Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Ik vraag mij af wat er gebeurt als je te veel van een voeding vraagt. (Meer Watts willen gebruiken dan het kan geven)
Klopt het dat dan de voltage omlaag gaat en het systeem uitschakeld? Wanneer kan een psu 'ontploffen'?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Kaas_Meneer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:58:
Hallo Tweakers,

Ik vraag mij af wat er gebeurt als je te veel van een voeding vraagt. (Meer Watts willen gebruiken dan het kan geven)
Klopt het dat dan de voltage omlaag gaat en het systeem uitschakeld? Wanneer kan een psu 'ontploffen'?
Steek m in brand, staafje dynamiet, high velocity impact, er 25kilovolt op zetten, er zijn legio manieren om een psu te laten exploderen :+

Maar uit nieuwsgierigheid, vanwaar deze vraag?
Als je van plan bent te veel van je voeding te gaan vragen wil ik wel verzoeken om dit dan in een oud systeem te doen, anders is het gewoon mishandeling :/

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04:27
https://www.tomshardware....-we-test-psu,4042.html#p4Als de stroomvraag hoger wordt dan de voeding kan leveren zal de spanning (voltage in het engels) inderdaad zakken. Mocht je er een dikke motor aan hebben hangen krijg je vervelende dingen, maar bij een computer zal inderdaad het zaakje instabiel worden (te weinig spanning voor de processor of geheugen, dus signalen komen niet meer goed door). De PSU kan "ontploffen" wanneer de onderdelen defect raken, specifiek de condensatoren, of als het te heet wordt en er kortsluiting ontstaat. Dit gebeurt niet zomaar, maar het kan gebeuren.

Zelf heb ik ervaring met 1 keer dikke rook uit een voeding en 1 keer een harde knal (dit in 3 jaar computer reparatie voor een winkel).

Een slechte, of overbelaste, voeding zal inderdaad een "ripple" hebben op de spanning die hij levert. Dit is ook waar naar gekeken wordt bij het testen van voedingen (zoals hier bijvoorbeeld). Het is dus belangrijk om een goede kwaliteit voeding te kopen om systeem goed stabiel te houden en kans op problemen/schade te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese
  • Niet online
Wintervacht schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:05:
[...]
Maar uit nieuwsgierigheid, vanwaar deze vraag?
Als je van plan bent te veel van je voeding te gaan vragen wil ik wel verzoeken om dit dan in een oud systeem te doen, anders is het gewoon mishandeling :/
Ik wil een beetje leren overclocken, maar ben bang dat ik te veel van mijn psu ga vragen. Is er iets waarmee ik het wattage gebruik in de gaten kan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Kaas_Meneer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:13:
[...]

Ik wil een beetje leren overclocken, maar ben bang dat ik te veel van mijn psu ga vragen. Is er iets waarmee ik het wattage gebruik in de gaten kan houden?
Er zijn tussenstekkers die het verbruik meten en weergeven, maar om je misschien vantevoren al te helpen en te adviseren, post de specificaties van je systeem eens, er zijn hier vast wel tweakers die je zo kunnen vertellen dat je aan de slag kunt of dat je op het randje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese
  • Niet online
MB: Msi B360 Gaming Plus
SSD: Samsung NVMe SSD 970 Evo 500GB, M.2
CPU: i7-8086K
CPU Koeler: Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB
RAM: Kingston HyperX Fury, 32GB(4x8GB), 2666
GPU: Asus Strix RTX 2060 OC
PSU: be quiet! S6-SYS-UA-550W

En dan nog 2 harde schijven (sata) met data.

De voeding is eigenlijk het enige onderdeel dat ouder is.

[ Voor 9% gewijzigd door Cheese op 27-05-2019 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je voeding is al vrij oud en onbetrouwbaar, ook niet geschikt en gevaarlijk voor je systeem. Je doet er zeer verstandig aan een goede voeding te halen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese
  • Niet online
Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese
  • Niet online
De Bitfenix Enso Mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Kaas_Meneer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:13:
Ik wil een beetje leren overclocken
Hoe wil je dat gaan doen op een B360 bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese
  • Niet online
Ik kan toch de GPU overclocken met software zoals MSI afterburner of GPU Tweak II?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese
  • Niet online
-The_Mask-, jij gelooft dus dat het onverantwoord is om door te gaan met deze voeding te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Kaas_Meneer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:49:
Ik kan toch de GPU overclocken met software zoals MSI afterburner of GPU Tweak II?
Dat kan. Ik dacht dat je de cpu wilde overklokken omdat je een nogal onzinnige 8086K hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kaas_Meneer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:53:
-The_Mask-, jij gelooft dus dat het onverantwoord is om door te gaan met deze voeding te gebruiken?
Het is iig zeer onverstandig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Kaas_Meneer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:49:
Whoa wat een achtbaan dit topic :+
Volgens mij ging iedereen er van uit dat je cpu bedoelde, volgens mij is gpu OC niet gek populair meer, waarom zou je immers een 2070 kopen als een 2060 met OC het net zo goed doet? :p
Noot: gpu overclocken is in mijn ervaring (maar dat is al weer een paar jaar terug) een stuk gevoeliger dan cpu overclocken.
Je zal echt moeten fine-tunen met voltage, clock speed en memory clock speed.
Ook gaat hij waarschijnlijk meer warmte produceren, regel dus ook een goede fancurve in :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04:27
De voeding is niet de nieuwste meer, maar het merk is op zich wel degelijk en ZO oud is hij ook niet (ik zou hier niet direct een gevaar in zien persoonlijk). Je merkt bij het overclocken vanzelf of de zaak stabiel blijft. Lees je wel goed in wat je gaat doen, maar ik vermoed dat je de spanning niet dusdanig gaat opfokken dat dit snel een probleem gaat zijn.

En ga in kleine stapjes, en test goed er tussen. Noteer welke settings welke resultaten gaf. Probeer daarbij afzonderlijk het geheugenclock en core clock te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:15
Het ontploffen van een PSU zul je alleen misschien bij el cheapo voedingen zien gebeuren of als de voeding geen automatische 110 / 220 volt detectie heeft en dan in 110v modus op 220v worden aangesloten. Dan krijg je een leuke boem.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik raad aan niet luisteren naar de voeding-mafia die altijd zegt dat je voeding ourd is en een risico is.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ah de roeptoeters hebben het topic ook gevonden. Zonder enig idee te hebben waar ze over praten toch alles weten. In plaats van dingen roepen zonder ook maar een beetje onderzoek te doen, zou er ook een keer eerst onderzoek gedaan mogen worden voordat er dingen geroepen worden. :z

[ Voor 41% gewijzigd door -The_Mask- op 28-05-2019 10:19 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-09 15:55
*knip* laat oude topics waarin je zelf niet eens hebt deelgenomen en alleen maar iemand anders - terecht of onterecht, dat doet er niet toe - bekritiseert maar gewoon ongemoeid aub.

[ Voor 79% gewijzigd door br00ky op 03-07-2019 08:00 ]

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.