Ledstrip / HC-SR501 en voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Mijn vraag
We zijn bezig om de gang te verbouwen en wil nu gelijk de verlichting op de trap aanpakken. Aluminium ledstripprofile met melkglas infrezen in een lambrisering die langs te trap komt. Aan de achterkkant nog een gleuf frezen en daar kan ik dan gelijk alle bedrading in wegwerken. Boven en onder aan de trap plaats ik dan een HC-SR501 PIR en print ik hiervoor 2 kastjes.

Trap eindigt tegen de meterkast dus daar kan alles mooi in samenkomen en zie je er verder niets van en wordt het een strak geheel.

Nu heb ik alleen problemen met de manier waarop het moet worden aangesloten. Ledstrip wordt gevoed door een 12v voeding en deze moet ook stroom leveren aan de 2 HC-SR501 PIR.

Nu schijnen deze tot 20v te kunnen werken maar output is zover ik kan vinden een rond de 3.3v.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat ik kan vinden aan aansluitschema's zijn deze vrijwel allemaal gebaseerd op een batterij als voeding en dat is geen optie.

Nu heb ik wel deze blog gevonden wat aardig in de buurt komt van hoe wat ik wil
https://www.hackster.io/G...trolled-bed-lights-58610c

Maar de schakelaar en ledje hoef ik niet maar wil 2 PIR gebruiken ipv 1. Wat ik begrepen heb kun je de 2de PIR gewoon op dezelfde manier aansluiten als de 1ste.

Mosfet type kan ik in NL niet direct vinden waarbij de verzendkosten nog redelijk zijn tov dat kleine onderdeel.

Iemand toevallig ervaring met een soortgelijke opstelling die een simpel schema heeft hoe ik dit kan aansluiting. Nu ben ik redelijk technische maar liefst een schema zoals in het blog (Jip en Janneke stijl). Een technische schema gaat mij niet lukken.

Ik heb geen ervaring met een mosfet dus als iemand zou kunnen aangeven welke ik hiervoor kan gebruiken.

Ik wil voorkomen dat ik straks de boel als test aansluit met de verkeerde voltages.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-09 14:11
Ik heb iets zeersvergelijkbaar.

Ook alumium profielen met melkglas op elke tree.
Gebruik zelf WS2812B, 2 mini PIR(ST-00082) + Arduino

PIR kan je inderdaad direct aansluiten op de voeding. Deze werkt op 5-20V.
Output is 3.3 volt, maar kan op een input van een Arduino.
Is namelijk gewoon een HIGH/LOW.

Heb je uberhaupt al bedacht hoe je de leds gaat aansturen?
Waar moet het output signaal van de PIR heen? Waar komt het signaal voor de leds vandaan?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
chriistiix schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:14:
Ik heb iets zeersvergelijkbaar.

Ook alumium profielen met melkglas op elke tree.
Gebruik zelf WS2812B, 2 mini PIR(ST-00082) + Arduino

PIR kan je inderdaad direct aansluiten op de voeding. Deze werkt op 5-20V.
Output is 3.3 volt, maar kan op een input van een Arduino.
Is namelijk gewoon een HIGH/LOW.

Heb je uberhaupt al bedacht hoe je de leds gaat aansturen?
Waar moet het output signaal van de PIR heen? Waar komt het signaal voor de leds vandaan?
Dat is dus het deel waar ik mee zit. Led hoeft alleen maar aan/uit te gaan bij beweging en verder een fratsen met lopende ledjes etc. Ziet er leuk uit maar ik wil er een kermis van maken

De kern van mij vraag is dus ook zoals aangeven dat ik met 3.3 volt zit terwijl de led 12v is. In het blog gebruik hij puur een mosfet maar omdat ik daar geen ervaring mee heb is dat een onduidelijk iets.

Een arduino er tussen is volgens voor het doel zelf teveel denk ik. Maar als dat een optie is dan kan dat altijd. Een wemos heb ik nog wel liggen. Alleen hoe alles dan aan te sluiten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
MikeOO schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:45:
[...]

Dat is dus het deel waar ik mee zit. Led hoeft alleen maar aan/uit te gaan bij beweging en verder een fratsen met lopende ledjes etc. Ziet er leuk uit maar ik wil er een kermis van maken

De kern van mij vraag is dus ook zoals aangeven dat ik met 3.3 volt zit terwijl de led 12v is. In het blog gebruik hij puur een mosfet maar omdat ik daar geen ervaring mee heb is dat een onduidelijk iets.

Een arduino er tussen is volgens voor het doel zelf teveel denk ik. Maar als dat een optie is dan kan dat altijd. Een wemos heb ik nog wel liggen. Alleen hoe alles dan aan te sluiten >:)
Ik neem aan dat je met "een", "geen" bedoeld? ;p
"verder een fratsen met lopende ledjes etc. Ziet er leuk uit maar ik wil er een kermis van maken"

Heb je starttopic indd een beetje verkeerd gelezen.

Snap je punt in iedere geval. Ik heb er een arduino aanhangen omdat er wel wat fade effecten in zitten, (Fade omhoog, fade omlaag etc). Hierbij moet ik dus ook weten welke PIR er geactiveerd is, koppeling met WiFi zodat de leds ook aanstuurbaar zijn via Hassio.

