3.5mm Jack met 5.1 Speakers?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699657

Topicstarter
Dag allemaal,

Mijn vraag
... Kan men uit een 3.5mm surround sound krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
... Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... Achter/voor in steken

Ik heb in beiden 3.5mm uitgang de surround sound test van Windows gedaan. In beiden gevallen ik hoor de test geluid alleen uit rechter en linker speakers. Tijdens die test geen enkele andere speaker maakt geluid.

En als ik naar Youtube kijk, ik hoor geluid uit allen, maar dan het is stereo gedeeld door 5 speakers

Hardware
... ASRock B450 Fatal1ty Gaming-ITX
Met 7.1 CH HD Audio (Realtek ALC1220 Audio Codec), Creative Sound Blaster™ Cinema 5

Hardware
... Logitech 5.1 met Subwoofer

Alvast bedankt ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 699657 op 27-05-2019 22:49 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 699657 op 27-05-2019 23:05)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Het antwoord: nee.
3.5mm jack is een stereo uitgang, maar zo te zien zitten er uitgangen voor front, rear, center en subwoofer op je mobo, ik weet niet wat voor logitech set het is en dus ook niet wat voor aansluiting, maar als het 5.1 is zitten er vast meer touwtjes aan vast dan slechts een 3.5mm jack ;)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

3.5mm jack is een stereo uitgang, maar zo te zien zitten er uitgangen voor front, rear, center en subwoofer op je mobo, ik weet niet wat voor logitech set het is en dus ook niet wat voor aansluiting, maar als het 5.1 is zitten er vast meer touwtjes aan vast dan slechts een 3.5mm jack ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wintervacht schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:49:
Oh shit.. ik heb alleen de 3.5mm kabel meegenomen. Oops!

Ik heb dus al die kabels met tulp hoofden nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Anoniem: 699657 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:51:
[...]

Oh shit.. ik heb alleen de 3.5mm kabel meegenomen. Oops!

Ik heb dus al die kabels met tulp hoofden nodig
Yep :)
Daarnaast zal er vast ook een boekje bij zitten hoe je ze nou precies aansluit, want dat weet ik je niet uit mijn hoofd te vertellen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wintervacht schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:59:
[...]

Yep :)
Daarnaast zal er vast ook een boekje bij zitten hoe je ze nou precies aansluit, want dat weet ik je niet uit mijn hoofd te vertellen :p
Ah bedankt man!

Het is zijn wat oudere speakers, de boekje heb ik niet meer. Maar ik heb de tulp kabels bij familie liggen. Ik ga ze halen en gewoon uitproberen.

Veel geluk good samaritan! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Anoniem: 699657 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:07:
[...]

Ah bedankt man!

Het is zijn wat oudere speakers, de boekje heb ik niet meer. Maar ik heb de tulp kabels bij familie liggen. Ik ga ze halen en gewoon uitproberen.

Veel geluk good samaritan! ;)
Jij ook en geniet van de surraundsaund _/-\o_
En protip: je kan online vàst ergens de handkeiding nog vinden, mensen scannen tegenwoordig alles wat los en vast zit in, met als resultaat dat er legio websites zijn die handleidingen voor praktisch alle (audio) apparatuur voorhanden hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wintervacht schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:21:
[...]

Jij ook en geniet van de surraundsaund _/-\o_
En protip: je kan online vàst ergens de handkeiding nog vinden, mensen scannen tegenwoordig alles wat los en vast zit in, met als resultaat dat er legio websites zijn die handleidingen voor praktisch alle (audio) apparatuur voorhanden hebben :)
Zal ik doen _/-\o_ _/-\o_ oOo oOo oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 19:58
Waarom niet gelijk een TOSLINK kabel aanschaffen voor een paar Euro? Dat scheelt je in één klap, en minder kabels, én beter geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dutchy007 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:37:
Waarom niet gelijk een TOSLINK kabel aanschaffen voor een paar Euro? Dat scheelt je in één klap, en minder kabels, én beter geluid?
Omdat ik wist niet dat het bestond :D

Alleen ik heb het opgezocht, visueel gezien zie ik geen plek waar een TOSLINK kabel zal passen. TOSLINK naar 3.5mm adapers zullen ook niet bestaan want de 3.5mm draagt alleen een stereo geluid (denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Anoniem: 699657 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:04:
[...]

