eBay verkoper wil order annuleren ipv refund

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een aantal weken terug heb ik een object gekocht van een Engelse eBay verkoper. Dit object werd onmiddellijk met PayPal betaald.
Na aankomst bleek helaas dat ik het verkeerde onderdeel besteld heb. Ik vroeg de verkoper voor een refund, waarmee hij akkoord ging.
Het object heb ik inmiddels (op eigen kosten) teruggestuurd. De verkoper geeft aan dat hij het object goed ontvangen heeft, maar heeft mij een verzoek tot annulatie van het order gestuurd, ipv een refund.
Dit verzoek heb ik geweigerd, aangezien eBay de volgende melding gaf: "You should only accept the cancellation request if you haven't paid yet or you've already received your refund from the seller. If you haven't received your refund, contact the seller."
Uiteraard heb ik onmiddellijk de verkoper gecontacteerd, maar die weigert om mij een refund te geven, tot ik het order gecancelled heb.

Wat kan ik nu verder doen? Als ik het order toch annuleer, gaat PayPal dan automatisch het geld terugstorten, aangezien deze betaling min of meer gelinkt is? Wat als ik het order annuleer, en de verkoper toch geen refund heeft, heb ik dan nog een poot om op te staan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee, ik zou contact zoeken met eBay en het verhaal voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:41
Ik weet een droog reden. Maar wat zij PayPal/Ebay?

Ik mis een stuk eigen inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou je topicstart in een mailtje zetten en richting eBay sturen.
Misschien kunnen hun even kijken, advies geven, sturen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké bedankt voor de tips, ik ga inderdaad contact opnemen met eBay.
Via de verkoper zal ik er waarschijnlijk niet uitkomen (ook al heeft die een goede reputatie-score).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Zal wel iets met commissiekosten te maken hebben, eBay rekent een heel fors percentage.
Bij een annulering zal dat vast volledig ongedaan worden gemaakt, bij een refund misschien niet?
Dan heb je i.i.g. zijn motivatie.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
Als je de order annuleert gooi je dus je enige stok weg waarmee je kan slaan. En dat is een geschil via Paypal/eBay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:15
MacorgaZ schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:41:
Zal wel iets met commissiekosten te maken hebben, eBay rekent een heel fors percentage.
Bij een annulering zal dat vast volledig ongedaan worden gemaakt, bij een refund misschien niet?
En laat dát nu precies het risico zijn wat je als verkoper aanvaard als je besluit je spullen via eBay te verkopen, evengoed als je in NL een webshop begint dat er de wet kopen op afstand geldt.

Kortom, dit zou ik gewoon aan eBay zelf voorleggen aangezien zij het faciliterende platform zijn en de regels hebben vastgelegd.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 17:18
1nsane schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:58:
[...]
En laat dát nu precies het risico zijn wat je als verkoper aanvaard als je besluit je spullen via eBay te verkopen, evengoed als je in NL een webshop begint dat er de wet kopen op afstand geldt.

Kortom, dit zou ik gewoon aan eBay zelf voorleggen aangezien zij het faciliterende platform zijn en de regels hebben vastgelegd.
Beetje krom aangezien de TS zelf het verkeerde heeft besteld. Waarom moet de Engelse verkoper hier kosten aan overhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:15
mrFoce schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:01:
[...]

Beetje krom aangezien de TS zelf het verkeerde heeft besteld. Waarom moet de Engelse verkoper hier kosten aan overhouden?
Daar is niks kroms aan als er regels zijn omtrent het retourneren van producten en de verkoper deze aanvaard heeft bij het te koop aanbieden ervan.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
1nsane schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:07:
[...]
Daar is niks kroms aan als er regels zijn omtrent het retourneren van producten en de verkoper deze aanvaard heeft bij het te koop aanbieden ervan.
Sorry, jij beschikt zo te zien over meer informatie dan de TS heeft gepost. Naar mijn weten is er geen WKOA overeenkomst met (een Engelse verkoper op) Ebay.
Mocht de verkoper op de productpagina hebben aangegeven dat er een retourpolicy is (dat kan ik niet weten, maar jij blijkbaar wel?), dan zal de TS die stappen moeten volgen. Is TS het daar niet mee eens, dan moet die met Ebay contact opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Het gaat om de fees, kosten die verkoper kwijt is aan eBay en PP. als verkoper genoeg goede feedback heeft, zou ik me geen zorgen maken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrFoce schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:12:
[...]

