Wasmachine 7kg of meer tot ~800 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Onze Whirlpool Nevada 1400 wasmachine is het aan het begeven. Hij maakt steeds meer herrie en de diagnose zal dan waarschijnlijk ook wel zijn dat de lagers versleten zijn. Nu is dit model gezegend met een dichte trommel, dus vervangen zit er niet in. Na 6 jaar met rond de 2-3 wassen per week is deze machine met een aankoopsprijs van toendertijd 375 euro economisch op. De wasmachine zelf voldeed overigens prima aan onze wensen.

Inmiddels hebben we zoontje erbij en tijdens de levensduur van de volgende wasmachine kunnen daar best nog wel eens twee kinderen bij komen.

Aldus het volgende:

Ik zoek een?
Wasmachine. We zijn niet op zoek naar zinloze snufjes. Een app op mijn telefoon gaat echt niet de was eruit halen en ophangen. We zoeken dus een wasmachine waar we primair betalen voor het wassen. Wel is het wellicht verstandig om na te denken over een grotere trommel. We merken dat 7 kilo vrij snel gevuld is. We halen nu eerder 4-5 wassen per week, dan 2-3 voor de geboorte van Pepijn. We hebben ook geregeld te veel dezelfde soort was die in 1 keer gewassen had kunnen worden. Groter is dus waarschijnlijk goed te verantwoorden.

Wat is je budget?
In de titel staat 800 euro. Laten we dit nemen als maximum budget, maar het hoeft zeker niet op. Zoals gezegd, onze vorige was imo een budgetmodel en voldeed prima.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om te wassen. Wat zijn mijn eisen?
Wassen. We hebben een droger (en gebruiken die amper) en een droogmolen in de tuin, dus puur wassen. Wat betreft eisen zijn het eigenlijk inkoppertjes die alle wasmachines tegenwoordig hebben:
  • Uitgestelde start. Het liefst eindtijd instellen. Ik sta nu vaak te rekenen, wat niet per se nodig hoeft te zijn.
  • Minstens 7 kilo, maar gezien gezinsuitbreiding neig ik naar 8 kg.
  • Koolborstelloze trommel. Ik lees eigenlijk alleen maar voordelen van een koolborstelloze trommel. Correct?
  • Snel leverbaar in verband met mankementen huidige wasmachine.
  • Levering op de 2e verdieping en meenemen oude model.
Nice-to-haves zijn relatieve stilte in bedrijf en energiezuinigheid. Daarnaast heb ik een lichte voorkeur voor de Duitse merken, "omdat die betrouwbaar zouden zijn". Betrouwbaar is relatief. Op zich zijn we tevreden met de 6 jaar die onze huidige het heeft volgehouden.

Wat heb je zelf al gevonden?
Afgaande op onze eisen kom ik op de volgende opties uit:
pricewatch: Bosch WAT28542NL
+ 8kg
+ Stil*
- Waterverbruik*

pricewatch: Siemens WMN16T3471
+ 1600 toeren
+ Energiezuinig*
+ Stil*
- 7 kilo
- Ouder model

pricewatch: Whirlpool FSCR70410
+ Budget (vergelijkbare prijs met onze huidige wasmachine)
- Levensduur?
- Ouder model
- Iets minder zuinig*
- 7 kilo

pricewatch: Miele WDD 030 WCS Classic
+ Miele
+ Levensduur (of is dit een budgetmodel?)
- Minder zuinig (zowel water als electriciteit)
- Prijs, eigenlijk boven budget, maar ja, Miele. Als die zonder moeite 20 jaar meegaat, is het een serieuze overweging.

*geluidsproductie en energieverbruik heb ik uit de PW. Geen idee of dat wat zegt en of dat te vergelijken is tussen wasmachines.

Welke vragen heb je hier nog over?
Wie helpt ons verder? Van mijn bovenstaande shortlist neig ik het meest naar de Bosch, maar er is zoveel keus, dat ik wellicht andere interessante modellen over het hoofd zie.

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 28-05-2019 12:07 . Reden: Extra eisen omtrend levering toegevoegd ]

Beste antwoord (via br00ky op 02-06-2019 17:44)

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:15
Wellicht dan de pricewatch: Bosch WAW32461NL?
Ben je voor €550,- (na cashback) klaar. Grote trommel, 1600 toeren.

