPU ontzettend heet wordt. Tot wel 90 graden. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Heb meerdere dingen geprobeerd zoals het opnieuw aanbrengen van koelpasta en opnieuw de AIO koeler geplaatst. Het had allemaal geen zin en ik had de moed al opgegeven.

Nu ik vandaag weer een poging heb gewaagd kwam ik tot het heldere moment om het top paneel van mijn case er eens af te halen. Wat bleek? Een drop van 10 graden Celsius!

Het top paneel van de CoolerMaster H500P bestaat voornamelijk uit plexiglas. Hierdoor komt er dus te weinig lucht doorheen om de radiator van mijn AIO te koelen. Na een telefoontje met Coolermaster bleek dat ik de case zelf moest gaan modden, zij hebben namelijk geen andere top panelen.

Nu heb ik hier totaal geen ervaring mee en heb ik jullie hulp nodig om het een en ander te sparren. Omdat het top paneel van plexiglas is gemaakt wilde ik dat graag vervangen door iets wat wel lucht door laat. Denk daarbij aan mesh. Echter zie ik allemaal buitenlandse sites waar het te bestellen is zoals deze site:
https://mnpctech.com/case...und-hex/modders-mesh.html

Ik vroeg mij af of er in Nederland ook nog van dat spul te krijgen is. Verder zijn andere ideeën ook welkom om de Airflow te verbeteren in mijn case.

Ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Wat wellicht handig is: Een foto van de binnenkant van je case. Dat is in veel gevallen net even wat makkelijker meedenken. Met een goede foto kan je ook meteen de airflow beoordelen. De airflow, daar lijkt het nu mis te gaan.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

En de specs van je PC, met name de cpu :)
Dat ding moet zelfs met weinig airflow en waterkoeling geen 90 graden worden...

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor AIO en CPU heb je? 9900K + 120mm AIO zouden dit zelfs normale temps voor kunnen zijn, airflow of niet (mogelijk de moeite waard om je AIO vooraan de kast te installeren als intake overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
Wat wellicht handig is: Een foto van de binnenkant van je case. Dat is in veel gevallen net even wat makkelijker meedenken. Met een goede foto kan je ook meteen de airflow beoordelen. De airflow, daar lijkt het nu mis te gaan.
There you go:
https://imgur.com/gallery/qgBEWqt
En de specs van je PC, met name de cpu :)
Dat ding moet zelfs met weinig airflow en waterkoeling geen 90 graden worden...
Excuses! Maakt het natuurlijk wat makkelijker als ik alles even vermeld.

Specs:

* i7 8700k
* Corsair Hydro Series H100x
* CoolerMaster H500P
* MSI R9 390
* MSI Z370 Gaming Pro Carbon

Volledige inventaris kan hier worden bekeken:
https://tweakers.net/gallery/482479/inventaris/

Misschien handig om te vermelden. Met 90 graden halen bedoel ik dat die af en toe piekt naar de 90. Meestal zit de processor rond de 85 graden.
Wat voor AIO en CPU heb je? 9900K + 120mm AIO zouden dit zelfs normale temps voor kunnen zijn, airflow of niet (mogelijk de moeite waard om je AIO vooraan de kast te installeren als intake overigens).
Heb zelf al geprobeerd de radiator te mounten aan de voorkant maar dit bleek niet zo lekkere oplossing. De voorkant is immers ook van plexiglas gemaakt en heeft daar ook weinig intake! Blijkt na een jaar dus geen goede aanschaf zijn geweest qua case, maar we moeten er nu maar even mee leven en wat bedenken om het te verbeteren.. :'(

[ Voor 4% gewijzigd door ItsFlokkie op 28-05-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Cflokkie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:12:
Excuses! Maakt het natuurlijk wat makkelijker als ik alles even vermeld.