In jouw geval zou dat dus niet nodig zijn, als je iets anders het kan laten aansturen, ontvang output van PIR en zet stroom door.
Zelf geen ervaring mee om dit standalone te realiseren, maar is een PIR + Relais in 1 niet een oplossing?
De kern van mij vraag is dus ook zoals aangeven dat ik met 3.3 volt zit terwijl de led 12v is
De PIR moet niks doen met de stroom die voor de led is bedoel. de PIR moet triggeren of er wel stroom naar de led moet of niet.

De output is 3.3 volt, maar is niet bedoeld om dan iets van 3.3 volt te laten draaien.
Op die lijn komt er een LOW(Geen beweging) = 0 volt. HIGH (Beweging) = 3.3 volt.

Dat lijkt dus wel mogelijk te zijn met een mosfet (Jouw tutorial), maar geen ervaring mee.

Ik geef toe dat een Arduino niet nodig is in jouw geval. Maar inderdaad met een Wemos heb je zo voor elkaar wat je wilt.

Hoe zit het met je Led? Zijn deze digitaal? Zo niet zou je er nog een relais tussen moeten zetten zodat er stroom geschakkeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
chriistiix schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:16:
[...]

Ik neem aan dat je met "een", "geen" bedoeld? ;p
"verder een fratsen met lopende ledjes etc. Ziet er leuk uit maar ik wil er een kermis van maken"

Heb je starttopic indd een beetje verkeerd gelezen.

Snap je punt in iedere geval. Ik heb er een arduino aanhangen omdat er wel wat fade effecten in zitten, (Fade omhoog, fade omlaag etc). Hierbij moet ik dus ook weten welke PIR er geactiveerd is, koppeling met WiFi zodat de leds ook aanstuurbaar zijn via Hassio.

In jouw geval zou dat dus niet nodig zijn, als je iets anders het kan laten aansturen, ontvang output van PIR en zet stroom door.
Zelf geen ervaring mee om dit standalone te realiseren, maar is een PIR + Relais in 1 niet een oplossing?

[...]

De PIR moet niks doen met de stroom die voor de led is bedoel. de PIR moet triggeren of er wel stroom naar de led moet of niet.

De output is 3.3 volt, maar is niet bedoeld om dan iets van 3.3 volt te laten draaien.
Op die lijn komt er een LOW(Geen beweging) = 0 volt. HIGH (Beweging) = 3.3 volt.

Dat lijkt dus wel mogelijk te zijn met een mosfet (Jouw tutorial), maar geen ervaring mee.

Ik geef toe dat een Arduino niet nodig is in jouw geval. Maar inderdaad met een Wemos heb je zo voor elkaar wat je wilt.

Hoe zit het met je Led? Zijn deze digitaal? Zo niet zou je er nog een relais tussen moeten zetten zodat er stroom geschakkeld kan worden.
Inderdaad moet het geen zijn >:) .

Het is een simpel led strip een chinees ding die overal in huis prima zijn werk doen inmiddels en voor dat geld zijn ze zeker niet digitaal.

Ik heb nog wel een https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dVKxU24 hier liggen. Zou ik die op de PIR kunnen aansluiten icm een Wemos D1 Mini. Volgens mij klik je de Relay op de Wemos maar

Alleen is dan ook weer de vraag hoe je de alles weer met elkaar moet verbinden en of het niet teveel is voor wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Ja dat zou mogelijk zijn.

PIR geeft 3.3 volt uit op data.
Wemos ontvangt dit, geeft relais door om open te gaan.
Timer om na 2 minuten relais weer uit te doen.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/ottsS.png
Dit zou eventueel je de goeie richting op helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
tnx ga ik eens mee aan de slag deze week als proef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Laat maar weten, ben benieuwd naar het eind resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Ga ik doen. :)

Moet alleen nog even uitzoeken wat ik op de wemos moet flashen

[ Voor 70% gewijzigd door MikeOO op 28-05-2019 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
MikeOO schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:04:
Ga ik doen. :)

Moet alleen nog even uitzoeken wat ik op de wemos moet flashen
Relay: https://github.com/wemos/...ay_Shield/Blink/Blink.ino
PIR: http://www.esp8266learnin...ni-pir-sensor-example.php

Als je die twee codes begrijpt kan je je eigen code maken om je led strip aan te laten gaan bij beweging op je sensor.

De pin op de relay is standaard D1: https://wiki.wemos.cc/products:d1_mini_shields:relay_shield

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
chriistiix schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:12:
[...]

Relay: https://github.com/wemos/...ay_Shield/Blink/Blink.ino
PIR: http://www.esp8266learnin...ni-pir-sensor-example.php

Als je die twee codes begrijpt kan je je eigen code maken om je led strip aan te laten gaan bij beweging op je sensor.

De pin op de relay is standaard D1: https://wiki.wemos.cc/products:d1_mini_shields:relay_shield
Ga proberen dit weekend er even voor te zitten maar valt niet mee tussen het verbouwen door >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
@chriistiix

Met vertraging maar inmiddels werkend project.
De proef opstelling werkt prima en hiervan even snel een schema gemaakt voor een enkele kleur ledstrip.
Als de laatste onderdelen binnenkomen wordt het geïnstalleerd.

