Ik krijg over een week mijn glasvezel verbinding van Tweak (1 Gigabit) opgeleverd en ben nu eigenlijk opzoek naar een router zonder wifi om mijn Experiabox te vervangen.
Mijn huidige Cat5e bedrade situatie is als volgt:

Buiten de Experiabox maak ik momenteel gebruik van een Ubiquiti Amplifi set voor het afhandelen van mijn Wifi. Deze staat momenteel in bridge modus omdat ik anders de iptv van KPN niet aan de praat kreeg..
Mijn gewenste situatie is als volgt:

De eerste vraag zal nu vast zijn waarom ik de Amplifi HD er niet in de plaats zet? Ik moet behoorlijk wat ruimte overbruggen vanaf mijn meterkast (waar alle aansluitingen zitten) tot aan mijn tv/leef gedeelte. Wanneer ik de Amplifi HD in de meterkast zet heb ik enorm slechte ontvangst in de woonkamer. Plus het is een leuk klokje om te zien op de tv-meubel.
Daarnaast ligt mijn voorkeur om ook bedraad internet te hebben op mijn tv i.v.m. Plex.
Ik zoek nu eigenlijk een router zonder wifi met de volgende vereisten:
- 1Gbps
- Kleine form factor
- Simultaan 1Gbps up en down. Ik ga het waarschijnlijk nooit gebruiken, maar op mijn server draait Nextcloud en ik wil wel de volle potentie van mijn verbinding benutten.
- Minimaal 3 poort switch
- Firewall (is dit iets dat standaard overal op zit?)
- Voorkeur voor wat simpelere configuratie.
- Optioneel de mogelijkheid voor IPTV. Dit is voor nu geen must.
Als ik in de Pricewatch kijk zijn dit de enige goed beoordeelde producten die binnen mijn requirements vallen. Mijn persoonlijke keuze neigt naar de MicroTik omdat hier OpenWRT op geflashed kan worden en ik daar enigszins ervaring mee heb.. Ik ben echter geen expert op het gebied van routers en misschien is de Ubiquiti of een totaal ander merk wel een betere optie?
Mijn huidige Cat5e bedrade situatie is als volgt:

Buiten de Experiabox maak ik momenteel gebruik van een Ubiquiti Amplifi set voor het afhandelen van mijn Wifi. Deze staat momenteel in bridge modus omdat ik anders de iptv van KPN niet aan de praat kreeg..
Mijn gewenste situatie is als volgt:

De eerste vraag zal nu vast zijn waarom ik de Amplifi HD er niet in de plaats zet? Ik moet behoorlijk wat ruimte overbruggen vanaf mijn meterkast (waar alle aansluitingen zitten) tot aan mijn tv/leef gedeelte. Wanneer ik de Amplifi HD in de meterkast zet heb ik enorm slechte ontvangst in de woonkamer. Plus het is een leuk klokje om te zien op de tv-meubel.
Ik zoek nu eigenlijk een router zonder wifi met de volgende vereisten:
- 1Gbps
- Kleine form factor
- Simultaan 1Gbps up en down. Ik ga het waarschijnlijk nooit gebruiken, maar op mijn server draait Nextcloud en ik wil wel de volle potentie van mijn verbinding benutten.
- Minimaal 3 poort switch
- Firewall (is dit iets dat standaard overal op zit?)
- Voorkeur voor wat simpelere configuratie.
- Optioneel de mogelijkheid voor IPTV. Dit is voor nu geen must.
Product | Prijs |
MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX | € 53,- |
Ubiquiti EdgeRouter 4 | € 170,01 |
Ubiquiti EdgeRouter X | € 48,49 |
Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) | € 104,- |
Als ik in de Pricewatch kijk zijn dit de enige goed beoordeelde producten die binnen mijn requirements vallen. Mijn persoonlijke keuze neigt naar de MicroTik omdat hier OpenWRT op geflashed kan worden en ik daar enigszins ervaring mee heb.. Ik ben echter geen expert op het gebied van routers en misschien is de Ubiquiti of een totaal ander merk wel een betere optie?