Specs:

* i7 8700k
* Corsair Hydro Series H100x
* CoolerMaster H500P
* MSI R9 390
* MSI Z370 Gaming Pro Carbon

Volledige inventaris kan hier worden bekeken:
https://tweakers.net/gallery/482479/inventaris/

Misschien handig om te vermelden. Met 90 graden halen bedoel ik dat die af en toe piekt naar de 90. Meestal zit de processor rond de 85 graden.
Even voor de duidelijkheid: met 'meestal' bedoel je hopelijk wel 'onder zware load'?
En op hoe veel GHz draait dat ding? Een 8700K op full throttle, op 4.8GHz wordt in een degelijk gekoelde laptop op zijn piek zo rond de 90 graden, hoe martel je dat ding in godsnaam om hetzelfde voor elkaar te krijgen in een toren met waterkoeling :P

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik vind het voor een 8700K wel hoge temps, maar niet té hoge temps. Je zou een lapbeurt + delid kunnen overwegen, de 8x00-series waren notoir vanwege vrij gare TIM, en niet bepaald consistente heatspreader vormen. Wat voor vloeistof temp heeft je loop?

Ja, de kast heeft inderdaad suboptimale intakes en mild gebrekkige outtake, maar ik denk niet dat dát je probleem is eigenlijk. De 240mm rad zou ook de 8700k mits goed contact (wat écht een probleem is met die CPU's, ik zou haast meer TIM-spread op de IHS aanraden). Zeker als je gaat overclocken met dat ding... wat overigens geen garantie is, want silicon lottery.

Ik denk dat modden hier wel wat kan helpen, maar anders dan dremelen/3D printen en daar moet je maar nét comfortabel mee zijn... denk ik niet dat je met deze kast veel kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
Umbrah schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:22:
Ik vind het voor een 8700K wel hoge temps, maar niet té hoge temps. Je zou een lapbeurt + delid kunnen overwegen, de 8x00-series waren notoir vanwege vrij gare TIM, en niet bepaald consistente heatspreader vormen. Wat voor vloeistof temp heeft je loop?

Ja, de kast heeft inderdaad suboptimale intakes en mild gebrekkige outtake, maar ik denk niet dat dát je probleem is eigenlijk. De 240mm rad zou ook de 8700k mits goed contact (wat écht een probleem is met die CPU's, ik zou haast meer TIM-spread op de IHS aanraden). Zeker als je gaat overclocken met dat ding... wat overigens geen garantie is, want silicon lottery.

Ik denk dat modden hier wel wat kan helpen, maar anders dan dremelen/3D printen en daar moet je maar nét comfortabel mee zijn... denk ik niet dat je met deze kast veel kan...
Thanks voor je reactie. Een delid heb ik inderdaad overwogen maar vanwege de tijd niet gedaan. Wil het immers door iemand laten doen die veel ervaring heeft en dat betekend dat je veel moet reizen. Toevallig dat een maat van mij nog met het idee kwam om de fans om te draaien van de AIO. Dus in plaats van lucht binnen te halen van buiten, de lucht in de case gebruiken om een goede airflow te krijgen in mijn radiator. Enige ervaring mee of dat nadelinge effecten kan opleveren? De videokaart blaast immers ook warme lucht uit. En ja het is een AMD kaartje dus die worden warm. :P

Op de IHS zit Thermal Grizzly. Uit de reviews bleek dat de beste koelpasta dus die heb ik genomen. Verder heb ik geen idee wat voor vloeistof er loopt in mijn AIO-loop.

Zelf geen ervaring met 3D-printen. Zou ook niet weten wie zo'n ding heeft. Daarom dat ik zelf op het idee van mesh kwam. Het plexiglas lijkt er op geplakt te zijn door een DIY werknemer bij Coolermaster. Je ziet de klodders lijm gewoon nog zitten. Lijkt mij dat dat door middel van een heatgun er makkelijk afgehaald kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:26

DataGhost

iPL dev

Dus de fans blazen omlaag? Warmte wil omhoog, die moet je sowieso omdraaien dus.

Nu blaas je warme lucht omlaag tegen de warme lucht in je kast, die al omhoog gaat. Dat zal dus vlakbij je radiator "stil komen te staan". En aangezien je 3x120mm fans daar hebt, zal het voor overdruk zorgen dus moet de lucht via andere plekken naar buiten.
Als je de lucht omhoog eruit trekt (of liever, onder de radiator naar boven laat blazen, dus door de rad heen drukt naar buiten, heb je een luchtstroom die aangevuld zal worden vanuit de voor- en onderkanten van je kast, dus daar komt frisse lucht binnen waar het nu nog naar buiten geduwd wordt.

