Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop blaast telkens...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.706 views

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Lenovo ideapad 510 15ikb met:
processor i5-7200 CPU 2.50GHz 2.70 GHz
Ram 8 GB
64 Bits
Windows 10
videokaart GeForce 940MX
SSD 256 GB

Ik heb de laptop nu iets minder dan 2 jaar. Ik gebruik hem voor men studie Bouwkunde waar ik programma's zoals SketchUp Autocad en Achicad gebruik. Nu sinds een paar weken blaast hij best veel (Ene keer harder dan normaal).. Hij slaat al aan bij 6% (En dan zit ik nu alleen dit te typen en verder geen andere programma's aan).. Ik zelf vind dit heel hinderlijk en weet niet echt wat ik hier mee moet doen. Ik heb geen bestanden op mijn laptop staan want alles dat ik opsla staat op onedrive van school.

Ik hoor graag van jullie!!

Beste antwoord (via Verwijderd op 28-05-2019 20:10)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
De temperaturen zijn normaal. De GPU wordt overigens verkeerd uitgelezen, want 0 graden Celsius kan natuurlijk niet.

De vraag is even of de ventilator ook gaat draaien bij deze lage temperaturen. Wat ik meestal doe is coretemp draaien (daar zit trouwens een automatische stresstest in). Als je dan een stresstest erbij draait even kijken hoe heet de CPU na 5/10 minuten is. Met een ander programma (HWMonitor o.i.d.) kun je uitlezen hoe heet de gpu wordt. Alles rond de 90-100 graden is te heet.

Overigens het is wel verstandig om een keer je ventilators schoon te blazen. Na 2 jaar zit er een hoop stof in. Het wordt vaak aangeraden om iedere 6 maanden de ventilators schoon te blazen. Dan weet je ook zeker dat je lagers niet naar de klote gaan (dat had ik dus, waren overigens slechte kwaliteit fans). Bij een computerwinkel hoeft het niet veel te kosten, maar ik wil je overigens ook wel helpen:)

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 27-05-2019 21:44 ]

Alle reacties

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:42
Ik denk dat je ventilator en koelribben vol stof zitten. Openmaken en schoonmaken is het beste. Stofzuiger moet je er niet opzetten, dan gaat je ventilator als dynamo werken, dit kan schadelijk zijn.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hij 'slaat aan' bij 6% wat? Alcohol?

Als je laptop een probleem heeft met koeling zou je even moeten kijken hoe het zit met de temperaturen, ventilator, koelvinnen enz.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

De ventilator gaat aan op het moment dat 1 van de chips in de laptop zichzelf te warm vindt worden. Zo zijn er meer dingen dan enkel de processor. Gebruik hwinfo32 om er achter te komen wat er precies warm wordt.

-_-

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De ideapad 520 is trouwens vrij dun, dat ding gaat de hitte van een 7200 en 940MX nooit kwijt kunnen op de lange termijn. Waarschijnlijk ging het beter toen de koelpasta nog niet uitgedroogd was.

Verwijderd

Topicstarter
GPU 0C
HD0 30C
Core 0 29C
core 1 26C

@M2M

Verwijderd

verzenden schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:29:
Ik denk dat je ventilator en koelribben vol stof zitten. Openmaken en schoonmaken is het beste. Stofzuiger moet je er niet opzetten, dan gaat je ventilator als dynamo werken, dit kan schadelijk zijn.
Wat wekt een dynamo op?
Een stofzuiger gebruik je niet vanwege mogelijke statische elektriciteit.

Verwijderd

Topicstarter
Open maken durf ik ook niet ik heb op yt gekeken hoe iemand hem open had gemaakt maar, dat wat echt nog een heel gedoe en ik wil niet dat ik mijn laptop kapot maak,,, Als student heb ik al niet veel geld...

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Als je een hint geeft in welk deel van Nederland je woont is er wellicht een forumgenoot met ervaring die de laptop voor je wil schoonmaken.

Acties:
  • Beste antwoord

• hoi1234
De temperaturen zijn normaal. De GPU wordt overigens verkeerd uitgelezen, want 0 graden Celsius kan natuurlijk niet.

De vraag is even of de ventilator ook gaat draaien bij deze lage temperaturen. Wat ik meestal doe is coretemp draaien (daar zit trouwens een automatische stresstest in). Als je dan een stresstest erbij draait even kijken hoe heet de CPU na 5/10 minuten is. Met een ander programma (HWMonitor o.i.d.) kun je uitlezen hoe heet de gpu wordt. Alles rond de 90-100 graden is te heet.

Overigens het is wel verstandig om een keer je ventilators schoon te blazen. Na 2 jaar zit er een hoop stof in. Het wordt vaak aangeraden om iedere 6 maanden de ventilators schoon te blazen. Dan weet je ook zeker dat je lagers niet naar de klote gaan (dat had ik dus, waren overigens slechte kwaliteit fans). Bij een computerwinkel hoeft het niet veel te kosten, maar ik wil je overigens ook wel helpen:)

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 27-05-2019 21:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Renault Zeeland

Verwijderd

Topicstarter
@hoi1234 ik ben het nu aan het draaien ik laat het je effe weten.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:03

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Dit doet de Ideapad 330S met i3 8150u, 8GB RAM en 256GB NVMe van mijn zusje ook...
Heel vervelend, ik erger me er al aan sinds ze die laptop heeft. Bij het minste of geringst slaat de fan aan en dat is dan op een paar seconden van 0% > 40% > 30%. Dus hij springt extra hard aan om direct daarna minder hard te gaan draaien.