Heb je ook nog een WAW, dus een in Duitsland gemaakte machine (laten we in het midden laten of het beter is of niet, als het prijsverschil niet al te groot is zou ik in ieder geval voor degene kiezen die in Duitsland is geproduceerd).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
Ik heb onlangs deze gekocht:
https://www.bol.com/nl/p/...machine/9200000066279157/

AEG was een advies van de verkoper i.v.m. de te vertrekken garantie. Ik had namelijk ook interesse in een samsung machine maar het schijnt dat de service van AEG beter is alsmede beschikbaarheid van onderdelen.
deze heeft een stoomfunctie en dat is handig, of het echt werkt weet ik niet daarvoor heb ik het nog te weinig gebruikt. Het voelt wel allemaal fris

Vorige was ook een AEG, heeft het ook 10+ jaar vol gehouden mede daarom makkelijk overgehaald om weer een AEG te kopen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Reloader op 28-05-2019 10:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuwor
In jouw geval zou ik gaan voor een Bosch of Siemens. In die prijsklasse hebben die gewoon de beste machines.

Ga dan voor een typenummer die begint met WAS, WAY of WAW (Bosch) of WM..Y.., WM..W.. of WM..H.. (Siemens). Dit aangezien deze modellen nog in Duitsland worden gemaakt, waar de goedkopere modellen in Spanje worden gemaakt.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: Bosch WAW32642NL
pricewatch: Bosch WAW32461NL
pricewatch: Siemens WM16W461NL

Was de machine overigens wel elke maand een keer op 90C ivm vetluis die tegenwoordig ontstaat doordat men vaak op 30C en met vloeibaar wasmiddel wast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bosch en Siemens: niet teveel naar laadvermogen en energieklasses kijken. Zelfde machines, ander logo, maar de ene mag meer in de trommel hebben dan de ander en heeft dan ineens een energieklasse hoger. Ja, zo kan ik het ook :P

Verder: til eens een flinke volle wasmand op. Wat weegt dat? Da's echt geen 7 kilo. Dekbed is wat zwaarder maar nog steeds geen 7 kilo en dan zit je trommel ook vol.

Maar zonder gekheid: SIemens is prima, zeker de Ekstraklasse. Da's de toplijn van Siemens
Wij hebben deze: pricewatch: Siemens WM16O5C2NL

Onze vorige (ook een ekstraklasse machine) hield het ook ruim 10 jaar uit, en onze droger die toen ook gekocht is nog steeds. Spul is niet echt stuk te krijgen, en bovendien krijg je er ook nog eens extra garantie op. Echter zijn die ekstraklasses alleen via de witgoedhandel / dealer te krijgen en zie je ze weinig online En wat er online staat zijn witgoedwinkels met een webwinkel er naast. Daarom heeft Coolblue bijvoorbeeld hem ook niet. Onze lokale dealer echter heeft niet eens de reguliere machines van Siemens staan. Juist omdat ze en stukje kwaliteit willen bieden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:18
Bosch en Siemens is onderhuids hetzelfde. Miele is niet meer de oude Miele.

Geluidsproductie hangt ook veel af van hoe je wast, zit de trommel zo goed als vol? Dan is de geluidsproductie erg laag, wanneer de trommel half vol zit dan hoor je de was vallen.

Energie- en waterverbruik is over het algemeen ook verwaarloosbaar bij de huidige moderne wasmachines, hoeveel graden je wast en of je het eco programma gebruikt heeft meer invloed op de energie- en waterverbruik.

We hebben vorig jaar een nieuwe wasmachine gekocht, ik heb toen veel research gedaan. Na verschillende winkels bezocht te hebben waaronder ook de vakhanden blijken Bosch/ Siemens en AEG qua prijs/kwaliteit de beste koop en werd er over het algemeen een middenklasse wasmachine aanbevolen. Bij AEG zijn dit de L7 en L8 lijn, bij Bosch de 6 serie en bij Siemens de IQ500.

Na slechte ervaring met de MediaMarkt hebben wij persoonlijk hebben gekozen voor een Bosch 6 serie van de vakhandel die vergelijkbaar is met de Bosch wasmachine uit jouw OP.

Voelt degelijk aan, is stil wanneer de trommel bijna volledig benut wordt, biedt veel keus qua wasprogramma's en instellingen. Wanneer je de eco-stand gebruikt wordt, wordt de was op een lagere temperatuur gewassen dan weergeven maar wel met hetzelfde wasresultaat, de wastijd neemt wel toe.

Verder ben ik het gedeeltelijk eens met wardjj, de wasmachine geeft zelf een melding wanneer er te vaak op een lage temperatuur is gewassen en het weer tijd is voor een trommelreiniging-programma.

Er worden inderdaad een aantal series nog in Duitsland gemaakt echter scheelt dit niet veel in kwaliteit. Ik heb verschillende technische tekeningen vergeleken tussen de 6 serie van Bosch en de 8 serie van Bosch die in Duitsland wordt gemaakt. Ze hebben over het algemeen allemaal een gesealde trommel, drie veren waar de trommel aan hangt en drie shockbrekers.

