Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelK1985
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 12:41

MichaelK1985

Don't you know?

Topicstarter
Beste ,

Ik heb een vraag. Ik heb samen met mijn vrouw een huis op het zicht met daarbij een kantoor (schuur omgebouwd) Echter deze is 220m2 en voor mij en mijn vrouw wat groot, nu willen we de andere helft graag gaan verhuren. We hebben al in onze kennissenkring gevraagd en hebben twee personen die het al willen huren voor minimaal 5 jaar.

Nu is mijn vraag of deze 'inkomsten' direct worden meegerekend in de hypotheek aanvraag. Weet iemand dit toevallig?

Everything Can Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:51
Ik weet wel dat sommige hypotheekverstrekkers niet blij zijn als je dingen gaat verhuren. Check dat ook even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Ik vermoed van niet.
En ik denk dat de hypotheekverstrekker ook iets vind van halve verhuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Netto huurinkomen kan worden meegerekend, maar reken er op dat een netto huurinkomen op een pand onder hypotheek meestal niet bijzonder hoog is. Dan is er nog de hypotheekverstrekker die er wat van gaat vinden, dan is er wellicht nog een kadastrale splitsing nodig, past het wel in het bestemmingsplan (een kantoor aan huis is wat anders dan een kantoor), etc.

Ik zou mijn vingers er niet aan branden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenjaminV
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 22:45
Op een normale hypotheek mag je vrijwel nooit verhuren. Een standaard hypotheek verstrekker zal je dus geen hypotheek verstrekken wetende dat je een deel gaat verhuren, laat staan dat je de inkomsten uit de huur alvast kunt meerekenen.

Je kunt dit wel doen met een vastgoed hypotheek, maar die voorwaarden zijn wel anders. Vaak is je rente hoger en moet je minimaal 20 of 30% inleggen van het hypotheekbedrag. Sommige vastgoed hypotheken laten het weer niet toe dat je zelf ook in het object woont.

Laat je goed hoe dan ook goed voorlichten voordat je hier aan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 14:48
Zakelijk verhuren (kantoor) is een stuk minder risico dan woonruimte verhuren. Maar goed advies is hierbij wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MeTooPV schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:50:
Zakelijk verhuren (kantoor) is een stuk minder risico dan woonruimte verhuren.
Voor jou als verhuurder misschien, maar ook een zakelijke huurder geniet huurbescherming. Het risico voor de hypotheekverstrekker wordt dus niet minder bij zakelijke verhuur vs. particulier verhuur.

En het gaat nu net om het risico voor de hypotheekverstrekker.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 14:48
Bij "overige bedrijfsruimte", zoals kantoor ruimte is er geen huurbescherming. Bij verhuur van een winkel / detail handel wel, maar dat speelt hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
WVB >>> PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-06 10:54
Heeft de woning een gewone "woonbestemming" in het bestemmingsplan? Mag je het van de gemeente aan derden verhuurden, of is alleen een kantoor aan huis toegestaan?

Edit: wat @BenjaminV ook zei: De meeste geldverstrekkers zullen voor een gedeeltelijk verhuurde woning geen hypotheek aan willen bieden (of tegen hogere rente/strengere voorwaarden).

[ Voor 4% gewijzigd door AndosH op 28-05-2019 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Question Mark schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:13:
[...]

Voor jou als verhuurder misschien, maar ook een zakelijke huurder geniet huurbescherming. Het risico voor de hypotheekverstrekker wordt dus niet minder bij zakelijke verhuur vs. particulier verhuur.

En het gaat nu net om het risico voor de hypotheekverstrekker.
Zakelijk kan je dat risico natuurlijk gewoon afdekken dat bij (gedwongen) verkoop de huurder binnen x maanden het kantoor moet verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MichaelK1985 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:08:
Beste ,

Ik heb een vraag. Ik heb samen met mijn vrouw een huis op het zicht met daarbij een kantoor (schuur omgebouwd) Echter deze is 220m2 en voor mij en mijn vrouw wat groot, nu willen we de andere helft graag gaan verhuren. We hebben al in onze kennissenkring gevraagd en hebben twee personen die het al willen huren voor minimaal 5 jaar.

Nu is mijn vraag of deze 'inkomsten' direct worden meegerekend in de hypotheek aanvraag. Weet iemand dit toevallig?
Mijn vraag zou eerder zijn: met wel doel willen die mensen het huren? Als ze er een bedrijfsruimte van willen maken, zit je wellicht ook nog met bestemmingsplan van de woning. Zou ik wel even willen nakijken. Als jij commercieel verhuurt ben je bedrijfsmatig bezig en lijkt het me dat er een bedrijfsbestemming op moet zitten of mogelijk op moet kunnen komen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Het gaat om zakelijke huur, de huurbescherming van bewoners is dus geen belemmering. Wel moet een zakelijk hiircontract voldoen aan de eisen van je financier. Anders wordt het pand moeilijker verkoopbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
emnich schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:14:
[...]

