Beste Tweakers,
Sinds een aantal maanden heb ik last van BSOD's. Vaak gebeurd dit tijdens CPU-intensieve taken. Mijn CPU is een i5-4690k en staat geclocked op 4.2 GHz. Deze wordt ondersteunt door een waterkoeler (temps zijn in alle gevallen in 60-) en door een Z97S SLI Krait Edition moederbord. Ongeacht van de clockspeed waarop ik mijn CPU run, heb ik last van BSOD's.
De BSOD's zijn niet altijd hetzelfde. Een aantal die ik voorbij heb zien komen zijn:
- IRQL Not Less or Equal
- System Thread exception not handled
- Kernel security check failure
Mijn vraag voor jullie is:
Is het mogelijk dat de BSOD's worden veroorzaakt door een tekort aan Watt van mij moederbord aan mijn CPU, of is het mijn CPU die de boosdoener is en aan vervanging toe is? Hoe zou ik dit kunnen controleren?
Systeem:
- CPU i5-4690k
- Koeling Corsair H100i V2
- SSD Samsung 860 EVO SSD
- HDD (niet meer bekend met merk/model, maar OS staat op de SSD)
- GPU MSI GeForce GTX 970 4gb
- RAM Crucial Ballistix Sport 4GB DDR3 * 4
- Moederbord Z97S SLI Krait Edition
- Voeding Cooler Master 650 Watt (onbekend met exacte model)
Alvast bedankt en een fijne dag!
Groet,
Nemo
Sinds een aantal maanden heb ik last van BSOD's. Vaak gebeurd dit tijdens CPU-intensieve taken. Mijn CPU is een i5-4690k en staat geclocked op 4.2 GHz. Deze wordt ondersteunt door een waterkoeler (temps zijn in alle gevallen in 60-) en door een Z97S SLI Krait Edition moederbord. Ongeacht van de clockspeed waarop ik mijn CPU run, heb ik last van BSOD's.
De BSOD's zijn niet altijd hetzelfde. Een aantal die ik voorbij heb zien komen zijn:
- IRQL Not Less or Equal
- System Thread exception not handled
- Kernel security check failure
Mijn vraag voor jullie is:
Is het mogelijk dat de BSOD's worden veroorzaakt door een tekort aan Watt van mij moederbord aan mijn CPU, of is het mijn CPU die de boosdoener is en aan vervanging toe is? Hoe zou ik dit kunnen controleren?
Systeem:
- CPU i5-4690k
- Koeling Corsair H100i V2
- SSD Samsung 860 EVO SSD
- HDD (niet meer bekend met merk/model, maar OS staat op de SSD)
- GPU MSI GeForce GTX 970 4gb
- RAM Crucial Ballistix Sport 4GB DDR3 * 4
- Moederbord Z97S SLI Krait Edition
- Voeding Cooler Master 650 Watt (onbekend met exacte model)
Alvast bedankt en een fijne dag!
Groet,
Nemo
[ Voor 18% gewijzigd door Karamachi op 27-05-2019 21:57 ]