Sorry, jij beschikt zo te zien over meer informatie dan de TS heeft gepost. Naar mijn weten is er geen WKOA overeenkomst met (een Engelse verkoper op) Ebay.
Mocht de verkoper op de productpagina hebben aangegeven dat er een retourpolicy is (dat kan ik niet weten, maar jij blijkbaar wel?), dan zal de TS die stappen moeten volgen. Is TS het daar niet mee eens, dan moet die met Ebay contact opnemen.
Europese wetgeving is nog steeds van kracht in de UK. Uitgaande van een zakelijke verkoper. Svp niet zo stellig dingen roepen als je niet weet hoe het zit.

TS, die waarschuwingen staan er niet voor niets. Verkoper wil wss inderdaad fees uitsparen, maar dan moet hij maar kiezen het risico te nemen eerst te refunden.

Uiteindelijk komt hij er linksom of rechtsom niet onderuit, desnoods via een paypal claim. Hij wil iets buiten standaardproces, laat hem dan maar inschikkelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik recht heb op WKOA, doet er hier eigenlijk niet meer toe. De verkoper ging akkoord met mijn vraag voor terugsturen met geld terug, en heeft het object ondertussen al terug ontvangen. Mijn inziens is hij nu wèl verplicht om terug te betalen.

Wat ik vooral wou weten met deze post is als paypal het bedrag automatisch terugstort bij annulering. Hierop kon ik nergens antwoord vinden. Zal het risico maar niet nemen. Ondertussen heb ik vraag geopend bij eBay zelf. Antwoord binnen 48 uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:25:
[...]

Europese wetgeving is nog steeds van kracht in de UK. Uitgaande van een zakelijke verkoper. Svp niet zo stellig dingen roepen als je niet weet hoe het zit.
In de TS staat niet dat het een zakelijke verkoper betreft. TS kan trouwens ook een zakelijke koper zijn.
En bedankt voor je sneer (Svp niet zo stellig dingen roepen als je niet weet hoe het zit) om vervolgens uit te gaan van een aanname dat het een zakelijke verkoper gaat. Dat is niet echt netjes en van een moderator verwacht ik dat niet. Maar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 13:35
Hackus schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:16:
@Verwijderd Het gaat om de fees, kosten die verkoper kwijt is aan eBay en PP. als verkoper genoeg goede feedback heeft, zou ik me geen zorgen maken.
Hier is zekerweten geen sprake van op Ebay. Je kunt helemaal geen feedback meer achterlaten voor aftersales nadat je dit reeds voor de bezorging gedaan hebt. Zodra TS de order annuleert kan hij inderdaad geen conflict meer starten. Als sellers bijvoorbeeld een jaar garantie op producten geven heeft het voor hen ook geen gevolgen om deze niet na te komen.

Een seller kan dus prima feedback hebben, maar verschrikkelijke aftersales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Pyramiden kwestie van vertrouwen(wat aan beide zijden is). @Verwijderd je kunt ook een geschil openen op Paypal(als je dat nog niet hebt gedaan) was sowieso een betere optie ipv via eBay.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50
jeroen3 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:54:
Als je de order annuleert gooi je dus je enige stok weg waarmee je kan slaan. En dat is een geschil via Paypal/eBay.
PayPal gaat zich hier niet mee bemoeien, tenzij:
There are 2 kinds of disputes you can file:

Item Not Received – You bought something, but didn’t receive it. (Wait at least 3 days from the transaction date to give your seller enough time to ship the item.)
Significantly Not as Described – You received an item, but it was significantly different from the seller’s original description. (You might have to pay return shipping costs, but may be eligible for Return Shipping on US. Activate Return Shipping on US before filing your dispute to qualify for the benefit.)
Ik heb recent zelf een hoop gezeik gehad met een verkoper uit de UK die mij m'n geld niet terug wilde storten. In mijn geval had ik 2 diesel injectoren gekocht, maar die had ik achteraf toch niet nodig.

PayPal gaf aan dat zij alleen (!) garant staan voor het terugstorten van geld in één van bovenstaande situaties. Bij mij was achteraf (gelukkig :X) een van de 2 Injectoren kapot waardoor ik alsnog via PayPal heel snel mijn geld terug heb gekregen.

Ze gaven via de telefoon ook aan dat het alleen kon omdat één van de 2 artikelen defect was. Als ik het gewoon wilde retourneren omdat ik me toch bedacht had, konden zij daar niets in betekenen.

https://www.paypal.com/us/smarthelp/article/faq1344

Mocht je een PayPal dispute willen openen, dan moet (!) je een track & trace code hebben. Zo niet, helaas. Toon maar aan dat je retour pakket is aangekomen.