Zakelijk kan je dat risico natuurlijk gewoon afdekken dat bij (gedwongen) verkoop de huurder binnen x maanden het kantoor moet verlaten.
Ik meen mij te herinneren dat dit bij particulieren enkel kan wanneer er sprake is van een excutie verkoop (uitzondering op koop breekt geen huur). Hoe zit dat bij zakelijke overeenkomsten?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 12:26
Je moet volgens mij ook even kijken naar de overdrachtsbelasting, nu weet ik dit niet meer 100% zeker, maar bij ons huis was de bank er niet zeker van of we een verhoogd percentage moesten betalen aangezien de garage verbouwd was naar een foto studio. Uiteindelijk zelf de belastingdienst maar eens gebeld en ik denk dat die uiteindelijk naar het bestemmingsplan hebben gekeken (volledig woning in ons geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
ChojinZ schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:35:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat dit bij particulieren enkel kan wanneer er sprake is van een excutie verkoop (uitzondering op koop breekt geen huur). Hoe zit dat bij zakelijke overeenkomsten?
In zakelijke huurcontracten kun je afspreken wat je wilt. Geen dwingend recht zoals bij woningverhuur aan particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:13

Theo

moederbord

Volgens mij wordt de soep niet zo heet gegeten als deze opgediend wordt. Je mag inderdaad bij de meeste (of alle) hypotheken niet je woning gaan verhuren. Maar je mag vaak wel delen ervan verhuren; bijvoorbeeld één kamer. In geval van de TS is het dus ook zo'n soort geval; hij woont zelf in het gebouw, zowel fysiek als juridisch en hij verhuurt een gedeelte van de schuur behorend bij de woning.

Mocht je een goede LTV hebben (geen 95%) dan zal een hypotheekverstrekker niet niet al te moeilijk over doen mocht je het vergeten te melden bij hen; De verhuur devalueert de woning; maar als door deze devaluatie de LTV nog steeds goed onder de 100% ligt zal een hypotheekverstrekker niet lastig doen. Zij willen immers alleen maar dat hun investering met vastgoed is gedekt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Theo schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 07:30:
Volgens mij wordt de soep niet zo heet gegeten als deze opgediend wordt. Je mag inderdaad bij de meeste (of alle) hypotheken niet je woning gaan verhuren. Maar je mag vaak wel delen ervan verhuren; bijvoorbeeld één kamer. In geval van de TS is het dus ook zo'n soort geval; hij woont zelf in het gebouw, zowel fysiek als juridisch en hij verhuurt een gedeelte van de schuur behorend bij de woning.
Incorrect. Ook wanneer huurders slechts een zelfstandige kamer huren genieten ze huurbescherming en zijn ze dus een risico voor de bank. Je moet hier expliciet toestemming voor vragen bij de bank en die zullen of direct weigeren (teveel werk voor te weinig winst) of met aanvullende voorwaarden komen.
Mocht je een goede LTV hebben (geen 95%) dan zal een hypotheekverstrekker niet niet al te moeilijk over doen mocht je het vergeten te melden bij hen; De verhuur devalueert de woning; maar als door deze devaluatie de LTV nog steeds goed onder de 100% ligt zal een hypotheekverstrekker niet lastig doen. Zij willen immers alleen maar dat hun investering met vastgoed is gedekt.
Ik weet niet of ik fraude aan zou willen raden met de opmerking dat de geldverstrekker "vast niet moeilijk doet" als ze er achter komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 29-05-2019 08:51 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 17:05
Pas ook op met het % wat je 'zakelijk' gaat gebruiken. Bij mij leverde het nogal wat problemen op omdat er twee vierkante meter 'teveel' als niet-woonruimte in onze plannen zat, teveel voor dat hypotheekproduct in ieder geval. Laat je goed voorlichten in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Denk niet alleen aan je contract, maar ook aan de regels van je gemeente (bestemmingsplan), allemaal leuk als het zakelijk en financieel kan, maar als er tegen gehandhaafd wordt, dan kan je er mee stoppen.
Mijn ervaring is, dat een woning met kantoor bedoeld is voor dezelfde gebruiker. En niet voor verhuur. Is het ook formeel een kantoorbestemming/bedrijfbestemming of is het ooit gebouwd als beroep aan huis.
Of misschien wel in totaal zonder vergunning gebouwd of in gebruik.

Ik zou meer onderzoek plegen aan die kant. Via www.ruimtelijkeplannen.nl kan je de bestemming zien.
Pagina: 1