[ Voor 77% gewijzigd door DataGhost op 28-05-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Toch, door de sideloads, presteert de case zelf doorgaans gelijk aan een open air testbench (onze eigen Foritrain heeft dat o.a. getest: productreview: Cooler Master MasterCase H500P Zwart review door Foritain Gezien je je fans omdraait, genereer je geen overdruk? Balanceer de druk aub wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
Wintervacht schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:21:
[...]

Even voor de duidelijkheid: met 'meestal' bedoel je hopelijk wel 'onder zware load'?
En op hoe veel GHz draait dat ding? Een 8700K op full throttle, op 4.8GHz wordt in een degelijk gekoelde laptop op zijn piek zo rond de 90 graden, hoe martel je dat ding in godsnaam om hetzelfde voor elkaar te krijgen in een toren met waterkoeling :P
Jaa ik gooi de AIDA64 aan als test voor de tempraturen. Dus onder Full Load. Stress Test CPU, FPU en Memory staan aan. Mijn processor draait momenteel op 5Ghz met een Core Voltage van 1.32V. AVX-Offset op -3 zodat de tempraturen wat naar beneden gaan nu. Echter heb ik wel normale tempraturen zonder top paneel dus het kan allemaal prima. Alleen is het eraf laten van het top paneel niet echt lekker voor stof. Komt allemaal de case in en dat wil ik uiteraard niet. Met het top paneel erop krijg ik dus pieken naar de 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat die drop eerder een andere fluke is geweest. Overigens kan een stoffilter ook eea voorkomen...

Met dat voltage op die snelheid én een synthetische load (!) vind ik overigens de temps wel redelijk voor en niet-gelapte, niet-delidded CPU onder een AIO-tje... Ga aub niet te veel van dit soort overclocks verwachten, een overclock is géén garantie maar een luxe (silicon lottery, etc...). En denk ook aan je VRM's... Ik weet niet wát voor PSU je hebt overigens maar de kans dat je ~180W door dat chippie jast is natuurlijk realistisch... M'n Threadripper vind dit soort OC's ook niet fijn (en die hangt nu aan een 360mm rad, ik ga naar 2x360...)

Overigens, omdat je een asetek AIO hebt, is er ongetwijfeld wat software voor te krijgen, moet bekennen dat ik niet echt veel ervaring heb met Corsair hun implementatie van Asetek. De nzxt die ik ooit had had een perfecte watertemp sensor. En als je vloeistof koelt, AIO of anders, is er maar één factor die écht boeit mbt. het aansturen van je systeemkoeling: de temperatuur van de vloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 22:07
Kun je een foto maken van hoe dat plexiglas bevestigd zit op het top paneel? Misschien is het wel vrij makkelijk los te maken en dan te vervangen voor mesh. Met mesh werken is echt niet heel moeilijk.

Wil je het toch uitbesteden: kijk even of er in je buurt een fablab is en dan heb je waarschijnlijk als ze tijd hebben voor 20 euro wel een hele boel kleine gaatjes in het plexiglas gelaserd. Dit zou je zelf eventueel ook met een boor/dremel kunnen doen, maar dan is een klein beetje oefening wel handig aangezien plexiglas kan scheuren/breken.

Er werd ook iets gezegd over 3d printen, maar ik zou niet precies weten wat je dan wilt maken. Echter als je wat geprint wilt hebben laat het maar weten. Heb zelf genoeg printers en anders in het opensource 3d topic zijn er ook een boel mensen met printers, maar dan moet je wel een idee hebben. Je kan natuurlijk een soort mesh printen, maar dit is een vrij groot oppervlak denk ik (40cm?) en dan ben je goedkoper uit om iets te laten laseren. Je kunt met een laser ook nog eventueel een leuk patroontje maken (honinggraad zie je bijvoorbeeld vaak.)

edit: vlak bij je in de buurt zit een fablab met een laser snijder: https://www.icer.nl/nl/ma...-3d-printen/lasersnijder/
Ik ben niet bekend met dit specifieke fablab, maar blijkbaar hebben ze op vrijdagmiddag vrije inloop. Zelf dus even een dxf'je maken op maat en je bent in een middagje klaar.

[ Voor 17% gewijzigd door zynex op 28-05-2019 17:59 ]

Pagina: 1