Welke wifiloze router voor glasvezel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik krijg over een week mijn glasvezel verbinding van Tweak (1 Gigabit) opgeleverd en ben nu eigenlijk opzoek naar een router zonder wifi om mijn Experiabox te vervangen.

Mijn huidige Cat5e bedrade situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CJ5cpDf/huidige-situatie.jpg

Buiten de Experiabox maak ik momenteel gebruik van een Ubiquiti Amplifi set voor het afhandelen van mijn Wifi. Deze staat momenteel in bridge modus omdat ik anders de iptv van KPN niet aan de praat kreeg..

Mijn gewenste situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PZ72SSD/nieuwe-situatie.jpg

De eerste vraag zal nu vast zijn waarom ik de Amplifi HD er niet in de plaats zet? Ik moet behoorlijk wat ruimte overbruggen vanaf mijn meterkast (waar alle aansluitingen zitten) tot aan mijn tv/leef gedeelte. Wanneer ik de Amplifi HD in de meterkast zet heb ik enorm slechte ontvangst in de woonkamer. Plus het is een leuk klokje om te zien op de tv-meubel. :+ Daarnaast ligt mijn voorkeur om ook bedraad internet te hebben op mijn tv i.v.m. Plex.

Ik zoek nu eigenlijk een router zonder wifi met de volgende vereisten:
- 1Gbps
- Kleine form factor
- Simultaan 1Gbps up en down. Ik ga het waarschijnlijk nooit gebruiken, maar op mijn server draait Nextcloud en ik wil wel de volle potentie van mijn verbinding benutten.
- Minimaal 3 poort switch
- Firewall (is dit iets dat standaard overal op zit?)
- Voorkeur voor wat simpelere configuratie.
- Optioneel de mogelijkheid voor IPTV. Dit is voor nu geen must.

ProductPrijs
MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX€ 53,-
Ubiquiti EdgeRouter 4€ 170,01
Ubiquiti EdgeRouter X€ 48,49
Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 104,-

Als ik in de Pricewatch kijk zijn dit de enige goed beoordeelde producten die binnen mijn requirements vallen. Mijn persoonlijke keuze neigt naar de MicroTik omdat hier OpenWRT op geflashed kan worden en ik daar enigszins ervaring mee heb.. Ik ben echter geen expert op het gebied van routers en misschien is de Ubiquiti of een totaal ander merk wel een betere optie?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wellicht een stomme vraag: waarom niet een router mèt wifi en die uitschakelen? Dan heb je volgens mij al een hoop meer keuzes. En als je er toch OpenWRT op flasht is het al helemaal makkelijk, kun je je wifi altijd uitschakelen :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Wintervacht schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:45:
Wellicht een stomme vraag: waarom niet een router mèt wifi en die uitschakelen? Dan heb je volgens mij al een hoop meer keuzes. En als je er toch OpenWRT op flasht is het al helemaal makkelijk, kun je je wifi altijd uitschakelen :)
Eigenlijk een hele logische vraag haha. Ik zocht eigenlijk een compact apparaat en de eerste die opviel was een Edgerouter X. Het viel mij eigenlijk op dat vrijwel alle wifiloze routers kleine doosjes zijn en zodoende ben ik verder gaan kijken. Misschien had ik dat ook even erbij moeten vermelden bij mijn requirements..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Out of the small box denkend; waarom niet een pfSense opbouwen? Die kan je bijna zo groot/klein bouwen als je zelf wil, helemaal 100% zelf configureren en, waar nodig, nog uitbreiden met bepaalde hardware / software als je dat later nodig vindt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Vaenir schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:00:
[...]