Schema

Eventueel kan de Wemos ook via een buck converter via dezelfde 12v led adapter gevoed worden lijkt mij.
Dit hangt af van de adapter of deze sterk genoeg is hiervoor.

Daarna Wemos flashen met onderstaande code.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
/* PirSensorsWithRelay */
// By Duane Degn
// October 31, 2015

// Based on Arduino example code "Button".

// constants won't change. They're used here to
// set pin numbers and active state:
const int TOP_SENSOR = D7;     // the number of the PIR pin
const int BOTTOM_SENSOR = D8;  // the number of the PIR pin
const int ACTIVE = HIGH;     
const int RELAY_PIN =  D1;      // the number of the LED (or relay) pin

// variables will change:
int topSensorState = 0;         // variable for reading the top PIR sensor
int bottomSensorState = 0;      // variable for reading the bottom PIR sensor

void setup()
{
  // initialize the relay pin as an output:
  pinMode(RELAY_PIN, OUTPUT);
  // initialize the PIR sensor pins as inputs:
  pinMode(TOP_SENSOR, INPUT);
  pinMode(BOTTOM_SENSOR, INPUT);
}

void loop()
{
  // read the state of the PIR sensors:
  topSensorState = digitalRead(TOP_SENSOR);
  bottomSensorState = digitalRead(BOTTOM_SENSOR);

// check if either of the PIR sensors are active.

if ((topSensorState == ACTIVE) or (bottomSensorState == ACTIVE))
  {
    // turn relay on:
    digitalWrite(RELAY_PIN, HIGH);
  }
  else
  {
    // turn relay off:
    digitalWrite(RELAY_PIN, LOW);
  }
}

Ik ben er na het vele zoeken achter dat de PIR HC-SR501 en soortgelijke erg gevoelig zijn voor zonlicht en hierdoor ook kan worden geactiveerd wat resulteert in onnodige aan/uit schakelingen.

Ik heb dus 2 maal een Magnetron Radar Sensor Switch besteld bij Ali en ga deze gelijk installeren als deze binnenkomen. Deze hebben als het goed is geen last van dit soort problemen en tevens kunnen ze worden geplaatst in een klein dicht kastje waardoor je dus ook niet ziet van een sensor wat visueel nog mooier is.
Sensoren zijn ook goedkoper en nog kleiner te krijgen maar dan is het afstellen en stuk lastiger omdat je dan met een weerstand ertussen moet gaan spelen voor de juiste lengte qua tijd.

Het wachten is dus tot deze binnenkomen en dan kan de boel getest worden.

Als iemand nog tips heeft om het nog beter te maken dan sta ik daar altijd open voor natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
MikeOO schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:05:

Eventueel kan de Wemos ook via een buck converter via dezelfde 12v led adapter gevoed worden lijkt mij.
Dit hangt af van de adapter of deze sterk genoeg is hiervoor.
Inderdaad, dat zou kunnen. Check inderdaad de voeding, maar er is ook een kans dat de leds minder zullen branden. Alhoewel je Wemos niet veel zal verbruiken.

Ik zou je wel deze converter aanraden https://nl.aliexpress.com...-4ee4-beb1-b5168fa60932-2

Goedkoper, kleiner, vaker besteld & meer beoordelingen.

Code ziet er goed uit, is de interval van de PIR voldoende? Na de interval gaan de LEDs direct uit met deze code.
De leds gaan nu ook aan bij volle licht, is dat gewenst?
Ik ben er na het vele zoeken achter dat de PIR HC-SR501 en soortgelijke erg gevoelig zijn voor zonlicht en hierdoor ook kan worden geactiveerd wat resulteert in onnodige aan/uit schakelingen.
Gebruik zelf de SR505, deze is een stuk kleiner, ik heb geen last van onnodige schakelingen(lees: het is mij nog nooit opgevallen).

Deze zit op de begane grond onder de laatste tree en boven langs de kant, het is namelijk ook een perfecte gang lamp geworden:)

Ik heb zelf ook van die radars besteld voor dit project maar uiteindelijk nooit gebruikt. Ooit is geprobeerd maar werkte niet en weg gegelegd.
Sensoren zijn ook goedkoper en nog kleiner te krijgen maar dan is het afstellen en stuk lastiger omdat je dan met een weerstand ertussen moet gaan spelen voor de juiste lengte qua tijd.
Google is op 'Delay without Delay'. Een term om in je code iets te vertragen zonder je code te vertragen. Zo kan je dus een vertraging in zetten wanneer de leds uit moet gaan, i.p.v de standaard interval van de sensor.
Maar eigenlijk in jou geval zou een vertraging in je code niet veel uitmaken, aangezien er geen andere dingen moeten worden uitgevoerd, tenzij je bijvoorbeeld een delay wilt van 1 minuut, maar als er halverwege weer beweging is deze timer weer reset.

[ Voor 7% gewijzigd door Christoxz op 23-06-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
chriistiix schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:09:
[...]

Inderdaad, dat zou kunnen. Check inderdaad de voeding, maar er is ook een kans dat de leds minder zullen branden. Alhoewel je Wemos niet veel zal verbruiken.

Ik zou je wel deze converter aanraden https://nl.aliexpress.com...-4ee4-beb1-b5168fa60932-2

Goedkoper, kleiner, vaker besteld & meer beoordelingen.