Ik had overigens ook eerst de aanname gedaan dat ik wel via PayPal mijn geld terug kon krijgen als ik het gewoon wilde retourneren, maar dat is dus een lesson learned.

[ Voor 32% gewijzigd door De_Bastaard op 27-05-2019 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 13:35
Hackus schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:18:
@Pyramiden kwestie van vertrouwen(wat aan beide zijden is).
Schrijf in dat geval dat jij de andere verkoper gewoon zou vertrouwen. Al vraag ik me in dit geval af hoe goed je dat risico in kan schatten zonder te weten hoeveel geld er mee gemoeid is.

Mijn punt was dat de feedback van een verkoper niets hoeft te zeggen over zijn betrouwbaarheid bij dit soort situaties. Je staat als klant van buitenlandse internet verkopers helaas bijzonder zwak wanneer je je stok om mee te slaan kwijtraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:45
Gewoon even wachten op de reactie van eBay. Dit zeker niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrFoce schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:59:
[...]

In de TS staat niet dat het een zakelijke verkoper betreft. TS kan trouwens ook een zakelijke koper zijn.
En bedankt voor je sneer (Svp niet zo stellig dingen roepen als je niet weet hoe het zit) om vervolgens uit te gaan van een aanname dat het een zakelijke verkoper gaat. Dat is niet echt netjes en van een moderator verwacht ik dat niet. Maar goed :)
Ga nou niet verontwaardigd lopen doen als je aangesproken wordt. Je schetst compleet irrelevante omstandigheden zonder enige context en uitleg wanneer en waarom die van toepassing zijn.

De TS leest als een aankoop bij zakelijke verkoper en voor de duidelijkheid wordt die omstandigheid gemeld. Noch UK noch eBay als kanaal hebben enige relevantie. Trek die lange tenen maar weer in en leer gewoon iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:21
MacorgaZ schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:41:
eBay crediteert de volledige commissiekosten bij een terugbetaling of annulering via hun platform. Het enige bedrag dat de verkoper niet terugkrijgt zijn de Paypal transactiekosten (€0.35).

Als je als koper het verzoek tot annulatie van de transactie aanvaard, krijg je automatisch je geld terug. Daar moet je je geen zorgen over maken. De verkoper gebruikt deze methode om zich te beschermen (jij kan hem geen negatieve feedback geven en het heeft ook geen gevolg voor zijn verkoperniveau).

Yaha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:06
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:25:
[...]

TS, die waarschuwingen staan er niet voor niets. Verkoper wil wss inderdaad fees uitsparen, maar dan moet hij maar kiezen het risico te nemen eerst te refunden.

Uiteindelijk komt hij er linksom of rechtsom niet onderuit, desnoods via een paypal claim. Hij wil iets buiten standaardproces, laat hem dan maar inschikkelijk zijn.
Hoewel ik het normaal met je eens ben in de regel vind ik dit wel een vreemde stelling.

Aan de basis van bijvoorbeeld een WKOA traject ligt een herroeping (annulering) van de koop overeenkomst. Het feit dat TS wel zijn aankoop wil retourneren en geld terug wil, maar niet zijn koopovereenkomst wil annuleren doet nogal vreemd aan wet technisch gezien. Ik zou als verkoper ook niet anders redeneren en de correcte volgorde aanhouden. Eerst de koopovereenkomst officieel ontbinden en dan pas het geld terug. Dat is juist het standaard proces kijkende naar de regelgeving. Juist wat Ebay hier wil doen lijkt me niet standaard, en ik snap de verkoper wel, na een terug betaling vooraf zal een consument veel minder geneigd zijn de overeenkomt alsnog officieel te ontbinden.

Een claim bij Paypal lijkt me ook vrij vreemd. Wat ga je dan aangeven, ik wil niet annuleren, maar wel mijn geld terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De wens is geuit te ontbinden. Net als een koopovereenkomst niet vastzit aan de techniek waarmee die tot stand komt is ontbinding niet afhankelijke van de techniek waarmee die geuit wordt. Als de technische faciliteit aangeeft een bepaald proces te volgen in hun techniek dan zou ik die volgen om daar geen extra problemen te krijgen. Maar, dat staat compleet los van de overeenkomst.
Pagina: 1