Ik denk dat niet alle nieuwsposters hier hetzelfde over denken (over submitten). De praktijk leert iig dat 98 van de 100 submits een onbruikbare tekst bijgevoegd hebben (en ik overdrijf niet). Vaak wordt een complete tekst gequote uit het artikel, is de tekst slecht geschreven of bevat zeer duidelijk een persoonlijke mening, die we niet gaan overnemen.
Wat ook veel voorkomt is 5-10x dezelfde topic door verschillende submitters wordt ingestuurd, maar daar kunnen zij ook niets aan doen omdat ze de submit-qeue niet kunnen zien. Ergerlijker is het insturen van topics die al een paar dagen ervoor op de Frontpage van t.net hebben gestaan

. Léés GVD dan eerst, denk ik dan in een boze vlaag

. Daar staat tegenover dat er ook weleens een submit niet geplaatst wordt, tot teleurstelling soms van de submitter, die op zichzelf wel de moeite waard was geweest. Dat komt omdat iedere nieuwsposter zelf iets naar zijn gading uit de qeue uitpikt en slechts een bepaald aantal topics kan/wil posten per dag. Dan verdwijnt zo'n submit soms helemaal naar de onderkant van de qeue en wordt uiteindelijk getrashed door iemand die de lange qeue eens gaat opschonen en alle oudere topics eruit gooit. Jammer, maar helaas. Niet alles kan op de Frontpage eindigen.
Dan heb je nog enkele enthousiaste submitters die ons overstelpen met submits met daarin links naar nieuws. Da's enerzijds geweldig natuurlijk en in principe ook de opzet van de submit-constructie en er wordt ook regelmatig dankbaar gebruikt van gemaakt door de diverse nieuwsposters. Daarom spreek ik ook
alleen namens mijzelf, als ik zeg dat ik niet zo hard zit te springen om submits, omdat ik het leuk vind om het nieuws zelf te vinden. Ik heb daarvoor een lange lijst met interessante sites in m'n 'Favorieten' staan, die ik regelmatig afstruin. Toch komt er af en toe een submit binnen over een topic die ik gemist heb, of van een minder bekende site afkomstig is. Da's natuurlijk errug mooi. Submits over Anandtech, Tom's Hardware, Xbit en noem ze maar op, die zie ik zelf ook wel, maar zeldzamere zaken vind ik veel interessanter om binnen te zien komen. Maar wellicht denken andere nieuwsposters daar anders over.