Code ziet er goed uit, is de interval van de PIR voldoende? Na de interval gaan de LEDs direct uit met deze code.
De leds gaan nu ook aan bij volle licht, is dat gewenst?

[...]

Gebruik zelf de SR505, deze is een stuk kleiner, ik heb geen last van onnodige schakelingen(lees: het is mij nog nooit opgevallen).

Deze zit op de begane grond onder de laatste tree en boven langs de kant, het is namelijk ook een perfecte gang lamp geworden:)

Ik heb zelf ook van die radars besteld voor dit project maar uiteindelijk nooit gebruikt. Ooit is geprobeerd maar werkte niet en weg gegelegd.

[...]

Google is op 'Delay without Delay'. Een term om in je code iets te vertragen zonder je code te vertragen. Zo kan je dus een vertraging in zetten wanneer de leds uit moet gaan, i.p.v de standaard interval van de sensor.
Maar eigenlijk in jou geval zou een vertraging in je code niet veel uitmaken, aangezien er geen andere dingen moeten worden uitgevoerd, tenzij je bijvoorbeeld een delay wilt van 1 minuut, maar als er halverwege weer beweging is deze timer weer reset.
Probleem is dat de trap zeker aan de onderkant vanaf vroeg ik de ochtend al zon heeft en pas in de middag over het huis weg trekt naar de achtertuin. Zon is hierbij dus wel een groter factor en zal zeker van invloed zijn op de sensor. Daarom eerst de radar sensor maar proberen omdat ik daar goede berichten over las.

Die kleine sensoren ook gezien inderdaad maar ja nu bestellen is weer 2 a 3 weken wachten en het moet een keer klaar. Als de radar sensor niet goed gaan is het vroeg genoeg om wat anders te testen.
Genoeg straks weer in voorraad om dingen te testen hahah.

De leds mogen na een bepaalde tijd (zeg 1 minuut) inderdaad uitgaan. Als ik de trap oploop dan kost dat bv 30 sec dus iets langer is dan genoeg. Daarna hoeft hij niet nog een keer aan als ik boven kom en dat is prima. Ik weet dat je hem ook bij elke beweging kunt laten resetten zodat hij opnieuw de interval begint maar dan blijft hij te lang branden denk ik.

Met daglicht moet ik nog even kijken wat ik daarmee doen inderdaad. De nieuwe radar sensor heeft zover ik weet geen mogelijkheid tot een lichtsensor zoals de SR501 wel kan.

Gebruik voor Domotica wel een ESP met lichtsensor die alles qua verlichting regelt dus mogelijk dat ik die ook hiervoor kan gebruiken maar dat is nog even uitzoeken hoe ik deze direct kan aanroepen aangezien de code dan aangepast moet gaan worden. Eventueel kan in een Sonoff S20 met Tasmota er tussen zetten die de Wemos en LED adapter pas aanzet als het donker wordt icm die lichtsenor maar vindt dat beetje teveel eigenlijk en zou mooier kunnen. Of aan de Wemos zelf een lichtsensor hangen natuurlijk dat zou ook nog een goede oplossing zijn. Moet ik even de code weer aanpassen om die erin te verwerken.

Hoe heb jij dit opgelost?

Heb bewust de trapverlichting niet opgenomen in Domoticz aangezien ik dat nog wat overdreven vindt. Sommige dingen laat ik liever zelf regelen mocht Domoticz bv een keer onderuit gaan. Nu draait het super stabiel en nooit problemen mee maar toch.

Waarschijnlijk als het eenmaal geïnstalleerd is zullen de wensen hierin wel weer komen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MikeOO op 23-06-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
MikeOO schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:26:
[...]

Probleem is dat de trap zeker aan de onderkant vanaf vroeg ik de ochtend al zon heeft en pas in de middag over het huis weg trekt naar de achtertuin. Zon is hierbij dus wel een groter factor en zal zeker van invloed zijn op de sensor. Daarom eerst de radar sensor maar proberen omdat ik daar goede berichten over las.
Hmm, zover ik weet werkt een PIR sensor op warmte. Snelle temperatuur verplaatsing/wijzingen.
Daarvalt een langzaam opkomende zon niet tussen.
Een PIR kan dus ook niet continue detecten of er iemand in een kamer staat bijvoorbeeld(geen beweging). Een radar kan dat weer wel zien.
https://learn.adafruit.co...tion-sensor/how-pirs-work
Die kleine sensoren ook gezien inderdaad maar ja nu bestellen is weer 2 a 3 weken wachten en het moet een keer klaar. Als de radar sensor niet goed gaan is het vroeg genoeg om wat anders te testen.
Genoeg straks weer in voorraad om dingen te testen hahah.
Mocht het je de eurotjes waard zijn om snel te ontvangen..
https://www.bitsandparts....arood-IR-PIR-mini/p115968
De leds mogen na een bepaalde tijd (zeg 1 minuut) inderdaad uitgaan. Als ik de trap oploop dan kost dat bv 30 sec dus iets langer is dan genoeg. Daarna hoeft hij niet nog een keer aan als ik boven kom en dat is prima. Ik weet dat je hem ook bij elke beweging kunt laten resetten zodat hij opnieuw de interval begint maar dan blijft hij te lang branden denk ik.
Wat is de interval van de PIR? En de radar heeft sowieso geen PIR, dus daar moet je nog even over nadenken.
Millis opslaan wanner er beweging is en die tijd vergelijken met huidige tijd en wachten op een verschil van x aantal secondens.