De Extraklasse van Siemens en de Exclusiv lijn van Bosch zijn speciaal bedoelt voor de vakhandel zodat zij hun marges kunnen behouden en zijn onderhuids identiek aan de normale lijn. Er is dus geen kwaliteitsverschil, Vaak heb je wel een betere service bij de vakhanden met een eigen technische dienst.

Ik zou Bosch voor de WAT28542NL kiezen, deze is momenteel ook bij Coolblue te koop voor 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:12
Wij hebben een AEG. De stoomfunctie is onzin, dat werkt niet goed. Daar hoef je de AEG niet voor te kopen. Siemens komt altijd goed uit de test. Mijn schoonouders hebben een Samsung en zijn er niet tevreden over. De wasmachine was binnen een jaar kapot. Is wel netjes aan huis gerepareerd. Persoonlijk denk ik dat echt slechte wasmachines niet meer bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Dit model is helaas niet zo goed leverbaar. Ik zoek eigenlijk iets met een korte levering, gezien het falen van onze huidige wasmachine. Ik heb het erbij gezet in de OP.
Fuwor schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:53:
In jouw geval zou ik gaan voor een Bosch of Siemens. In die prijsklasse hebben die gewoon de beste machines.

Ga dan voor een typenummer die begint met WAS, WAY of WAW (Bosch) of WM..Y.., WM..W.. of WM..H.. (Siemens). Dit aangezien deze modellen nog in Duitsland worden gemaakt, waar de goedkopere modellen in Spanje worden gemaakt.
Gezien de post hierna wisselen de meningen. In the long run zal het geen significant verschil zijn toch?
Was de machine overigens wel elke maand een keer op 90C ivm vetluis die tegenwoordig ontstaat doordat men vaak op 30C en met vloeibaar wasmiddel wast. :)
Dat doen we al standaard, maar bedankt voor de tip.
The Eagle schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:55:
Verder: til eens een flinke volle wasmand op. Wat weegt dat? Da's echt geen 7 kilo. Dekbed is wat zwaarder maar nog steeds geen 7 kilo en dan zit je trommel ook vol.
Moet ik dan naar een andere spec kijken, want ik ging er vanuit dat meer laadvermogen ook een grotere trommel betekent. Geregeld zit onze trommel goed vol, terwijl er nog was over is.
Maar zonder gekheid: Siemens is prima, zeker de Ekstraklasse. Da's de toplijn van Siemens
Wij hebben deze: pricewatch: Siemens WM16O5C2NL
Ik heb hem bij mijn shortlist gezet.
Dank voor je heldere verhaal.
gron74 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:08:
Persoonlijk denk ik dat echt slechte wasmachines niet meer bestaan.
Dat denk ik eerlijk gezegd ook niet. We hoeven er echt ook geen 20 jaar mee te doen. Zelfs met 10 jaar voor een model tot 800 euro zouden we tevreden zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor

Heb je ook nog een WAW, dus een in Duitsland gemaakte machine (laten we in het midden laten of het beter is of niet, als het prijsverschil niet al te groot is zou ik in ieder geval voor degene kiezen die in Duitsland is geproduceerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

Ben zelf voorstander van Bosch, vaak no-nonsense modellen die doen wat ze moeten doen, voor een schappelijk bedrag.

Huidige wasmachine, 7kg Bosch, is bijna 10 jaar oud en werkt nog prima.

Standaard wasprogramma is vaak het enige dat je moet gebruiken. Waarom? Wanneer je de handleiding leest zal je zien dat je de trommel vaak amper kan vullen (~1/3), geldt ook voor de eco stand.

Goed om te weten dat je naar de typenummers moet kijken en voor een Duits model moet gaan. Dit soort informatie is een goede reden dus om topics te openen voor de aanschaf van apparatuur.

AEG ben ik ook naar wezen kijken voor keukenapparatuur (bezig met nieuwbouw), mooi spul maar vaak meer opties ten koste van de basisfuncties (ovens die niet heet genoeg kunnen, koelkasten met app maar geen nul-gradenzones etc.).

+1 voor Bosch.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Moet ik dan naar een andere spec kijken, want ik ging er vanuit dat meer laadvermogen ook een grotere trommel betekent. Geregeld zit onze trommel goed vol, terwijl er nog was over is.
Grotendeels klopt jouw gedachtengang echter is het verschil in grootte tussen een 8 kg trommel en 9 kg verwaarloosbaar.