Eigenlijk een hele logische vraag haha. Ik zocht eigenlijk een compact apparaat en de eerste die opviel was een Edgerouter X. Het viel mij eigenlijk op dat vrijwel alle wifiloze routers kleine doosjes zijn en zodoende ben ik verder gaan kijken. Misschien had ik dat ook even erbij moeten vermelden bij mijn requirements..
Dat is natuurlijk een prima valide reden :) ik dacht ik doe even een duit in het zakje om het denkproces wakker te schudden, dat is gelukt denk ik :p daar eindigt ook gelijk de strekking van mijn expertise op het gebied van routers e.d. maar ik wens je een voorspoedige zoektocht en proost! :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
MAX3400 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:02:
Out of the small box denkend; waarom niet een pfSense opbouwen? Die kan je bijna zo groot/klein bouwen als je zelf wil, helemaal 100% zelf configureren en, waar nodig, nog uitbreiden met bepaalde hardware / software als je dat later nodig vindt.
Ik heb dit overwogen maar ik twijfel of dit verstandig is met mijn kennis. Daarbij vind ik mijn wensen zo minimaal dat ik het misschien ook wel een beetje overkill vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vaenir schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:06:
[...]

Ik heb dit overwogen maar ik twijfel of dit verstandig is met mijn kennis. Daarbij vind ik mijn wensen zo minimaal dat ik het misschien ook wel een beetje overkill vind.
Dan draai ik de vraag om: waarom een "vast ecosysteem" als een firmware van Asus / Ubiquiti of Microtik in huis willen halen (weinig tune-baar, zeg maar) tegenover een "vrijer ecosysteem" zoals pfSense (of aanverwanten) waar een grote community achter zit en met opensource oplossingen komt voor bugs, features, etc.

Puur overdenkend hoor; ik zeg niet dat een MT of UB slecht is of jouw ideeen niet kan realiseren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MAX3400 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:15:
[...]

Dan draai ik de vraag om: waarom een "vast ecosysteem" als een firmware van Asus / Ubiquiti of Microtik in huis willen halen (weinig tune-baar, zeg maar) tegenover een "vrijer ecosysteem" zoals pfSense (of aanverwanten) waar een grote community achter zit en met opensource oplossingen komt voor bugs, features, etc.
Ik kan me vergissen maar volgens mij gebruiken Ubiquiti en Microtik ook gewoon OSS software met een eigen schilletje er om. Het is geen Cisco ofzo waar alles proprietary (en duur) is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaenir
[...]

Puur overdenkend hoor; ik zeg niet dat een MT of UB slecht is of jouw ideeen niet kan realiseren.
Nogmaals ik sta er zeker voor open en vind het erg interessant! :) Echter woon ik niet alleen in mijn woning en zie ik het toch als een soort van kloppend hart in dit huis. Ik vind het fijn dat ik extra mogelijkheden tot mijn beschikking heb en verder kan gaan dan de gemiddelde router. Maar het moet optioneel blijven en geen full fledged tweaker bak worden.. :9 Vandaar dat ik iets meer vertrouwen heb in een kant-en-klaar product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Vaenir schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:23:
[...]

Nogmaals ik sta er zeker voor open en vind het erg interessant! :) Echter woon ik niet alleen in mijn woning en zie ik het toch als een soort van kloppend hart in dit huis. Ik vind het fijn dat ik extra mogelijkheden tot mijn beschikking heb en verder kan gaan dan de gemiddelde router. Maar het moet optioneel blijven en geen full fledged tweaker bak worden.. :9 Vandaar dat ik iets meer vertrouwen heb in een kant-en-klaar product.
Heer en meester van het netwerk bedoel je })
Anderzijds, àls er wat is staan ze bij jou voor de deur :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:56
Vaenir schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:42:
ProductPrijs
MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX€ 53,-
Ubiquiti EdgeRouter 4€ 170,01
Ubiquiti EdgeRouter X€ 48,49
Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 104,-

