Ryzen 2000 CPU-MOBO-RAM probleem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste sleutelaars. Ik zit met een probleem met een PC die ik aan het bouwen was, en ik ben benieuwd of jullie hier nog ideeën hebben wat dit kan zijn.

Ik heb de volgende hardware:
- Ryzen 2200G - cpu
- ASUS Prima a320m-k - moederboard
- G.Skill Aegis F4-2400C15D-8GIS - Geheugen (2x 4GB)
- Corsair VS Series VS350 - Voeding

Ik probeer deze out of case te laten posten maar heb geen succes.
Wat er gebeurt:
De led lichtjes op het mobo gaan aan zodra ik de PSU aanset.
Zodra ik de moederboard aan zet gaat de cpu fan draaien.
Maar ik krijg geen beeld (VGA via moederboard), en geen USB power.
Ik krijg ook geen waarschuwing piepjes te horen.

Ik heb de winkel waar ik dit gekocht heb een Moederboard BIOS update laten doen, omdat ik weet dat deze anders niet compatible was. Mijn eerste gedachten was dat dit de oorzaak was. Ik heb het moederboard en cpu naar ze terug gestuurd, maar tot mijn verbazing geven ze aan dat het bij hun wel degelijk werkt.

Dit is mijn enige AM4 socket, ryzen CPU, en DDR4 dus mijn test opties zijn iets gelimiteerd.

Wat ik geprobeerd heb:
- alle andere hardware ontkoppelen
- RAM eruit gehaald, dit geeft de verwachte waarschuwing piepjes
- beide RAM sticks los in beide slots geprobeerd
- de CPU opnieuw geplaatst
- de cpu op gebogen of missende pins gecontroleerd.
- andere voeding aangesloten
- ander beeldscherm en usb apparaat aangesloten. (voor beeld en usb power testen)
- CMOS batterij er een tijdje uitgehaald

Allemaal helaas zonder effect.
Ik ga er maar vanuit dat de winkel inderdaad gelijkt heeft dat de cpu+mobo bij hen werkt.
Wat blijft er dan nog over dat het probleem kan zijn?
Defecten in de andere onderdelen lijken onwaarschijnlijk, sinds er dan meerdere onderdelen kapot moeten zijn.
Zou het aan de RAM compatibiliteit kunnen liggen?
Deze staan niet op de ondersteunde lijst van het ASUS moederboard maar een extreem vergelijkbare van G.Skill wel:
G.SKILL F4-2400C15D-16GTZR met dezelfde snelheid en timings en voltage.

Wat denken jullie? Toch de RAM of kan het nog iets anders zijn?
Iedere hulp wordt erg gewaardeerd _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:04
4 pins cpu voeding aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Uszka Ja deze had ik aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 22:18
Nog een mogelijkheid tot het lenen van een simpele videokaart? Als hier namelijk wel beeld uitkomt zit het probleem hem ergens anders.

Haal voor de zekerheid ook nog een keer alle kabels los en sluit ze weer opnieuw aan. Misschien dat je er toch eentje gemist hebt ondanks dat ik die kans klein acht.

Probeer het met een HDMI-kabel als dat mogelijk is. er is een kans dat de VGA-kabel oid stuk is. Een andere VGA-kabel gebruiken kan ook al iets uitsluiten.

Gamertag: timmie271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:38:
Ik heb de winkel waar ik dit gekocht heb een Moederboard BIOS update laten doen, omdat ik weet dat deze anders niet compatible was. Mijn eerste gedachten was dat dit de oorzaak was. Ik heb het moederboard en cpu naar ze terug gestuurd, maar tot mijn verbazing geven ze aan dat het bij hun wel degelijk werkt.
Heb je daar bewijs van gezien, gevraagd met welke mogelijk andere componenten zij getest hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:32
Bios geupdate?
nvm las er overheen.

[ Voor 50% gewijzigd door osmosis op 27-05-2019 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
timmie271 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:36:
Nog een mogelijkheid tot het lenen van een simpele videokaart? Als hier namelijk wel beeld uitkomt zit het probleem hem ergens anders.

Haal voor de zekerheid ook nog een keer alle kabels los en sluit ze weer opnieuw aan. Misschien dat je er toch eentje gemist hebt ondanks dat ik die kans klein acht.

Probeer het met een HDMI-kabel als dat mogelijk is. er is een kans dat de VGA-kabel oid stuk is. Een andere VGA-kabel gebruiken kan ook al iets uitsluiten.
Ik heb het geprobeerd met een andere monitor en andere VGA kabel zonder resultaat.
Ik zal het inderdaad nog proberen met een videokaart, die heb ik nog wel liggen.
Maar mijn vermoeden is dat het probleem dieper zit omdat ik ook geen USB-power heb.
Dus het lijkt meer een boot probleem dan een video probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:59:
[...]

Heb je daar bewijs van gezien, gevraagd met welke mogelijk andere componenten zij getest hebben?
Nee daar heb ik geen bewijs van gezien. Het is op goed vertrouwen.
Ik kan ze inderdaad even vragen wat ze gebruikt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update: Het bleek uiteindelijk inderdaad de ram te zijn. Niet setje gekocht en nu draait het allemaal prima.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1