Bij Bosch heeft een 8 kg trommel een inhoud van 63 liter, een 9 kg trommel een inhoud van 65 liter, 7 kg trommel bij de Bosch 6 serie heeft een inhoud van 58 liter en een 7 kg trommel bij een Bosch 4 serie een inhoud van 55 liter.

Je kan bij Bosch het einde van het wasprogramma maximaal 24 uur uitstellen.
Jean Paul schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:42:
Ben zelf voorstander van Bosch, vaak no-nonsense modellen die doen wat ze moeten doen, voor een schappelijk bedrag.

Huidige wasmachine, 7kg Bosch, is bijna 10 jaar oud en werkt nog prima.

Standaard wasprogramma is vaak het enige dat je moet gebruiken. Waarom? Wanneer je de handleiding leest zal je zien dat je de trommel vaak amper kan vullen (~1/3), geldt ook voor de eco stand.

Goed om te weten dat je naar de typenummers moet kijken en voor een Duits model moet gaan. Dit soort informatie is een goede reden dus om topics te openen voor de aanschaf van apparatuur.

AEG ben ik ook naar wezen kijken voor keukenapparatuur (bezig met nieuwbouw), mooi spul maar vaak meer opties ten koste van de basisfuncties (ovens die niet heet genoeg kunnen, koelkasten met app maar geen nul-gradenzones etc.).

+1 voor Bosch.
Wellicht geldt dit voor jouw wasmachine dat je de trommel vaak amper kan vullen bij een normale wasprogramma en ook bij de eco stand, maar uit mijn ervaring met onze Bosch WAT28695NL kan ik dit ontkrachten. Een aantal programma's benutten niet de volledige capaciteit van de trommelinhoud maar bijv. een katoen programma kun je gerust met 8 kg wasgoed vullen. Wanneer je de wasmachine maar voor bijv. de helft vult dan past deze automatisch de tijdsduur hierop aan (bij bijna alle wasprogramma's), net als de aantal spoelbuurten.

Waarschijnlijk komt de informatie over het typenummer van deze site vandaan http://www.witgoedreparatietips.nl/levensduur.php, waarvan de informatie inmiddels ook is achterhaald. De Bosch 4 serie en Siemens IQ 300 worden in Spanje geproduceerd, de Bosch 6 serie en Siemens IQ500 worden in Turkije geproduceerd en een aantal Bosch 8 serie en Siemens IQ 700 modellen worden in Duitsland geproduceerd naast de Home Professional lijn van Bosch.

Gelet op de technische tekeningen wat ik eerder heb aangehaald zit er weinig verschil onderhuids qua opbouw en materialen tussen een Bosch 6 serie of een Duitse Bosch 8 serie. De vakhandel waar wij de wasmachine hebben gekocht had veel kennis en gaf eerlijk toe dat er zo goed als geen kwaliteitsverschil tussen de 6 en 8 serie zit. Dit is meer marketing aangezien bij sommige Bosch 8 serie wasmachines op de voorkant 'Made in Germany' staat en bij andere 8 serie wasmachines die ook in Duitsland gemaakt zijn alleen op de sticker achterop de wasmachine 'Made in Germany' staat vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Fuwor schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:19:
[...]

Dit is hem uiteindelijk geworden :). Bedankt iedereen voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
nvm

[ Voor 109% gewijzigd door TBTL op 03-06-2019 11:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:14:
Waarschijnlijk komt de informatie over het typenummer van deze site vandaan http://www.witgoedreparatietips.nl/levensduur.php, waarvan de informatie inmiddels ook is achterhaald. De Bosch 4 serie en Siemens IQ 300 worden in Spanje geproduceerd, de Bosch 6 serie en Siemens IQ500 worden in Turkije geproduceerd en een aantal Bosch 8 serie en Siemens IQ 700 modellen worden in Duitsland geproduceerd naast de Home Professional lijn van Bosch.

Gelet op de technische tekeningen wat ik eerder heb aangehaald zit er weinig verschil onderhuids qua opbouw en materialen tussen een Bosch 6 serie of een Duitse Bosch 8 serie. De vakhandel waar wij de wasmachine hebben gekocht had veel kennis en gaf eerlijk toe dat er zo goed als geen kwaliteitsverschil tussen de 6 en 8 serie zit. Dit is meer marketing aangezien bij sommige Bosch 8 serie wasmachines op de voorkant 'Made in Germany' staat en bij andere 8 serie wasmachines die ook in Duitsland gemaakt zijn alleen op de sticker achterop de wasmachine 'Made in Germany' staat vermeld.
Nou ben ik ook aan het kijken voor een nieuwe en er vielen mij na het bekijken van wat foto's toch wel dingen op qua reeks vs assemblage land. Zo is de Beste Koop keuze van de Consumentenbond een IQ500 model (Siemens WM14T463NL) een Made in Spanje model maar staat er op de Siemens site doodleuk een plaatje met deze (tegenwoordig 'Made in Turkey Germany') achterkant; bij wel meer modellen het geval heb ik ondertussen gemerkt:

Afbeeldingslocatie: https://media3.bsh-group.com/Product_Shots/600x337/MCSA03051176_J2941_WM14T463NL_Back_def.jpg

Terwijl op Coolblue (en AO) deze staat (wel handig de site voor echte plaatjes van de modellen en vaak met de achterkant er ook bij):

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1107756

Vergelijkbaar model, de 473

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XxA07WQYQbK657K7tDAkrJ4d/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Uyi9cCKHGooiw5kyrsoMfroZ/full.jpg
Over dit product

Geschreven door de Consumentenbond

De Siemens WM14T463NL is een wasmachine uit serie iQ500. Deze wasmachine is technisch gelijk aan de WM14T473NL en Bosch WAT284B2NL en WAT28491NL. De Siemens WM14T473NL heeft extra vlekkenbehandel opties, de Siemens WM14T463NL heeft in plaats hiervan het outdoor/impregneren programma.
Ook zijn er IQ300 modellen die wel Made in Turkey zijn (in NL en DLD WM14Kxxxxx, in Duitsland ook nog Bosch WAK28xxx). Had eigenlijk de Siemens WM14T550 of 590 op het oog maar stiekem vind ik deze IQ300 er best strak uitzien O-) (al zullen het vast oudere modellen zijn, volgens mij nog een 2012 model tegengekomen die er al zo uitzag). Adviesprijs in Duitsland €789, in NL €619 (ook iets wat mij opgevallen is: de adviesprijzen in Duitsland zijn over het algemeen een stuk hoger dan hier voor Bosch/Siemens. NL WM14T550 vs DLD WM14T5EM €729 vs €909 en op het eerste gezicht geen enkel verschil).
Een Duitse IQ500 is ook nog te koop (zelfs Best Getest t/m 7kg) en zou misschien een no-brainer moeten zijn maar qua instellingsmogelijkheden wat (/te) beperkt naar mijn smaak.

Als je zowel de Duitse als NL consumentenbond testen erbij pakt lijkt het voor de prestaties en duurzaamheid allemaal weinig uit te maken in ieder geval. 'Extraklasse' of 'Exclusive' stelt verder ook weinig voor ja en extra garantie krijg je er zeker niet op tov 'normale' modellen. Alle modellen met IQ Drive motor hebben daar 10 jaar garantie op, in NL iig. Zag in de Duitse catalogus dat ze het apart voor enkel de IQ800 modellen genoemd hebben :+ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PaiPmbsv8BwHGP7p4OobPT3W/medium.png

Bij de Duitse T5EM: "Intelligenter, langlebiger und leiser iQdrive-Motor für besonders wirkungsvolle und effiziente Wäschepflege."
Bij de NL T550NL: "De intelligente, duurzame en stille iQdrive motor met 10 jaar garantie zorgt goed voor uw was."

Dit lijstje is ook wel handig, alleen wat gedateerd (42 lijkt nu voor Spanje te staan):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZUlWv5glUHAfAiecXqmIb0ZV/full.png

[ Voor 20% gewijzigd door apis29 op 21-06-2020 01:11 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
apis29 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 00:42:
[...]

Nou ben ik ook aan het kijken voor een nieuwe en er vielen mij na het bekijken van wat foto's toch wel dingen op qua reeks vs assemblage land. Zo is de Beste Koop keuze van de Consumentenbond een IQ500 model (Siemens WM14T463NL) een Made in Spanje model maar staat er op de Siemens leuk een plaatje met deze (tegenwoordig 'Made in Turkey') achterkant; bij wel meer modellen het geval heb ik ondertussen gemerkt:

[Afbeelding]

Terwijl op Coolblue (en AO) deze staat (wel handig de site voor echte plaatjes van de modellen en vaak met de achterkant er ook bij):

[Afbeelding]

Vergelijkbaar model, de 473

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ook zijn er IQ300 modellen die wel Made in Turkey zijn (in NL en DLD WM14Kxxxxx, in Duitsland ook nog Bosch WAK28xxx). Had eigenlijk de Siemens WM14T550 of 590 op het oog maar stieken vind ik deze IQ300 er best strak uitzien O-) (al zullen het vast oudere modellen zijn, volgens mij nog een 2012 model tegengekomen die er al zo uitzag). Adviesprijs in Duitsland €789, in NL €619 (ook iets wat mij opgevallen is: de adviesprijzen in Duitsland zijn over het algemeen een stuk hoger dan hier voor Bosch/Siemens).
Een Duitse IQ500 is ook nog te koop (zelfs Best Getest) en zou misschien een no-brainer moeten zijn maar qua instellingsmogelijkheden wat (/te) beperkt naar mijn smaak.