Dit is mijn code https://github.com/ChrisT...ick/Trap___WC_Patrick.ino
Wel digitale leds dus andere opzet maar ook daar zit een soort gelijk delay functie is.
Met daglicht moet ik nog even kijken wat ik daarmee doen inderdaad. De nieuwe radar sensor heeft zover ik weet geen mogelijkheid tot een lichtsensor zoals de SR501 wel kan.
een PIR sensor heeft geen lichtsensor.
Gebruik voor Domotica wel een ESP met lichtsensor die alles qua verlichting regelt dus mogelijk dat ik die ook hiervoor kan gebruiken maar dat is nog even uitzoeken hoe ik deze direct kan aanroepen aangezien de code dan aangepast moet gaan worden. Eventueel kan in een Sonoff S20 met Tasmota er tussen zetten die de Wemos en LED adapter pas aanzet als het donker wordt icm die lichtsenor maar vindt dat beetje teveel eigenlijk en zou mooier kunnen. Of aan de Wemos zelf een lichtsensor hangen natuurlijk dat zou ook nog een goede oplossing zijn. Moet ik even de code weer aanpassen om die erin te verwerken.
Hier denk je iets te moelijk. Je wilt een Sonoff met Tasmota aansluiten op een Wemos met een relay?
Een Sonoff is een microcontroller, ESP8266 & Relay. Een Wemos is een microcontroller met ESP8266 en daarop heb je een relay aangesloten.
Daarom kan je ook gewoon Tasmota flashen op de Wemos, en zo gebruiken als 'schakelaar'
Zeer af te raden bij hoge belasting & voltage omdat de Sonoff inprincipe wel extra beveiliging bevat.
Voor je leds zie ik geen probleem.

Als je Tasmota flasht kan je deze gewoon dus opnemen in je Domoticz.
Domoticz zou dus de hele boel kunnen draaien.

Deze weet of het licht is of niet (Zodat led niet onnodig aangaat wanneer het niet nodig is).
De Relay kan je aansturen van de Wemos
De PIR Sensor kan je ook ontvangen via de Wemos naar Domoticz.
https://github.com/arends...C-SR501-PIR-Motion-Sensor

Ik raad je persoonlijk aan om Tasmota dus te flashen in combinatie met de PIR Sensor en Domoticz.
Hoe heb jij dit opgelost?

Heb bewust de trapverlichting niet opgenomen in Domoticz aangezien ik dat nog wat overdreven vindt. Sommige dingen laat ik liever zelf regelen mocht Domoticz bv een keer onderuit gaan. Nu draait het super stabiel en nooit problemen mee maar toch.
Ben ik enigszins met je eens. Thuis draai ik zelf Hassio en de trap is daarbij ook niet opgenomen. Dit komt eigenlijk omdat de trap al een project is van 2 jaar geleden. Ooit wel van plan om op de Arduino een ESP8266 te zetten en zo aan te kunnen sturen via MQTT.
Het zijn tevens WS2812B leds dus er is gigantisch veel leuks mogelijk.

In jou geval zal ik het nu wel meenemen in Domoticz omdat er op de Wemos niet gecoded hoeft te worden.
Alles kan vanuit Domoticz. Licht, tijd, interval etc.
Mocht het je het leuk vinden om te oefenen met programeren is het een leuke uitdaging ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
chriistiix schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:02:
[...]

Hmm, zover ik weet werkt een PIR sensor op warmte. Snelle temperatuur verplaatsing/wijzingen.
Daarvalt een langzaam opkomende zon niet tussen.
Een PIR kan dus ook niet continue detecten of er iemand in een kamer staat bijvoorbeeld(geen beweging). Een radar kan dat weer wel zien.
https://learn.adafruit.co...tion-sensor/how-pirs-work

[...]

Mocht het je de eurotjes waard zijn om snel te ontvangen..
https://www.bitsandparts....arood-IR-PIR-mini/p115968

[...]

Wat is de interval van de PIR? En de radar heeft sowieso geen PIR, dus daar moet je nog even over nadenken.
Millis opslaan wanner er beweging is en die tijd vergelijken met huidige tijd en wachten op een verschil van x aantal secondens.

Dit is mijn code https://github.com/ChrisT...ick/Trap___WC_Patrick.ino
Wel digitale leds dus andere opzet maar ook daar zit een soort gelijk delay functie is.

[...]

een PIR sensor heeft geen lichtsensor.

[...]

Hier denk je iets te moelijk. Je wilt een Sonoff met Tasmota aansluiten op een Wemos met een relay?
Een Sonoff is een microcontroller, ESP8266 & Relay. Een Wemos is een microcontroller met ESP8266 en daarop heb je een relay aangesloten.
Daarom kan je ook gewoon Tasmota flashen op de Wemos, en zo gebruiken als 'schakelaar'
Zeer af te raden bij hoge belasting & voltage omdat de Sonoff inprincipe wel extra beveiliging bevat.
Voor je leds zie ik geen probleem.

Als je Tasmota flasht kan je deze gewoon dus opnemen in je Domoticz.
Domoticz zou dus de hele boel kunnen draaien.