Omdat ik wist niet dat het bestond :D

Alleen ik heb het opgezocht, visueel gezien zie ik geen plek waar een TOSLINK kabel zal passen. TOSLINK naar 3.5mm adapers zullen ook niet bestaan want de 3.5mm draagt alleen een stereo geluid (denk ik)
SPDIF out zit in de cluster met de andere audio uitgangen, is dat vierkante poortje met afgevlakte hoeken ;)

Maar laat je niet gek maken over de 'kwaliteitsverbetering' via een optische kabel, het signaal moet ergens een keer omgezet worden van digitaal (de bron, in dit geval pc) naar analoog (speakers werken sinds jaar en dag op een analoog signaal), dus àls je daar echte winst uit wil halen moet je er wel zeker van zijn dat de DAC in de subwoofer/versterker beter is dan de DAC in je pc, voor zover ik kan zien zit er een prima chip op je moederbord en ga je ook echt het verschil niet horen met een pc speakersetje van Logitech ;)

Dat wil niet zeggen dat het een slecht idee is om toslink te gebruiken, het scheelt immers wel een berg kabels, ik wilde alleen even het fabeltje de wereld uit helpen dat het 'per definitie beter is' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wintervacht schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:14:
[...]

SPDIF out zit in de cluster met de andere audio uitgangen, is dat vierkante poortje met afgevlakte hoeken ;)

Maar laat je niet gek maken over de 'kwaliteitsverbetering' via een optische kabel, het signaal moet ergens een keer omgezet worden van digitaal (de bron, in dit geval pc) naar analoog (speakers werken sinds jaar en dag op een analoog signaal), dus àls je daar echte winst uit wil halen moet je er wel zeker van zijn dat de DAC in de subwoofer/versterker beter is dan de DAC in je pc, voor zover ik kan zien zit er een prima chip op je moederbord en ga je ook echt het verschil niet horen met een pc speakersetje van Logitech ;)

Dat wil niet zeggen dat het een slecht idee is om toslink te gebruiken, het scheelt immers wel een berg kabels, ik wilde alleen even het fabeltje de wereld uit helpen dat het 'per definitie beter is' ;)
Hm... dit is vreemd.. Ik heb de model van mijn speakers gevonden. Onder "input" zie ik alleen 3.5mm. Niets anders

https://support.logitech....-sound-speaker-z506/specs

Bizar.. Het heeft dus wel 5.1 speakers, maar niets om het erin to doen (input). Alleen 3.5mm.

Of.. ik begrijp het niet helemaal. Veer termen die je gebruikte heb ik niet begrepen om eerlijk te zijn :D

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 699657 op 28-05-2019 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Anoniem: 699657 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:22:
[...]

Hm... dit is vreemd.. Ik heb de model van mijn speakers gevonden. Onder "input" zie ik alleen 3.5mm. Niets anders

https://support.logitech....-sound-speaker-z506/specs

Bizar.. Het heeft dus wel 5.1 speakers, maar niets om het erin to doen (input). Alleen 3.5mm.

Of.. ik begrijp het niet helemaal. Veer termen die je gebruikte heb ik niet begrepen om eerlijk te zijn :D
Raar dat ze dat op hun eigen website zetten, bij ons in de pricewatch staat namelijk ook RCA/tulp en dat is ook goed te zien op de foto van de achterkant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 07:51

Gertjuhjan

Software Engineer

Ziet de achterkant er zo uit?

Afbeeldingslocatie: https://secure.logitech.com/assets/33013/z506-back.jpg

Den heb je 5 kabeltjes nodig en die moeten dan in je moederbord. Die 5 kabels moeten dan bij de inputs(Bovenste 5) van het plaatje worden aangesloten (Bij vookeur kleur bij kleur)

Vergeet dan natuurlijk niet om de speakers zelf ook aan te sluiten met de onderste serie.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:59
Ben ik nou heel scheel, of zit op de achterkant een setje van 3x 3,5mm jack om surround aan te sluiten? Gemarkeerd met 6CH. Het zou zo simpel moeten zijn als het aansluiten van groen/zwart/oranje op het moederbord naar de aansluitingen achterop de subwoofer, met dus 3 jack kabels.

Die tulpjes onderaan zijn juist de uitvoer naar de speakers.

Edit: en toen was Gertjuhjan me al voor :p

[ Voor 6% gewijzigd door ShitHappens op 28-05-2019 00:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Wintervacht schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:28:
[...]

Raar dat ze dat op hun eigen website zetten, bij ons in de pricewatch staat namelijk ook RCA/tulp en dat is ook goed te zien op de foto van de achterkant :)
Ah.. haha echt raar

Ik noem ze tulp trouwens. Je moet tegen mij beetje boer spreken haha

Ik wil verder jou tijd niet nemen beste Wintervacht.
Omdat ik niet alle termen begreep ik ga het even samenvatten: ik had gelijk dat het geen ingang heeft voor de TOSLINK kabel. En jij zegt het moet goed komen omdat ik de tulp kabels / ingang wel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ShitHappens schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:35:
Ben ik nou heel scheel, of zit op de achterkant een setje van 3x 3,5mm jack om surround aan te sluiten? Gemarkeerd met 6CH. Het zou zo simpel moeten zijn als het aansluiten van groen/zwart/oranje op het moederbord naar de aansluitingen achterop de subwoofer, met dus 3 jack kabels.

Die tulpjes onderaan zijn juist de uitvoer naar de speakers.