Als je zowel de Duitse als NL consumentenbond testen erbij pakt lijkt het voor de prestaties en duurzaamheid allemaal weinig uit te maken in ieder geval. 'Extraklasse' of 'Exclusive' stelt verder ook weinig voor ja en extra garantie krijg je er zeker niet op tov 'normale' modellen. Alle modellen met IQ Drive motor hebben daar 10 jaar garantie op, in NL iig. Zag in de Duitse catalogus dat ze het apart voor enkel de IQ800 modellen genoemd hebben :+ .

[Afbeelding]

Dit lijstje is ook wel handig, alleen wat gedateerd (42 lijkt nu voor Spanje te staan):

[Afbeelding]
Bosch/ Siemens maakt het er niet makkelijker op :P.

Naast het serienummers kun je ook aan de achterkant zien in welke klasse de betreffende wasmachine valt.

De wasmachines met een volledig aluminium kleurige achterkant, zoals op jouw eerste afbeelding te zien, zijn de hoogst gepositioneerde modellen (IQ700 en 8 serie).

De wasmachines met een wit kleurige gedeelte aan de bovenkant en waarbij de rest van de achterkant aluminium kleurige is, zijn de midrange modellen (IQ500 en 6 serie).

De wasmachines met alleen in het midden een aluminium kleurige gedeelte of een geheel witte achterkant, zoals te zien op jouw tweede foto, zijn de budget modellen (IQ100 of IQ300 en de 2 serie of 4 serie). Deze kunnen ook weer uit Polen komen.

De Extraklasse en Exclusiv lijn zijn speciaal voor de vakhandel, zodat deze niet op prijs hoeven te concurreren. Voordeel van de vakhandel is dat ze vaak een eigen technische dienst hebben en bij problemen dit over het algemeen sneller voor je kunnen oplossen. Daarnaast zijn ze ook coulanter in garantieclaims die je na 2 jaar indient, ook al heb je hier wettelijk gewoon recht op maar je recht halen heeft vaak een lange adem nodig bij de grote zaken met o.a. een rode of blauwe logo. Ik heb een tijd geleden een Bosch 6 serie Exlcusiv gekocht bij de vakhandel en met onderhandelen uiteindelijk een aantal tientjes meer betaald vergeleken met een vergelijkbare 6 serie wasmachine elders.

Een van de nadelen van een 7 kg trommel (IQ300) is de grootte van de vulopening en de trommelinhoud qua liters, dit kan handig zijn wanneer je bijv. je dekbed wilt wassen.

Daarnaast is er ook een verschil qua opbouw, sommige IQ100 en IQ300 modellen hebben drie shockdempers en allemaal maar twee veren, terwijl de IQ500 modellen met een 8 kg trommel over drie shockdempers en drie veren beschikken. Wat ook opvalt is dat bijv. een nieuwe trommel of verwarmingselement bij een IQ500 (met 8 kg trommel) een stuk goedkoper is dan bij een IQ300 model |:(

Ik heb even drie willekeurige Bosch wasmachines geselecteerd om het verschil duidelijk te maken.

Bosch 6 serie met een 8kg trommel (drie shockdempers en drie veren): https://www.bosch-home.co...reparts/Togglebox=tb0308/

Bosch 6 serie met een 7 kg trommel (drie shockdempers en twee veren): https://www.bosch-home.co...reparts/Togglebox=tb0320/

Bosch 4 serie met een 7kg trommel (twee shockdempers en twee veren): https://www.bosch-home.co...reparts/Togglebox=tb0308/

Siemens heeft ook een eigen onderdelen zoekfunctie echter werkt de Nederlandse versie momenteel niet.

Er zit ook weer onderling verschil tussen de IQ500 wasmachines en de Bosch 6 serie wasmachines, zo hebben de goedkopere IQ500 en 6 serie wasmachines met een trommelinhoud van 7 kg maar 2 veren.
De Bosch/ Siemens wasmachines veranderen niet zo snel van uiterlijk, je kan aan de deurhendel wel het een en ander afleiden. De wasmachines met ene uitstekende deurgreep zijn de wat oudere modellen.

Voor mijn gevoel, en gezien de technische tekeningen, is een Siemens IQ500 of Bosch 6 serie met een trommelinhoud van 8kg degelijker dan de wasmachines met een 7kg trommel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:00:
[...]Naast het serienummers kun je ook aan de achterkant zien in welke klasse de betreffende wasmachine valt.