Als ik in de Pricewatch kijk zijn dit de enige goed beoordeelde producten die binnen mijn requirements vallen. Mijn persoonlijke keuze neigt naar de MicroTik omdat hier OpenWRT op geflashed kan worden en ik daar enigszins ervaring mee heb.. Ik ben echter geen expert op het gebied van routers en misschien is de Ubiquiti of een totaal ander merk wel een betere optie?
Als de 3 switch poorten een harde eis is kun je de EdgeRouter 4 en UniFi Security Gateway afstrepen. Geen van beide heeft een hardware switch. In software kun je ze wel bridgen, maar dat is dan dus in software en als gevolg trager. Of je moet al met aparte VLANs/subnets gaan werken en op elke poort een ander VLAN/subnet toekennen. Dan gebeurd de routering sowieso al hardwarematig tussen de poorten. De EdgeRouter X heeft IIRC wel een ingebouwde hardware switch. Hoe dat bij de Mikrotik zit heb ik geen idee van. Overigens hebben de meeste consumenten routers ook een ingebouwde hardware switch, met VLAN support. Maar dat zijn dan ook 3-in-1 apparaten. Zijnde router, switch, en access point.

Overigens zou ik als het echt puur om een router gaat sowieso niet gaan voor de USG. Deze moet je gebruiken in combinatie met de losstaande UniFi controller etc. En het voordeel van UniFi is juist dat je alle (UniFi) apparaten beheerd uit een omgeving. Maar met maar een apparaat is dat raar. Daarnaast zitten lang niet alle opties die EdgeOS (gebruikt door zowel EdgeRouter als USGs) ingebakken in de UniFi controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-07 03:56
MAX3400 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:02:
Wat is een goede hardware doos om Pfsense op te laten draaien? Zie links en rechts wel eens van die hardwareboxen voorbijkomen. Ik vind Pfsense best goed in elkaar zitten, dat ik wel daar meer mee zou willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
RobertMe schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:42:
[...]

Als de 3 switch poorten een harde eis is kun je de EdgeRouter 4 en UniFi Security Gateway afstrepen. Geen van beide heeft een hardware switch. In software kun je ze wel bridgen, maar dat is dan dus in software en als gevolg trager. Of je moet al met aparte VLANs/subnets gaan werken en op elke poort een ander VLAN/subnet toekennen. Dan gebeurd de routering sowieso al hardwarematig tussen de poorten. De EdgeRouter X heeft IIRC wel een ingebouwde hardware switch. Hoe dat bij de Mikrotik zit heb ik geen idee van. Overigens hebben de meeste consumenten routers ook een ingebouwde hardware switch, met VLAN support. Maar dat zijn dan ook 3-in-1 apparaten. Zijnde router, switch, en access point.

Overigens zou ik als het echt puur om een router gaat sowieso niet gaan voor de USG. Deze moet je gebruiken in combinatie met de losstaande UniFi controller etc. En het voordeel van UniFi is juist dat je alle (UniFi) apparaten beheerd uit een omgeving. Maar met maar een apparaat is dat raar. Daarnaast zitten lang niet alle opties die EdgeOS (gebruikt door zowel EdgeRouter als USGs) ingebakken in de UniFi controller.
Oh super dan kunnen we die meteen wegstrepen. Heeft de "verouderde" Edgerouter Lite ook geen hardware switch?

Anders blijven voor mij de volgende routers over:
ProductPrijs
1MikroTik hEX S€ 64,85
1MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX€ 53,-
1Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router€ 88,-
1Ubiquiti EdgeRouter X€ 48,49

Ik heb de MikroTik Hex S er tevens aan toegevoegd. Deze heeft een SFP poort daarmee zou ik theoretisch direct mijn glasvezel verbinding kunnen aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

Was pfsense inmiddels niet passé en is opnsense de logische vervanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-07 16:58
[...]

De Edge routers draaien een variant van VyOS. Dat is in feite een Debian fork en een afgeleide van vyatta. Vyatta Gateway Appliances worden door ons aan mega enterprise klanten geleverd voor zware en kritische omgevingen dus lijkt me dat dat wel voldoet voor een thuis omgeving :-)

Even als tip: Een collega hier zit op 500mbit glasvezel en haalde een Edge router X. Die bleek niet zwaar genoeg voor 500 mbit (dus zeker niet voor gigabit) klapte dicht bij redelijk zwaar verkeer.

Overweeg dus de duurdere varianten van de Edge router als je de volle gigabit ook gaat gebruiken met meerdere gebruikers in huis.
Pagina: 1