Edit: en toen was Gertjuhjan me al voor :p
ikr. ik ben zo in de war geweest |:(

Haha _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Even ter bevestiging, alleen de bovenste 3 aansluiten met 3.5mm jack is voldoende.

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 28-05-2019 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mitsumark schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:43:
Even ter bevestiging, alleen de bovenste 3 aansluiten met 3.5mm jack is voldoende.
Yeap. Begrepen _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 699657 op 28-05-2019 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gertjuhjan schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:33:
Ziet de achterkant er zo uit?

[Afbeelding]

Den heb je 5 kabeltjes nodig en die moeten dan in je moederbord. Die 5 kabels moeten dan bij de inputs(Bovenste 5) van het plaatje worden aangesloten (Bij vookeur kleur bij kleur)

Vergeet dan natuurlijk niet om de speakers zelf ook aan te sluiten met de onderste serie.
Begrepen. Heel erg bedankt man _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:59
Anoniem: 699657 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:39:
[...]
Ik noem ze tulp trouwens. Je moet tegen mij beetje boer spreken haha
1 kleine kanttekening... Je zit hier met tienduizenden mensen die ongetwijfeld geen van allen je ongeschreven handleiding kennen ;) En dan helpt het al helemaal niet als je de ene plug bij de naam van een andere plug gaat noemen.

Dus eventjes voor de goeie orde:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1091/1640/products/025284130106_1_9637f477-bd04-4b3a-8ef8-5a8f5fea5351_large.jpeg?v=1453302144
Die noemen we 3,5mm jack (heeft nog een groter 6,3mm broertje)
Afbeeldingslocatie: https://i5.walmartimages.com/asr/0a7de0ec-56f4-4353-a4b4-a6e3faed327f_1.db4ca9df407aeb5f3d073db8ecd7b7b3.jpeg?odnHeight=450&odnWidth=450&odnBg=FFFFFF
Tulp, ook RCA genoemd, komt in verschillende kleurtjes afhankelijk van wat ze doen.

En ja, ze zitten beide op je speakerset, maar in 't algemeen kun je de tulp-stereo-ingang niet mixen met de jack-surround-ingang. En als 't goed is zitten de onderste tulpen al vol met de rest van de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ShitHappens schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:53:
[...]

1 kleine kanttekening... Je zit hier met tienduizenden mensen die ongetwijfeld geen van allen je ongeschreven handleiding kennen ;) En dan helpt het al helemaal niet als je de ene plug bij de naam van een andere plug gaat noemen.

Dus eventjes voor de goeie orde:
[Afbeelding]
Die noemen we 3,5mm jack (heeft nog een groter 6,3mm broertje)
[Afbeelding]
Tulp, ook RCA genoemd, komt in verschillende kleurtjes afhankelijk van wat ze doen.

En ja, ze zitten beide op je speakerset, maar in 't algemeen kun je de tulp-stereo-ingang niet mixen met de jack-surround-ingang. En als 't goed is zitten de onderste tulpen al vol met de rest van de speakers.
Geweldig man. Heel heel erg bedankt! _/-\o_ oOo _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 21:00
edit> was al gezegd door mitsumark

[ Voor 94% gewijzigd door Rrob op 30-05-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:44
En je moet in je audio driver nog even vertellen welke speakers er allemaal zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/isRioSy.png
Anders blijven de extra outputs op je geluidskaart stil.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 30-05-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Als de drivers geinstalleerd zijn en je PC staat aan terwijl je 1 voor 1 de stekkers inplugt vraagt de software gelijk wat je aangesloten hebt, na de 3 aansluitingen staat ie dan als het goed is ook gelijk op 5.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:55
Anoniem: 699657 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:46:
Dag allemaal,

Mijn vraag
... Kan men uit een 3.5mm surround sound krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
... Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... Achter/voor in steken

Ik heb in beiden 3.5mm uitgang de surround sound test van Windows gedaan. In beiden gevallen ik hoor de test geluid alleen uit rechter en linker speakers. Tijdens die test geen enkele andere speaker maakt geluid.

En als ik naar Youtube kijk, ik hoor geluid uit allen, maar dan het is stereo gedeeld door 5 speakers

Hardware
... ASRock B450 Fatal1ty Gaming-ITX
Met 7.1 CH HD Audio (Realtek ALC1220 Audio Codec), Creative Sound Blaster™ Cinema 5

Hardware
... Logitech 5.1 met Subwoofer

Alvast bedankt ;)
toon volledige bericht
Meestal kun je surround krijgen uit meerdere 3.5mm pluggen. Beter is toslink of spdif / coax als je moederbord dat als output heeft.

Het diepzinnige antwoord op de mogelijkheid om uit 1 enkele 3.5mm plug te krijgen: ja dat kan, dat heet dolby surround of dolby prologic. In die tijd was dat met de techniek van toen een hele slimme vinding. Tegenwoordig denk ik dat DTS etc allemaal veel betere alternatieven zijn.
Pagina: 1