De wasmachines met een volledig aluminium kleurige achterkant, zoals op jouw eerste afbeelding te zien, zijn de hoogst gepositioneerde modellen (IQ700 en 8 serie).

De wasmachines met een wit kleurige gedeelte aan de bovenkant en waarbij de rest van de achterkant aluminium kleurige is, zijn de midrange modellen (IQ500 en 6 serie).

De wasmachines met alleen in het midden een aluminium kleurige gedeelte of een geheel witte achterkant, zoals te zien op jouw tweede foto, zijn de budget modellen (IQ100 of IQ300 en de 2 serie of 4 serie). Deze kunnen ook weer uit Polen komen.

Voor mijn gevoel, en gezien de technische tekeningen, is een Siemens IQ500 of Bosch 6 serie met een trommelinhoud van 8kg degelijker dan de wasmachines met een 7kg trommel.
Vandaag idd een Bosch 4 serie uit Polen gespot in de Mediamarkt. Over het algemeen klopt het wel van de achterkant ja maar de IQ300 waar ik het over had was in 2012/2013 blijkbaar nog een IQ700. Inmiddels wel een Turkije model met witte bovenkant idd, de IQ500 die best getest was t/m 7kg is een 2015 model uit Duitsland met volledig alu achterkant.
En zoals ook nog genoemd, de IQ500 WM14T463 is een 8kg Spanje model. De achterkant is iig wel een fullproof methode voor het land maar niet de serie.
Vandaag de T550 maar besteld, morgen geleverd (zou een Turkije model moeten zijn maar geen plaatje van de achterkant tegengekomen dus dat gaan we morgen uitvinden).
Als je de Siemens site mag geloven O-) zou het een Duitse moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WF5U4cQ2AG1fMyrHwvm9riBw/full.png

Kwam nog wat oudere 8 serie Bosch modellen tegen die ook wel interessant leken maar geen zin meer om die ook nog te gaan 'analyseren' qua onderlinge verschillen. Volgens mij wel op Youtube voorbij zien komen ...

De WM14T590 was de Extraklasse variant van de 550, enige verschil wat ik gezien heb in de specs is wél een lampje in de trommel bij de 550 en 1kg zwaardere 590 om welke reden dan ook (?). Lokale dealer had hem wel kunnen leveren maar die komen hier ook in het OLED prijzentopic voor en zie ze eerder als dozenschuiver dan vakhandel O-) .

Edit: zoals verwacht een Made in Turkey model, weer eentje die niet klopt op de Siemens site (en zo heb ik er nog wel een stuk of wat andere gezien die ook niet kloppen, zelfs met 360 graden view niet. Zou bijna gaan denken dat er twee versies van sommige modellen bestaan :+ ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vAZeEbKdtz9RvGfbLtFzMK0L/full.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door apis29 op 16-10-2019 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-06 09:10
Hoe zijn de ervaringen hier met wasmachines met automatische doseringssystemen versus traditionele wasmachines? Bijvoorbeeld Bosch/Siemens met hun i-Dos systeem.

Als ik de fabrikanten mag geloven zorgen de automatische systemen er voor dat er altijd de juiste hoeveelheid wasmiddel en wasverzachter wordt gebruikt.

Ik begrijp dat je 1 wasmiddel en daarnaast wasverzachter in de doseerlade dient te gieten, ik vraag me af hoe het werkt als je een witte was wil draaien en je kleurwasmiddel in je doseerlade hebt. Je kan dan i-Dos uitzetten en in een apart bakje in de lade zelf nog wasmiddel voor witte was toevoegen, maar wordt er dan wel wasverzachter gebruikt tijdens die wasbeurt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Schweino schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:16:
Hoe zijn de ervaringen hier met wasmachines met automatische doseringssystemen versus traditionele wasmachines? Bijvoorbeeld Bosch/Siemens met hun i-Dos systeem.

Als ik de fabrikanten mag geloven zorgen de automatische systemen er voor dat er altijd de juiste hoeveelheid wasmiddel en wasverzachter wordt gebruikt.

Ik begrijp dat je 1 wasmiddel en daarnaast wasverzachter in de doseerlade dient te gieten, ik vraag me af hoe het werkt als je een witte was wil draaien en je kleurwasmiddel in je doseerlade hebt. Je kan dan i-Dos uitzetten en in een apart bakje in de lade zelf nog wasmiddel voor witte was toevoegen, maar wordt er dan wel wasverzachter gebruikt tijdens die wasbeurt?
Ik vind i-DOS persoonlijk fijn werken, het is iets minder intuïtief als dat Bosch/ Siemens adverteren. Je moet soms nog steeds handmatige aanpassingen doen. Het fijne is dat je een stuk minder wasmiddel verspilt wat weer beter is voor de natuur, de wasmachine zelf en voor je portemonnee ;).

