Nobody knows nothing... some of us just know very little
Dat is niet waar.Op vrijdag 27 juli 2001 09:16 schreef Steam het volgende:
(...)
en heb vermoeden dat de kaart nog op ISA staat afgesteld (komt uit een 486) terwijl de huidige ISA-slots eigenlijk EISA zijn.
(...)
Misschien moet je de tools die bij de kaart horen downloaden?
Oh, en zitten er eigenlijk jumpers op die kaart? Dan moet je het handmatig doen. Wat voor kaart is het eigenlijk (details, typenummer)
Ik frut, dus ik epibreer
Volgens 3COM kan het niet anders dan met een oude ISA-slot. Het gaat om een 10MBit Etherlink III ISA, typenummer 3C509B-TPO. Op de site staat dat je hem ook naar 3Com kunt opsturen om het te laten doen, maar als ik het op een avond zelf kan doen hep ik dat liever.
Er zitten geen jumpers op.
Er zitten geen jumpers op.
1. EISA slots zijn backwards compatible met ISA. ISA kaarten werken dus altijd in EISA slots. Andersom niet, als je de pech hebt dat je 3Com in EISA mode staat is dat idd alleen ongedaan te maken in een EISA slot.Op vrijdag 27 juli 2001 09:16 schreef Steam het volgende:
en heb vermoeden dat de kaart nog op ISA staat afgesteld (komt uit een 486) terwijl de huidige ISA-slots eigenlijk EISA zijn.
2. Huidige slots EISA? Nope. EISA wordt al lang niet meer gebruikt... Je loopt eigenlijk alleen maar bij 486's kans EISA tegen te komen.
Dus als ik het goed begrijp klopt mijn verhaal, behalve dat ik ISA en EISA moet omdraaien, en ISA is dus juist moderner dan EISA?
Blijft mijn probleem: de NIC is geinstalleerd geweest in een 486-er, ik wil hem in mijn P1 hebben!
Blijft mijn probleem: de NIC is geinstalleerd geweest in een 486-er, ik wil hem in mijn P1 hebben!
EISA staat voor Enhanced ISA. Werd voornamelijk in Servers gebruikt, en oude 486's, voordat PCI de nieuwe standaard werd. (Zelfde tijdperk als Vesa Local Bus, ook nix geworden.)Op vrijdag 27 juli 2001 12:02 schreef Steam het volgende:
Dus als ik het goed begrijp klopt mijn verhaal, behalve dat ik ISA en EISA moet omdraaien, en ISA is dus juist moderner dan EISA?
EISA was dus een soort semi-opvolger voor ISA, maar is nooit wat geworden. Vandaar dat er ook nu nog ISA gebruikt word ipv EISA.
Dat kaartje dat jij hebt, (3C509B-TPO) is gewoon een ISA PNP kaartje, en moet het zonder jumpering in ieder ISA slot doen.
Test hem ff in andere computer, als hij daar ook niet werkt is de kaart stuk.
Voor die kaart in EISA slot te raggen hoeft er niets gejumpert of geflashed te worden, omdat ISA kaarten probleemloos in EISA werken.
Aannames zijn fataal.
Het is inderdaad een goed idee om hem ergens anders te testen, verder lijkt het toch niet helemaal te kloppen wat je zegt, al klinkt het zeer annemelijk, kijk maar hier, de vorige keer dat ik gezocht heb, heb ik over een reeds bestaande topic heen gekeken:
[topic=57318]
Hier wordt over precies hetzelfde gebabbeld, en ook hier is de uitkomst: je hebt een EISA-slot nodig om de kaart weer te resetten.
einde van dit Topic?
[topic=57318]
Hier wordt over precies hetzelfde gebabbeld, en ook hier is de uitkomst: je hebt een EISA-slot nodig om de kaart weer te resetten.
einde van dit Topic?
EISA is wel degelijk wat geworden, alleen is het vanwege de hoge prijs vooral in servers en zware desktops gebruikt, in de 80486 en Pentium-I categorie. Maar niet alleen in Intel-gebaseerde computers, maar bijv. ook in grafische workstations van Silicon Graphics.Op vrijdag 27 juli 2001 12:09 schreef GaMeOvEr het volgende:
[..]
EISA was dus een soort semi-opvolger voor ISA, maar is nooit wat geworden. Vandaar dat er ook nu nog ISA gebruikt word ipv EISA.
EISA is er uiteindelijk door PCI uitgedrukt, net zoals alle andere snellere PC-bussen als VLB (Vesa Local Bus, de goedkoper 32-bits uitbreiding van ISA) en MCA (Micro Channel Architecture, IBM's top-kwaliteit systeembus). Wel zijn nog een tijd PCI/EISA-borden gebouwd om de peperdure controllers te kunnen blijven gebruiken bij upgrades.
EISA is ontwikkeld door de klonenbouwers als alternatief voor MCA, omdat IBM daar absurde licentie-kosten voor rekende, maar was duur om te maken. Het voordeel was wel dat het compatible was met de bestaande AT-bus, die toen tot ISA-bus werd omgedoopt (Idustrial Standard Architecture).
VLB is toen weer uitgebracht om een 32-bits systeembus ook voor de goedkopere desktop te realiseren.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Zou je zeggen ja, maar 3Com heeft in al haar wijsheid anders besloten. (/me zit nu dus ook met zo'n kaartje in EISA mode, dat niet in ISA pc's wil werken... en heb geen EISA pc om 't te veranderenOp vrijdag 27 juli 2001 12:09 schreef GaMeOvEr het volgende:
Dat kaartje dat jij hebt, (3C509B-TPO) is gewoon een ISA PNP kaartje, en moet het zonder jumpering in ieder ISA slot doen.
Test hem ff in andere computer, als hij daar ook niet werkt is de kaart stuk.
Voor die kaart in EISA slot te raggen hoeft er niets gejumpert of geflashed te worden, omdat ISA kaarten probleemloos in EISA werken.
bronSymptom
How to reconfigure NIC from EISA to ISA mode
Fix
1. Install the NIC in an EISA computer. 2. Run the file 3c5x9cfg.exe from the second Etherdisk. 3. Highlight Configure Adapter and press [Enter]. 4. In the NIC Configuration dialog box, select the <Modify> button and press [Enter]. 5. In the I/O Base Address field select ISA and press [Enter]. 6. Save the new configuration setting to the card. 7. Insert the computer's configuration utility diskette and reboot the computer.
If you do not have an EISA computer you can return the card and 3Com will reconfigure the card for you.
Erg vaag, omdat het fysiek gewoon een ISA kaart is zonder wat voor EISA specifieke dingen dan ook, maar toch is het zo...
Pagina: 1