Er was een oplossing en dat is de maximale CPU beperkten tot 99% in energiebeheer. Dit leek een periode te helpen maar de laatste maanden merk ik weer dat hij flink staat te blazen om niks. Hoe dan ook: misschien waard om eens te proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 28-05-2019 08:36 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
@Kuusj Staat hij al..

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:56
Heb jij de BIOS al eens ge-update ? Dat zou namelijk misschien weleens het probleem kunnen verhelpen :)
https://support.lenovo.com/us/en/downloads/DS118653

Verwijderd

Topicstarter
@ramon89 ga er vanuit dat windows update het al heeft gedaan

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:52:
@ramon89 ga er vanuit dat windows update het al heeft gedaan
Windows houdt zich niet met firmwares van de hardware bezig. Die moet je zelf (of een tool van de fabrikant, indien aanwezig) even controleren. Maar met aannames ga je niet ver komen. O-)

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 28-05-2019 09:56 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• PEBKAC
@Verwijderd Zoals Evanescent al aangeeft, dit doet Windows dus niet. Op website van Lenovo (zie link) staat er bij de download ook een beschrijving, ook zijn er genoeg filmpjes te vinden op YT hoe je dit moet doen. YouTube: How To - Update System BIOS

Verwijderd

Topicstarter
@ramon89 stond er al op

• PEBKAC
Dus de nieuwste BIOS staat er al op ? Dat lijkt mij sterk als de BIOS update van September 2018 is en je laptop 2 jaar oud...

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
Let even op met openmaken; volgens mij geeft Lenovo standaard 2 jaar garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Jha ik heb lenovo al een bericht gedaan maar ze geven mij geen garantie meer... De schroefjes begonnen los te gaan en toen brak er een schroefgat. Ik weet nog steeds niet hoe dat gebeurd is maar ja aan garantie heb je eigenlijk niet zoveel aan. @hoi1234 als ik ze effe gebruik worden ze al tussen de 45 en 55 graden..

• hoi1234
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:58:
Jha ik heb lenovo al een bericht gedaan maar ze geven mij geen garantie meer... De schroefjes begonnen los te gaan en toen brak er een schroefgat. Ik weet nog steeds niet hoe dat gebeurd is maar ja aan garantie heb je eigenlijk niet zoveel aan. @hoi1234 als ik ze effe gebruik worden ze al tussen de 45 en 55 graden..
55 graden is prima. Alles onder de 60-70 graden is nog normaal. Pas bij 90-100 graden moet je zorgen gaan maken.

Verwijderd

Topicstarter
@hoi1234 Het geluid is echt veel minder geworden sinds ik die 2 programma's heb gedownload haha. Nog effe een vraagje. ik kan 12 RAM in me laptop zou je dit adviseren?

• hoi1234
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:15:
@hoi1234 Het geluid is echt veel minder geworden sinds ik die 2 programma's heb gedownload haha. Nog effe een vraagje. ik kan 12 RAM in me laptop zou je dit adviseren?
Oh, dat zal dan wel toeval zijn. Meer dan meten doen die programma's niet als het goed is. Een bios-update is inderdaad wel een idee. Als je het eng vindt om het zelf te doen, voor 2-tientjes helpt een computerwinkel je meestal wel uit de brand. 12GB RAM zou ik denk ik wel doen. Maar het helpt alleen als je aan 8GB te weinig hebt. Bouwkunde is een opleiding waar je wel vaak veel RAM kunt gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
@hoi1234 @ramon89 @johnkeates @234FaTaLiTy @Verwijderd @Room42 @Kuusj @verzenden @Verwijderd @Renault @M2M

Bedankt voor jullie hulp! Als ik ooit nog is een vraag heb gooi ik weer een bericht op deze site!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:09:
@hoi1234 @ramon89 @johnkeates @234FaTaLiTy @Verwijderd @Room42 @Kuusj @verzenden @Verwijderd @Renault @M2M

Bedankt voor jullie hulp! Als ik ooit nog is een vraag heb gooi ik weer een bericht op deze site!
You're welcome! :*) Als je nog leuke onderwerpen zoekt om zelf bij te dragen, check dan vooral de Actieve topics eens. Zit vast wel wat tussen waar jij ook wat over weet of een mening over hebt! _/-\o_

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 13:08
Kan ook best zijn dat er iets van software op je laptop staat die af en toe in gang schiet en veel cpu trekt. Als je laptop weer begint te blazen -> effe snel in de process list kijken in task manager, en sorteren op cpu usage.

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Verwijderd

Topicstarter
Hoi jongens nu heb ik weer is een vraagje! Ik wil graag 8RAM kopen voor men laptop te upgraden. Welke moet ik hebben? En heeft 1 van jullie die liggen die ik mag overnemen?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014

br00ky

Moderator Harde Waren
Open daar maar even een nieuw topic voor in Componenten Aankoopadvies, want dit moet geen verzameltopic worden als je weer eens iets (nodig) hebt voor/met je laptop.

Verder mis ik welke RAM dimms je zelf gevonden hebt (eigen inzet is verplicht!) en horen oproepjes "heeft iemand dat nog liggen" niet op het forum maar in Vraag & Aanbod. Open je dus een nieuw topic, laat dat dan weg.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.