Deze weet of het licht is of niet (Zodat led niet onnodig aangaat wanneer het niet nodig is).
De Relay kan je aansturen van de Wemos
De PIR Sensor kan je ook ontvangen via de Wemos naar Domoticz.
https://github.com/arends...C-SR501-PIR-Motion-Sensor

Ik raad je persoonlijk aan om Tasmota dus te flashen in combinatie met de PIR Sensor en Domoticz.

[...]

Ben ik enigszins met je eens. Thuis draai ik zelf Hassio en de trap is daarbij ook niet opgenomen. Dit komt eigenlijk omdat de trap al een project is van 2 jaar geleden. Ooit wel van plan om op de Arduino een ESP8266 te zetten en zo aan te kunnen sturen via MQTT.
Het zijn tevens WS2812B leds dus er is gigantisch veel leuks mogelijk.

In jou geval zal ik het nu wel meenemen in Domoticz omdat er op de Wemos niet gecoded hoeft te worden.
Alles kan vanuit Domoticz. Licht, tijd, interval etc.
Mocht het je het leuk vinden om te oefenen met programeren is het een leuke uitdaging ;).
tnx voor alle info ;)

De HC-SR501 kun je wel voorzien van een lichtsensor.
YouTube: Adding a light sensor to a PIR module.

De Radar sensor die ik heb besteld heeft dezelfde instelknopjes als de PIR, dus gevoeligheid en tijd dat iets moet aanblijven dus dat moet wel goed komen denk ik. Daarom dat ik ook voor die heb gekozen en uit een test blijkt die ook goed te werken.

Zonlicht zijn wel wat problemen mee te vinden. Nu kan het best zijn dat ik daar geen last van ga krijgen maar aangezien ik toch nog wat moest bestellen de radar direct maar ook besteld en het idee sprak mij ook aan dus ga ze gewoon testen en werkt het niet dan verzin ik wel weer een project voor ze.

https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=671
https://forum.allaboutcir...tives-in-sunlight.151316/
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/PIR_Sensor

Tasmota gebruik ik ook voor alles hoor maar denk dat de code die nu heb werkt verder goed dus zie voor nu nog niet het nut om die erop te zetten. Wil eerst eens testen of een lichtsensor direct op de ESP werkt. Voordeel is dat ik dan de juiste lumen kan meten op de plek bij de trap en kan ik alles mooi in 1 kastje verwerken. Moet nog wat ontwerpen en dan uitprinten maar moet ik eerst de Radar sensor binnen hebben.

En verbouwing kost hoop tijd, zeker met de warmte dus moet het tussen alles door doen en dat werkt niet >:)

Ja de Sonoff manier wat ook niet voorkeur hoor maar kwam even in mij op en op het moment van plaatsen dacht ik zelf ook gelijk al das niets hahah.

In Domoticz draai ik dat soort zaken inderdaad al maar hou het voor nu gescheiden. Toevoegen kan altijd nog mocht ik die behoefte hebben.

WS2812B is mooi spul, helaas ook vrij prijzig en voor de trap teveel van het goede. Als ik puur licht krijg als ik naar de trap loop zijn we dik tevreden. Alle extra's staan leuk hoor en zit er ook goed uit op de filmpjes maar denk dat je dat 3x gebruikt en dan heb je het wel gezien. Maar gelukkig heeft iedereen hierin zijn eigen wensen anders zou elk huis ook hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
MikeOO schreef op maandag 24 juni 2019 @ 07:50:
[...]

tnx voor alle info ;)

De HC-SR501 kun je wel voorzien van een lichtsensor.
YouTube: Adding a light sensor to a PIR module.
Got it! Kan volgens mij niet met de Mini PIR. Maar uiteraard kan je de LDR ook aansluiten op de Wemos zelf. Zo kan je hem zelf uitlezen en zelf makkelijk de waarde bepalen wanneer het te licht is.
De Radar sensor die ik heb besteld heeft dezelfde instelknopjes als de PIR, dus gevoeligheid en tijd dat iets moet aanblijven dus dat moet wel goed komen denk ik. Daarom dat ik ook voor die heb gekozen en uit een test blijkt die ook goed te werken.
Okay, ben benieuwd hoe jij de radar ervaart ;)
Zonlicht zijn wel wat problemen mee te vinden. Nu kan het best zijn dat ik daar geen last van ga krijgen maar aangezien ik toch nog wat moest bestellen de radar direct maar ook besteld en het idee sprak mij ook aan dus ga ze gewoon testen en werkt het niet dan verzin ik wel weer een project voor ze.

https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=671
https://forum.allaboutcir...tives-in-sunlight.151316/
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/PIR_Sensor
Ziet er naar uit dat het een specifiek probleem is met de SR501, daarom heb ik er geen last van.
Tasmota gebruik ik ook voor alles hoor maar denk dat de code die nu heb werkt verder goed dus zie voor nu nog niet het nut om die erop te zetten. Wil eerst eens testen of een lichtsensor direct op de ESP werkt. Voordeel is dat ik dan de juiste lumen kan meten op de plek bij de trap en kan ik alles mooi in 1 kastje verwerken. Moet nog wat ontwerpen en dan uitprinten maar moet ik eerst de Radar sensor binnen hebben.

