CV Ketel regeling icm vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorcoo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-03-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met betrekking tot de regeling voor mijn cv ketel. In mijn nieuwe woning heb ik vloerverwarming aangelegd, en heb hierbij zelf een pomp/verdeler/3weg klep samen gesteld.
Hierbij moet ik dus zelf de pomp voor de vloerverwarming in-/uitschakelen. Dit zelfde geldt voor de CV ketel.

Het probleem is als volgt. Voor de 3weg klep, die bepaald hoeveel warmte vanaf het CV circuit wordt toegevoegd aan het vloerverwarmingscircuit, gebruik ik een ESBE CRD 122 controller. Dit is een controller met een buiten temperatuur sensor zodat hij zijn eigen stooklijn kan bepalen. Deze controller is gemonteerd op de 3weg klep en bevat een motortje om de 3weg klep open/dicht te sturen. In de woonkamer hangt de thermostaat unit die draadloos middels RF communiceert met de controller. (geen aansluit contacten). Het probleem is dat de controller geen externe contacten heeft waarmee ik bijvoorbeeld de cv ketel kan schakelen.
De ketel die geschakeld moet worden is momenteel geconfigureerd in de aan/uit modus, en het betreft een Intergas HRE 36/30.

Hoe wordt normaal de cv ketel geschakeld in combinatie met vloerverwarming?
Alle hulp wordt gewaardeerd.

Excuus als dit topic in de verkeerde sectie staat.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Welk systeem is nu verantwoordelijk voor het sturen van een trigger naar de ketel? Normaalgesproken bepaalt de kamerthermostaat dat het niet warm genoeg is en stuurt een trigger (bij aan/uit regeling) of setpoint (bij modulerende werking) naar de ketel. Ongeacht of het vloerverwarming of radiatoren zijn (hooguit ander setpoint).

[ Voor 13% gewijzigd door WeetIkHetNou op 28-05-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-08 16:56
dorcoo schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:39:
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met betrekking tot de regeling voor mijn cv ketel. In mijn nieuwe woning heb ik vloerverwarming aangelegd, en heb hierbij zelf een pomp/verdeler/3weg klep samen gesteld.
Hierbij moet ik dus zelf de pomp voor de vloerverwarming in-/uitschakelen. Dit zelfde geldt voor de CV ketel.

Het probleem is als volgt. Voor de 3weg klep, die bepaald hoeveel warmte vanaf het CV circuit wordt toegevoegd aan het vloerverwarmingscircuit, gebruik ik een ESBE CRD 122 controller. Dit is een controller met een buiten temperatuur sensor zodat hij zijn eigen stooklijn kan bepalen. Deze controller is gemonteerd op de 3weg klep en bevat een motortje om de 3weg klep open/dicht te sturen. In de woonkamer hangt de thermostaat unit die draadloos middels RF communiceert met de controller. (geen aansluit contacten). Het probleem is dat de controller geen externe contacten heeft waarmee ik bijvoorbeeld de cv ketel kan schakelen.
De ketel die geschakeld moet worden is momenteel geconfigureerd in de aan/uit modus, en het betreft een Intergas HRE 36/30.

Hoe wordt normaal de cv ketel geschakeld in combinatie met vloerverwarming?
Alle hulp wordt gewaardeerd.

Excuus als dit topic in de verkeerde sectie staat.

Alvast bedankt!
toon volledige bericht
a vraag heb je radiatoren en vloerverwarming of overal vloerverwarming ?
b heb je een reden voor aan/uit sturing ipv van modulerend ?
c ga je van het 2de zone cirquit gebruik maken ? voor vloerverwarming/radiatoren ?

1 je kan overwegen om je ketel weersafhankelijk te sturen, dmv een losse weersafhankelijke regeling voor je cv ketel. je cv ketel slijt hier wel iets harder van en het geeft wat hoger verbruik. Honnywel heeft kamerthermostaten waarop je een buitenvoeler aan kunt sluiten en die kunnen dan weersafhangkelijk stoken. (echter dan gaat je 2 zone systeem niet werken. 1 draait continu de andere niet)

2 je kan een (modulerende) kamerthermostaat nemen om hiermee je cv systeem aan te sturen.
(echter wel de boel goed inregelen) helaas is dit niet altijd perfect.

3de optie is een ruimte gestuurd/zone regeling icm met een doorkopeling naar je cv ketel alleen dan heb je wel een vloerverwamringsverdeler met allemaal kleine servomotertjes, van bijv danfoss of honywell.
alleen als je voor een normale verdeler met standaard bijmenging/maximaal thermostaat gaat heb je deze
klep met wa regeling niet nodig. bij honnywel is het wat makelijker om de radaiteren er aan te hangen.

4 ik kan niet zien of het mogenlijk is om een 2de zone te maken, 1 voor de vloerverwarming en 1 voor de radiatoren, je cv ketel kan dit wel maar is hier ook rekening bij gehouden met het aanleggen ?
(ja je kan 2 thermostaten en 2 groepen/zone,s op je cv ketel aansluiten.)
het voordeel is dat je nu de ruimtes apart kunt stoken zonder gekke fratsen.
bijv alleen de vloer(woonkamer) of alleen de radiatoren.(slaapkamers)
waarbij je de vloer modulerendt stookt met verdeler/mengventiel en de radiatoren aan/uit.

4a ga je 2 vloerverwarmingszone,s maken ? waarvan 1 aan/uit en de andere modulerend, gaat je ketel ook niet echt leuk vinden tenzij je cv ketel makelijk zijn water kwijt kan bij de aan/uit zone over bijv een badkamer radiator. in beide gevallen een temperuurmengventiel/maximaal beveiliging nodig.

ik ben zelf een voorstander van ruimtegestuurdt ipv weersafhankelijk derhalve je cv ketel minder hardt slijt bij ruimte gestuurde regeling. (ondertusen zien we wel dat honnywel ruimte afhankelijke regeling ook zo z,n minpuntjes heeft). en danfoss is bedraad en heeft weer geen opentherm nu moduleert een cv ketel toch wel eningzins ook al staat deze op een aan uit thermostaat maar een opentherm regeling/modulerend is wat zuiniger. al met al zou ik voor optie 4 gaan. mits het mogenlijk is.

[ Voor 56% gewijzigd door miciel op 29-05-2019 20:46 . Reden: aanvulling ]