Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe storage server en ben aan het afwegen of ik nu best voor een klassieke raid setup zou gaan of voor een ZFS based systeem. Raw performance gaat boven de rebuild tijden/redundantie.
De eisen zijn stevig: zo moet het systeem rond 4GB/sec (ja gigabyte) kunnen aanleveren. Om dit te halen dacht ik te werken met een hardware raid10 configuratie:
- Supermicro chassis voor 24 disken
- MegaRAID SAS 9361-24i controller met cache module
- 24 x 10TB HGST Ultrastar SAS 12Gb/s
- 2 x Xeon E5-2630V4 op Supermicro board, 64GB memory
- Windows Server met SMB
Volgens calculators zou deze config rond de 4GB/sec sequential read moet halen.
Een ZFS based systeem lijkt mij ook interessant. Ik dacht dan aan een striped mirrored vdev zpool met dezelfde disken in bovenstaande setup.
Met ZFS moet er extra geinvesteerd worden in Cpu power/memory/ssd caching, uiteraard met HBA cards ipv Raid cards.
Daarnaast heb ik de indruk dat de ZFS performance flink afhankelijk is van de hoeveelheid cache en daardoor op vlak van raw disk read performance lager scoort dan hardware raid? Eénmaal de cache verzadigt is lijkt mij de performance in elkaar te stuiken. Of ben ik hierin mis?
De uiteindelijke data zal na bewerking naar een ander systeem overgezet worden.
De eisen zijn stevig: zo moet het systeem rond 4GB/sec (ja gigabyte) kunnen aanleveren. Om dit te halen dacht ik te werken met een hardware raid10 configuratie:
- Supermicro chassis voor 24 disken
- MegaRAID SAS 9361-24i controller met cache module
- 24 x 10TB HGST Ultrastar SAS 12Gb/s
- 2 x Xeon E5-2630V4 op Supermicro board, 64GB memory
- Windows Server met SMB
Volgens calculators zou deze config rond de 4GB/sec sequential read moet halen.
Een ZFS based systeem lijkt mij ook interessant. Ik dacht dan aan een striped mirrored vdev zpool met dezelfde disken in bovenstaande setup.
Met ZFS moet er extra geinvesteerd worden in Cpu power/memory/ssd caching, uiteraard met HBA cards ipv Raid cards.
Daarnaast heb ik de indruk dat de ZFS performance flink afhankelijk is van de hoeveelheid cache en daardoor op vlak van raw disk read performance lager scoort dan hardware raid? Eénmaal de cache verzadigt is lijkt mij de performance in elkaar te stuiken. Of ben ik hierin mis?
De uiteindelijke data zal na bewerking naar een ander systeem overgezet worden.