En verbouwing kost hoop tijd, zeker met de warmte dus moet het tussen alles door doen en dat werkt niet >:)

Ja de Sonoff manier wat ook niet voorkeur hoor maar kwam even in mij op en op het moment van plaatsen dacht ik zelf ook gelijk al das niets hahah.

In Domoticz draai ik dat soort zaken inderdaad al maar hou het voor nu gescheiden. Toevoegen kan altijd nog mocht ik die behoefte hebben.
Het zou wel het makkelijkst zijn, en uiteindelijk is Domoticz bedoeld om je automation bij elkaar te brengen. Daar hoort een trap dus ook onder en is makkelijk te gebruiken incombinatie met Wemos, LDR & PIR.
WS2812B is mooi spul, helaas ook vrij prijzig en voor de trap teveel van het goede. Als ik puur licht krijg als ik naar de trap loop zijn we dik tevreden. Alle extra's staan leuk hoor en zit er ook goed uit op de filmpjes maar denk dat je dat 3x gebruikt en dan heb je het wel gezien. Maar gelukkig heeft iedereen hierin zijn eigen wensen anders zou elk huis ook hetzelfde zijn.
Klopt, maar bij mij ging het juist om te coden met we de WS2812B. Ik heb nu soort van een fade trapgewijs omhoog bij beweging. Heeft toch weer wat dan in een keer een licht aan of simpele fade.
Voor de rest zijn de extras inderdaad na paar keer gezien, wel voordeel dat ik de kleur goed kan aanpassen naar wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
chriistiix schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:12:
[...]

Got it! Kan volgens mij niet met de Mini PIR. Maar uiteraard kan je de LDR ook aansluiten op de Wemos zelf. Zo kan je hem zelf uitlezen en zelf makkelijk de waarde bepalen wanneer het te licht is.

[...]

Okay, ben benieuwd hoe jij de radar ervaart ;)

[...]

Ziet er naar uit dat het een specifiek probleem is met de SR501, daarom heb ik er geen last van.

[...]

Het zou wel het makkelijkst zijn, en uiteindelijk is Domoticz bedoeld om je automation bij elkaar te brengen. Daar hoort een trap dus ook onder en is makkelijk te gebruiken incombinatie met Wemos, LDR & PIR.

[...]

Klopt, maar bij mij ging het juist om te coden met we de WS2812B. Ik heb nu soort van een fade trapgewijs omhoog bij beweging. Heeft toch weer wat dan in een keer een licht aan of simpele fade.
Voor de rest zijn de extras inderdaad na paar keer gezien, wel voordeel dat ik de kleur goed kan aanpassen naar wens.
Ik laat weten hoe de radars bevallen.

Met Tasmota twijfel ik nog maar ben het wel met je eens dat de combi natuurlijk mooi is. Als ik even tijd heb maar eens een Wemos ermee flashen en dat testen. Bedankt maar weer zo komt het nooit klaar >:)

WS2812B is zeker mooi en als het wat goedkoper was had ik het zeker ook geplaatst hoor. Maar er is zoveel leuk spul, je blijft aankopen doen en 3D printer liggen inmiddels ook al heel wat upgrades voor klaar
als ik weer tijd heb dus maar even genoegen nemen met een simpele uitvoeren.

Update:
Tasmota erop gezet en 1 pir aangesloten en dat werkt inderdaad goed, tweede nog even aansluiten later.

Nu snap ik alleen even niet hoe ik de Ledstrip moet aansluiten op de Wemos aangezien dit een 12v ledstrip is. Ergens moet de Wemos de Ledstrip aanzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeOO op 25-06-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:20
MikeOO schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:39:
Nu snap ik alleen even niet hoe ik de Ledstrip moet aansluiten op de Wemos aangezien dit een 12v ledstrip is. Ergens moet de Wemos de Ledstrip aanzetten.
Daar heb je een MOSFET voor nodig :+
(Een relay-module zoals @chriistiix voorstelt kan ook, maar een MOSFET is simpeler, goedkoper en gaat minder snel kapot omdat het niet mechanisch is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Tom-Z schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:33:
[...]

Daar heb je een MOSFET voor nodig :+
(Een relay-module zoals @chriistiix voorstelt kan ook, maar een MOSFET is simpeler, goedkoper en gaat minder snel kapot omdat het niet mechanisch is.)
Relay module zit er op maar ik weet dus niet hoe je de D1 aansluiting kan aanspreken. Alle GPIO opties bekeken maar nergens de D1 die er tussen staat :)

Merk wel dat de PIR nu bijna constant aan/uit gaat terwijl ik de sensor nu inmiddels heb afgedekt?
Lijkt stabieler te werken met Arduino code.

Update:

D1 = GPIO5 en de relay shield schakelt nu. Alleen blijven de PIR op 5v toch aan en uitgaan. Wacht dus even op de radar sensoren en dan nog eens testen of deze opstelling werkt.

Wordt dus nog vervolgd.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeOO op 26-06-2019 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
MikeOO schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:00:
[...]

Relay module zit er op maar ik weet dus niet hoe je de D1 aansluiting kan aanspreken. Alle GPIO opties bekeken maar nergens de D1 die er tussen staat :)

Merk wel dat de PIR nu bijna constant aan/uit gaat terwijl ik de sensor nu inmiddels heb afgedekt?
Lijkt stabieler te werken met Arduino code.