Wanneer je de i-DOS wasmachine voor het eerst gebruikt moe je de hoeveelheid vloeibare wasmiddel instellen, achterop de fles staat de hoeveelheid vloeibare wasmiddel voor 4 tot 5 kg was. Je kan kiezen uit drie waterdruppel; één waterdruppel, twee waterdruppels en drie waterdruppels.
Deze hoeveelheid neem je over en halveer je vervolgens (aangezien wasmiddel fabrikanten de hoeveelheid benodigde wasmiddel altijd veel te royaal weergeven), deze hoeveelheid stel je in bij twee waterdruppels. Wanneer je meer was of sterk vervuilde was hebt kun je vervolgens handmatig drie waterdruppels selecteren, en wanneer je een kleine wasje draait selecteer je één waterdruppel. Hetzelfde geldt voor de wasverzachter.

Bij witte was of speciale was kun je inderdaad i-DOS uitschakelen en waspoeder in het bakje doen, de wasverzachter blijft actief tenzij je deze ook uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fuwor schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:53:

(y)

ik doe dit altijd met een vaatwastablet, vergeet dan niet de centrifuge-functie uit te zetten, dat lijkt mij niet bevorderlijk met een lege trommel, nuttig is het in elk geval al helemaal niet :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online

Het zou er eigenlijk los van moeten staan (want daar zou 'WaterPlus' voor moeten zijn) maar er viel me wel op dat in de Consumentenbond testen grofweg de modellen mét iDos hoog(er) scoren/het beter doen qua water- en energieverbruik. Tegenover staat wel dat ze ook allemaal een lagere score hebben op 'Spoelen' dus dan lijkt me logisch gedacht dat daar wel een verbandje tussen zit :7 . Zelf was ik in eerste instantie vooral van de Duitse consumentenbond testen uitgegaan en daar zag je eigenlijk geen verschil in water- en energieverbruik tussen modellen mét en zonder. Enige noemenswaardige verschil in waterverbruik was dat een 8kg model (ruim) zuiniger was met een 2kg lading dan een 6kg model en verder op halve lading gelijkwaardig en logischerwijs de 6kg iets zuiniger op volle belading (qua absoluut verbruik). Enkel in Eco modus met een halve lading op 60 graden deden de 6kg modellen (uit de IQ300 serie/Bosch 4) het duidelijk zuiniger qua waterverbruik (qua energieverbruik nauwlijks verschil).
Maar verder heb ik geen aandacht aan iDos geschonken en dus ook geen model met die functie gekozen. Sensofresh leek me dan nog wel interessant maar het niet per se waard nu.

[ Voor 6% gewijzigd door apis29 op 16-10-2019 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:03
Kijk eens naar de modellen van Haier, dat zijn echt geweldige dingen voor relatief weinig geld. Erg zuinig, mooi ontwerp en indrukwekkend stil. Ik had eerst een duurdere Siemen die al na een paar jaar kapot ging, maar de Haier is op vrijwel ieder vlak superieur.

[ Voor 39% gewijzigd door NotSoSteady op 16-10-2019 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 14:49
NotSoSteady schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:53:
Kijk eens naar de modellen van Haier, dat zijn echt geweldige dingen voor relatief weinig geld. Erg zuinig, mooi ontwerp en indrukwekkend stil. Ik had eerst een duurdere Siemen die al na een paar jaar kapot ging, maar de Haier is op vrijwel ieder vlak superieur.
Haier heeft General electric overgenomen en is nu een van de grootste producenten van huishoud apparaten. Is degelijk spul.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Komen idd ook prima uit de test in Duitsland, specifiek de HW80 (net als Beko overigens; ik had een goedkope Beko of Zanussi als backup plan).

[ Voor 41% gewijzigd door apis29 op 16-10-2019 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Hier gebruik ik misschien 2 eetlepels poeder in een Bosch 6 machine. De was komt er stralend schoon uit , zelfs getest met oude poetslappen. Een I-dos systeem is echt niet zuiniger en schoner kan gewoon niet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-06 09:10
apis29 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:08:
Komen idd ook prima uit de test in Duitsland, specifiek de HW80 (net als Beko overigens; ik had een goedkope Beko of Zanussi als backup plan).
De HW80 had ik ook op mijn shortlist staan maar deze is door de Consumentenbond niet positief beoordeeld. Ik ben uiteindelijk voor een Bosch gegaan. Serie 8 zonder idos.
Pagina: 1