Update:

D1 = GPIO5 en de relay shield schakelt nu. Alleen blijven de PIR op 5v toch aan en uitgaan. Wacht dus even op de radar sensoren en dan nog eens testen of deze opstelling werkt.

Wordt dus nog vervolgd.
Betreft de pins; https://escapequotes.net/...-wemos-d1-mini-pinout.png

En hoe bedoel je dat de PIR aan en uit gaat op 5v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
chriistiix schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:58:
[...]

Betreft de pins; https://escapequotes.net/...-wemos-d1-mini-pinout.png

En hoe bedoel je dat de PIR aan en uit gaat op 5v?
hahaha de lamp natuurlijk die in de testopstelling steeds aan/uit gaat zonder beweging.
Soms blijft het een tijdje stil en dan gaat hij ineens aan/uit etc.

Maar radarsensoren gisteren binnengekomen en nog even tijd vinden om pinnen te solderen en ze te testen. Als dan hetzelfde gebeurt is de oorzaak iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
@chriistiix

Na een tijdje er niet mee aan de slag geweest de draad weer opgepakt en alles omgezet naar Arduino Nano + MOSFETT en sketch gemaakt.

Na een succesvolle test alles op een print gesoldeerd zodat het wat overzichtelijker wordt in een kastje.

Alles aangesloten en werkte prima volgens onderstaand schema.
LED strip en Arduino werken allebei met de voeding van de LED strip adapter

Aansluiting zonder LDR
Zonder LDR

Toen bedacht ik mij dat ik er ook een LDR bij wilde en deze wil ik niet direct op de PIR aansluiten aangezien het niet helemaal donker is op de plek waar de PIR komt en en dus lastig te bepalen wanneer het licht wel/niet aan moet gaan. Begrepen dat de PIR dit dan zelf bepaald en dat lijkt mij lastig.
Door de PIR op de Arduino zelf aan te sluiten kun je de waarde gebruiken in je sketch.

Dus LDR besteld en net binnen gekomen en na het aanpassen van het script testje gedaan en ging prima en zag de waardes voorbij komen.

LDR incl 100K weerstand gesoldeerd en boel aangesloten

Aansluiting met LDR en 100K weerstand.
Opstelling met LDR

Weer de LED voeding aangesloten en toen kwam er een rook wolkje (in de buurt van GRN) en was het dus einde verhaal.Arduino overleden.Althans PC geeft nog wel geluidje als ik hem aansluit maar kan geen sketch uploaden, programmer reageert niet meer :X

Iemand een tip hoe dit kon gebeuren. Zonder LDR en 12v op de VIN aansluiting werkte alles prima.
Met LDR en 12v gaat het dus fout.

Enige wat ik kan bedenken is dat de Nano gevoed wordt door 12v op de VIN aansluiting en dat dit nu niet goed gaat.

Helaas ontbreek bij mij deze kennis.

Vreemde is dat ik alles heb aangesloten via https://www.circuito.io/a...11022,12022,931983,931983 en daarmee hoopte ik dus dit soort problemen te voorkomen.

Als ik naar onderstaand schema kijk dan sluiten ze de LDR anders aan en komt de weerstand tussen 5v en LDR.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2DKwsxi6DgJ4J3Wgqpcgy091/full.jpg
bron: https://www.instructables...-LED-Stair-Lighting-With/

Hij gebruik dan weer een 10K weerstand :?

In mijn schema zetten ze hem tussen Ground en LDR in.
Zou het daar op fout gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeOO op 23-07-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Weerstand en LDR andersom zal alleen de werking inverteren, de software zal dit opvangen. Geldt ook voor de waarde vd weerstand.

Verder zie ik in de specs dat de Nano maar max 10v op de V-in mag hebben, nu zit daar een 78m05 en zou 12v geen probleem moeten zijn maar de 78m05 mag niet veel vermogen verwerken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
memphis schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:42:
Verder zie ik in de specs dat de Nano maar max 10v op de V-in mag hebben, nu zit daar een 78m05 en zou 12v geen probleem moeten zijn maar de 78m05 mag niet veel vermogen verwerken.
Dat is niet waar, recommend is 7-12 V, en max volgens mij zelfs 20v.
https://store.arduino.cc/arduino-nano

@MikeOO

Was het een originele Arduino? Of China?

[ Voor 4% gewijzigd door Christoxz op 23-07-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
chriistiix schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:49:
[...]

Dat is niet waar, recommend is 7-12 V, en max volgens mij zelfs 20v.
https://store.arduino.cc/arduino-nano

@MikeOO

Was het een originele Arduino? Of China?
Kwam uit China. Heb er nu een paar van deze besteld https://www.tinytronics.n...ards/nano-v3.0-compatible maar zullen vast ook wel clones zijn maar zie dat die 15v mogen hebben.

Volgens mij had ik nu deze, lagen al een jaar of langer in de la. Alleen zien ze er nu iets anders uit dus zou zo maar een andere type geweest kunnen zijn.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dtHDgbP

En daar volgens mij 12v bij dus dat had volgens mij geen probleem moeten zijn.

Ben nu een beetje bang als ik er weer een aansluit ik de volgende zo in de prullenbak mag gooien als ik niet zeker weet waardoor het veroorzaakt is.,

[ Voor 35% gewijzigd door MikeOO op 23-07-2019 16:58 ]

Pagina: 1